Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhempi sairastunut parantumattomaan syöpään - mistä tukea itselle?

Vierailija
23.04.2025 |

Vanhempi on sairastunut parantumattomaan syöpään, hoitoja ei aloitettu ja sairaus etenee aggressiivisesti. Elinaikaa ei ole paljoa jäljellä. 

Mistä voisin omaisena hakea tukea itselleen? Ammattilaisilta, vapaaehtoisilta, vertaisilta. Olen googlannut, mutten ole löytänyt kanavaa, josta saisin apua. 

Olisiko jollain vinkata, mistä lähteä etsimään? Puhelu/chat, jotain mistä saa yhteyden.

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, se on sitä elämää. Pitää hyväksyä jos oma jo mahd vanha vanhempi saa syövän ja ottaa itseään niskasta kiinni. Katsos kun moni nuorempikin ihminen saa syövän ja pienten lasten vanhemmat yms jotka oikeasti sitä tukea tarvitsee. Aina on myös mahdollisuus mennä ammattiauttajalle omakustanteisesti.

Suksi v*ttuun viisastelemasta! Toivottavasti karma iskee sinuun ja kovaa!!!

T: toinen syöpäsairaan läheinen

Koululääketiede

Mitä koululääketiede on?

Vierailija
42/74 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen se vanhempi joka sairastui parantumattomaan syöpään, mutta enpä ole tullut ajatelleeksi että lapseni tarvitsisi terapiaa kestääkseen sen että MINÄ kuolen. Minun tehtäväni ei ole kannatella häntä, eikä hänen tarvitse kannatella minua.

Menee trollit jo aika pitkälle.

En ole tuo jolle kirjoitat, mutta kysyn, että miten niin trolli? Uskotko, että on vain yksi oikea ajattelu- ja reagointimalli myös syövän suhteen? No tiedät totuuden sitten, kun kosahtaa omalle kohdalle. Älä tuomitse ketään, jokaisen sairaus ja kokemus on erilainen.  Ja myös omaisten ja perheen tapa reagoida ja elää sairaan lähellä on aina yksilöllinen. Ei ole oikeaa eikä väärää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, jos et ole huomannut, niin empatia on kuolemassa maailmasta. Parasta vaan pikimmiten sopeutua siihen, että ketään ei kiinnosta kuunnella eikä tukea muita. Ihmiset ovat kumman heikkoja nykyään. Joskus on vain selviydyttävä ihan omin voimin ja ajatuksin.

Vierailija
44/74 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain erittäin hyvää keskusteluapua paikalliselta syöpäyhdistykseltä. Lähiomaisellani todettiin aivokasvain, hän eli alle vuoden. Toimin viimeiset kuusi kuukautta hänen omaishoitajanaan. Julkiselta sai terapiaa vain sairastunut, mutta onneksi edes hän. Sain käytännön apua sekä keskusteluapua sairaalan sosiaalityöntekijältä sekä perheneuvolasta (sairastuneella alaikäisiä lapsia). Saattohoidossa omaiseni oli vain muutaman viikon, mutta siellä huomioitiin todella hienosti myös lähipiiri. Siskoni keskusteli myös kirkon diakonin kanssa, mutta itse vähän vierastan järjestäytyneitä uskontoja, niin en kokeillut.

Syöpäliitolla on erilaisia vertaisryhmiä sairastuneelle ja perheenjäsenille, kannattaa ehdottomasti liittyä. Nyt jälkeen päin lapset ovat käyneet Kelan järjestämällä leirillä, joka on tarkoitettu vanhempansa tai isovanhempansa menettäneille. Eli kaikenlaista tukea on tarjolla, kannattaa ehdottomasti ottaa vastaan. 

Vierailija
45/74 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin helvettiin sinä tarvitset tukea kun vanhempasi on sairastunut??? Vanhempi tarvitsee sitä tukea et sinä!!!

Vierailija
46/74 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis häh, sinä aikuinen ihminen jonka vanhus vanhempi on sairastunut elämän ehtoopuolella, tarvitset apua ja tukea suruusi?! Olisko jo aika katkaista se napanuora!

Vierailija
47/74 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin helvettiin sinä tarvitset tukea kun vanhempasi on sairastunut??? Vanhempi tarvitsee sitä tukea et sinä!!!

Huono trollaus.

Vierailija
48/74 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis häh, sinä aikuinen ihminen jonka vanhus vanhempi on sairastunut elämän ehtoopuolella, tarvitset apua ja tukea suruusi?! Olisko jo aika katkaista se napanuora!

Tämäkin on huono trollaus.

Vierailija
49/74 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen se vanhempi joka sairastui parantumattomaan syöpään, mutta enpä ole tullut ajatelleeksi että lapseni tarvitsisi terapiaa kestääkseen sen että MINÄ kuolen. Minun tehtäväni ei ole kannatella häntä, eikä hänen tarvitse kannatella minua.

No, joillain muilla on vähän paremmat välit keskenään kuin teillä ilmeisesti, jos on ihan sama vaikka toinen kuolee pois.

Vierailija
50/74 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä palstalla on tunnetusti paljon väkeä jotka vihaavat vanhempiaan joten en sikäli pitäisi näitä edes trolleina jotka toivottelee vanhemmilleen kepeät mullat ja toisin päin.

Vierailija
51/74 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän aikuisen lapsen, joka sai oman tukihenkilön Syöpäyhdistyksen kautta. Ota yhteyttä sinne. Voimia ja jaksamista sinulle.

Vierailija
52/74 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa täällä typeriä vastauksia. Ihan kuin se keskusteluapu olisi pois joiltain. Ihan fiksua hankkia keskusteluapua raskaassa elämäntilanteessa. Nuo syöpäjärjestöt on hyvä idea, mutta esimerkiksi myös mielenterveystalon tarjontaan kannattaa käydä tutustumassa.

Tietty myös ihan oman paikkakunnan terveydenhuoltoon kannattaa ottaa yhteyttä ja kysyä sieltä neuvoa, voit aloittaa ihan vaan soittamalla ajanvaraukseen ja kertomalla tilanteen.

Vierailija
53/74 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, että tukea tarjotaan sairastuneelle, saurastuneen puolisolle tai sitten pienten lasten kanssa, joiden vanhempi on sairastunut. Ap

Pyydä apua sairaalan osastolta jossa omaistasi hoidetaan, he tietävät kyllä kaikki paikkakunnallasi olevat tukiryhmät ja valtakunnalliset kontaktit. Saman itsekin käynyt läpi. Voimia sinulle.

Vierailija
54/74 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, että tukea tarjotaan sairastuneelle, saurastuneen puolisolle tai sitten pienten lasten kanssa, joiden vanhempi on sairastunut. Ap

Pyydä apua sairaalan osastolta jossa omaistasi hoidetaan, he tietävät kyllä kaikki paikkakunnallasi olevat tukiryhmät ja valtakunnalliset kontaktit. Saman itsekin käynyt läpi. Voimia sinulle.

Koululääketieteen kannattajat ovat ilkeitä,kiukkuisia ja tyhmiä

Vierailija
55/74 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalissa maailmassa ystävät ja tuttavat olisivat tukena. Ja läheiset sukulaiset. Vaan eihän asia ole ollut näin enää pitkään aikaan. "Ystävillä" on kiire päivittää somea ja pitää yllä tekopirteää positiivista vibea, heihin saat olla yhteydessä vain silloin kun on kivaa. Työkavereiden kanssa jaetaan vain työasiat. Sukulaiset kaikkoavat loitommaksi ja supisevat ja spekuloivat keskenään. Näin se menee. Kriisin sattuessa kohdalle huomaat, että parasta on pärjätä ihan omillaan.

Vierailija
56/74 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sain erittäin hyvää keskusteluapua paikalliselta syöpäyhdistykseltä. Lähiomaisellani todettiin aivokasvain, hän eli alle vuoden. Toimin viimeiset kuusi kuukautta hänen omaishoitajanaan. Julkiselta sai terapiaa vain sairastunut, mutta onneksi edes hän. Sain käytännön apua sekä keskusteluapua sairaalan sosiaalityöntekijältä sekä perheneuvolasta (sairastuneella alaikäisiä lapsia). Saattohoidossa omaiseni oli vain muutaman viikon, mutta siellä huomioitiin todella hienosti myös lähipiiri. Siskoni keskusteli myös kirkon diakonin kanssa, mutta itse vähän vierastan järjestäytyneitä uskontoja, niin en kokeillut.

Syöpäliitolla on erilaisia vertaisryhmiä sairastuneelle ja perheenjäsenille, kannattaa ehdottomasti liittyä. Nyt jälkeen päin lapset ovat käyneet Kelan järjestämällä leirillä, joka on tarkoitettu vanhempansa tai isovanhempansa menettäneille. Eli kaikenlaista tukea on tarjolla, kannattaa ehdottomasti ottaa vastaan. 

Minun kokemukseni mukaan syöpäjärjestöillä ja -yhdistyksillä on kova hinku kerätä jäsenmaksuja, mutta mitään  oikeaa tukea tai apua et sieltä saa.

Vierailija
57/74 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieli ry:n kriisipuhelin tuli mieleen. Voimia sinulle! Oma vanhempani kuoli yllättäen syöpään muutaman päivän päästä diagnoosista, joten jouduin käsittelemään asian itse miettimällä, kirjoittamalla ja hengellisen perspektiivin avulla sekä kannattelemaan siinä sivussa lähipiiriä. Tällä hetkellä yritän olla kanssakulkijana työkaverilleni, joka on vastaavassa tilanteessa.

Älä välitä itsekkäistä kommenteista. Toisen kuoleman kohtaaminen vaatii aina myös oman kuolevaisuutensa kohtaamista, joten monelle asia on liian kipeä kohdattavaksi empaattisesti.

Vierailija
58/74 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

*oman kuolevaisuutensa hyväksymistä

Vierailija
59/74 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

finfami on joku sairastuneen ja läheisten järjestö ja käsittääkseni niillä on puhelinpalvelu jossa voi jutella.googlaamalla selviää.

on raskasta kun omainen sairastaa. itsekkin kuormittuu. 

Vierailija
60/74 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jotkut tulee tänne ilkeilemään?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kaksi