Selittäkää minulle ymmärtämättömälle, miten suurituloisten vero-ale vaikuttaa myönteisesti Suomen talouteen.
Itse ajattelisin, että vastaava pienituloisten veroale näkyisi välittömästi taloudessa.
Kommentit (990)
Vierailija kirjoitti:
Eiks se just menny niin, että on lääkäripula, kun tekevät hyvällä palkalla vaan pari kolme päivää viikossa töitä. Kuinka iso raha kannustaa töihin, jos sitä ei ees tarvii?
Marginaaliveron alennus olisi saattanut saada lääkäreitä siirtymään palkansaajiksi, mutta samanaikainen yhteisöveron alennus kompensoi marginaaliveron alennuksesta johtuvan hyödyn, joten lääkärit todennäköisesti jatkavat yrittäjinä kuten ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun et työllisty enää raksalla niin lähihoitaja vaimo joutuu elättämään teidän perheen.
Ette saa asumistukea eikä toimeentulotukea, vaikka kaksi lasta.
Kyllä, meillä on suomessa puolison elatusvelvollisuus. Voi olla, että saisitte enemmän tukia jos asuisitte eri osoitteissa. Tuosta syystä jotkut pariskunnat on kirjoilla eri osoitteissa, maksimoidakseen tuet. Mikä on nurinkurista.
Toimeentulotukeen tulee työvelvoite
Orpo sanoi eilen kehysriihessä, että koko hallitusohjelma toteutetaan eli tunnin juna ja hallitusohjelmassa on toimeentulotuen työvelvoite.
Otetaan velkaa, että voidaan pienentää valtion verokertymää. Kuulostaa tyhmältä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kermaperseet itkee kun eivät tule toimeen 5000€ /kk tuloilla.
Puhut nyt ilmeisesti pienituloisista? En muista koskaan edes tavanneeni ketään mieleenpainuvaa henkilöä jonka tulot olisivat olleet noin vaatimattomat. Ehkä jokin kadunlakaisija? Feissari? Työttömät tuskin kaivautuvat usein muualle kuin lähöiden pubeihin joten voi toki olla sellaisestakin kyse. En tiedä.
Saako nauraa? Tiedätkö mitä tarjoilija, kokki tai kaupan myyjä saa palkkaa?
Tottakai tiedän mitä kokki saa koska maksan hänen palkkansa, >8500€/kk, asuntoedulla. Kerrassaan erinomainen työntekijä.
Oletko itse sitten työtön kun saat 5k€/kk?
Missä mielikuvitus ravintolassa olet omistaja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun et työllisty enää raksalla niin lähihoitaja vaimo joutuu elättämään teidän perheen.
Kyllä, meillä on suomessa puolison elatusvelvollisuus. Voi olla, että saisitte enemmän tukia jos asuisitte eri osoitteissa. Tuosta syystä jotkut pariskunnat on kirjoilla eri osoitteissa, maksimoidakseen tuet. Mikä on nurinkurista.
Orpo sanoi eilen kehysriihessä, että koko hallitusohjelma toteutetaan eli tunnin juna ja hallitusohjelmassa on toimeentulotuen työvelvoite.
Noniin, pienin askelin oikeaan suuntaan. Juuri tämä on äärimmäisen tärkeää. Toivottavasti työvelvoite on oikeaa raskasta työtä eikä pelkkää lusmuilua.
Pariskunnat asuvat erikseen ja jatkossa yh-äiti laitetaan toimeentulotuella töihin.
No, on työttömiä äitejä ollut myös työkokeilussa työmarkkinatuella 595 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa /työpäivä ja lapset päiväkodissa hoidossa, että melkein sama juttu.
Ja monella äidillä on jo lapsella päiväkotipaikka, vaikka on itse kotona joten ei ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noniin, pienin askelin oikeaan suuntaan. Juuri tämä on ä
Tulee kaupunkien yksikköihin eli päiväkodit, museot, nuorisotalot, kirjastot jne.
Ja potkulaki tulee voimaan 1.1.2026
Vierailija kirjoitti:
Missä mielikuvitus ravintolassa olet omistaja?
Anteeksi? En tiedä mikä on "mielikuvitus ravintola". Kokki perheemme henkilökuntaa, aivan kuten muutkin työntekijät joita olemme palkanneet. Hän on ollut palveluksessamme jo kaksikymmentä vuotta.
"Helvetti en olekaan tiennyt, että olis voinut mennä lääkkikseen tai oikeustieteelliseen, aina olen luullut, että noissa on tietty määrä opiskelupaikkoja. Täytyypä laittaa paperit sisään, kun sinne ilmeisesti kaikki pääsee, kun kaikilla on ne samat mahdollisuudet, kiitos tästä arvokkaasta tiedosta tollo! "
Ei se noin yksinkertaista ole. Lääketieteelliseen tai oikeustieteelliseen pyrkimiseen aletaan orientoitua viimeistään 7-vuotiaana. Jos nämä valmistelut ovat jääneet sinulta tai jälkikasvultasi tekemättä, niin opinahjojen ovet eivät todennäköisesti aukea.
Toimeentulotukitöitä tulee myös kaupunkien tekniseen toimeen, on koulujen pihojen hiekoitusta ja rakennusten kunnossapitoa.
Kokin palkka suomessa on noin 2800€ brutto ja sitten täällä itketään kun 5000-7000€ ei tule toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Tulee kaupunkien yksikköihin eli päiväkodit, museot, nuorisotalot, kirjastot jne.
Harmillista, olin ajatellut jotain voimaannuttavampaa. Esimerkiksi kaivostoimintaan tai rajavyöhyketöihin korpimaisemissa.
Tämä hallitus teki sen, että jäin eläkkeelle. Oli vielä pieni toivonkipinä ja ennen kaikkea halu toipua, mutta katsoin turvallisemmaksi hakeutua eläkkeelle. Täytyyhän sitä elämäänsä suunnitella, eikä kellua kuin lastu laineilla, vai mitä? Nyt saan takuueläkkeen ja eläkkeensaajan asumistukea.
Lisäksi kela maksaa vammaistukea
https://tietotarjotin.fi/uutinen/1199137/alle-15-vuotiaan-vammaistuen-s…
Vierailija kirjoitti:
"Helvetti en olekaan tiennyt, että olis voinut mennä lääkkikseen tai oikeustieteelliseen, aina olen luullut, että noissa on tietty määrä opiskelupaikkoja. Täytyypä laittaa paperit sisään, kun sinne ilmeisesti kaikki pääsee, kun kaikilla on ne samat mahdollisuudet, kiitos tästä arvokkaasta tiedosta tollo! "
Ei se noin yksinkertaista ole. Lääketieteelliseen tai oikeustieteelliseen pyrkimiseen aletaan orientoitua viimeistään 7-vuotiaana. Jos nämä valmistelut ovat jääneet sinulta tai jälkikasvultasi tekemättä, niin opinahjojen ovet eivät todennäköisesti aukea.
Tuossa oli tyypillinen rahvas joka ei näe iltapäivää pidemmälle vaan elää kädestä suuhun. Tämä on koko maan ydinongelma, ja se ratkeaa helposti siten että paarialuokalle annetaan sille soveltuvat oikeudet ja mahdollisuudet.
Vierailija kirjoitti:
Mihin suurituloisten veroaleen viittaat? Kerro ap vähän tarkemmin.
Ja miten pienituloisten veroale nostaisi mitään muuta kuin tupakan ja oluen kulutusta?
Olen pienituloinen, en juo enkä polta. Olisi kiva käydä vaikka teatterissa ja ulkona syömässä joskus. Siihen varmasti laittaisin rahaa ja matkustella olisi kiva myös. En silti kannata mitään veronalennuksia. Veroilla pitäisi kattaa palvelut. Ja olen aina tehnyt töitä. Päivääkään en ole ollut työtön. Teen tärkeää sote-alan työtä.
Rooman suomen suurlähetystö haki toimistotyöntekijää. Palkka 1700€ kuussa brutto. Valtio on yksi pahimmista riisto työnantajista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmillista, olin ajatellut jotain voimaannuttavampaa. Esimerkiksi kaivostoimintaan tai rajavyöhyketöihin korpimaisemissa.
Kaupungeilla irtisanotaan tänä vuonna opettajia ja päiväkodin hoitajia eli tarpeeseen tulee toimeentulotukityöt päiväkotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa varmaan positiivisesti Riikka Purran talouteen, että järkkäsi vuorineuvoksille alen.
Vuorineuvoksia taitaa Suomessa olla 71 kappaletta. On aivan sama, paljonko he maksavat tai ovat maksamatta veroja Suomeen. Talous ei muutu siitä yhtään mihinkään. Jos joku poliitikko puhuu vuorineuvoksien veroalesta, niin hän on sensaatiohakuinen älykääpiö.
Tottakai tiedän mitä kokki saa koska maksan hänen palkkansa, >8500€/kk, asuntoedulla. Kerrassaan erinomainen työntekijä.
Oletko itse sitten työtön kun saat 5k€/kk?