Selittäkää minulle ymmärtämättömälle, miten suurituloisten vero-ale vaikuttaa myönteisesti Suomen talouteen.
Itse ajattelisin, että vastaava pienituloisten veroale näkyisi välittömästi taloudessa.
Kommentit (990)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en lähtisi kadehtimaan ketään joka maksaa yli 50% veroa tuloistaan. Ihmiset ajattelevat helposti, että jos minä tienaisin niin ja niin paljon niin kyllä minä sitten maksaisin vaikka 60% valittamatta. Ette maksaisi.
Jos veroprosentti on 50 niin käteen jää noin kymppitonni kuussa. Toiset taas joutuu elämään tonnilla kuussa. Kyllä minä kadehtisin.
Noita suurituloisia ei ole montaa suomessa.
Ja teillä tonnin tienaavilla oli samat mahdollisuudet opiskella. Jos ei kiinnosta, ei kiinnosta. Ei se ole varakkaiden velvollisuus maksaa loiselävien elämää
Vierailija kirjoitti:
Toisin kuin hallitus väittää, investoinnit ei pitäisi olla kiinni korkeasta yhteisöverosta, koska Suomessa se on Eu-mainen keskitason reilusti, verrattuna vaikka Ruotsiin tai Tanskaan.
https://www.veronmaksajat.fi/tutkimus-ja-tilastot/yhteisoverotus/#62e11…
Lakkoherkkyys vielä pois, niin tänne uskaltaa tulla.
Vierailija kirjoitti:
Tänään uutisissa EK:n Häkämies kertoi veron alennuksen yrityksille lisäävän kannattavuutta, investointeja ja työllisyyttä, kun yrityksellä on rahaa tehdä investointeja eli veron alennuksen kautta investoinnit lisäävät.
Toisaalta, tähän saakka olen kuvitellut, yrityksen kannattavuuden perustuvan kansalaisten ostovoimaan, samoin työllisyyden.
Muistan joskus Sipilän hallituksen aikaan, kun leikattiin lapsilisiä 10%, kaupat teki miljoonien euron myynnin menetykset ja alensi merkittävästi työvöiman tarvetta, kun kaupanalalla lapsilisien maksupäivät näkyy selvänä myyntipiikkinä.
Niin, en ole ymmärtänyt miten yhteisöveron alentaminen vaikuttaisi investointeihin, päinvastoin. Jos voitosta maksetaan vähemmän veroa niin sehän kannustaa tuottamaan enemmän voittoa tavalla tai toisella mutta ei investoimaan. Korkea vero kannustaa investoimaan koska se vähentää voittoja. Voin olla väärässäkin. Vai eikö investointeja voi vähentää yrityksen tuloksessa ja verotuksessa niinkuin ennen? Olen ollut yrittäjä ja verosuunnittelu oli tärkeää, miten toimia jotta saa parhaan lopputuloksen. Virolainen verotusmalli voisi olla hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Sitä uskaltaa lähteä vaikka Lappiin lomalle tai palkata remonttimiehen laatoittamaan lattioita eikä tehdä itse. Emännän voi viedä äitienpäivänä parempaan ravintolaan ja lapset huvipuistoihin kesällä. Nämä kaikki työllistävät suomalaisia.
En ole tehnyt näitä tähänkään saakka ja nyt vielä vähemmän.Kuvitelkoon mitä kuvittelevat.
Vierailija kirjoitti:
Sitä uskaltaa lähteä vaikka Lappiin lomalle tai palkata remonttimiehen laatoittamaan lattioita eikä tehdä itse. Emännän voi viedä äitienpäivänä parempaan ravintolaan ja lapset huvipuistoihin kesällä. Nämä kaikki työllistävät suomalaisia.
No, ei todellakaan uskalla, kun potkulaki tulee voimaan 1.1.2026.
Kukaan ei osta mitään.
Ansiosidonnainen on romutettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vissiin Riikka ja Petteri joutuu miettimään että viitsiikö mennä aamulla töihin kun on vaan viisinumeroinen kuukausipalkka josta joutuu vielä verojakin maksamaan. Niin ne tarvitsee lisää porkkanaa.
Matalapalkkaiset taas tarvitsee lisää keppiä että niistä vois tulla yhtä hyödyllisiä yhteiskunnalle kuin ensin mainituista. Yksinkertaista.Kun seuraa uutisia niin tulovero kevenee kaikilla tulonsaajilla jopa matalapalkka aloilla.
On tullut niin paljon heikennyksiä ja kirpaisee myös tuo ay-maksujen verovähennyskelpoisuuden poisto enemmän kuin mitä tulee mitään pieniä prosentin roposia pieneen palkkaan. Kannattaa seurata muitekin uutisia kuin sinne omaan kuplaan tulevia.
Minkä muiden kerhojen jäsenmaksut on verovähennyskelpoisia
Koskeehan nuo yleishyödyllisten yhteisöjen verohelpotukset monia muitakin, siksihän niitä ei ole aiemmin poistettu.
Viimeksi, kun yhteisöveroa laskettiin niin piti tulla työpaikkoja. Ei tullut vaan ne rahat meni osinkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en lähtisi kadehtimaan ketään joka maksaa yli 50% veroa tuloistaan. Ihmiset ajattelevat helposti, että jos minä tienaisin niin ja niin paljon niin kyllä minä sitten maksaisin vaikka 60% valittamatta. Ette maksaisi.
Jos veroprosentti on 50 niin käteen jää noin kymppitonni kuussa. Toiset taas joutuu elämään tonnilla kuussa. Kyllä minä kadehtisin.
Toiset joutuvat myös käymään töissä yli 200 päivää vuodessa. Toisten työstä teidät myös elätetään.
Osa on suhteilla töissä isin kanssa samassa työpaikassa.
Pikkuisia vauveliineja
No heh heh täällä Petteri ei sitä voi oikeasti selittää mitenkään muuten kuin haluamme antaa rikkaille vielä pikkuisen lisää koska mikään järki peruste ei sitä puolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noita suurituloisia ei ole montaa suomessa.
Ja teillä tonnin tienaavilla oli samat mahdollisuudet opiskella. Jos ei kiinnosta, ei kiinnosta. Ei se ole varakkaiden velvollisuus maksaa loiselävien elämää
On vaan meitä koulutettujakin aika paljon työttöminä. Sen olen huomannut ettei kannata mainita koulutuksista mitään jos hakee perusduunarin hommia. Eivät ota ainakaan vakituiseksi. Kolme tutkintoa on, saa jo riittää.
Vierailija kirjoitti:
Tänään uutisissa EK:n Häkämies kertoi veron alennuksen yrityksille lisäävän kannattavuutta, investointeja ja työllisyyttä, kun yrityksellä on rahaa tehdä investointeja eli veron alennuksen kautta investoinnit lisäävät.
Toisaalta, tähän saakka olen kuvitellut, yrityksen kannattavuuden perustuvan kansalaisten ostovoimaan, samoin työllisyyden.
Muistan joskus Sipilän hallituksen aikaan, kun leikattiin lapsilisiä 10%, kaupat teki miljoonien euron myynnin menetykset ja alensi merkittävästi työvöiman tarvetta, kun kaupanalalla lapsilisien maksupäivät näkyy selvänä myyntipiikkinä.
Jos saadaan töitä niin palkkarahat laitetaan säästöön työttömyysajan ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Missä todellisuudessa esim 3300 euroa / kk tienaava on suurituloinen palkansaaja?
Demariloisen todellisuudessa.
Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026.
Irtisanomiseen riittää huolimattomuus tai alisuoriutuminen eli et myy tarpeeksi tavaroita asiakkaalle tai virhe työtehtävässä.
Alle 50 hengen työpaikoilla ei ole enää takaisinottovelvoitetta.
Saa tehdä vuoden työsopimuksia ilman perustetta.
Ihan järkyttävää. Ei voi ostaa yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
"Kaupan alalle sopimus.
Pam ei saanut ajamaansa irtisanomissuojaa."
Ei käynyt tarkoittaa, että halutaan irtisanoa kalleimmat työntekijät eli ne joilla on kokemuslisiä.
1) löysää rahaa jää käteen enemmän
2) löysää rahaa käytetään kotimaisten tuotteiden ja palveluiden ostamiseen
3) syntyy työtä ja raha liikkuu
4) talous nousee
-ekonomisti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tehnyt näitä tähänkään saakka ja nyt vielä vähemmän.Kuvitelkoon mitä kuvittelevat.
Niin, pimeitä töitä paljon aikanaan tehneenä voin kertoa että ne joilla olisi ollut varaa teettää työt ihan oikeillakin firmoilla, olivat kaikkein nuukimpia penninvenyttäjiä. Joku kyseli olisiko mitään kuittia antaa että saisivat laitettua omiin vähennyksiinsä. Olihan niitä joskus. Piti vaan muistaa ottaa kopiot itselle jos sattuu jotain takuuaikana. Traktorin renkaat, peräkärry, katon maalaus, eläinlääkärikuluja, salaojaputkea likakaivon imeytyskenttään...
Vierailija kirjoitti:
1) löysää rahaa jää käteen enemmän
2) löysää rahaa käytetään kotimaisten tuotteiden ja palveluiden ostamiseen
3) syntyy työtä ja raha liikkuu
4) talous nousee
-ekonomisti
Se, että matkustetaan Espanjaan tukee kyllä Espanjan talouskasvua.
Pitää mennä Suomessa ostoskeskukseen ja shoppailla isot määrät vaatteita joka kuukausi.
Minkä muiden kerhojen jäsenmaksut on verovähennyskelpoisia, kuin ay-liikkeen? Tuo poisto olisi pitänyt tehdä jo vuosikymmeniä sitten.