Selittäkää minulle ymmärtämättömälle, miten suurituloisten vero-ale vaikuttaa myönteisesti Suomen talouteen.
Itse ajattelisin, että vastaava pienituloisten veroale näkyisi välittömästi taloudessa.
Kommentit (990)
"Ylimpien tuloluokkien veroale, kannustaa ihmisiä tekemään lisätöitä sekä etenemään uralla. "
Mä taas luulen, että se kannustaa vähentämään työtunteja, kun pienemmällä tuntimäärällä jää veroalen jälkeen käteen saman verran kuin ennen veroalea täydellä työajalla. Esim. oululainen ohjelmistotalo Fingersoft on tarjonnut mahdollisuutta tehdä 80% työaikaa 90% palkalla ja tällaiseen mahdolisuuteen varmasti useampi tarttuu, jos veroale tulee.
Ja mistähän joku jo täyttä työaikaa tekevä sitä lisätyötä haalii, siis siten, että siitä maksetaankin ekstraa. Ehkä joku yrittäjä, itsenäinen konsultti, freelancer jne korkeintaan tähän kykenee, mutta ei tavalinen palkansaaja, joita myös on suurituloisissa paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vissiin Riikka ja Petteri joutuu miettimään että viitsiikö mennä aamulla töihin kun on vaan viisinumeroinen kuukausipalkka josta joutuu vielä verojakin maksamaan. Niin ne tarvitsee lisää porkkanaa.
Matalapalkkaiset taas tarvitsee lisää keppiä että niistä vois tulla yhtä hyödyllisiä yhteiskunnalle kuin ensin mainituista. Yksinkertaista.
Kun seuraa uutisia niin tulovero kevenee kaikilla tulonsaajilla jopa matalapalkka aloilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en lähtisi kadehtimaan ketään joka maksaa yli 50% veroa tuloistaan. Ihmiset ajattelevat helposti, että jos minä tienaisin niin ja niin paljon niin kyllä minä sitten maksaisin vaikka 60% valittamatta. Ette maksaisi.
Jos veroprosentti on 50 niin käteen jää noin kymppitonni kuussa. Toiset taas joutuu elämään tonnilla kuussa. Kyllä minä kadehtisin.
Odotan aikaa että joudut työttömäksi tai sairastut. Katsotaan siinä vaiheessa miten käy jos mennään USAn malliin tuhkatkin lähtee eikä mitään jää.
Mitä oletat tapahtuvat? Sairauskuluvakuutus auttaa aika pitkälle sairastuttaessa ja säästöt sekä sijoitukset helpottaa arkea. Harva hyvätuloinen elää kädestä suuhun.
Suomessa kotitalouksien säästäminen on ollut muutamaa lamavuotta lukuunottamatta joko olemattoman pientä tai negatiivista viimeisen kolmen vuosikymmen aikana. Mutta miksi säästää, kun valtio vastaa kaikista riskeistä. Valtio ja KELAhan ovat vakuuttaneet meidät kaikkia toimentuloriskejä vastaan!
Ap on saastainen valehtelija. Suurin alennus tulee mediaanituloisille eli n. 3300 € ansaitseville. Tuo ei ole millään kriteereillä suurituloinen.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/298f24a4-3ee9-45c1-9b32-ab1e4d7eb…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vissiin Riikka ja Petteri joutuu miettimään että viitsiikö mennä aamulla töihin kun on vaan viisinumeroinen kuukausipalkka josta joutuu vielä verojakin maksamaan. Niin ne tarvitsee lisää porkkanaa.
Matalapalkkaiset taas tarvitsee lisää keppiä että niistä vois tulla yhtä hyödyllisiä yhteiskunnalle kuin ensin mainituista. Yksinkertaista.Kun seuraa uutisia niin tulovero kevenee kaikilla tulonsaajilla jopa matalapalkka aloilla.
On tullut niin paljon heikennyksiä ja kirpaisee myös tuo ay-maksujen verovähennyskelpoisuuden poisto enemmän kuin mitä tulee mitään pieniä prosentin roposia pieneen palkkaan. Kannattaa seurata muitekin uutisia kuin sinne omaan kuplaan tulevia.
Tänään uutisissa EK:n Häkämies kertoi veron alennuksen yrityksille lisäävän kannattavuutta, investointeja ja työllisyyttä, kun yrityksellä on rahaa tehdä investointeja eli veron alennuksen kautta investoinnit lisäävät.
Toisaalta, tähän saakka olen kuvitellut, yrityksen kannattavuuden perustuvan kansalaisten ostovoimaan, samoin työllisyyden.
Muistan joskus Sipilän hallituksen aikaan, kun leikattiin lapsilisiä 10%, kaupat teki miljoonien euron myynnin menetykset ja alensi merkittävästi työvöiman tarvetta, kun kaupanalalla lapsilisien maksupäivät näkyy selvänä myyntipiikkinä.
Vierailija kirjoitti:
Tänään uutisissa EK:n Häkämies kertoi veron alennuksen yrityksille lisäävän kannattavuutta, investointeja ja työllisyyttä, kun yrityksellä on rahaa tehdä investointeja eli veron alennuksen kautta investoinnit lisäävät.
Toisaalta, tähän saakka olen kuvitellut, yrityksen kannattavuuden perustuvan kansalaisten ostovoimaan, samoin työllisyyden.
Muistan joskus Sipilän hallituksen aikaan, kun leikattiin lapsilisiä 10%, kaupat teki miljoonien euron myynnin menetykset ja alensi merkittävästi työvöiman tarvetta, kun kaupanalalla lapsilisien maksupäivät näkyy selvänä myyntipiikkinä.
Oliko tuossa kyse siis yhteisöveron alentamisesta? Sehän on toki eri asia kuin ansiotulovero.
Suurituloisten veroale ei tule näkymään valtion taloudessa mitenkään. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Suurituloisten veroale ei tule näkymään valtion taloudessa mitenkään. Piste.
Korjaus. Ei tule näkymään millään positiivisella tavalla.
No ei vaikuta mitenkään, pääosin tuo suurituloinen käyttää ehkä enemmän rahaa matkusteluun ulkomaille sekä ostaa kalliita tuontituotteita. Kun ei ymmäretä maan sisäisen talouden realiteetteja syntyy näitä typeriä päätöksiä.
Veroale tulee kohdistumaan keskiansioihin, n. 3300e/kk tienaaviin eli suurimpaan osaa työssäkäyvistä vaikka vihervasemmistodemari akseli yrittää virheellisesti kääntää näitä suurituloisten veroeduksi. Tämä on fakta!
Toisin kuin hallitus väittää, investoinnit ei pitäisi olla kiinni korkeasta yhteisöverosta, koska Suomessa se on Eu-mainen keskitason reilusti, verrattuna vaikka Ruotsiin tai Tanskaan.
https://www.veronmaksajat.fi/tutkimus-ja-tilastot/yhteisoverotus/#62e11…
Vierailija kirjoitti:
Veroale tulee kohdistumaan keskiansioihin, n. 3300e/kk tienaaviin eli suurimpaan osaa työssäkäyvistä vaikka vihervasemmistodemari akseli yrittää virheellisesti kääntää näitä suurituloisten veroeduksi. Tämä on fakta!
Tuo kireä progressio, maailmanennätyskireä sellainen on todella ongelma Suomessa ja se alentaa jopa valtion verokertymää.
Kun puhutaan veroprosenttien alentamisesta, niin hyvin usein lisätään siihen, että alentaminen pitää kohdistaa pienituloisiin. Tällainen kuitenkin vain pahentaa progressio-ongelmaa. Eikä pienituloisimpien prosenteissa juuri enää ole alentamista, koska nollaa alemmaksi ei mennä.
Itse asiassa suurituloisille kohdennettu veroprosenttien alentaminen olisi fiskaalisesti miltei riskitöntä, koska suurituloisia on vain vähän. Mutta sillä olisi merkittävä vaikutus keskituloisten ansaintamotivaatioon marginaaliverojen aletessa. Jopa ylitöistä jäisi jotain käteen.
Vierailija kirjoitti:
Orporaukat kuvittelevat edelleen, että talousliberalistinen valumateoria on totta, vaikkei se ole toiminut ikinä missään. Itsekin ovst 2 vuotta kokeilleet.
Seuraus: velka kasvaa, yritykset kaatuvat konkursseihin. Työpaikkoja tuhottu kohta 100000.
Kekkonen tiesi mistä puhui, kun varoitti ikinä päästämästä Kokoomusta hallitukseen. Se tuhoaa kaiken ja syyttää siitä muita.
PS oli niin tyhmä että meni UUDESTAAN tuhoamaan itsensä. No, toki nyt on eri hillotolppalaiset kuin viimeksi, mutta PS ei kehity eikä opi virheistään. Ja sehän on hyvä asia 😂
Eilen Kauppalehdessä 1460 kpl protestilistalla uusia nimiä, joten olisiko syytä jo tarkastella näitä kasvutoimien aikaansaannoksia ?
Vierailija kirjoitti:
Talouskasvu ja työpaikat syntyvät yrityksissä. Menestyvät yritykset haluavat kasvaa, työllistää ja investoida. Samalla ne myös turvaavat hyvinvointivaltion verotulot, sillä yritykset, työntekijät ja yritysten omistajat maksavat veroja ja veronluontoisia maksuja monissa eri muodoissa.
Ankara progressio aiheuttaa jo varsin matalista tulotasoista alkaen merkittäviä kannustinongelmia. Kun lisätyönteko johtaa entistä ankarampaan verotukseen, kasvaa työnteolle vaihtoehtoisen, verovapaan toiminnan (vapaa-aika) suhteellinen houkuttelevuus. Itse kyllästyin jo viime hallituskaudella tähän koko ajan jatkuvaan valitukseen ja muutin metsään.
Yrityksen tärkein tehtävä on tuottaa työtä ja voittoa yrittäjälle, ei välttämättä muille kuten oli sata vuotta sitten. Minusta suojaosien poisto oli taas eräs tyhmä päätös hallitukselta. Todellinen kannustinloukku. Ja poistuuko vai poistuiko valtiolle tosi halpa vuorotteluvapaasysteemi? Ymmärrän kyllä että laiskanpulskeilla porvareilla ei ole minkäänlaista käsitystä tavallisen ihmisen elämästä.
Aivan käsittämätöntä, raippaa vaan pieni tuloisille.
Niska limassa paina sinä pari tonnia kuukaudessa tienaava ja
siitäkin summasta pulita vero eurot herroille.
Vierailija kirjoitti:
Ap on saastainen valehtelija. Suurin alennus tulee mediaanituloisille eli n. 3300 € ansaitseville. Tuo ei ole millään kriteereillä suurituloinen.
AP on saastainen venäläinen trolli jonka palkka on 100 euroa.
Vierailija kirjoitti:
"Ylimpien tuloluokkien veroale, kannustaa ihmisiä tekemään lisätöitä sekä etenemään uralla. "
Mä taas luulen, että se kannustaa vähentämään työtunteja, kun pienemmällä tuntimäärällä jää veroalen jälkeen käteen saman verran kuin ennen veroalea täydellä työajalla. Esim. oululainen ohjelmistotalo Fingersoft on tarjonnut mahdollisuutta tehdä 80% työaikaa 90% palkalla ja tällaiseen mahdolisuuteen varmasti useampi tarttuu, jos veroale tulee.
Ja mistähän joku jo täyttä työaikaa tekevä sitä lisätyötä haalii, siis siten, että siitä maksetaankin ekstraa. Ehkä joku yrittäjä, itsenäinen konsultti, freelancer jne korkeintaan tähän kykenee, mutta ei tavalinen palkansaaja, joita myös on suurituloisissa paljon.
Minä taas luulen että valta osa on kilpavarustellut itselleen elämän johon heillä ei ole koskaan ollutkaan varaa ja heillä ei ole varaa tarttua tarjoukseen.
Noin 77% suomalaisista eli yli varojensa ennen korona-vuosia, velkaa otettu velan päälle, jne , kun se oli ilmaista ja nyt ne jo ennestään huterat korttitalot ovat sortumassa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo juttu koskee vain valtiovetotusta, mitta tuloista maksetaan myös kunnallisvero.
Veroale menee kokonaisuudessaan, eikä edes riitå muihin korotuksiin
Esim. lähes kaikissa nousi kunnallisvero tämän vuoden alussa, viimeistään ensivuoden alussa kun Purra leikkasi kuntien avustuksis/määrärahoja
Lisäksi
Arvonlisäverokorotus
Kiinteistövero korotus
Palkkatulosta tehtävät vähennykset esim. matkavähennys, oma vastuuta nostettiin ja vastaavasti enimmäismäärää leikattiin
Kotitalousvähennystä leikattiin jne. jne.
Ja yhä useampi pieni ja keskituloiselle jää palkastaan yhä vähemmän käyttöön, ellei tulot ole n. 14.000€/kk n. 170.000€/v joilla veroale kompensoi muiden verojen nostot ja muut leikkaukset. Oma palkka vajaa 4000€/kk ja tänä vuonna tulot pienevät useammalla satasella.
Maat joilla menee taloudellisesti hyvin ja niihin tehdään investointeja suuri tuloisten verotus on alle 50% ja sosiaalitukia on vähemmän