Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pätkäpaasto kokemuksia? Auttaako laihdutukseen?

Vierailija
21.04.2025 |

Onko pätkäpaastosta apua laihduttamiseen? Nyt pääsiäisen jäljiltä on taas sen verran kiloja kropassa että pitäisi saada ne pois jotenkin helposti. Oletteko kokeilleet pätkäpaastoa ja onko toiminut laihdutukseen? Monta tuntia paastoatte päivässä. Riittääkö 14h vai onko 16:8 pätkäpaasto paras?

Kommentit (243)

Vierailija
181/243 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätkäpaasto yhdistettynä liikuntaan ja kokonaisruuan vähentämiseen. Jos ei vähennä ruuan määrää helposti vetelee sitten päivän mittaan sellaisen kalorimäärän ettei laihdu. Kannattaa opetella syömään vähemmän ja kiinnittää huomiota että syö kuituja ja proteiinia.

Vierailija
182/243 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paastoihin ja laihdutuskuureihin tarttuvat ja sortuvat ihmiset, jotka eivät eivät ole tarpeeksi lujaluontoisia tehdäkseen pysyviä muutoksia ruokailutottumuksiinsa. Paastoilla ja laihdutuskuureilla ei saavuta pysyviä tuloksia painon hallinnassa ellei sitten paastoa tai laihduta toistuvin väliajoin mikä ei kyllä ehkä ole ihan terveellistä. Minä pudotin painoni pysyvillä muutoksilla ruokailutottumuksiini ja olen myös vaivatta onnistunut pysymään saavuttamassani tavoitepainossa. Kun arkena noudatan ruokavaliotani js syön terveellisesti, niin voin hyvällä omalla tunnolla käydä vaikka kerran viikossa tai joskus kaksikin kertaa viikossa vaikka kahvilassa ja syödä kohtuudella jotain leivonnaisia ja kroppani kestää tämän ihan hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/243 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toimi minulla, jopa päinvastoin. 

Aamulla töihin herätessä kuuden jälkeen kaamea nälkä, kun viimeksi syönyt illalla kuuden aikaan ja sitten yrittää sinnitellä sinne yhdeksän kahvitauolle asti, että saa syödä. En käsitä, miten kukaan voi elää niin, että syöminen keskittyy vain kahdeksan tunnin ajalle, etenkään jos tekee fyysistä työtä ja urheilee iltaisin. 

Minulla toimii se, että syön viisi kertaa päivässä n.250 kcal per ateria, ei väliä ajalla, kalorimäärä ratkaisee. 

Vierailija
184/243 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle pätkäpaasto on ollut kaikkein helpoin tapa laihtua ja pysyä hoikkana. Laihdutin 6 vuotta sitten yli 30 kg sen avulla, silloin tosin rajoitin myös esim herkkujen ja ruuan määrää. Nyt ei ole enää vuosiin ollut tarvetta laihduttaa, joten syön ihan normaalisti, mutta niin, että väliin jää 14-16h paasto. En edes huomaa paastoavani, mutta tällä näköjään paino ja kaikenlaiset terveysarvot pysyvät kurissa.

Eli mulle tämä sopii ja ei ole mikään dietti ollenkaan, vaan tapa rytmittää syömistä ja tykkäään myös siitä nälän tunteesta, mikä tulee ennen päivän ensimmäistä ateriaa. Kaikille ei tietenkään sovi, enkä ikinä markkinoi omaa tapaani kenellekään oikeasti, mutta jospa tästä täällä on jollekin jotain apua.

Vierailija
185/243 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

EIKÖ VAUVELIN PÄÄ KESTÄ KOVAA MAAILMAA?

Vierailija
186/243 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut koko ketjun meni aika... kauan.

Vierailija
187/243 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paastoihin ja laihdutuskuureihin tarttuvat ja sortuvat ihmiset, jotka eivät eivät ole tarpeeksi lujaluontoisia tehdäkseen pysyviä muutoksia ruokailutottumuksiinsa. Paastoilla ja laihdutuskuureilla ei saavuta pysyviä tuloksia painon hallinnassa ellei sitten paastoa tai laihduta toistuvin väliajoin mikä ei kyllä ehkä ole ihan terveellistä. Minä pudotin painoni pysyvillä muutoksilla ruokailutottumuksiini ja olen myös vaivatta onnistunut pysymään saavuttamassani tavoitepainossa. Kun arkena noudatan ruokavaliotani js syön terveellisesti, niin voin hyvällä omalla tunnolla käydä vaikka kerran viikossa tai joskus kaksikin kertaa viikossa vaikka kahvilassa ja syödä kohtuudella jotain leivonnaisia ja kroppani kestää tämän ihan hyvin.

Pätkäpaastohan on pysyvä muutos.

Vierailija
188/243 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää yötä ja parempaa huomista.

Vierailija
189/243 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta arvaapa ap mitä. Minä olen ansainnut luxuselämän. Minä todella olen ansainnut ja nautin siitä.

Vierailija
190/243 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryööökssss!

Vierailija
191/243 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jopas jotakin. Päästiin vielä yhtaikaa tänne varvihyllylle. Levätään hetken ennen..

Vierailija
192/243 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

up up nosto

Vierailija
193/243 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli olet trolli?

Vierailija
194/243 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä nyt mättää?

Vierailija
195/243 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kestä näitä uusavuttomia ihmisiä voi luoja taas.

Vierailija
196/243 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä meinki

Vierailija
197/243 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma ruokavalioni perustuu joiltain osin pätkäpaastoon ja lisäksi tiettyjen haitalliseksi kokemieni elintarvikkeiden välttelyyn. Olen 40-vuotias mies. Painoni on pudonnut viimeisen vuoden aikana 80 kilosta 70 kiloon. Samaan aikaan olen voinut harrastaa aktiivisesti liikuntaa, tehden 8-12 km juoksulenkkejä noin 2-3 kertaa viikossa. Kevääseen mahtuu myös pari puolimaratonia. En ole kokenut luopuneeni mistään erityisestä tai nähneeni missään vaiheessa nälkää. Veriarvot olivat viimeisessä mittauksessa hyvät, hemoglibiini 168 ja LDL-kolesteroli reilusti alle raja-arvon.

Tässä minun tyypillinen päivä:

- Ei aamupalaa, mutta aamupäivän aikana pyrin juomaan 1 litran vettä ja noin 5 dl vihreää teetä

- Lounas noin klo 11.30: Coop Mixed Beans -pakastekasviksia noin 200-300 g paistettuna rypsiöljyn kanssa (lisään mukaan kuorittuja auringonkukan siemeniä ja kurpitsansiemeniä). Lisäksi jotain proteiinia (esim. kanafilettä, pari kananmunaa tai kalaa) ja salaattia (yleensä 1-2 tomaattia)

- Välipala noin klo 14.00: Jäätelö tai vaikka riisipyörö tai ruisleipäpala juustolla

- Iltapäivän aikana 1-2 litraa vettä ja 0,5 litraa viherää teetä

- Päivällinen noin klo 16.00: Normaali monipuolinen ruoka perheen kanssa. Tämä voi olla lähes mitä vain, mutta mahaa ei tarvitse ahtaa täyteen. Normaali lautasmallin mukainen annos siis

- Iltapala noin klo 19.00: Noin 4 palaa näkkäriä juustolla tai 2 palaa ruisleipää juustolla

- Lisäksi: Monivitamiini poretabletti, D-vitamiinia 50 mikrogrammaa ja rautalisää 50 mg (lähinnä siksi, koska käyn verenluovutuksissa)

- Perjantaista sunnuntaihin ruokavalio voi olla leväperäisempi, mutta mitään övereitä tulee harvemmin

Näillä eväillä päivittäinen kalorimäärä asettuu noin 1500-1800 paikkeille. Se on riittävä määrä, mutta pitkällä aikavälillä se pitää painon kurissa tai jopa laskussa.

Kaksi selkeää muutosta vuoden takaiseen: Punaisen lihan ja leikkeleiden välttely sekä Mixed beans -pakastekasvisten lisääminen ruokavalioon. Minulle punaisen lihan ja leikkeleiden välttely on toiminut erittäin hyvin. Syöty ruoka ei ole läheskään niin rasvaista ja suolaista kuin aiemmin. Punaisen lihan on pystynyt korvaamaan lähes täysin Mifu-tuotteilla ja Savu-tofulla. Tämä kaikki on ollut myös suolistolle parempaa. Suosittelen kaikkia myös kokeilemaan Coopin Mixed beans -sekoitusta. Tämä on yllättävän hyvää, ravinteikasta ja täyttävää. Ne myös pitää nälkää. Kun mahan saa täyteen kasviksilla ja pavuilla, ei sitä enää tarvitse täyttää epäterveellisemmällä.

Muita huomioita: Kananmunia ei tarvitse vältellä. Niitä voi syödä vapaasti 3 tai jopa enemmän päivässä

Vierailija
198/243 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella on omat surunsa.

Vierailija
199/243 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep

Vierailija
200/243 |