Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pätkäpaasto kokemuksia? Auttaako laihdutukseen?

Vierailija
21.04.2025 |

Onko pätkäpaastosta apua laihduttamiseen? Nyt pääsiäisen jäljiltä on taas sen verran kiloja kropassa että pitäisi saada ne pois jotenkin helposti. Oletteko kokeilleet pätkäpaastoa ja onko toiminut laihdutukseen? Monta tuntia paastoatte päivässä. Riittääkö 14h vai onko 16:8 pätkäpaasto paras?

Kommentit (236)

Vierailija
221/236 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kokeilin 16/8 pätkäpaastoa. Nälkä kävi aivan sietämättömäksi, hirveät päänsäryt alkoivat. Ajattelin ruokaa koko ajan. Oli yhtä tuskaa. Laihduin 15kg mutta lopetettuani lihoin 20kg. Ei sovi kaikille.

Minä myös lihoin pätkäilyllä. Aluksi paino hieman laski, mutta sitten nousi yli lähtöpainon. 

Mitäs söit? Itse lopetin samaan syssyyn myös viljat ja sokerit. Kyllähän sitä voisi jotain puputtaa vaikka koko ajan, mutta usein esim. yrttihauduke riittää. 

Päänsäryt viittaavat nestetasapainon ongelmiin, itselleni tulee näitä vain kuivapaastolla. 

Aika monissa terveysopeissa pidetään viljoja ongelmallisina ja erittäin sairastuttavina, ja että tuovat kehoon sieniä. Paastoja ja viljatonta ruokavaliota suositellaan moniin sairauksiin ja vaivoihin. Kun kehoon pääsee pesiytymään joku sieni tai syöpä, se kerjää nimenomaan hiilihydraatteja ja nuo vaivat ja nälkäsignaalit ovat sitä, kun sieni protestoi. Seuraavana päivänä se on menettänyt jo paljon puhtiaan. 

Sanotaan, että terveen kehon solukko pärjää 1/15 siitä määräsä, kuinka paljon syöpäsolut vaativat energiaa. Siinäpä pohdittavaa.

Vierailija
222/236 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosia ollut 14 h syömättä joka päivä. Ei ole vaikuttanut painoon paasto ennen eikä jälkeen. Vain se ruoan määrä ja laatu, mitä syön. Nukun paremmin, jos en syö enää kuuden jälkeen illalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/236 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt alkaa kuudes päivä pätkäpaastoa ja vhh. Tarkoitus oli olla 16/8 mutta kyllä tuo paastoaika on joka päivä venynyt pidemmäksi, kun ruokahalu on vähentynyt niin nopeasti. Yhtenä päivänä oli 23h paasto. Olo on loistava.

Vierailija
224/236 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaa ainakin minulla, ja parasta on, että näläntunne ja napostelun himo häviää. Olo on myös paljon virkeämpi.

Vierailija
225/236 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko on ruoka valmista?

Vierailija
226/236 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttoi jo 14:10. Laihduin 5 kiloa kun olin aluksi lievän ylipainon rajalla. Liikuntaa lisäsin myös mutten mitenkään merkittävän paljon. Herkut säästin viikonlopuille

Vierailija
227/236 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin paastolla sunnuntaista maanantaihin 36 tuntia ja torstaista sunnuntaihin 48 tuntia. Painoa lähti kolme kiloa, eikä ole tullut takaisin. Ei ollut siis nestettä.

Vierailija
228/236 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön aamupalan klo 7 työaamuina. Lounas klo 11 ja päivällinen klo 17- 18. Tämän jälkeen en syö. Syön joka aterialla proteiinia ja vältän sokeria ja vehnäjauhoja. Muuten syön tarpeeksi. Paino pudonnut vain kilon kahdessa kuussa, mutta olen virkeä, ei ole nälkä  ja nukun hyvin! 

Vanha kommentti, mutta teen itsekin näin. En ole vuosiin ollut näin virkeä ja toimelias. Vyötäröltä lähtenyt senttejä, en tiedä kiloista. Syön kylläkin leipää ja pastaa yms., yleensä kokojyväjuttuja. Sokeria vältän minäkin. En kauheasti keskity proteiiniin, mutta tuleehan sitä joka aterialla, koskapa olen sekasyöjä. 

Vierailija
229/236 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihduin pätkäpaaston ja vhh:n yhdistelmällä 18 kiloa viitisen vuotta sitten. Enkä ole muuttanut tätä hyväksi koettua tapaa joten olen yhä normaalipainoinen.

Syön lounaan klo 12 ja päivällisen klo 18:30. Viikonloppuisin saatan pidentää paastoa niin että syön lounaan myöhemmin ja toisen pienemmän aterian jo vaikka viideltä.

Treenan mieluiten tyhjällä vatsalla joten arki-illan treenipäivänä joko viivästytän lounasta vaikkapa kolmeen ja syön jotain sitten treenin jälkeen tai syön lounaan ja jotain pientä muutamaa tuntia ennen ja skippaan päivällisen.

Välillä pidän 24 tunnin paaston korvaamalla päivällisen luuliemellä ja syön vasta seuraavana päivänä lounasaikaan.

Onko enää tervettä?

Luultavasti "alkuihminen" on syönyt aika lailla tuohon tyyliin, koska ruokaa ei ole ollut koko ajan saatavilla ja se on pitänyt itse löytää luonnosta. Elimistömme ei ole niistä ajoista kehittynyt ja olemme siis edelleen hyvin energiatehokkaita, ja lihomme helposti nykyihmisen elintavoilla. Tuollainen elämäntyyli taitaa olla se tervein mahdollinen, ja sillä erilaiset elintasosairaudet pysyvät parhaiten poissa / kurissa. 

n53

Vierailija
230/236 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätkäpaasto ja 1-2 pvä paasto ovat olleet minulla tehokkaita painonpudotuskeinoja mutta ovat myös kostautuneet huono-unisuutena. Nykyään pätkäpaastoilen pari kertaa viikossa ja syön muina päivinä normaalisti. Sillä tahdilla nukun normaalisti ja paino pysyy kurissa, joskaan ei ihan niin alhaisena kuin toivoisin. Olin tyytyväisimmilläni kroppaani BMI 21,5 paikkeilla mutta nyt olen tyytynyt BMI 22,5-23 lukemaan, joka on helpompi ylläpitää. 

Vierailija
231/236 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloittelen pätkäpaastoa 16:8 tavoitteena. Viikon jälkeen painoni ei ole pudonnut lainkaan. Onko tavallista että käy näin? Onko muilla paino alkanut putoamaan pidemmän ajan jälkeen. Mietin vain, josko dieetti ei sovikkaan minulle ja toimi painon pudotuksessa. Vai onko viikko liian lyhyt aika tämän toteamiseen?

Vierailija
232/236 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti "alkuihminen" on syönyt aika lailla tuohon tyyliin, koska ruokaa ei ole ollut koko ajan saatavilla ja se on pitänyt itse löytää luonnosta. Elimistömme ei ole niistä ajoista kehittynyt ja olemme siis edelleen hyvin energiatehokkaita, ja lihomme helposti nykyihmisen elintavoilla. Tuollainen elämäntyyli taitaa olla se tervein mahdollinen, ja sillä erilaiset elintasosairaudet pysyvät parhaiten poissa / kurissa. 

n53

"Alkuihminen" ei odottanut nälissään mammuttiateriaa vaan söi mitä tahansa syömäkelpoisia kasvinosia milloinkin sattui tulemaan vastaan. 

Vierailija
233/236 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

n53

"Alkuihminen" ei odottanut nälissään mammuttiateriaa vaan söi mitä tahansa syömäkelpoisia kasvinosia milloinkin sattui tulemaan vastaan. 

Alkuihminen ei ollut nälissään, vaan ketoosissa suurimman osan paastoajasta, kuten nykyisetkin paastoajat.

Vierailija
234/236 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paastoihin ja laihdutuskuureihin tarttuvat ja sortuvat ihmiset, jotka eivät eivät ole tarpeeksi lujaluontoisia tehdäkseen pysyviä muutoksia ruokailutottumuksiinsa. Paastoilla ja laihdutuskuureilla ei saavuta pysyviä tuloksia painon hallinnassa ellei sitten paastoa tai laihduta toistuvin väliajoin mikä ei kyllä ehkä ole ihan terveellistä. Minä pudotin painoni pysyvillä muutoksilla ruokailutottumuksiini ja olen myös vaivatta onnistunut pysymään saavuttamassani tavoitepainossa. Kun arkena noudatan ruokavaliotani js syön terveellisesti, niin voin hyvällä omalla tunnolla käydä vaikka kerran viikossa tai joskus kaksikin kertaa viikossa vaikka kahvilassa ja syödä kohtuudella jotain leivonnaisia ja kroppani kestää tämän ihan hyvin.

Niin minäkin voin, ei pätkis sitä estä.  Aikarajoitettu syöminen ei itsessään rajoita ruuan sisältöä. Olen nyt pätkäpaastoillut vuodessa 2022 lähtien ja tämä sopii minulle todella hyvin. Paastolla on lukuisia terveysvaikutuksia, eikä vähäisin ole vanhojen ja viallisten solujen poistuminen elimistöstä autofagiassa.

En tosiaan ole kovin lujaluonteinen ruuan kanssa, mutta ei minun tarvitsekaan olla. Kun syön, syön hyvin ja kun paastoan, en mieti ruokaa. 

Vierailija
235/236 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla pätkäpaasto auttaa turvotuksen hallintaan ja matala-asteisen tulehduksen hillitsemiseen, kun ruoansulatuselimistö saa välillä levätä. Paastoan vähän vaihdellen, mutta yleensä n. klo 18-10. Painonhallintaan ei vaikutusta, paitsi niin että yleisesti voin paremmin ja jaksan paremmin miettiä syömisiä ja liikkua.

Vierailija
236/236 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse aloittelen pätkäpaastoa 16:8 tavoitteena. Viikon jälkeen painoni ei ole pudonnut lainkaan. Onko tavallista että käy näin? Onko muilla paino alkanut putoamaan pidemmän ajan jälkeen. Mietin vain, josko dieetti ei sovikkaan minulle ja toimi painon pudotuksessa. Vai onko viikko liian lyhyt aika tämän toteamiseen.

Viikko on lyhyt aika. Kuukauden päästä voi jo sanoa jotain. Ehkä paino ei ole tippunut, mutta vaatteet pyörivät päällä tai ovat ainakin selvästi löysemmät. Pätkistellessä kun syödään hyvin, niin lihaskatoa eikä sen aiheuttamaa painonlaskua tule. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kaksi