Pätkäpaasto kokemuksia? Auttaako laihdutukseen?
Onko pätkäpaastosta apua laihduttamiseen? Nyt pääsiäisen jäljiltä on taas sen verran kiloja kropassa että pitäisi saada ne pois jotenkin helposti. Oletteko kokeilleet pätkäpaastoa ja onko toiminut laihdutukseen? Monta tuntia paastoatte päivässä. Riittääkö 14h vai onko 16:8 pätkäpaasto paras?
Kommentit (210)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihduin pätkäpaaston ja vhh:n yhdistelmällä 18 kiloa viitisen vuotta sitten. Enkä ole muuttanut tätä hyväksi koettua tapaa joten olen yhä normaalipainoinen.
Syön lounaan klo 12 ja päivällisen klo 18:30. Viikonloppuisin saatan pidentää paastoa niin että syön lounaan myöhemmin ja toisen pienemmän aterian jo vaikka viideltä.
Treenan mieluiten tyhjällä vatsalla joten arki-illan treenipäivänä joko viivästytän lounasta vaikkapa kolmeen ja syön jotain sitten treenin jälkeen tai syön lounaan ja jotain pientä muutamaa tuntia ennen ja skippaan päivällisen.
Välillä pidän 24 tunnin paaston korvaamalla päivällisen luuliemellä ja syön vasta seuraavana päivänä lounasaikaan.
Onko enää tervettä?
Mikä tässä epätervettä on? Miksi pitäisi syödä taukoamatta jos ei ole nälkä ja voi hyvin?
Itse olen laihduttanut aikoinaan 20kg ja sen jälkeen 5:2 paastoa. Ei painonpudotukseen mutta helppo hallita painoa että on pysynyt samassa jo vuosia.
ja pidän siitä olosta mikä tulee paastopäivinä
Vierailija kirjoitti:
Yöllä on helpoin paastota. Paaastoan aina öisin. Iltapalan voi syödä aikaisemmin ja aamupalaa myöhentää niin paasto pitenee helpoiten.
Mitä se paasto auttaa, jos syöt kuitenkin aamupalan ja iltapalan. Ideahan on se, että jätetään toinen ateria pois kokonaan ja hurjimmat jättää molemmat pois, jotta tulee 16 h paasto.
Mitä teet nuorena sen maksat vanhana.
Hä? Missä maailmassa sä nyt elät?
lue otsikkosi ja aloituksesi äläkä esitä typerää
Mikä meitä naurattaa, jos ei palsta?
En muuten varmastikaan mene huomenna töihin!
Laihtumiseen tarvitsee kalorivajeen. Laihtuu siis, jos paasto tarkoittaa sitä, että jättää 1-2 ateriaa välistä. Se ei laihduta, että syö iltapalan aikaisemmin ja aamupalan myöhemmin.
On hyvä pitämään painon kurissa, jotkut kovasti laihtuu, mutta ainakaan paino ei nouse. Sekin hyvä, että tämähän sopii jäämään elämäntavaksi eikä tarvi erityisiä rajoituksia syömisiin, muutoin kuin siis ajallisesti. Suositus. Tuumasta toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Laihtumiseen tarvitsee kalorivajeen. Laihtuu siis, jos paasto tarkoittaa sitä, että jättää 1-2 ateriaa välistä. Se ei laihduta, että syö iltapalan aikaisemmin ja aamupalan myöhemmin.
Juuri näin, mutta ainakin itselleni kalorivajeen pitäminen on helpompaa, kun ei syö pitkin päivää. Paastotessa ei ole nälkä, eikä tee mieli napostella. Lopetan syömisen klo 17-18 aikaan, niin ei tule mitään iltamussutuksia. Kaikki herkut jäi helposti pois.
Ja onhan paastoamisesta muitakin hyötyjä, kuten insuliiniresistenssin korjaantuminen (ei tule jatkuvia verensokeripiikkejä) ja pidemmissä paastoissa autofagia.
Kommenttisi perusteella olet mies.
Ja en minä tykkää tästä asioiden jauhamisesta olen ihan kyllästynyt ja haluaisin jo käyttää energiaani muuhun kuin taustalla mieltä painaviin asioihin.
Mä pätkäpaastoan ja syön kolme ateriaa ja ne ovat aamupala, lounas, iltapala aikavälillä klo 9-17. Kalorit vaihtelee arkena 1500-1900 välillä. Erikoispäivät ja juhlapyhät on erikseen, silloin en mieti niitä.
N54, 169/57
Onko kukaan laihduttanut tuolla 5/2 rytmillä? Ja mitä olette syöneet niinä paastopäivinä, kun saa syödä vain 500kcal? Itse mietin että voisiko nuo paastopäivät vetää jollain proteiinishakella?
Hah hah haa!