Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pätkäpaasto kokemuksia? Auttaako laihdutukseen?

Vierailija
21.04.2025 |

Onko pätkäpaastosta apua laihduttamiseen? Nyt pääsiäisen jäljiltä on taas sen verran kiloja kropassa että pitäisi saada ne pois jotenkin helposti. Oletteko kokeilleet pätkäpaastoa ja onko toiminut laihdutukseen? Monta tuntia paastoatte päivässä. Riittääkö 14h vai onko 16:8 pätkäpaasto paras?

Kommentit (243)

Vierailija
21/243 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On auttanut ja olen pudottanut painoa normaalipainon sisällä. Mulle sopii tosi hyvin, ruoan liiallinen ajattelu ja mieliteot vähenee ja siitä saan aina järkeä syömiseen. Koska sinällään paino ei ole mulle ongelma, niin pätkäpaastoan kausittain. Normaalisti paaston aika "lipsuu" johonkin 12-14h välille. Otan sitten ryhtiä 16-18h paastolla jonkin aikaa.

Vierailija
22/243 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toimi koska ruokavaliosi on kuitenkin täynnä pelkkää roskaruokaa. Miinuskaloreilla ainoastaan laihdutaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/243 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi palsta on niin outo paikka? Koska kaikki kirjoittajat ovat anonyymejä ja he eivät ole vastuussa sanomisistaan.

Vierailija
24/243 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan ole :D

Vierailija
25/243 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten juu, en suosittele.

Vierailija
26/243 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kokeilin 16/8 pätkäpaastoa. Nälkä kävi aivan sietämättömäksi, hirveät päänsäryt alkoivat. Ajattelin ruokaa koko ajan. Oli yhtä tuskaa. Laihduin 15kg mutta lopetettuani lihoin 20kg. Ei sovi kaikille.

Päänsärky yleensä indikoi nestehukkaa.

Näitä olisi hyvä käydä vaikka jossain retriiteillä kokeilemassa osaavien seurassa jos ei itseltä meinaa onnistua.

Lisäksi jos on aikaa "ajatella ruokaa" niin sitten kannattaa hankkia ihan harrastuksia.

Vierailija
27/243 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kokeilin 16/8 pätkäpaastoa. Nälkä kävi aivan sietämättömäksi, hirveät päänsäryt alkoivat. Ajattelin ruokaa koko ajan. Oli yhtä tuskaa. Laihduin 15kg mutta lopetettuani lihoin 20kg. Ei sovi kaikille.

On aivan sama miten painoa on pudottanut, mutta jos palaa vanhoihin tottumuksiin, joilla paino alunperin tulikin, niin takaisinhan se paino tulee. 

Vierailija
28/243 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei mulla ainakaan. Mulla on aina aikuisen iän ollut tapana syödä 16:8 tyyliin, koska ei aamulla maistu ruoka, ja painoa on silti kertynyt pahimmillaan 125 kg.

Kokeneena laihduttajana sanoisin, että jos kyse on oikeasti vain pääsiäisen tuomista kiloista, niin tuohon ei kannata tehdä mitään liian isoja muutoksia elämäntapoihin. Joku tyyliin lentoemäntädieetti 4 päivää saa ne nesteet ulos joita pääsiäisestä on kertynyt, ja tuntuu ja näyttää taas hoikemmalta.

Vierailija
29/243 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin pätkäpaastolla ja niin, että olin syömättä 15h ja söin 9h aikana. Ei kilot juuri tippuneet, koska ruokaa pitää siltiki rajoittaa rajusti, pelkkä syömättä olo ei  riitä. Liikuin koko ajan keskivertoihmistä enemmän. 

Tätä siis noin pari vuotta. Sitten lopetin pätkäpaaston ja aloin vain syömään vähemmän, mutta kellonajoista en piitannut ja paino alkoi heti tippumaan. Aijemmin ongelma oli se, että lopetin illalla syömisen klo 18 ja ennen sitä piti tankata paremmin, että ei koko loppuiltaa ollut kamala nälkä. Tuo tankaaminnen jäi, kun tiesin, että saatoin syödä illalla vielä jotakin pientä eikä tarvinnnut syödä etukäteen varastoon. 

Mulla siis ei hirveästi ylipainoa, kun olen 168cm ja painoin 66kg, mutta vatsarasvoista olin halunnut eroon. Nuorena olin painanut kuitenkin 10 kg vähemmän. 

Vierailija
30/243 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän 12 tuntua ole edes mikään paasto, muuten kuin normaali yöpaasto. Pätkäpaastoa puhutaan kun paasto on 16 tuntia eli jätetään joko aamupala tai iltapala kokonaan väliin. Itse luontaisesti en syö aamupalaa, kun ei vain maistu. Silti en ole laiha. 

Se heppu, joka autofagiasta sai Nobelin, piti paaston alarajana 12h, jonka jälkeen alkaa tulla paaston hyviä vaikutuksia. Eli 12h paastottua ei vielä tule niitä vaikutuksia, mutta siitä alkaen kyllä. Jos lopettaa paaston 14h kohdalla niin niitä hyviä vaikutuksia on tullut 2h ajan. 16h kohdalla vaikutusta on ollut jo 4h ajan. Näistä on ihan joku taulukkokin olemassa mitä vaikutuksia on missäkin ajassa. 

Riippuu varmasti myös siitä mitä syö. Jos syö vaikeasti hajoavaa ja kompleksista proteiinia (lihaa) tuo aika venyy. Kysehän on siitä, koska ruuansulatuselimistö pääsee lepoon ja keho keskittymään nurkkien siivoamiseen.

Vierailija
31/243 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta lähti 10 kiloa painoa (ilman laihdutustarkoitusta) kun aloitin vhh-ruokavalion ja 23/1 pätkäpaaston. Jälkimmäinen tuskin olisi mahdollista jos söisin enemmän hiilareita, niistä kun tulee nopeasti uudestaan nälkä. Rasvaa täytyy syödä todella paljon jotta nälkä pysyy poissa. Nälässä oleminenhan ei ole terveellistä.

Vierailija
32/243 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen pätkäpaastolla klo19 illasta alkaen aina n.13-16h. Olen laihtunut yli 10kg, vaikka olin vain lievästi ylipainoinen (nyt jo hyvästi normaalipainoinen). Toki pitää muutenkin katsoa mitä syö, ei voi mättää joka päivä siltikään ihan mitä vaan.

N39

Vierailija
33/243 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
34/243 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsiäisen jäljiltä kiloJA kropassa? Syövötkö ihmiset itsensä oikeasti ähkyyn? Monta kiloa muutamassa päivässä??

Vierailija
35/243 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän 12 tuntua ole edes mikään paasto, muuten kuin normaali yöpaasto. Pätkäpaastoa puhutaan kun paasto on 16 tuntia eli jätetään joko aamupala tai iltapala kokonaan väliin. Itse luontaisesti en syö aamupalaa, kun ei vain maistu. Silti en ole laiha. 

Se heppu, joka autofagiasta sai Nobelin, piti paaston alarajana 12h, jonka jälkeen alkaa tulla paaston hyviä vaikutuksia. Eli 12h paastottua ei vielä tule niitä vaikutuksia, mutta siitä alkaen kyllä. Jos lopettaa paaston 14h kohdalla niin niitä hyviä vaikutuksia on tullut 2h ajan. 16h kohdalla vaikutusta on ollut jo 4h ajan. Näistä on ihan joku taulukkokin olemassa mitä vaikutuksia on missäkin ajassa. 

Riippuu varmasti myös siitä mitä syö. Jos syö vaikeasti hajoavaa ja kompleksista proteiinia (lihaa) tuo aika venyy. Kysehän on siitä, koska ruuans

Liha ei tasan ole kompleksinen proteiini vaan kaikkein helpoin proteiini ihmisen ruoansulatukselle. Kasviproteiinin pilkkominen on moninverroin vaikeampi prosessi.

Vierailija
36/243 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh, siis lihoit VAIN pääsiäisen aikana, no älä viitti, kyllä sulla niitä kiloja oli jo ennestään, kukaan liho 4 päivän aikana siten, että pitäisi alkaa paastoomaan. Provo.

Vierailija
37/243 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen elimistöhän menee noin pitkästä paastoajasta säästöliekille!

Säästöliekki syntyy kun syödään yli 2 viikkoa alle 1500 kcal/vrk. Niinhän ei käy jos pätkäpaastoaa 2-3 päivänä viikosta ja syö muina päivinä normaalisti. Sama idea on zig zag-dieetin vuorokausien kalorivaihteluissa. Se pitää aineenvaihdunnan käynnissä toisin kuin jatkuva niukistelu.

Vierailija
38/243 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pätkäpaasto ei sovi päänsärkyherkälle eikä migreeniä potevalle. Verensokeri voi mennä liian alas ja se laukaisee ainakin migreenipotilailla migreenikohtauksen. Sen vuoksi migreenipotilaita ohjeistetaan syömään viisi verrattain kevyttä ateriaa vuorokaudessa. Se tarkoittaa sitä, että aamupalalla, lounaalla ja päivällisellä syödään 300-500 kcal:n ateria ja iltapäivän välipalalla ja iltapalalla rajoitetaan kalorinsaanti 250 kcal:n. Migreenipotilaita neuvotaan huomioimaan, että joka aterialla pitää olla sekä proteiinia että kuitua. Siksi iltapäivän välipala ei voi olla keksejä tai pullaa kahvin kanssa. Parempi välipala on vaikka sokeriton Skyr tai vastaava määrä itsetehtyä sokeritonta marja- tai hedelmärahkaa ja puoli kourallista (6-8 kpl) pähkinöitä.

Vierailija
39/243 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä sä teit että lihoit 20 kiloa? 😳

Vierailija
40/243 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsiäisen jäljiltä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yksi