Pätkäpaasto kokemuksia? Auttaako laihdutukseen?
Onko pätkäpaastosta apua laihduttamiseen? Nyt pääsiäisen jäljiltä on taas sen verran kiloja kropassa että pitäisi saada ne pois jotenkin helposti. Oletteko kokeilleet pätkäpaastoa ja onko toiminut laihdutukseen? Monta tuntia paastoatte päivässä. Riittääkö 14h vai onko 16:8 pätkäpaasto paras?
Kommentit (243)
Vierailija kirjoitti:
Pääsiäisen jäljiltä kiloJA kropassa? Syövötkö ihmiset itsensä oikeasti ähkyyn? Monta kiloa muutamassa päivässä??
Pääsiäiskilot, joulukilot, vappukilot, kesäkilot, talvikilot, lomakilot.
Miten ihmiset oikeen syö?
Ei ollut naamakirjaa tiktokkia ym
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kokeilin 16/8 pätkäpaastoa. Nälkä kävi aivan sietämättömäksi, hirveät päänsäryt alkoivat. Ajattelin ruokaa koko ajan. Oli yhtä tuskaa. Laihduin 15kg mutta lopetettuani lihoin 20kg. Ei sovi kaikille.
Pätkäpaasto ei sovi päänsärkyherkälle eikä migreeniä potevalle. Verensokeri voi mennä liian alas ja se laukaisee ainakin migreenipotilailla migreenikohtauksen. Sen vuoksi migreenipotilaita ohjeistetaan syömään viisi verrattain kevyttä ateriaa vuorokaudessa. Se tarkoittaa sitä, että aamupalalla, lounaalla ja päivällisellä syödään 300-500 kcal:n ateria ja iltapäivän välipalalla ja iltapalalla rajoitetaan kalorinsaanti 250 kcal:n. Migreenipotilaita neuvotaan huomioimaan, että joka aterialla pitää olla sekä proteiinia että kuitua. Siksi iltapäivän välipala ei voi olla keksejä tai pullaa kahvin kanssa. Parempi välipala on vaikka sokeriton Skyr tai vastaava
No nyt on ihan satuja taas! Minulla on diagnosoitu migreeni yli 20 vuotta sitten eikä pätkäpaasto jota olen tehnyt vuosia ole lisännyt päänsärkyherkkyyttä vaan ihan päinvastoin - kohtauksia tulee harvemmin.
Laihduin pätkäpaaston ja vhh:n yhdistelmällä 18 kiloa viitisen vuotta sitten. Enkä ole muuttanut tätä hyväksi koettua tapaa joten olen yhä normaalipainoinen.
Syön lounaan klo 12 ja päivällisen klo 18:30. Viikonloppuisin saatan pidentää paastoa niin että syön lounaan myöhemmin ja toisen pienemmän aterian jo vaikka viideltä.
Treenan mieluiten tyhjällä vatsalla joten arki-illan treenipäivänä joko viivästytän lounasta vaikkapa kolmeen ja syön jotain sitten treenin jälkeen tai syön lounaan ja jotain pientä muutamaa tuntia ennen ja skippaan päivällisen.
Välillä pidän 24 tunnin paaston korvaamalla päivällisen luuliemellä ja syön vasta seuraavana päivänä lounasaikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kokeilin 16/8 pätkäpaastoa. Nälkä kävi aivan sietämättömäksi, hirveät päänsäryt alkoivat. Ajattelin ruokaa koko ajan. Oli yhtä tuskaa. Laihduin 15kg mutta lopetettuani lihoin 20kg. Ei sovi kaikille.
Pätkäpaasto ei sovi päänsärkyherkälle eikä migreeniä potevalle. Verensokeri voi mennä liian alas ja se laukaisee ainakin migreenipotilailla migreenikohtauksen. Sen vuoksi migreenipotilaita ohjeistetaan syömään viisi verrattain kevyttä ateriaa vuorokaudessa. Se tarkoittaa sitä, että aamupalalla, lounaalla ja päivällisellä syödään 300-500 kcal:n ateria ja iltapäivän välipalalla ja iltapalalla rajoitetaan kalorinsaanti 250 kcal:n. Migreenipotilaita neuvotaan huomioimaan, että joka aterialla pitää olla sekä proteiinia että kuitua. Siksi iltapäivän välipala ei voi olla keksejä tai pullaa kahvin kanssa. Par
Jeps, päänsärky on ennemminkin suola- ja nestetasapainon ongelma. Mutta monet eivät erota näitä toisistaan vaan suola tulee vain ruuasta ja neste ruokajuomasta. Tosiasiassa ruualla ei edes saisi juoda, sillä se laimentaa vatsahappoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pätkäpaasto ei sovi päänsärkyherkälle eikä migreeniä potevalle. Verensokeri voi mennä liian alas ja se laukaisee ainakin migreenipotilailla migreenikohtauksen. Sen vuoksi migreenipotilaita ohjeistetaan syömään viisi verrattain kevyttä ateriaa vuorokaudessa. Se tarkoittaa sitä, että aamupalalla, lounaalla ja päivällisellä syödään 300-500 kcal:n ateria ja iltapäivän välipalalla ja iltapalalla rajoitetaan kalorinsaanti 250 kcal:n. Migreenipotilaita neuvotaan huomioimaan, että joka aterialla pitää olla sekä proteiinia että kuitua. Siksi iltapäivän välipala ei voi olla keksejä tai pullaa kahvin kanssa. Parempi välipala on vaikka sokeriton Skyr tai vastaava
On taas todellakin ohjestettu syömään, ja mehän halutaan olla tottelevaisia, mutta kuinka moni migreeniä sairastava on tuon ohjeistuksen seurauksena kuuliaisesti ylipainoinen.
Joka päivä syömättä 12 - 14 h. Syön 3 - 4 krt päivässä. En edes tajunnut, että se on jotain paastoamista. Ihan normaalia, ettei puputa ympäri vuorokauden.
Syö terveellisemmin ja vähemmän, niin laihdut.
Vierailija kirjoitti:
Laihduin pätkäpaaston ja vhh:n yhdistelmällä 18 kiloa viitisen vuotta sitten. Enkä ole muuttanut tätä hyväksi koettua tapaa joten olen yhä normaalipainoinen.
Syön lounaan klo 12 ja päivällisen klo 18:30. Viikonloppuisin saatan pidentää paastoa niin että syön lounaan myöhemmin ja toisen pienemmän aterian jo vaikka viideltä.
Treenan mieluiten tyhjällä vatsalla joten arki-illan treenipäivänä joko viivästytän lounasta vaikkapa kolmeen ja syön jotain sitten treenin jälkeen tai syön lounaan ja jotain pientä muutamaa tuntia ennen ja skippaan päivällisen.
Välillä pidän 24 tunnin paaston korvaamalla päivällisen luuliemellä ja syön vasta seuraavana päivänä lounasaikaan.
Onko enää tervettä?
Pätkäpaastoa on helpompi noudattaa kun siihen ajaa itsensä sisään pikkuhiljaa. Aikaistaa iltasyömistä ja myöhäistää aamusyömistä. Mulle vaikeinta oli oppia luottamaan siihen, että ilman aamupalaa pärjää ihan loistavasti lounaaseen asti, varsinkin töissä.
Myös sitten sen ruokailuikkunan aikana syöty ruoka tietysti vaikuttaa. Jos sen aikana syö 2000kcal edestä hyvin rasvattua vhh ruokaa, laihtumista tulee varmasti. Jos taas vetää 4000kcal edestä hiilarimoskaa niin ei varmasti laihdu.
Ja niitä paaston hyötyjä:
12h elimistö on polttanut viimeisen aterian, ruuansulatusjärjestelmä pääsee lepäämään, kasvuhormonit alkavat nousta, glukagoni alkaa tasoittaa verensokeria.
14h varastorasvat käyttöön, kasvuhormoni alkavat nousta merkittävästi.
16h rasvanpoltto tehostuu entisestään.
18h kasvuhormonituotanto alkaa raketoimaan
24h autofagia alkaa, kehon glukoosivarastot tyhjenevät, ketoneja alkaa vapautua verenkiertoon. Kehon puhdistuminen solutasolla alkaa.
Itselläni ei 16/8 toimi yhtään.
Mutta 20/4 toimii vähän.
Ilmeisesti mitä enemmän ikää, sen pidempi paasto vaaditaan, ja ikää on yli 60.
Yllättävän hyvin on toiminut, nelisen viikkoa tulee nyt ja paino pudonnut pari kiloa, mutta ennen kaikkea on auttanut valitsemaan syömiset paremmin.
Ainaki hillitsee hyvin syömishimoja. Ja pysyn pirteämpänä.
Kävin koulut, menin töihin..olen itseni herra.
Vierailija kirjoitti: Kävin koulut, menin töihin..olen itseni herra.
Öööh! Ja liittyy tähän miten?
Mulla ketoosin ja pätkäpaaston yhdistelmä on ainoa keino, jolla pystyn laihtumaan. Taustalla PCOS ja insuliiniresistenssi, mikä estää painon putoamista. EM. keinot korjaavat insuliiniresistenssiä ja laihtuminen käynnistyy muutamassa viikossa.
Ainakin minulla pätkäpaasto toimii. Kiloja lähtenyt tahdilla 1-2 kg / kk, aluksi BMI 24, nyt 20. Useimmiten paastoan 16-17 tuntia päivässä, välillä menee 20 tuntiakin.
N37
Pätkäpaastossa ei koskaan kuulu syödä tulevaa nälkää varten. Ihan niitä ensimmäisiä alkeita, joka pitää ymmärtää! Junttaamalla turhaa ruokaa valmiiksi täyteen vatsaan, siltä varalta että myöhemmin tulee nälkä, venyttää mahalaukkua, -ja yllätys yllätys! tuleehan se nälkä silloin helpommin!
Kun ihan vain maltat lopettaa syömisen kun olet kylläinen, keho tottuu siihen, ettei illalla tule enempää ruokaa, eikä kehon ollessa paastotilassa tunne nälkää.