Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pätkäpaasto kokemuksia? Auttaako laihdutukseen?

Vierailija
21.04.2025 |

Onko pätkäpaastosta apua laihduttamiseen? Nyt pääsiäisen jäljiltä on taas sen verran kiloja kropassa että pitäisi saada ne pois jotenkin helposti. Oletteko kokeilleet pätkäpaastoa ja onko toiminut laihdutukseen? Monta tuntia paastoatte päivässä. Riittääkö 14h vai onko 16:8 pätkäpaasto paras?

Kommentit (243)

Vierailija
41/243 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin pätkäpaastolla ja niin, että olin syömättä 15h ja söin 9h aikana. Ei kilot juuri tippuneet, koska ruokaa pitää siltiki rajoittaa rajusti, pelkkä syömättä olo ei  riitä. Liikuin koko ajan keskivertoihmistä enemmän. 

Tätä siis noin pari vuotta. Sitten lopetin pätkäpaaston ja aloin vain syömään vähemmän, mutta kellonajoista en piitannut ja paino alkoi heti tippumaan. Aijemmin ongelma oli se, että lopetin illalla syömisen klo 18 ja ennen sitä piti tankata paremmin, että ei koko loppuiltaa ollut kamala nälkä. Tuo tankaaminnen jäi, kun tiesin, että saatoin syödä illalla vielä jotakin pientä eikä tarvinnnut syödä etukäteen varastoon. 

Mulla siis ei hirveästi ylipainoa, kun olen 168cm ja painoin 66kg, mutta vatsarasvoista olin halunnut eroon. Nuorena olin painanut kuitenkin 10 kg vähemmän. 

Pätkäpaastossa ei koskaan kuulu syödä tulevaa nälkää varten. Ihan niitä ensimmäisiä alkeita, joka pitää ymmärtää! Junttaamalla turhaa ruokaa valmiiksi täyteen vatsaan, siltä varalta että myöhemmin tulee nälkä, venyttää mahalaukkua, -ja yllätys yllätys! tuleehan se nälkä silloin helpommin! 

Kun ihan vain maltat lopettaa syömisen kun olet kylläinen, keho tottuu siihen, ettei illalla tule enempää ruokaa, eikä kehon ollessa paastotilassa tunne nälkää. 

Vierailija
42/243 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääsiäisen jäljiltä kiloJA kropassa? Syövötkö ihmiset itsensä oikeasti ähkyyn? Monta kiloa muutamassa päivässä??

Pääsiäiskilot, joulukilot, vappukilot, kesäkilot, talvikilot, lomakilot.

Miten ihmiset oikeen syö?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/243 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut naamakirjaa tiktokkia ym

Vierailija
44/243 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Help? AP?

Vierailija
45/243 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kokeilin 16/8 pätkäpaastoa. Nälkä kävi aivan sietämättömäksi, hirveät päänsäryt alkoivat. Ajattelin ruokaa koko ajan. Oli yhtä tuskaa. Laihduin 15kg mutta lopetettuani lihoin 20kg. Ei sovi kaikille.

Pätkäpaasto ei sovi päänsärkyherkälle eikä migreeniä potevalle. Verensokeri voi mennä liian alas ja se laukaisee ainakin migreenipotilailla migreenikohtauksen. Sen vuoksi migreenipotilaita ohjeistetaan syömään viisi verrattain kevyttä ateriaa vuorokaudessa. Se tarkoittaa sitä, että aamupalalla, lounaalla ja päivällisellä syödään 300-500 kcal:n ateria ja iltapäivän välipalalla ja iltapalalla rajoitetaan kalorinsaanti 250 kcal:n. Migreenipotilaita neuvotaan huomioimaan, että joka aterialla pitää olla sekä proteiinia että kuitua. Siksi iltapäivän välipala ei voi olla keksejä tai pullaa kahvin kanssa. Parempi välipala on vaikka sokeriton Skyr tai vastaava

No nyt on ihan satuja taas! Minulla on diagnosoitu migreeni yli 20 vuotta sitten eikä pätkäpaasto jota olen tehnyt vuosia ole lisännyt päänsärkyherkkyyttä vaan ihan päinvastoin - kohtauksia tulee harvemmin.

Vierailija
46/243 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduin pätkäpaaston ja vhh:n yhdistelmällä 18 kiloa viitisen vuotta sitten. Enkä ole muuttanut tätä hyväksi koettua tapaa joten olen yhä normaalipainoinen.

Syön lounaan klo 12 ja päivällisen klo 18:30. Viikonloppuisin saatan pidentää paastoa niin että syön lounaan myöhemmin ja toisen pienemmän aterian jo vaikka viideltä.

Treenan mieluiten tyhjällä vatsalla joten arki-illan treenipäivänä joko viivästytän lounasta vaikkapa kolmeen ja syön jotain sitten treenin jälkeen tai syön lounaan ja jotain pientä muutamaa tuntia ennen ja skippaan päivällisen.

Välillä pidän 24 tunnin paaston korvaamalla päivällisen luuliemellä ja syön vasta seuraavana päivänä lounasaikaan.

Vierailija
47/243 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kokeilin 16/8 pätkäpaastoa. Nälkä kävi aivan sietämättömäksi, hirveät päänsäryt alkoivat. Ajattelin ruokaa koko ajan. Oli yhtä tuskaa. Laihduin 15kg mutta lopetettuani lihoin 20kg. Ei sovi kaikille.

Pätkäpaasto ei sovi päänsärkyherkälle eikä migreeniä potevalle. Verensokeri voi mennä liian alas ja se laukaisee ainakin migreenipotilailla migreenikohtauksen. Sen vuoksi migreenipotilaita ohjeistetaan syömään viisi verrattain kevyttä ateriaa vuorokaudessa. Se tarkoittaa sitä, että aamupalalla, lounaalla ja päivällisellä syödään 300-500 kcal:n ateria ja iltapäivän välipalalla ja iltapalalla rajoitetaan kalorinsaanti 250 kcal:n. Migreenipotilaita neuvotaan huomioimaan, että joka aterialla pitää olla sekä proteiinia että kuitua. Siksi iltapäivän välipala ei voi olla keksejä tai pullaa kahvin kanssa. Par

Jeps, päänsärky on ennemminkin suola- ja nestetasapainon ongelma. Mutta monet eivät erota näitä toisistaan vaan suola tulee vain ruuasta ja neste ruokajuomasta. Tosiasiassa ruualla ei edes saisi juoda, sillä se laimentaa vatsahappoja.

Vierailija
48/243 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pätkäpaasto ei sovi päänsärkyherkälle eikä migreeniä potevalle. Verensokeri voi mennä liian alas ja se laukaisee ainakin migreenipotilailla migreenikohtauksen. Sen vuoksi migreenipotilaita ohjeistetaan syömään viisi verrattain kevyttä ateriaa vuorokaudessa. Se tarkoittaa sitä, että aamupalalla, lounaalla ja päivällisellä syödään 300-500 kcal:n ateria ja iltapäivän välipalalla ja iltapalalla rajoitetaan kalorinsaanti 250 kcal:n. Migreenipotilaita neuvotaan huomioimaan, että joka aterialla pitää olla sekä proteiinia että kuitua. Siksi iltapäivän välipala ei voi olla keksejä tai pullaa kahvin kanssa. Parempi välipala on vaikka sokeriton Skyr tai vastaava

On taas todellakin ohjestettu syömään, ja mehän halutaan olla tottelevaisia, mutta kuinka moni migreeniä sairastava on tuon ohjeistuksen seurauksena kuuliaisesti ylipainoinen. 

Vierailija
49/243 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka päivä syömättä 12 - 14 h. Syön 3 - 4 krt päivässä. En edes tajunnut, että se on jotain paastoamista. Ihan normaalia, ettei puputa ympäri vuorokauden.

Syö terveellisemmin ja vähemmän, niin laihdut.

Vierailija
50/243 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihduin pätkäpaaston ja vhh:n yhdistelmällä 18 kiloa viitisen vuotta sitten. Enkä ole muuttanut tätä hyväksi koettua tapaa joten olen yhä normaalipainoinen.

Syön lounaan klo 12 ja päivällisen klo 18:30. Viikonloppuisin saatan pidentää paastoa niin että syön lounaan myöhemmin ja toisen pienemmän aterian jo vaikka viideltä.

Treenan mieluiten tyhjällä vatsalla joten arki-illan treenipäivänä joko viivästytän lounasta vaikkapa kolmeen ja syön jotain sitten treenin jälkeen tai syön lounaan ja jotain pientä muutamaa tuntia ennen ja skippaan päivällisen.

Välillä pidän 24 tunnin paaston korvaamalla päivällisen luuliemellä ja syön vasta seuraavana päivänä lounasaikaan.

Onko enää tervettä?

Vierailija
51/243 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätkäpaastoa on helpompi noudattaa kun siihen ajaa itsensä sisään pikkuhiljaa. Aikaistaa iltasyömistä ja myöhäistää aamusyömistä. Mulle vaikeinta oli oppia luottamaan siihen, että ilman aamupalaa pärjää ihan loistavasti lounaaseen asti, varsinkin töissä.

Myös sitten sen ruokailuikkunan aikana syöty ruoka tietysti vaikuttaa. Jos sen aikana syö 2000kcal edestä hyvin rasvattua vhh ruokaa, laihtumista tulee varmasti. Jos taas vetää 4000kcal edestä hiilarimoskaa niin ei varmasti laihdu.

Ja niitä paaston hyötyjä:

12h elimistö on polttanut viimeisen aterian, ruuansulatusjärjestelmä pääsee lepäämään, kasvuhormonit alkavat nousta, glukagoni alkaa tasoittaa verensokeria.

14h varastorasvat käyttöön, kasvuhormoni alkavat nousta merkittävästi.

16h rasvanpoltto tehostuu entisestään.

18h kasvuhormonituotanto alkaa raketoimaan

24h autofagia alkaa, kehon glukoosivarastot tyhjenevät, ketoneja alkaa vapautua verenkiertoon. Kehon puhdistuminen solutasolla alkaa. 

Vierailija
52/243 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1/5

Vierailija
53/243 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei 16/8 toimi yhtään.

Mutta 20/4 toimii vähän.

Ilmeisesti mitä enemmän ikää, sen pidempi paasto vaaditaan, ja ikää on yli 60.

Vierailija
54/243 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän hyvin on toiminut, nelisen viikkoa tulee nyt ja paino pudonnut pari kiloa, mutta ennen kaikkea on auttanut valitsemaan syömiset paremmin. 

Vierailija
55/243 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainaki hillitsee hyvin syömishimoja. Ja pysyn pirteämpänä.

Vierailija
56/243 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin koulut, menin töihin..olen itseni herra.

Vierailija
57/243 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Kävin koulut, menin töihin..olen itseni herra.

Öööh! Ja liittyy tähän miten?

Vierailija
58/243 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ketoosin ja pätkäpaaston yhdistelmä on ainoa keino, jolla pystyn laihtumaan. Taustalla PCOS ja insuliiniresistenssi, mikä estää painon putoamista. EM. keinot korjaavat insuliiniresistenssiä ja laihtuminen käynnistyy muutamassa viikossa. 

Vierailija
59/243 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin minulla pätkäpaasto toimii. Kiloja lähtenyt tahdilla 1-2 kg / kk, aluksi BMI 24, nyt 20. Useimmiten paastoan 16-17 tuntia päivässä, välillä menee 20 tuntiakin. 

N37

Vierailija
60/243 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei vaikuta mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kahdeksan