Luin Iijoki- sarjaa, vielä 50 luvulla Lapissa lapsia kuoli nälkään keväisin, särjen kutua odotettiin ja särkisaalis pelasti monta perhettä
Pettua ja särkeä syötiin esim Kajaanissa Ketunperän perheessä 1952. Erämaassa asuttiin ilman sosiaalihoivaa, jos talon lehmä kuoli niin nälkä tuli ja tuoni korjasi talonväen
Päätalo kertoo että lopulta syvästi uskonnolinen Aapeli Kettuperä antaa poikiensa kaataa luvattoman hirven ja valmistetaan hirvivelli mutta silti pieni Martta -tyttö nääntyy puutteesta "tuonen lepoihin" lapsuutensa kukassa
Niin vaan sitten köyhä Suomi nousi maailman onnellisimmaksi maaksi, moni köyhä kansakunta meistä suomalaisista ottaa oppia, eivät karanneet suomalaiset maailmalle kerjäämään vaan tekivät maastaan maailman parhaan lapsiaan ajatellen!
Kommentit (379)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen lukenut kaikki Kallen kirjat, hyviä ja lukeminen on nautinto kun kirjailija on noin luontevasti kirjoittanut. Olen käynyt joskus Päätalon lapsduuen kodissa.
Olen lukenut ensimmäisen kirjan ja huomasin ettei Kallen ja minun ajatukset elämästä ole oikein yhteneväiset. Kuulemma Kallen kirjoissa on paljon juopottelua, rällästelyä, moraalista rappiota yms.
En todellakaan aio käyttää tätä ainutta elämääni (riittää sitä sitten lyhyesti tai pitkälti) kyseisen Kallen kirjojen lukemiseen.
Teeppä niin. Älä kuitenkaan inise mieltymyksiäsi maailmalle - ja anna niiden nautiskella kirjoista, jotka niistä ymmärtävät nauttia. Ei kaviaarikaan kaikkia miellytä.
Kuule, kukaan ei olisi kaivannut mielipidettäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen lukenut kaikki Kallen kirjat, hyviä ja lukeminen on nautinto kun kirjailija on noin luontevasti kirjoittanut. Olen käynyt joskus Päätalon lapsduuen kodissa.
Olen lukenut ensimmäisen kirjan ja huomasin ettei Kallen ja minun ajatukset elämästä ole oikein yhteneväiset. Kuulemma Kallen kirjoissa on paljon juopottelua, rällästelyä, moraalista rappiota yms.
En todellakaan aio käyttää tätä ainutta elämääni (riittää sitä sitten lyhyesti tai pitkälti) kyseisen Kallen kirjojen lukemiseen.
Sehän Kallen kirjoissa onkin aikalaiskuvauksen lisäksi mielenkiintoista, että pääsee sellaisen henkilön pään sisään, joka ajattelee lähes kaikesta eri tavalla kuin itse.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Missä IIjoki-sarjan kirjassa noin kerrotaan? OLen lukenut Iijoki-sarjan n.5 kertaa ja tuo ap: n kertoma kuvaus ei kuulosta yhtään tutulta.
Olen myös tuntija ja aloitus on potaskaa. Kallen ja perheen elämästä kerrotaan Iijoki-sarjassa kuten myös laajasti kyläyhteisöstä ja tuttavapiiristä. Koillismaa-sarjassa on periaatteessa fiktiota, mutta sekin perustuu historiallisiin tapahtumiin ja Kalleen ja Kallen tuntemiin ihmisiin. Tässä sarjassa on enemmän dramaattista liioittelu, niin kuin sopiikin fiktioon. Fiktiota on Tuntematon sotilaskin, mutta kuka uskaltaa väittää että se on VALETTA ...?
Se on todenmukaista - mutta ei kirjaimellisesti joka kohdaltaan, joka sanaltaan totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku lehtimies oli kirjoittanut ennen vanhaan, että kun tulee Koillismaalle, tulee tunne kuin olisi aina pyhäpäivä.
Uskon että se kuvastaa sen ajan fiilistä mikä oli silloin Koillismaalla vallitsevana.
Kukaan ei tehnyt töitä?
Pyhäpäivänä on tainnut lehtimies käydäkin siellä eikä tunnustellut sitä Kallen kuvaamaa kovaa ja raadollista, kadetta, väkivaltaista, jos joskus lähimmäisenrakkaudeltakin vilahtavaa maailmaa. Pyhäpäivä - voi ziizus!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä IIjoki-sarjan kirjassa noin kerrotaan? OLen lukenut Iijoki-sarjan n.5 kertaa ja tuo ap: n kertoma kuvaus ei kuulosta yhtään tutulta.
Olen myös tuntija ja aloitus on potaskaa. Kallen ja perheen elämästä kerrotaan Iijoki-sarjassa kuten myös laajasti kyläyhteisöstä ja tuttavapiiristä. Koillismaa-sarjassa on periaatteessa fiktiota, mutta sekin perustuu historiallisiin tapahtumiin ja Kalleen ja Kallen tuntemiin ihmisiin. Tässä sarjassa on enemmän dramaattista liioittelu, niin kuin sopiikin fiktioon. Fiktiota on Tuntematon sotilaskin, mutta kuka uskaltaa väittää että se on VALETTA ...?
Se on todenmukaista - mutta ei kirjaimellisesti joka kohdaltaan, joka sanaltaan totta.
se on jännä miten sitä kuvittelee muistavansa jonkun vuosikymmeniä sitten lukemansa tarinan ja sitten kun lukee uudestaan niin huomaakin että oli unehtanut koko tarinan, vain epämääräinen muisto tarinan rungosta on jäänyt sinne mieleen.
Nuo kirjathan pitkiä ja paksuja niin olisiko kuitenkin mahdollista että nuo apn lainaamat kohdat Kallen tuotannosta epämiellyttävinä unehdettu?
Niinpä, kaunista kuvausta kuitenkin aplta ja myös Päätalo taitava sanankäyttäjä
Mitä hittoa on hirvivelli:
Aapeli Kettuperä antaa poikiensa kaataa luvattoman hirven ja valmistetaan hirvivelli mutta silti pieni Martta -tyttö nääntyy puutteesta "tuonen lepoihin" lapsuutensa kukassa
Onhan hirvessä fileet, paistit, pihvilihat, miksi velliä tehdään hirvestä?
267: Ei sellaista voi unohtaa, mitä ei ole olemassakaan. Esim. Kalle joutui jatkuvasti eteläisemmässä Suomessa muistuttamaan muita, että Taivalkoski ei ola Lappia. Eikä hän kirjoitellut Kajaanistakaan sen kummemmin ja Kajaani ei ole Koillismaata vaan Kainuuta. Aloittajalla on mennyt hutut ja vellit sekaisin pahanlaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Aapeli Kettuperä antaa poikiensa kaataa luvattoman hirven ja valmistetaan hirvivelli mutta silti pieni Martta -tyttö nääntyy puutteesta "tuonen lepoihin" lapsuutensa kukassa
Koillismaalla tietääkseni käytetään keitosta nimitystä velli, joka on minusta huvittavan harhaanjohtava nimitys. Jota muuten Kallekin käytti keitosta puhuessaan.
Äidin miesystävä joutui kans käymään kerjäämässä ruokaa pienenä poikana 50-luvun alussa. Joskus humalaspäissään avautui et miten hävetti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koillismaalla tietääkseni käytetään keitosta nimitystä velli, joka on minusta huvittavan harhaanjohtava nimitys. Jota muuten Kallekin käytti keitosta puhuess
---
Koillismaalla puhutaan keitosta. Velli on erikseen.
Esim. Lohikeitto, riisivelli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
se on jännä miten sitä kuvittelee muistavansa jonkun vuosikymmeniä sitten lukemansa tarinan ja s
Aloitetaan siitä, että Iijoki ei ole Lapissa. Kalle ei siis kirjoittanut Lapin lasten kuolemista yhtään mitään, koska kirjojen tapahtumat ovat hyvin tiiviisti hänen omassa elinympäristössään.
1950-luvulla Kalle oli rakennusmestarina ja sodanjälkeinen nousukausi hyvällä rajalla. Ei siis ollut mitenkään yleistä, että lapsia olisi nälkään kuollut.
En ole koko Päätalon tuotantoa lukenut, mutta aika ison rahan uskallan luvata sille, joka aloittajan lainaaman hänen teoksestaan löytää. Onhan se mahdollista, eli ehkä jossakin kirjassa joku henkilö on tuollaisesta tapauksesta kertonut. Olisihan selkosilla tarinankertojia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koillismaalla tietääkseni käytetään keitosta nimitystä velli, joka on minusta huvittavan harhaanjohtava nimitys. Jota muuten Kallekin käytti keitosta puhuess
---
Koillismaalla puhutaan keitosta. Velli on erikseen.
Esim. Lohikeitto, riisivelli.
Koillismaasta en tiedä enkä niin tarkkaan ole Päätalon kirjoja lukenut, että muistaisin, kirjoittaako hän vellistä. Lapissa kyllä tunnetaan lihavelli, myös kuivalihavelli. Se on suurustettua keittoa ja saattaa olla, että ei siinä lihan ja ohraryynien lisäksi köyhinä aikoina ole muuta ollutkaan. Selkälihat on yleensä paistettu uunissa eikä fileistä mitään pihvejä paistettu. Paistista ja lavoista tehtiin käristystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotona syötiin liikaakin lihaa. Oon syntynyt 50-luvulla Lapissa.
Ei ole ihme, että sitä syötiin niin paljon kuin pystyttiin, kun sitä vihdoin sai. Tuon ajan aikuiset olivat kuitenkin käytännössä kaikki kokeneet puutetta ja jopa nälkää aiemmin elämässään.
Eivät käytännössä olleet. Lapissa kasvatettiin ohraa, perunaa ja muistakin kasveja oli olemassa. Muuan esiäitini muistetaan vielä tänäkin päivänä siitä, että oli yhtä leveä kuin pitkä. Ei se talo mitenkään erityisen vauras ollut, mutta kalaisan järven rannalla hyvin marjamaitten ja riistametsien keskellä omavarainen. Totta on, että sodan jälkeen oltiin köyhiä. Oma suku oli siitä onnellisessa asemassa, että oli talo, johon palata ja yksi lehmäkin saatiin jo ensimmäisessä evakkokarjan palautuksessa. Eikä kukaan kuollut evakkoreissulla.
Miksi sinä intät meidän kanssa, jotka olemme sitä aikaa eläneet ja jotka olemme tunteneet 1800-luvulla syntyneitä ihmisiä?
274: Nimenomaan näitä lihavellejä söivät Päätalossa, jos vain lihaa jostakin saivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku lehtimies oli kirjoittanut ennen vanhaan, että kun tulee Koillismaalle, tulee tunne kuin olisi aina pyhäpäivä.
Uskon että se kuvastaa sen ajan fiilistä mikä oli silloin Koillismaalla vallitsevana.
Kukaan ei tehnyt töitä?
Pyhäpäivänä on tainnut lehtimies käydäkin siellä eikä tunnustellut sitä Kallen kuvaamaa kovaa ja raadollista, kadetta, väkivaltaista, jos joskus lähimmäisenrakkaudeltakin vilahtavaa maailmaa. Pyhäpäivä - voi z
---
Kova. Raadollinen. Kade.
En tunnista sanaa raadollinen Koillismaalta sen enempää kuin muualta. Kaikkialla maailma ja ihmiset ovat raadollisia, Koillismaalla eivät kuitenkaan sen raadollisempia.
Kateutta löytyy yhtä vähän tai paljon kuin muualta, sekin on tapauskohtaista.
Mutta minusta koillismaalaiset ovat henkisesti voimakkaita ja erittäin itsetietoisia ihmisiä. Sitä voi sanoa myös kovuudeksi.
Itse olen vain puoleksi koillismaalainen ja tunnustan etten useinkaan osaa eläytyä heidän ajatusmaailmaansa. No en kyllä muidenkaan suomalaisten, koska suomalaiset eivät mm. puhu omista tunteistaan.
Yksi asia mikä koillismaalaisia näyttäisi yhdistävän, on tämä:
Käsittämätön, puhdas tervejärkisyys.
Täysiä realisteja.
Näin sivumennen täytyy kyllä ihmetellä, että mikähän on saanut entisaikojen ihmiset alunperin muuttamaan ja vielä jatkamaan asumista sukupolvesta toiseen jossain Koilismaalla tai Kainuussa tai ehkä myös Lapissa, missä koko elämä on ollut nähtävästi ollut pelkkää nälkää, köyhyyttä ja kurjuutta ilman mitään hyviä puolia tai toivoa paremmasta. No, toki köyhyyttä ja köyhiä oli aiemmin muuallakin Suomessa, mutta sellainen kuva on tullut että noilla alueilla elinolosuhteet olivat moninverroin muuta Suomea huonommat
Vellistä Päätalo puhuu. Maitovelli ja lihavelli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koillismaalla tietääkseni käytetään keitosta nimitystä velli, joka on minusta huvittavan harhaanjohtava nimitys. Jota muuten Kallekin käytti keitosta puhuessaan.
Tämä!
Joku hullu jankkasi ketjussa että väärin luettu Iijoki- sarjaa mutta jo tuo Velli- sanan käyttö todistaa että AP, eivät jankkaajat, on oikeassa!
Ei ollut tuttua mullekaan, kolmesti olen kirjat läpi lukenut.
Päätalon kirjoissa mainitaan muutamastakin henkilöstä, että "sen puheet on kuin hevonen veteen paskantaisi, polske vaan kuuluu".
Tämä ap:n meininki on nyt juuri tätä.
-eri