Asumme Vantaalla, olen aitiyslomalla ja isompi lapsi jatkaa edelleen kokopaivapaikalla pk:ssa, sanoo Vantaan paattajat sitten mita tahansa
Tiedän oikeuteni eli niin kauan kun subjektiivinen hoitopaikka oikeus on olemassa, en aio ottaa isompaa lasta pois päiväkodista.
Kommentit (80)
pääsee, jos vie isomman hoitoon. Ei siinä katsota perheen parasta, vaan sitä että itse pääsee helpoimmalla. Hippu rehellisyyttä, kiitos.
pidempään voisit olla kotona, jos et maksaisi päivähoitomaksua esikoisesta? Taitaisit hyvinkin saada muutaman lisäkuukauden ja lapsen yli vuosikkaaksi.
Aiheuttaako se kateutta vai mistä kenkä puristaa? Pitäisikö kaikkien äitien tehdä kaikki mahdollisamman vaikealla/rankalla/väsyttävällä tavalla? Onko se hyvän äityden mittari?
nim. ei ymmärrä
Vierailija:
Jos otan vauvan synnyttyä nelivuotiaani pois hoitopaikasta, hän tuskin ikipäivänä pääsee samaan paikkaan esikouluun.
että on lapsen etu. Vastasin vain, että ei ole, vaan että tällä pääsee äiti helpommalla. Lapsi on siinä sivuseikka.
25
hoitaminen kotona ei ole niin iso ponnistus, että siihen mitään vippaskonsteja tarvitaan. Vähän outo ja onneton äiti on, jos ei siihen kykene. Ei ehkä kannattaisi hankkia sitä toista ollenkaan, jos kyvyt on noin rajoitetut.
Tiedän ainakin Länsi-Vantaalta tapauksen, joissa 3-vuotiasta ei suostuttu ottamaan päiväkotiin, koska äiti on vauvan kanssa kotona.
Nyt tätä 3-vuotiasta rahdataan kahtena päivänä viikossa kahteen eri kerhoon ja kahteen eri harrastukseen, jotta äiti saisi olla vauvan kanssa kaksin.
Ihan hulluuteenhan tuo subjektiivisen päivähoito-oikeuden käyttö on mennyt! Joku tolkku siihen pitäisi saada.
Lapsen etu ei ole olla hoidossa -ellei ole sitten moniongelmaisesta perheestä kyse -tämä kai on kuitenkin lähtökohta? Luulisi siis.
Lapsen lähtökohta ei ole viedä lasta hoitoon kahdeksaksi niin kuin ap tekee -se on isän lähtökohta, joka sitten vie lapsen hoitoon mennessään, vai mitä?
Jos lasta haluttaisiin hoitoon viedä, hän menisi sinne ehkä kymmeneksi -ehtisi vielä ulos ja näkisi ne-niin-tärkeät-kaverit.
Eli ap:n ratkaisu on mikä on, mutta turha sitä on kaikilta osin lapsen edulla perustella -se on naurettavaa. Totuus on kuitenkin se, että äiti haluaa nauttia yksin vauvasta eikä se, että esikoinen välttämättä tarvitsisi jotain erikoisvirikkeitä, joita hoidossa muka saa.
Vantaalla on niin paljon kaikkia lastentapahtumia, konsertteja, muskareita, kerhoja ja muita, joihin esikoista voi viedä virikkeitä saamaan -jos hän itse niitä niin kovasti kaipaa.
Minusta enemmänkin ongelmana on ainakin pk-seudulla nykyisin se, että niitä virikkeitä on ihan liikaakin.
t. vantaalainen
päivähoidon tasoon? Useimmissa päiväkodeissa jatkuvuudesta ei ole tietoakaan, sillä henkilökunta vaihtuu (ja sairastelee) todella tiuhaan.
Kun oli yksi lapsi, jouti olemaan kotona kaksi vuotta, kun on kaksi lasta, jotka tarvitsisivat, ei ole yhtään ja kuopus menee 9-kuisena hoitoon. Ap haluaa päästä joka käänteessä mahdollisimman helpolla. Ei siinä muusta ole kyse.
Enkä käsitä mitä väliä sillä esikoululla on. Olennaista on se, mihin koulualueeseen lapsi kuuluu. Ja sen eskariin pääsee joka tapauksessa. Mitä järkeä on väkisin tunkea eskariin, jonka koulupiiriin ei kuitenkaan kuulu? Lapsella vaihtuu kaikki kaverit kouluun mennessä...
ja tosiaan 5 vuotiaalle voisi olla tylsät oltavat kotosalla, ja sen ikäiselle on jo haastetta äidilläkin keksiä paikkoja ja menemisiä missä tapaisi ikäisiään lapsia, itse olen jäänyt nyt äitiyslomalle ja 4 vuotias esikoinen on kotona kanssamme, srk kerhoa on 3 kertaa viikossa 2 tuntia kerrallaan, ja kyläilemme 1-2 kertaa viikossa ystävälläni jolla on myös 4 vuotias lapsi, puistoilemme myös, mutta valitettavasti alueemme puistoissa ei tähän aikaan vuodesta ole koskaan ketään muita lapsia, vasta kesällä saatamme törmätä samaan aikaan joidenkin kanssa mutta silloinkin on tuuria jos sattuu vähänkään saman ikäisiä olemaan, eli yritän kyllä virikkeitä ja kavereita järjestää lapselle mutta silti lapsi puhuu välillä että haluaisi mennä hoitopaikkaan :/ eli kyllä tämän ikäiset jo tarvitsevat ja kaipaavat sosiaalista kanssakäymistä muiden kanssa melko paljon, harmi kun ei naapurustossakaan ole ikäisiään lapsia. Mielestäni ap:n ratkaisu on hyvä, varsinkin kun on sitten sama paikka kun aloittaa esikoulunkin. Asia on tieten eri niillä joilla on vauvan lisäksi vielä kaksi lasta jotka voivat keskenään leikkiä, mutta kun ei kaikilla ole sitä ikäistään sisarusta.
Vantaalla monessa puistossa käy juuri pph:t ulkoilemassa lasten kanssa.
Siellähän niitä kavereitä löytyy ja saa.
Tietty siinä on juuri se ongelma,et silloin pitää äidin itse lähteä ulos ja olla molempien lastensa kanssa.
Niinhän se ei tietenkään voinut mennä vaan päästä helpommalla viedä se vanhempi hakemaan virikkeitä.
että Vantaan vieressä on Helsingin kaupunki, jossa on pilvin pimein leikkipuistoja. Niissä yllättäen lapsia ja tekemistä lapsille. Jos siellä Vantaalla ei ole.
1. Miksi väsynyt äiti on lapselle parempi kuin hetken levännyt äiti? Ja nyt siis näkökulmana LAPSEN paras. Eli jos äiti siis pääsee helpomalla ja levähtää vaikka sen 16h /viikossa (jos nyt vauvan hoito on lepoa)
2. Miksi päiväkodissa lapsi kärsii mutta seurakunnan kerhossa nauttii?
Jos viettää niissä suurinpiirtein yhtä paljon aika viikossa.
Kiitos!
Ja ainakin meillä seurakunnan ja päiväkodin ero on ryhmäkoossa ja ohjaajien jatkuvuudessa. Päiväkodissa on henkilökunnassa jatkuva trafiikki ja ryhmäkoko 2 - 3 kertaa isompi (laittoman iso).
ei koko päivää, eikä aamuvarhaisella kuten ap:llä.
kuulla että MITEN hänen lapsensa nyt kärsii sen 16 h/ viikko kun leikkii tuttujen kavereiden kanssa?
Entä miten se on paha jos äiti vaikka pääsisi helpommalla? Miten lapsi siitäkin kärsii?
37 yhä pölvästi
että hänet viedään pois vauvan tieltä. Ja sisarusten välinen suhde kärsii.
Mikä ihme arvostelubuumi se on taas käynnissä?
Onko kukaan miettinyt, että lapsi haluaa itse käydä hoidossa?
Meillä ainakin esikoinen täyttää 3 vuotta 2 vkn päästä ja uusi vauva syntyy lähiaikoina. Pidämme esikoisemme hoidossa. Hän itse nimenomaan haluaa sinne mennä, olemme asiasta keskustelleet moneen otteeseen. Samoin meillä lyhennämme päivittäistä hoitoaikaa klo 9-13 ja kotona hän on kokonaan perjantait ja maanantait. Esikoisemme saa näin pidettyä kiinni kielenkehityksestä (vieraskielinen päivähoito), hän saa osallistua mahtaviin järjestettyihin ohjelmiin joita hoidossa viikottain on. Hän saa tavata ystäviään ym. Hoito säilyy hänen omana juttunaan ja hän on siitä ylpeä.
Onko kukaan miettinyt, että joku lapsi saattaa miettiä hoidosta pois ottamisen myös niin, että uuden tulokkaan kustannuksella hänen omista jutuistaan karsitaan?
Ja minä ainakin näen asian myös niin, että tällä järjestelyllä myös uusi tulokas saa sitä " omaa laatuaikaa" äitinsä kanssa.
Te arvostelijat olette ihan sairaita!!!
koska joutuu liian aikaisin hoitoon rahapulan takia. Esikoisen hoitorahat voisi käyttää hoitovapaan venyttämiseen.
Ei puhettakaan ymmärryksestä tai edes sen yrityksestä.