Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asumme Vantaalla, olen aitiyslomalla ja isompi lapsi jatkaa edelleen kokopaivapaikalla pk:ssa, sanoo Vantaan paattajat sitten mita tahansa

Vierailija
16.03.2007 |

Tiedän oikeuteni eli niin kauan kun subjektiivinen hoitopaikka oikeus on olemassa, en aio ottaa isompaa lasta pois päiväkodista.

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kärsii.

Vierailija
62/80 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi kärsiäkin (ja varsinkin ne 8-kuiset, joita Vantaan päiväkodit on piukassa), mutta pointti on kyllä se, että jos äiti on uuden vauvan kanssa kotona kaiket päivät ja sitä edellinen silmäterä tuupataan hoitoon, niin pahempaa se on.

Noin ihan terveellä järjelläkin pystyisit sen päättelemään, jos sulla sellaista olisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku ihmetteli, miksi herätän esikoiseni aamulla aikaisin viedäkseni hänet hoitoon. Kertaakaan häntä ei ole hoidon takia herätetty vaan hän herää muutenkin ajoissa ja on aamulla seitsemältä hereillä. Hoitoon hän lähtee riemumielin, muussa tapauksessa en häntä sinne veisi. Jos sattuisi aamulla väsyttämään, niin hän saisi jäädä nukkumaan ja pitäisimme silloin ylimääräisen vapaapäivän.

Tottahan minä pääsen helpommalla kun lapsi on kolmena päivänä osan päivästä päiväkodissa ja voin silloin keskittyä vauvan imetykseen tai nukkua univelkoja. Etenkin nukkuminen tekee hyvää ja sitten jaksan paremmin isomman kanssa touhuta kun hän on kotona. Ilmeisesti näin ei saisi tehdä vaan äidin pitäisi jaksaa pirteänä vaikka yöllä on nukkunut alle neljä tuntia. Se, että en ole koko ajan väsynyt ja kiukkuinen on kyllä puhtaasti molempien lasteni etu.

Jos lapseni olisi ollut kootna äitiysloman aikana, olisimme säästäneet noin 800 euroa. Iso raha, mutta meillä lainanlyhennyksien jne takia se ei riitä edes kuukauden menoihin. Tiputus äitiyspäivärahalta kotihoidontuelle on niin suuri, ettemme voi sitä oikeasti edes harkita. Tämä on ikävä totuus ja jonkun mielestä meidän pitäisi kai myydä omistusasunto ja muuttaa (toiselle asuinalueelle) vuokralle, jotta voisimme hoitaa lapset kouluikään kotona. Kaunis ajatus, mutta maailma ei toimi ihan niin. Se, että pienempi joutuu aloittamaan hoitouransa 1kk ikäisenä ei nyt kuitenkaan ole tämän aloituksen pääasia.

Meidän alueella on kaksi leikkipuistoa, mutta kuten aikaisemmin todettu niin niissä käy ainoastaan alle kolmevuotiaita. Kesäisin ja joskus viikonloppuisin isompia. Lastentapahtumia pääkaupunkiseudulla toki on muitakin, mutta kohtuuttoman matkan päässä meidän kodistamme, kun minulla ei ole autoa. Bussit kulkevat huonosti. Joku ehdotti käyntejä helsingin leikkipuistoissa, mutta vaihto bussi+juna ja matka-aika 1-1,5h on aika pitkä vain lyhyen leikkihetken takia. Pysyviä kaverisuhteita ei minusta puistoissa välttämättä saa, etenkin jo käy toisen kaupungin alueella puistossa. 2h srk:n kerhossa kerran viikossa on toimintaan tottuneelle ja aktiiviselle lapselle liian vähän. Miksi en siis pitäisi häntä monivuotisten ystäviensä kanssa hoidossa, kun lapsi ei mitenkään siitä kärsi? Lapsen hoitajat ovat pysyneet pääasiassa samana koko hoitouran ajan eli se siitä vaihtuvuudesta.

Eskaripaikkaa samasta päiväkodista ei pk:n johtaja voinnut meille luvata kun jäin äitiyslomalle. Vaihtoehtoja olisi useampikin suhtellisen laajalla alueella, josta kaikki lapset tulevat samaan kouluun.

Vierailija
64/80 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensähän tilanne on se, että esikoinen on ollut jo jonkin aikaa päiväkodissa, kun uusi vauva syntyy. Esikoiselle vauvan syntymä on suuri elämänmuutos ja siinä tilanteessa olisi aika inhottavaa poistaa lapsen elämästä tutut tädit ja kaverit. Mielestäni tällaisessa tilanteessa ihanneratkaisu on, että esikoinen käy päiväkodissa esim. 2 päivää viikossa (jos siellä tykkää käydä). Näin säilyy myös hoitopaikka.

Vierailija
65/80 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vedota siihen että kolmevuotias HALUAA itse hoitoon. just joo, miten ihmeessä se voi olla noin pienen lapsen päätös??!! Ettekö te ihmiset tajua mitä vanhemmuus tarkoittaa? Ei lapselle pidä antaa valtaa tehdä tuollaisia päätöksiä, ei hän sitä valtaa itselleen haluaisi jos saisi päättää, päinvastoin liian vallan antaminen kuormitaa ja stressaa lasta ihan turhaan. Ihan turha tulla väittämään että kolmevuotias on tollaiseen kypsä, olipa kotona keskusteltu miten paljon tahansa! Ei voi ymmärtää miten lapset voivat olla tuollainen taakka. Ja rahaan vetoaminen sillon ku kärrätään niitä vauvoja hoitoon, on ihan p. puhetta, ihminen tulee vähällä toimeen jos vaan haluaa. Jos haluaa miettiä mikä on elämässä tärkeintä ja on valmis sen vuoksi OMISTA haluistaan tinkimään. piste.

Vierailija
66/80 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voit sanoa noin?

Kyllä 3-vuotias pystyy ja haluaa ihan itse ilmaista mielipiteensä!!!!!!!!!!!! Ja se on vain hyvää vanhemmuutta kun haluaa lastansa kuunnella ja tukea.

Sinähän se provo olet !

Vierailija
67/80 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä se tee lapsista taakkaa, että vie toisen osittain hoitoon. Helpompihan se on olla vain kotona eikä tarvitse mihinkään lähteä toista viemään.

Vierailija
68/80 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ei 3-vuotias tajua, mitä tarkoittaa saada pikkusisko tai -veli. Meidän esikoinen odotti tosi intona, tohotti kaikille ja valkkaili siskolle hammasharjoja ja vaatteita ja tykkäsi, että se on maailman hienoin juttu.

Mutta silti oli ihan järkyttynyt, kun tajusi, että se pikkusisko kilpailee vanhempien huomiosta, on kotona pysyvästi, ei ole lelu jne.

Ihan idioottinaurettavaa käytöstä äidiltä sössöttää, että on 3-vuotiaansa kanssa keskustellut kuopuksen tulosta. Ei senikäinen lapsi hahmota, mistä asiassa oikeasti on kyse.

Vierailija
69/80 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselläsi ei taida lapsia ollakaan ja olet joku nilkkiprovo.

Tottakai vähän isompi lapsi kaipaa virikkeitä ja muiden, ikäistensä lasten seuraa. Se on ihan tervettä viedä vanhempi lapsi hoitopaikkaan, kun kotona olevan äidin aika menee vaavia hoitaessa.

Hommaa joskus lapsia, niin tiedät.

Vierailija
70/80 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

hommaa säkin itelles joskus lapsia, niin voit paremmin kirjoittaa asioista, kun tiedät. nyt et voi.

Vierailija
71/80 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen perhe valitsee itse sopivan päivähoito-systeemin...joko kotona tai päiväkodissa. Kumpikaan ei huonompi toista!!!

Vierailija
72/80 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla edes itselläsi useampi lapsi?

75

Vierailija
73/80 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkotiin ja hoitaa itse kotona pienempää, se on huono vaihtoehto, joka mahdollisuus pitäisi kieltää.

Vierailija
74/80 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo rupeis puistoissa vilske käymään, kun lapset otettas kotihoitoon ja virikettä ja kaveria löytyis lähipuistosta.

Vierailija
75/80 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoinen ei ole ollut erityisen mustasukkainen. Ehkä eniten silloin, kun vauva oppi konttaamaan ja istumaan.

Vauvan synnyttyä esikoinen otettiin pois pph:sta. Kun kuopus oli reilun vuoden ikäinen, esikoinen meni päiväkotiin 2 päivää/viikko.

Näin jälkikäteen olen sitä mieltä, että esikoiselle (huom! ei välttämättä minulle itselleni) olisi ollut paras ratkaisu, jos olisi voinut jatkaa pph:lla päivän tai pari viikossa vauvan syntymän jälkeenkin. On nimittäin aika radikaalia katkaista lapselta tärkeä ihmissuhde pph:aan ja hoitokavereihin samalla kun kotiin tulee uusi vauva.

t. 76

Vierailija
76/80 |
17.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin ! Olen kanssasi TÄYSIN samaa mieltä, liian monta muutosta elämässä ei ole hyväksi kenellekään !

Vierailija
77/80 |
05.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

paikan samasta päiväkodista kuin esikoiselle? Miten olet taannut sen? Voihan olla että Vantaa myöntää paikan toiselta puolelta pitäjää :)

Vierailija
78/80 |
05.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti tiesit, että täällä nousee mammoilla karvat pystyyn heti. MIekestäni asia on ok. Mutta mitä turhaan provosoida täällä ihmisiä??

Vierailija
79/80 |
05.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvako ei tarvitse virikkeitä?? Et taida oikein luottaa itseesi kasvattajana, kun pitää viedä muiden hoidettavaksi vanhempi lapsi. Minä olen erittäin onnellinen, kun lapseni oli tänään viimeistä päivää hoidossa ja jään äitislomalle. Jos lapsia tekee, ne pitää myös itse hoitaa! kUka sen paremmin hoitaa, kuin oma isä tai äiti.

Vierailija
80/80 |
05.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Hänellä on kokopäiväpaikka, mutta hoitoaika vain 5,5 tuntia sekä säännöllisiä vapaapäiviä siten, että hoidossa on vain kolmena päivänä viikossa. Mutta kokopäiväpaikasta pidämme kiinni, koska sitten saamme hänet samaan päiväkotiin hoitoon myös sitten kun äitiyslomani loppuu ja palaan työelämään. En halua pompottaa lasta ryhmästä toiseen vain koska perheeseen on syntynyt uusi lapsi. Pysyvät ihmissuhteet myös hoitopaikassa ovat tärkeitä.

Meidän lapset olivat osapäivähoidossa max. 5 tuntia päivässä, ja hoitomaksu oli melkein puolet täysmaksusta. Ja se riitti, että ilmoitimme vaan että silloin ja silloin aloittavat taas kokopäivähoidon, ei siinä mitään paikkojen menetystä tarvinnut pelätä, ihan ilmoitusluontoinen asia. Sen nyt vaan on hölmöä maksaa liikaa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän