Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voikohan tomaatteja pakastaa?

Vierailija
04.08.2023 |

Meillä on kaksi amppelitomaattia ja nyt niistä tulee päivittäin niin paljon tomaatteja ettei kaksi ihmistä niitä millään popsi. Kyseessä on minitomaatit.
Onnistuuko pakastaminen? Voisi ehkä käyttää ruuanlaittoon näitä pakastettuja, lisätä esim bolognesakastikkeeseen? Oletko kokeillut?

Muitakin pakastusvinkkejä voi toki laittaa...

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi. Mutta aika vetisiä niistä tulee. Ruoanlaittoon ihan ok, olen käyttänyt pizzaan.

Vierailija
2/19 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee murskaa tomaateista ja pakasta, onnistuu ihan hyvin.

Kokonaiset tomaatit kaiketi vettyy sulaessaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan niitä. Tai keittelet jo valmiiksi vähän.

Vierailija
4/19 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä soseena

Vierailija
5/19 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tomaatteja pakastanut. Voikohan karviaisia pakastaa sellaisenaan? Olen joskus tehnyt niistä hilloa, mutta ei ole mennyt meidän perheessä kaupaksi. Tuoreena, suoraan pensaasta poimitut maistuvat kyllä.

Vierailija
6/19 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niistä tulee valmista tomaattimurskaa. Kannattaa halkaista pienetkin tomaatit, isommat sitten pilkkoa. Ja pakastaa sen kokoisissa asioissa, mitä ruuanlaitossa tarvitsee. Meillä sopiva koko on sellainen 400g leviterasia tai Forssan salaattirasia 😁

Pieniä tomaatteja voi halkaisija myös kuivata, jos tykkää aurinkokuivatuista tomaateista.

Vierailija
7/19 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole tomaatteja pakastanut. Voikohan karviaisia pakastaa sellaisenaan? Olen joskus tehnyt niistä hilloa, mutta ei ole mennyt meidän perheessä kaupaksi. Tuoreena, suoraan pensaasta poimitut maistuvat kyllä.

Voi, mutteivät sulaessaan ole enää tuoreen makuisia/oloisia. Tuoreena ovat parhaimmillaan!

Olen tehnyt hilloa niin, että olen laittanut vähän karviaisia ja paljon mansikkaa, sit kelpaa. Menevät meillä myös smoothieissa muiden marjojen ja hedelmien seassa.

Vierailija
8/19 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee niistä matbuhaa. Helppoa tehdä ja ihanan makuista.

Vierailija
9/19 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakastetut karviaiset... en suosittele. Vielä inhottavampia kuin hillo. Tee karviaismehua ja pakasta se, jos jotain jää vielä sen jälkeen kun lapset on päästetty valloilleen karviaispuskaan.

Vierailija
10/19 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakasta karviaiset sokeriliemessä. On erittäin hyviä.

Vierailija
11/19 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kaltata ennen pakastamista

Vierailija
12/19 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä semmoisenaan voi pakastaa, paleltuvat. Ne täytyy soseuttaa ensin. Ei noista kahdesta amppelitomaatista voi niin paljon satoa tulla, että niitä säilömään kannattaa alkaa. Itselläni on kaksi amppelitomaattia ja kypsyvät sopivasti niin, että tulevat syötyä sitä mukaa.

Vierailija
13/19 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murskaa ne ja ripottele vähän sokeria. Voit toki lisätä joka kippoon mausteet valmiiksi, jos sulla sattuu olemaan yrttejäkin kasvamassa tai valkosipulia. Siitä vaan pannulle niin soosin pohja on valmis.

Vierailija
14/19 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä semmoisenaan voi pakastaa, paleltuvat. Ne täytyy soseuttaa ensin. Ei noista kahdesta amppelitomaatista voi niin paljon satoa tulla, että niitä säilömään kannattaa alkaa. Itselläni on kaksi amppelitomaattia ja kypsyvät sopivasti niin, että tulevat syötyä sitä mukaa.

Meillä taas ei jostain syystä alkukesästä tullut oikein yhtään, mutta nyt tulee tomaattia sitäkin enemmän...

T. Ap

Vierailija
15/19 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee köyhän miehen lakkahilloa, maistuu yllättävän paljon lakalle!

Vierailija
16/19 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis laitetaan rasiaan sokerilientä ja kokonaiset karviaisia? Onko ne sulatettuina sitten "kokonaisia"? Ymmärsinköhän nyt oikein tämän

Vierailija
17/19 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastauksista! Kokeilen ainakin murskaamista/soseuttamista ja laitan kokeeksi pienet rasiat kokonaisina ja puolitettuina.

T. Ap

Vierailija
18/19 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olis kyllä tomaatit halpoja kaupassa. Minä taidan laittaa kokeeksi pilkottuja tomaatteja pari rasiaa talven varalle. Jos olisivat ok ruuanlaitossa. Laitan tomaattia esim makaroonilaatikkoon.

Vierailija
19/19 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis laitetaan rasiaan sokerilientä ja kokonaiset karviaisia? Onko ne sulatettuina sitten "kokonaisia"? Ymmärsinköhän nyt oikein tämän

Ymmärsit oikein. Esimerkiksi Marttojen sivuilla on ohje: https://www.martat.fi/ruoka/sailonta/pakastaminen/marjojen-pakastus/