Toimin opettajana aikuisille - nyt avaudun hetken...
Usein kuuluu valitusta siitä, kuinka nuoret sitä ja nuoret tätä. Mutta entäpä, kun koulutat aikuisia ja yrität pitää aikatauluista ja sovituista pelisäännöistä kiinni? Kun muutenkin esim. opetustunnit on vedetty minimiin, niin lähes kaikki oppiminen jää (aikuis)opiskelijan vastuulle ja se vastuunkanto näyttää tältä (ilmoitusluontoisia viestejä opettajalle):
- olen lomalle seuraavat kolme viikkoa, en osallistu.
- haluan suorittaa opintojakson itsenäisesti, laitatko ohjeet (itsenäinen suoritustapa ei ole mahdollista tällä opintojaksolla, ilmoitettu etukäteen)
- voinko suorittaa antamalla näyttöjä, teen tätä asiaa työkseni jo (niin, miksi olet sitten tällä opintojaksolla oppimassa UUTTA, jos et halua kehittää työtäsi?
- olen aikatauluttanut tehtävien tekoon loma-ajan, olethan käytettävissä 24/7 lomalla? (Ei, olen itsekin lomalla, teen tätä TYÖKSENI, en vapaa-ajan harrastuksena).
Kysymykseni kuuluukin - miksi sitoudut koulutukseen, jonka suorittamiseen sinulla ei sitten olekaan resursseja tai edes minkäänlaista halua?
Ugh, olen puhunut.
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua miksi opena otat stressiä noista asioista. Kylmästi vaan ilmot ettei onnistu pyynnöt ja miksi ei. Ne vaan kokeilee kepillä jäätä monesti. Ja tekevät kyllä kun on pakko.
Sähköposteihin ja kyselyihin vastaaminen vie aikaa, yleensä siitä ei saa mitään palkkaa. Joko opettaja joustaa ja vastailee omalla ajallaan, tai sitten typerät kyselyt ovat jostain muualta pois. Näin siis jos useampi alkaa pommittaa.
Tämä. Kun kurssilla on 40 opiskelijaa ja se on suunniteltu niin, että porukalla edetään ja mm. arvionnille on etukäteen varattu aikaa, niin kaikki tämä ylimääräinen on todellakin ylimääräistä työtä. Ja se, että opiskelija palauttaa arvioitavat työt 3 viikkoa aikataulusta myöhässä tarkoittaa sitä, että kaikki venyy. Kun meillä on siinä vaiheessa jo muut, sille ajalle suunnitellut työt meneillään.
Aiemmin näissä oli sellaisia jotka oli otti pari vuotta opintovapaata vain päästäkseen pois töistä. Tulivat hengailemaan ja harrastelemaan. Ehkä tämä loppui kun aikuiskoulutustuki päättyi.
Vierailija kirjoitti:
Olin itsekin juuri aikuiskoulutuksessa ja mietin samoja asioita.
Myöhästellään ja puhutaan tunneilla, puhelin on päällä, VAIKKA siitä on sanottu, äänettämälle ja mielelään laukkuun tai jonnekin pois.
Ja yksi mikä minua ihmetytti oli vessassa käyminen. Meillä oli taukoja ja tuntia on kulunut alle 10 minuuttia ja pitää päästä vessaan. Eikö mitenkään olisi voinut tauolla käydä?
Tehdään jatkossa niin, että vessaan pääsee kun tuo kännykän sammutettuna opettajan pöydälle siksi aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska vituttaa katsella 6000+ palkkaa nostavaa opettajaa samalla kun tekee itse koulutöitä ilmaiseksi
Se opettaja on opiskellut myös ja enemmän kuin sinä.
Tuskinpa. Omani oli tullut suoraan koulunpenkiltä eikä oikeaa työkokemusta kuin kesätöistä. Saahan sitä toki opettaa, mutta pitää myös ymmärtää rajoitteensa.
Vierailija kirjoitti:
Sama kokemus. On kuin päiväkodissa. Pahimpia ovat olleet he, jotka ei kykene ottamaan mitään ohjeita vastaan, vaan tekevät päin peetä kaiken. Ja nämä ovat korkeasti koulutettuja, työelämässä olevia ihmisiä. Mikään ei mene perille. Puhutaan open päälle just kun se selittää seuraavaa vaihetta. Kuvittelisi että aikuinen ihminen osaa kuunnella ja toimia helpon ohjeen mukaan mutta ei.
Tämä! Kun jopa tehtävänannon noudattaminen on haastavaa. Palautetaan mitä sattuu, kun itse ajateltiin, että tämä olisi parempi näin. No ei helvetissä ole!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja yksi mikä minua ihmetytti oli vessassa käyminen. Meillä oli taukoja ja tuntia on kulunut alle 10 minuuttia ja pitää päästä vessaan. Eikö mitenkään olisi voinut tauolla käydä?
Kunhan pääset tiettyyn ikään niin huomaat asian itsekin. Eturauhasvaivat miehillä ja naisilla jotain muuta.
Eli töissäkin käyvät alle 10 minuutin välein vessassa?
Oliko puhe siitä, että tarvitsee käydä 10 min välein? Ei. Kyse oli siitä, että käy vessassa 10 min päästä kun tunti on alkanut. Ja kyllä. Näin voi käydä jos on rakossa vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Koska vituttaa katsella 6000+ palkkaa nostavaa opettajaa samalla kun tekee itse koulutöitä ilmaiseksi
Siis mitä koulutöitä, ilmaiseksi? Ei mikään koulutus ole ilmaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä koulutöitä, ilmaiseksi? Ei mikään koulutus ole ilmaista.
Ääliot pois palstalta!
Olen toiminut jo 10v ylempänä toimihenkilönä. Työnantaja kuitenkin velvoitti kaikki suoritamaan JET:n eli johtamisen erikoisammattitutkinnon.
Mulla oli tuolloin siis jo opistotason 4v ravintolapäällikkökoulutus 20 v takaa, AMK restonomi 7 v takaa, firman oma key account manager koulutusohjelma 3 v takaa ja mä joudun johonkin hiton bulkki koulutukseen jossa mä olisin voinut itse illa opettajana. Olin ollut 20v tulosvastuullisessa roolissa, aina esihenkilönä ja nyt mä kuuntelen, keskustelen ja tehdään ryhmäharjoituksia jostain miten kohdataan esihenkilönä eri tyylisiä persoonia ja miten perehdytät eri tavalla oppivia ihmisia. Sitten mietitään mitä vaihtoehtoja on jos tt ei suoriu tehtävistään jne. Voi hemmetti.
Mulla kaikkien muiden normaalitöiden lisäksi ison uuden asiakkuuden haltuunotto pukaa päälle ja toisern myyntiprokkikseen pitäis laskee budjetti ja mä jauhan jotain ihan turhaa päivän tuolla JET koulutuksessa, jonka päätyttyä menen kotiin ja teen klo 21 saakka muuhun töihini liittyviä juttuja.
Mm tällaisista syistä saattaa johtua se että kokeneita konkareita evvk ne koulutukset joihin pakotetaan ja joita ei koeta osaamisen kehittämisen kanssa tarpeelliseksi.
Voisko siinä olla se juttu että koilutus on vaan huono tai ei herätä mielenkiintoa? Opiskelijat ei jaksa keskittyä ja kokevat ettei paikallaolosta ole mitään hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua miksi opena otat stressiä noista asioista. Kylmästi vaan ilmot ettei onnistu pyynnöt ja miksi ei. Ne vaan kokeilee kepillä jäätä monesti. Ja tekevät kyllä kun on pakko.
Sähköposteihin ja kyselyihin vastaaminen vie aikaa, yleensä siitä ei saa mitään palkkaa. Joko opettaja joustaa ja vastailee omalla ajallaan, tai sitten typerät kyselyt ovat jostain muualta pois. Näin siis jos useampi alkaa pommittaa.
Tämä. Kun kurssilla on 40 opiskelijaa ja se on suunniteltu niin, että porukalla edetään ja mm. arvionnille on etukäteen varattu aikaa, niin kaikki tämä ylimääräinen on todellakin ylimääräistä työtä. Ja se, että opiskelija palauttaa arvioitavat työt 3 viikkoa aikataulusta myöhässä tarkoittaa sitä, että kaikki venyy. Kun meillä on siinä vaiheessa jo muut, sille ajalle suunnitellut
Ei ne opiskelijat sitä ymmärrä, mutta aikataulun suunnittelijoiden täytyisi se älytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama kokemus. On kuin päiväkodissa. Pahimpia ovat olleet he, jotka ei kykene ottamaan mitään ohjeita vastaan, vaan tekevät päin peetä kaiken. Ja nämä ovat korkeasti koulutettuja, työelämässä olevia ihmisiä. Mikään ei mene perille. Puhutaan open päälle just kun se selittää seuraavaa vaihetta. Kuvittelisi että aikuinen ihminen osaa kuunnella ja toimia helpon ohjeen mukaan mutta ei.
Tämä! Kun jopa tehtävänannon noudattaminen on haastavaa. Palautetaan mitä sattuu, kun itse ajateltiin, että tämä olisi parempi näin. No ei helvetissä ole!
No sitte annat arvosanan 0. Siksi sekin on olemassa.
"Olen lomalla seuraavat kolme viikkoa. En osallistu."
Tällaisia viestejä tulee varsinkin ukrainalaisilta opiskelijoilta, kun lähtevät monta kertaa vuodessa lomalle kotimaahansa kesken lukukauden. Toki muutkin ma mut tätä tekevät
Vierailija kirjoitti:
Maksan satoja euroja kurssista.
Kurssipäivät alkaa sillä että puoli tuntia menee vetäjältä piuhojen etsintään ja etäyhteyksien virittelyyn.
Kotitehtävien käsittelyyn liikenee aikaa ensimmäisille puoli tuntia ja viimeisille 30 sekuntia.
Sitten tunnin ruokis.
Iltapäivällä parin tunnin Power Point esitys, jonka sisältöä ej koskaan jaeta opiskelijoille, vaikka luvataan.
Kahvin jälkeen voidaankin varmaan jo lopetella, mun juna lähtee kolmelta, toteaa ope.
Nähdään taas ensi kuussa.
kyllä noi viritykset pitää olla kunnossa ennen tunnin alkua.
Ehkä he ovat pakosta siellä. Ei siksi että se kiinnostaa tai että haluavat olla koko ajan paikalla. Voi olla heillä työ samaan aikaan ja perhe, pieniä lapsia jopa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvät oppilaat nauttivat opiskelusta ja uuden oppimisesta, sekä jopa kilpailevat arvosanoista. Valitettavasti näitä on vain osa oppilaista, keskiosa ihan ok oppijoita ja loput aina kivirekiä. En ole tavannut niin pientä luokkaa, että kaikki olisivat superhyviä.
Minä olen, kun kävin Englannissa yksityiskoulua. Matematiikan tunneilla oli kahdeksan oppilasta. Kaikki läksyt tehtiin mustekynällä paperille ja opettaja tarkasti jokaisen läksyt erikseen. Jos olit tehnyt virheen tai oli jäänyt tekemättä, jäit koulun jälkeen tekemään läksyjä ja opettaja avusti juuri sen verran, että kykeni itse ratkaisemaan ongelman. Seitsemän tuntia matikkaa viikossa, pelkästään uutta asiaa. Tahti oli todella kova. Koulu suositteli käyttämään läksyihin 3h päivässä ja yleensä se ei riittänyt.
Vierailija kirjoitti:
Olen toiminut jo 10v ylempänä toimihenkilönä. Työnantaja kuitenkin velvoitti kaikki suoritamaan JET:n eli johtamisen erikoisammattitutkinnon.
Mulla oli tuolloin siis jo opistotason 4v ravintolapäällikkökoulutus 20 v takaa, AMK restonomi 7 v takaa, firman oma key account manager koulutusohjelma 3 v takaa ja mä joudun johonkin hiton bulkki koulutukseen jossa mä olisin voinut itse illa opettajana. Olin ollut 20v tulosvastuullisessa roolissa, aina esihenkilönä ja nyt mä kuuntelen, keskustelen ja tehdään ryhmäharjoituksia jostain miten kohdataan esihenkilönä eri tyylisiä persoonia ja miten perehdytät eri tavalla oppivia ihmisia. Sitten mietitään mitä vaihtoehtoja on jos tt ei suoriu tehtävistään jne. Voi hemmetti.
Mulla kaikkien muiden normaalitöiden lisäksi ison uuden asiakkuuden haltuunotto pukaa päälle ja toisern myyntiprokkikseen pitäis laskee budjetti ja mä jauhan jotain ihan turhaa päivän tuolla JET koulutuksessa, jonka päätyt
proggis - tulee ruotsinkielen sanasta program. Ei siinä ole k-kirjainta missään
Vierailija kirjoitti:
"Olen lomalla seuraavat kolme viikkoa. En osallistu."
Tällaisia viestejä tulee varsinkin ukrainalaisilta opiskelijoilta, kun lähtevät monta kertaa vuodessa lomalle kotimaahansa kesken lukukauden. Toki muutkin ma mut tätä tekevät
Laatikaa säännöt poissaoloille.
Siis onko nyt joku ihan ammattitaidoton tai kokematon ope kyseessä?
Miksi sitten maksaa ja osallistuu ja häiritsee heitä jotka tahtoo oppia jotain. Kyseessä ei ole todellakaan koulutus jota tarvitsee pätevöitymiseen.