Toimin opettajana aikuisille - nyt avaudun hetken...
Usein kuuluu valitusta siitä, kuinka nuoret sitä ja nuoret tätä. Mutta entäpä, kun koulutat aikuisia ja yrität pitää aikatauluista ja sovituista pelisäännöistä kiinni? Kun muutenkin esim. opetustunnit on vedetty minimiin, niin lähes kaikki oppiminen jää (aikuis)opiskelijan vastuulle ja se vastuunkanto näyttää tältä (ilmoitusluontoisia viestejä opettajalle):
- olen lomalle seuraavat kolme viikkoa, en osallistu.
- haluan suorittaa opintojakson itsenäisesti, laitatko ohjeet (itsenäinen suoritustapa ei ole mahdollista tällä opintojaksolla, ilmoitettu etukäteen)
- voinko suorittaa antamalla näyttöjä, teen tätä asiaa työkseni jo (niin, miksi olet sitten tällä opintojaksolla oppimassa UUTTA, jos et halua kehittää työtäsi?
- olen aikatauluttanut tehtävien tekoon loma-ajan, olethan käytettävissä 24/7 lomalla? (Ei, olen itsekin lomalla, teen tätä TYÖKSENI, en vapaa-ajan harrastuksena).
Kysymykseni kuuluukin - miksi sitoudut koulutukseen, jonka suorittamiseen sinulla ei sitten olekaan resursseja tai edes minkäänlaista halua?
Ugh, olen puhunut.
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin itsekin juuri aikuiskoulutuksessa ja mietin samoja asioita.
Myöhästellään ja puhutaan tunneilla, puhelin on päällä, VAIKKA siitä on sanottu, äänettämälle ja mielelään laukkuun tai jonnekin pois.
Ja yksi mikä minua ihmetytti oli vessassa käyminen. Meillä oli taukoja ja tuntia on kulunut alle 10 minuuttia ja pitää päästä vessaan. Eikö mitenkään olisi voinut tauolla käydä?
Olen amiksessa aikuispuolella.
Kurssille on ilmoittautunut 20 oppilasta.
Näistä 17 tulee jollain tavalla kurssille.
Tunti alkaa klo 9.15. Joka päivä 17 oppilaasta tulee 2 oppilasta (minä olen toinen) ajoissa paikalle.
Tunti kuluu siinä että opettaja päästää ne 5-15 oppilasta luokkaan yksikerrallaan (harvoin on kaikki 17 ilmoittautunutta paikalla)
Tähän päälle se että viittaaminen on jäännyt unholaan ja huudetaan kilpaa.
No tyhmä opettajakin että päästää myöhästyneet
Vierailija kirjoitti:
Myöhästellään ja puhutaan tunneilla, puhelin on päällä, VAIKKA siitä on sanottu, äänettämälle ja mielelään laukkuun tai jonnekin pois.
Ja yksi mikä minua ihmetytti oli vessassa käyminen. Meillä oli taukoja ja tuntia on kulunut alle 10 minuuttia ja pitää päästä vessaan. Eikö mitenkään olisi voinut tauolla käydä?
Ymmärtämättömän puhetta. Joudun käymään usein vessassa, kyllä, myös joskus silloin kun olen tauolla käynyt. Tähän on jokaisella wc ramppaajalla oma syynsä, ja voit olla varma että vaiva häiritsee ramppaajaa enemmän kuin sinua.
Lapsen vuoksi puhelin on PÄÄLLÄ. Ei se lapsi voi soittaa jos puhelin on kiinni 🙄
Luulisi että sinä AIKUISENA jo ymmärtäisit, mutta vaikea se on kauhalla vaatia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtämättömän puhetta. Joudun käymään usein vessassa, kyllä, myös joskus silloin kun olen tauolla käynyt. Tähän on jokaisella wc ramppaajalla oma syynsä, ja voit olla varma että vaiva häiritsee ramppaajaa enemmän kuin sinua.
Lapsen vuoksi puhelin on PÄÄLLÄ. Ei se lapsi voi soittaa jos puhelin on kiinni 🙄
Onko sen lapsen sitten pakko koko ajan olla soittelemassa, läheisriippuvainen?
Vierailija kirjoitti:
ja sukupuoli oli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on jotain virtsaelin- tai suolistosairauksia, niin onkohan julkinen instituutio siinä vaiheesa enää oikea paikka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhelimen voi laittaa VÄRINÄLLE, jolloin soitto ei häiritse tuntia
Kamalaa. Noita huonoja opiskelijoita ei ole opetettu edes peruskoulussa tavoille ja sitten ne siirretään muiden riesaksi ylemmille asteille. Voivat olla jopa lievästi kehitysvammaisia, joiden osaaminen on jo alkuaan todella huono, mutta kun peruskoulu haluaa eroon noista, niin eikun seuraavan portaan riesaksi. Apukoulut pitäisi ottaa uudelleen käyttöön.
Vielä 1970-1980 -luvuilla oppilaitoksissa pidettiin kuria ja todistuksen saamiseksi piti suorittaa ne kokeet ja tentit, jotka opetussuunnitelmassa olivat. Muuten reputti ja tietyin ehdoin sai todistuksen, jos suoritti rästiopinnot.
Hyvät oppilaat nauttivat opiskelusta ja uuden oppimisesta, sekä jopa kilpailevat arvosanoista. Valitettavasti näitä on vain osa oppilaista, keskiosa ihan ok oppijoita ja loput aina kivirekiä. En ole tavannut niin pientä luokkaa, että kaikki olisivat superhyviä.
Työssäkäynnin, perhe-elämän ja opiskelun yhdistäminen voi olla haastavaa. Siksi noita kysytäään. Vastaat niille ja sillä selvä. Muu on heidän omalla vastuullaan.
Mitä tulee vessassa käyntiin, niin siihen jokaisella varmasti syynsä. Eikä muutenkaan kuulosta kovin normaalilta, että aikuisena valvot muiden aikuisten vessassa käyntejä.
Vierailija kirjoitti:
Kamalaa. Noita huonoja opiskelijoita ei ole opetettu edes peruskoulussa tavoille ja sitten ne siirretään muiden riesaksi ylemmille asteille. Voivat olla jopa lievästi kehitysvammaisia, joiden osaaminen on jo alkuaan todella huono, mutta kun peruskoulu haluaa eroon noista, niin eikun seuraavan portaan riesaksi. Apukoulut pitäisi ottaa uudelleen käyttöön.
Vielä 1970-1980 -luvuilla oppilaitoksissa pidettiin kuria ja todistuksen saamiseksi piti suorittaa ne kokeet ja tentit, jotka opetussuunnitelmassa olivat. Muuten reputti ja tietyin ehdoin sai todistuksen, jos suoritti rästiopinnot.
No siitähän saa ihan syyttää nykyistä toiminnan tehostamista, ryhmäkokojen kasvattamista ja henkilökunnan vähentämistä
"- haluan suorittaa opintojakson itsenäisesti, laitatko ohjeet (itsenäinen suoritustapa ei ole mahdollista tällä opintojaksolla, ilmoitettu etukäteen)"
Mitä tuossa ihmeellistä???
Vastaat vain että opintojakso on osaltasi hylätty.
Vierailija kirjoitti:
"- haluan suorittaa opintojakson itsenäisesti, laitatko ohjeet (itsenäinen suoritustapa ei ole mahdollista tällä opintojaksolla, ilmoitettu etukäteen)"
Mitä tuossa ihmeellistä???
Vastaat vain että opintojakso on osaltasi hylätty.
No kylähän opiskelijalla on silti oikeus osallistui opetukseen, vaikka ehdottaakin vaihtoehtoisia suoritustapoja. Tuolla lailla toimivaa opettajaa kohtaan pitäisi nostaa kanne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska vituttaa katsella 6000+ palkkaa nostavaa opettajaa samalla kun tekee itse koulutöitä ilmaiseksi
Se opettaja on opiskellut myös ja enemmän kuin sinä.
Kahden maisterin suorittaneena tohtisin epäillä
Tuskin samalta alalta. Opettajakin voi olla tuplamaistwri. Tai tohtori. Tavallisesti toki tohtorikoulutuksella työllistytään muualle. Oli miten oli. Luulisi kahden maisteritutkinnon suorittaneena osaavan arvostaa muidenkin koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Työssäkäynnin, perhe-elämän ja opiskelun yhdistäminen voi olla haastavaa. Siksi noita kysytäään. Vastaat niille ja sillä selvä. Muu on heidän omalla vastuullaan.
Mitä tulee vessassa käyntiin, niin siihen jokaisella varmasti syynsä. Eikä muutenkaan kuulosta kovin normaalilta, että aikuisena valvot muiden aikuisten vessassa käyntejä.
Kun olin ala-asteella, meillä oli koulussa ulkohuussi.
Se on jännä, ettei kellään ollut syytä rampata siellä alvariinsa.
Joku tokaisi, että vähemmälläkin pääsee. Opiskelijat eivät vain ymmärrä, että kun he vaativat omia, yksilöllisiä aikataulujaan, silloin opettajan työmäärä lisääntyy. Kun on saanut kasvaa minä -minä -maailmassa, ei osata nähdä kokonaisuutta ja ennen kaikkea tekojensa vaikutusta muihin.
Koulutuksen läpimenon ehdot on informoitu opiskelijoille etukäteen. Jos ne eivät sovi eikä opiskelija noudata niitä, silloin tutkintoa ei saa läpi, yksinkertaista. Toista se on perusopetuksessa, jossa jokainen Jani- Eveliina pääsee läpi nykyisillä ops:n vaatimuksilla armosta. Mutta aikuisopiskelijoille säännöt selviksi ja niissä pysytään. Jos opiskelija itse ei niitä hyväksy eikä pysty toimimaan niiden mukaan, se on sitten hänen valintansa, täysin.
Oppilaitokset saavat RAHAA kaikista tutkintotodistuksen saaneista. Siinä syy, että sutta ja sekundaa pääsee läpi. Vahinko pistetään kiertämään - mahdollisen työnantajan iloksi. Työnantajien pitäisi valittaa äänekkäästi huonojen osaajien takia: miksi koulusta pääsee läpi kuin kissa ovesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Touhutkoot mitä haluavat. Sitten saavat kurssinsa suoritettua taikka eivät. Se on ihan itsestä kiinni.
Touhutkoon jossain muualla kuin koulussa. Se häiritsee kaikkia kun väkeä tulee myöhässä, jonkun puhelin soi tai jutellaan omia juttuja.
Yritä nyt päättää, onko näitä häiriköitä aljon vai vähän. Jos paljon, niin tuskinpa heitä häiritsee muidenkaan rellestys. Jos vähän, niin liioittelet ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Otan osaa. Oma kokemukseni on ryhmätyöstä, johon tuppautui viisikymppinen joka ei millään tajunnut miten lähteet toimii. Jokainen kirja hänen kirjahyllyssään oli lähde, olihan hän ne joskus lukenut. Jokikinen tapaamiskerta piti aina uudestaan selittää, että jos käytetään lähteitä niin pitää pystyä osoittamaan mistä se on.
Jostain luin kun joku persu väitti että lähteiden vaatiminen on vihervassarien touhua...
Itse opiskelin aikuisena ja mulla oli niin paljon hyväksilukuja että opiskelin 1-2 päivää viikossa. Joskus saattoi olla 1 oppitunti päivässä. Todella tehokasta opiskelua Suomessa.