Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimin opettajana aikuisille - nyt avaudun hetken...

Vierailija
19.04.2025 |

Usein kuuluu valitusta siitä, kuinka nuoret sitä ja nuoret tätä. Mutta entäpä, kun koulutat aikuisia ja yrität pitää aikatauluista ja sovituista pelisäännöistä kiinni? Kun muutenkin esim. opetustunnit on vedetty minimiin, niin lähes kaikki oppiminen jää (aikuis)opiskelijan vastuulle ja se vastuunkanto näyttää tältä (ilmoitusluontoisia viestejä opettajalle):

- olen lomalle seuraavat kolme viikkoa, en osallistu.

- haluan suorittaa opintojakson itsenäisesti, laitatko ohjeet (itsenäinen suoritustapa ei ole mahdollista tällä opintojaksolla, ilmoitettu etukäteen)

- voinko suorittaa antamalla näyttöjä, teen tätä asiaa työkseni jo (niin, miksi olet sitten tällä opintojaksolla oppimassa UUTTA, jos et halua kehittää työtäsi?

- olen aikatauluttanut tehtävien tekoon loma-ajan, olethan käytettävissä 24/7 lomalla? (Ei, olen itsekin lomalla, teen tätä TYÖKSENI, en vapaa-ajan harrastuksena).

Kysymykseni kuuluukin - miksi sitoudut koulutukseen, jonka suorittamiseen sinulla ei sitten olekaan resursseja tai edes minkäänlaista halua?

Ugh, olen puhunut.

Kommentit (139)

Vierailija
61/139 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- voinko suorittaa antamalla näyttöjä, teen tätä asiaa työkseni jo (niin, miksi olet sitten tällä opintojaksolla oppimassa UUTTA, jos et halua kehittää työtäsi?

Useimpiin työpaikkoihin vaaditaan muodollisia pätevyyksiä. Vaikka osaisi käytännössä jo kaiken niin silti ei kelpaa töihin jos ei ole tutkintotodistusta. Yhä useammin koulutukset ovat myös voimassa vain määräajan, ja ne joutuu säännöllisesti uusimaan.

Usein se käytännössä opittu ei anna riittävästi eväitä vaativampaan osaamiseen ja syvempään ymmärtämiseen.

Esim. omalla alallani olin jo vuosikaudet oppinut paljon ammatistani käytännön kautta. 

Mutta uralla etenemisen mahdollisuudet avautuivat opiskelemalla "muodollinen pätevyys" - mikä ei todellakaan ollut pelkkä läpihuutojuttu sen käytännön päivätyön ohessa. Eivätkä nuo opinnot todellakaan olleet pelkkä muodollisuus vaan antoivat paljon sellaista tietoa, mistä ei ollut aavistustakaan aiemmin. Opintojen myötä pääsi myös käsiksi mielenkiintoisempiin ja vaativampiin työtehtäviin.

Vierailija
62/139 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan satoja euroja kurssista.

Kurssipäivät alkaa sillä että puoli tuntia menee vetäjältä piuhojen etsintään ja etäyhteyksien virittelyyn.

Kotitehtävien käsittelyyn liikenee aikaa ensimmäisille puoli tuntia ja viimeisille 30 sekuntia.

Sitten tunnin ruokis.

Iltapäivällä parin tunnin Power Point esitys, jonka sisältöä ej koskaan jaeta opiskelijoille, vaikka luvataan.

Kahvin jälkeen voidaankin varmaan jo lopetella, mun juna lähtee kolmelta, toteaa ope.

Nähdään taas ensi kuussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/139 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää on varmaan niitä ihmisiä, jotka peruvat tapaamisia viime tingassa koska on tärkeää pitää huolta omasta jaksamisesta, muilla ei niin väliä. 

Vierailija
64/139 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin itsekin juuri aikuiskoulutuksessa ja mietin samoja asioita.

Myöhästellään ja puhutaan tunneilla, puhelin on päällä, VAIKKA siitä on sanottu, äänettämälle ja mielelään laukkuun tai jonnekin pois.

Ja yksi mikä minua ihmetytti oli vessassa käyminen. Meillä oli taukoja ja tuntia on kulunut alle 10 minuuttia ja pitää päästä vessaan. Eikö mitenkään olisi voinut tauolla käydä?

Ymmärtämättömän puhetta. Joudun käymään usein vessassa, kyllä, myös joskus silloin kun olen tauolla käynyt. Tähän on jokaisella wc ramppaajalla oma syynsä, ja voit olla varma että vaiva häiritsee ramppaajaa enemmän kuin sinua. 

Lapsen vuoksi puhelin on PÄÄLLÄ. Ei se lapsi voi soittaa jos puhelin on kiinni 🙄

Luulisi että sinä AIKUISENA jo ymmärtäisit, mutta vaikea se on kauha

Missä sanottiin että lapsi soittaa koko ajan?

Vierailija
65/139 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myöhästellään ja puhutaan tunneilla, puhelin on päällä, VAIKKA siitä on sanottu, äänettämälle ja mielelään laukkuun tai jonnekin pois.

Ja yksi mikä minua ihmetytti oli vessassa käyminen. Meillä oli taukoja ja tuntia on kulunut alle 10 minuuttia ja pitää päästä vessaan. Eikö mitenkään olisi voinut tauolla käydä?

Ymmärtämättömän puhetta. Joudun käymään usein vessassa, kyllä, myös joskus silloin kun olen tauolla käynyt. Tähän on jokaisella wc ramppaajalla oma syynsä, ja voit olla varma että vaiva häiritsee ramppaajaa enemmän kuin sinua. 

Lapsen vuoksi puhelin on PÄÄLLÄ. Ei se lapsi voi soittaa jos puhelin on kiinni 🙄

Luulisi että sinä AIKUISENA jo ymmärtäisit, mutta vaikea se on kauha

Kuten sanottiin jo, ymmärrämättömän puhetta.

Vierailija
66/139 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse aikuisopiskelijana tässä nyt kritisoin opintojen suoritusten tappotahtia. Myös opetuspuoli on vähän sitä sun tätä. Niin koululla kuin työssäoppimisjaksoilla. 

Tätä samaa kritoisisin itsekin amk aikuisopiskeljana ja meillä eivät opettajatkaan pidä mistään aikataluista kiinni.

Jos kurssi on ilmoitettu alkavaksi tammikuussa niin opettaja aloittaa sen vasta maaliskuun puolivälissä koska "ollut kiirettä", ja sitten olettaa että voi venyttää pitkälle toukokuulle vaikka työn ohella opiskeleva aikuisopiskelija nimenomaan suunnitellut elämänsä niin että vapun jälkeen ei kouluhommia juurikaan ole. Luentoja ei viitsitä tallentaa tai tenttejä tarkastaa, yhä edelleen odotan yhden helmikuussa tehdyn tentin arvosanaa. Ainiin myöskään loppuharkoista tai tenteistä et saa tietää mitään palautetta että miten mikäkin arvosteltu/mikä meni oikein tai väärin, pelkkä loppuarvosana vaan. 

Ja joo sitten tuosta "minulla on työkokemusta tästä jo, saanko hyväksiluvun", niin todellakin voi joistain pakollisista kursseista ollakin enemmän kokemusta kuin mitä siinä 3-4kk kurssilla ehditään käydä läpi, silti vähän nihkeää hyväksiluvun antaminen.

En ehkä valittaisi näin paljoa MUTTA monimuotokoulutukseen hakiessa annettiin ymmärtää hieman toista. Vähän niinkuin että koulu on opiskelijaa varten eikä niin että oppilaat ovat siellä koulua varten ja että hyvin voi suorittaa työn ohessa ja että mahdollisimman paljon sitten vaan hyväksilukuja työelämästä jne. No totuus olikin hieman toinen.

Vierailija
67/139 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksan satoja euroja kurssista.

Kurssipäivät alkaa sillä että puoli tuntia menee vetäjältä piuhojen etsintään ja etäyhteyksien virittelyyn.

Kotitehtävien käsittelyyn liikenee aikaa ensimmäisille puoli tuntia ja viimeisille 30 sekuntia.

Sitten tunnin ruokis.

Iltapäivällä parin tunnin Power Point esitys, jonka sisältöä ej koskaan jaeta opiskelijoille, vaikka luvataan.

Kahvin jälkeen voidaankin varmaan jo lopetella, mun juna lähtee kolmelta, toteaa ope.

Nähdään taas ensi kuussa.

Mun kollega on tällainen ope. Hävettää, mutta eihän me muut voida asialle mitään. Opiskelijat voi ainoastaan laittaa opintojaksopalautetta.

Amk-ope

Vierailija
68/139 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua miksi opena otat stressiä noista asioista. Kylmästi vaan ilmot ettei onnistu pyynnöt ja miksi ei. Ne vaan kokeilee kepillä jäätä monesti. Ja tekevät kyllä kun on pakko.

Vierailija
69/139 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajua miksi opena otat stressiä noista asioista. Kylmästi vaan ilmot ettei onnistu pyynnöt ja miksi ei. Ne vaan kokeilee kepillä jäätä monesti. Ja tekevät kyllä kun on pakko.

Niin ja jotkut vessakäynnit ei sulle edes kuulu. Ei se mikään lastentarha ole.

Vierailija
70/139 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ikuisena avoimen yliopiston opiskelijana kritisoin lukuisia ryhmätöitä, joissa yksinkertainen tehtävä jaetaan niin pieniksi osiksi että sen tekemiseen menee tarpeettomasti aikaa ja energiaa. Kritisoin myös mikromanagerointia oli jatkuvia pieniä deadlineja, jotka tekevät elämän aikatauluttamisesta työlästä ja hankalaa. 

Vierailija
71/139 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköposteihin ja kyselyihin vastaaminen vie aikaa, yleensä siitä ei saa mitään palkkaa. Joko opettaja joustaa ja vastailee omalla ajallaan, tai sitten typerät kyselyt ovat jostain muualta pois. Näin siis jos useampi alkaa pommittaa. 

Vierailija
72/139 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähköposteihin ja kyselyihin vastaaminen vie aikaa, yleensä siitä ei saa mitään palkkaa. Joko opettaja joustaa ja vastailee omalla ajallaan, tai sitten typerät kyselyt ovat jostain muualta pois. Näin siis jos useampi alkaa pommittaa. 

Lol lmao, opiskelijat tekevät koko koulun ilmaiseksi, ja opettaja lähtee vinkumaan kun joutuu yhteen ilmaiseen sähköpostiin vastaamaan. Tekopyhää much?

Vierailija
73/139 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lol lmao, opiskelijat tekevät koko koulun ilmaiseksi, ja opettaja lähtee vinkumaan kun joutuu yhteen ilmaiseen sähköpostiin vastaamaan. Tekopyhää much?

Lol, opiskelijat saavat rahaa koulunkäynnistään (tuet) ja koko tutkinto maksetaan heille. Tekopyhää much?

Vierailija
74/139 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulainen oli työkkärin koulutuksessa ja lähes kaikki muut oli täysin toistaitoisia kaikessa. Paljon mustalaisnaisia tai sitten jotenkin syrjäytyneitä. Vain yksi sai hyvän työn koulutuksen päätteeksi harjoittelupaikastaan ja se oli tämä sukulainen. Sanoi, että taso oli järkyttävän huono. On aikanaan valmistunut huonosti työllistävältä alalta yliopistosta ja vuosia teki pätkiä työttömyysjaksojen välissä. Siksi tuohon koulutukseen ajautui. Ja siellä sitten lävähti silmille, mitä se porukka työkkärin koulutuksissa on enimmäkseen.

Vierailija
75/139 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lol, opiskelijat saavat rahaa koulunkäynnistään (tuet) ja koko tutkinto maksetaan heille. Tekopyhää much?

Tuet on murto-osa siitä mitä opettaja saa palkkaa, ja yhteiskunnassa, jossa tutkintoa vaaditaan joka asiaan, on parempi ollakkin maksettuna. Esimerkiksi Jenkeissä liikkumavaraa on paljon enemmän, ja pelkkä kandi riittää useimpiin tehtäviin. Sun äly ei muuhun riittänyt kun matkimaan mun sanomisia, kuinka surulliseksi on opettajien taso Suomessa mennyt

Vierailija
76/139 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on vaikka ärtyneen suolen oireyhtymä, on kaikille mukavampaa, että henkilö käy siellä vessassa silloin kun tulee tarve päästä vessaan.

Vierailija
77/139 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukulainen oli työkkärin koulutuksessa ja lähes kaikki muut oli täysin toistaitoisia kaikessa. Paljon mustalaisnaisia tai sitten jotenkin syrjäytyneitä. Vain yksi sai hyvän työn koulutuksen päätteeksi harjoittelupaikastaan ja se oli tämä sukulainen. Sanoi, että taso oli järkyttävän huono. On aikanaan valmistunut huonosti työllistävältä alalta yliopistosta ja vuosia teki pätkiä työttömyysjaksojen välissä. Siksi tuohon koulutukseen ajautui. Ja siellä sitten lävähti silmille, mitä se porukka työkkärin koulutuksissa on enimmäkseen.

No ei taida noilla spekseillä se sun sukulainenkaan ihan terävimmästä päästä olla

Vierailija
78/139 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on vaikka ärtyneen suolen oireyhtymä, on kaikille mukavampaa, että henkilö käy siellä vessassa silloin kun tulee tarve päästä vessaan.

Jos on sairas, niin onko se koulu nyt sitten ihan oikea paikka?

Vierailija
79/139 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kokemus. On kuin päiväkodissa. Pahimpia ovat olleet he, jotka ei kykene ottamaan mitään ohjeita vastaan, vaan tekevät päin peetä kaiken. Ja nämä ovat korkeasti koulutettuja, työelämässä olevia ihmisiä. Mikään ei mene perille. Puhutaan open päälle just kun se selittää seuraavaa vaihetta. Kuvittelisi että aikuinen ihminen osaa kuunnella ja toimia helpon ohjeen mukaan mutta ei. 

Vierailija
80/139 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama kokemus. On kuin päiväkodissa. Pahimpia ovat olleet he, jotka ei kykene ottamaan mitään ohjeita vastaan, vaan tekevät päin peetä kaiken. Ja nämä ovat korkeasti koulutettuja, työelämässä olevia ihmisiä. Mikään ei mene perille. Puhutaan open päälle just kun se selittää seuraavaa vaihetta. Kuvittelisi että aikuinen ihminen osaa kuunnella ja toimia helpon ohjeen mukaan mutta ei. 

Aikuisena on alkanut saamaan tarpeekseen miten teennäistä paskaa kaikki on, ja ei jaksa enää samaa bullshittiä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kolme