Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimin opettajana aikuisille - nyt avaudun hetken...

Vierailija
19.04.2025 |

Usein kuuluu valitusta siitä, kuinka nuoret sitä ja nuoret tätä. Mutta entäpä, kun koulutat aikuisia ja yrität pitää aikatauluista ja sovituista pelisäännöistä kiinni? Kun muutenkin esim. opetustunnit on vedetty minimiin, niin lähes kaikki oppiminen jää (aikuis)opiskelijan vastuulle ja se vastuunkanto näyttää tältä (ilmoitusluontoisia viestejä opettajalle):

- olen lomalle seuraavat kolme viikkoa, en osallistu.

- haluan suorittaa opintojakson itsenäisesti, laitatko ohjeet (itsenäinen suoritustapa ei ole mahdollista tällä opintojaksolla, ilmoitettu etukäteen)

- voinko suorittaa antamalla näyttöjä, teen tätä asiaa työkseni jo (niin, miksi olet sitten tällä opintojaksolla oppimassa UUTTA, jos et halua kehittää työtäsi?

- olen aikatauluttanut tehtävien tekoon loma-ajan, olethan käytettävissä 24/7 lomalla? (Ei, olen itsekin lomalla, teen tätä TYÖKSENI, en vapaa-ajan harrastuksena).

Kysymykseni kuuluukin - miksi sitoudut koulutukseen, jonka suorittamiseen sinulla ei sitten olekaan resursseja tai edes minkäänlaista halua?

Ugh, olen puhunut.

Kommentit (139)

Vierailija
101/139 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amk opettajalla ei ole varaa huudella kun opetus on luokkaa tässä ryhmätyö, aikaa 2 viikkoa tehdä ja esittelette sen sitten koko luokalle ja syyttäkää kavereita jos ette pärjää kokeessa kun ryhmätöistä luette kokeisiin 

Vierailija
102/139 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis onko nyt joku ihan ammattitaidoton tai kokematon ope kyseessä?

Mistä näin päättelit? Avaa toki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/139 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amk opettajalla ei ole varaa huudella kun opetus on luokkaa tässä ryhmätyö, aikaa 2 viikkoa tehdä ja esittelette sen sitten koko luokalle ja syyttäkää kavereita jos ette pärjää kokeessa kun ryhmätöistä luette kokeisiin 

Hah tää oli kyllä hyvä tiivistys!  Oikeasti rasittaa se että hakeuduin kouluun saadakseni OPETUSTA, en siksi että saan itse googlailla kaiken ja lueskella toisten tekemiä opinnäytetöitä ja tehdäkseni ryhmätöitä eli hienommin "projekteja" aiheista, joita ei ole edes aiemmin harjoiteltu.  T.tuo aiempi amk aikuisopiskelija

Vierailija
104/139 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hah tää oli kyllä hyvä tiivistys!  Oikeasti rasittaa se että hakeuduin kouluun saadakseni OPETUSTA, en siksi että saan itse googlailla kaiken ja lueskella toisten tekemiä opinnäytetöitä ja tehdäkseni ryhmätöitä eli hienommin "projekteja" aiheista, joita ei ole edes aiemmin harjoiteltu.  T.tuo aiempi amk aikuisopiskelija

Saadaksesi opetusta vai oppiaksesi? Opetustunteja on järkyttävän vähän, joten me voidaan vain tuoda se tieto teille/näyttää, mistä sitä löydätte ja teidän täytyy itse se lukea ja ymmärtää.

T. Toinen amk-ope

Vierailija
105/139 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saadaksesi opetusta vai oppiaksesi? Opetustunteja on järkyttävän vähän, joten me voidaan vain tuoda se tieto teille/näyttää, mistä sitä löydätte ja teidän täytyy itse se lukea ja ymmärtää.

T. Toinen amk-ope

Mikä pointti sitten koko tutkinnolla on, jos kaiken tiedon voi löytää netistä?

Vierailija
106/139 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy sitä tutkinnon suunnittelijalta, älä opettajalta.

Vierailija
107/139 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä näin päättelit? Avaa toki.

Näistä sun ongelmista.

Vierailija
108/139 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Toinen amk-ope

Saadakseni opetusta pääasiassa ja sitten opin siitä. Mihin sitä koulua tarvitsee jos tieto pitää kumminkin löytää ja hankkia itse? Olen siis tavallaan jatko-opiskelemassa aiempaan alaani liittyvää kun heräsi mielenkiinto työn myötä. Ajattelin että siellä koulussa opettajat opettavat ja kertovat kuten aikoinaan lukiossa ja peruskoulussa ja ammattikoulussa myös ja sitten opiskelijat tekevät muistiinpanoja ja harjoittelevat niistä tenttiä varten tai että kurssilla harjoitellaan asioita, nyt tuo ei ole toteutunut muussa kuin tekniikan matematiikan kursseissa, niistä kursseista sainkin 5 arvosanaksi kun opetus oli perinteistä ja kokoajan oli "kotitehtäviä".

Vierailija
109/139 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saadaksesi opetusta vai oppiaksesi? Opetustunteja on järkyttävän vähän, joten me voidaan vain tuoda se tieto teille/näyttää, mistä sitä löydätte ja teidän täytyy itse se lukea

TÄMÄ! TÄMÄ! TÄMÄ! Tuhat kertaa tämä!

Kukaan ei hakeudu Amk:iin, tai yliopistoon kuullakseen lauseen "katsokaa netistä", "ne on siellä netissä", "lukekaa netistä itse".

Tutkinto-opiskelijaksi hakeudutaan, koska nimenomaan halutaan sitä asiantuntijan antamaa opetusta lähteistä, jotka hän on arvioinut pedagogisesti tasokkaiksi, tai koostanut kokonaisuudeksi, joka auttaa opiskelijaa hahmottamaan aihepiirin kokonaisuuksia, tai oppimaan taitoja, joita häneltä edellytetään.

Toisekseen, netti on varsinkin nykypäivänä täynnä caccaa, valetietoa ja epämääräisiä lähteitä. Jos ei edes täsmennetä, missä "netissä" jokin asia on, ja millaista kritiikkiä sekä arviointia opiskelijoiden tulisi käyttää lähteitä itse arvioidessaan, koko netistä lukeminen on pahimmillaan vain ajanhaaskausta.

Vierailija
110/139 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutustuitko koulutusohjelmasi pedagogiikkaan ennalta? Ei ainakaan meidän amkissa ole enää vuosiin ollut tuollaista puhuva pää -hommaa.

Vierailija
111/139 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan joka on pakotettu tai muuten vastentahtoisesti kurssilla ei ole sitoutunut kurssille.

Vierailija
112/139 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olen lomalla seuraavat kolme viikkoa. En osallistu."

Tällaisia viestejä tulee varsinkin ukrainalaisilta opiskelijoilta, kun lähtevät monta kertaa vuodessa lomalle kotimaahansa kesken lukukauden. Toki muutkin ma mut tätä tekevät

Ja tuet nostetaan Suomesta. 

Ihme ja kumma, miten se sota ei lomalla vaivaa. 

Vierailija
113/139 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törmäsin aikuisten koulutuksessa ilmiöön, että innolla 25 ihmistä aloitti kurssin, mutta tenttiin asti eteni kaksi. Muutamat raivosivat aivan tyhjästä opettajalle, joka oli alallaan hyvä ja osaava. Ilmeisesti tekivät lopulta opettajasta syntipukin omalle saamattomuudelleen. Luultavasti itsenäisesti harjoitustöiden tekeminen jo tökki pitkin matkaa eikä vaatimatontakaan sinnikkyyttä enemmistöltä löytynyt. Olin todella hämmästynyt tenttitilaisuudessa, mutta hoidin oman kurssini loppuun tietysti.

Vierailija
114/139 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- voinko suorittaa antamalla näyttöjä, teen tätä asiaa työkseni jo (niin, miksi olet sitten tällä opintojaksolla oppimassa UUTTA, jos et halua kehittää työtäsi?

Useimpiin työpaikkoihin vaaditaan muodollisia pätevyyksiä. Vaikka osaisi käytännössä jo kaiken niin silti ei kelpaa töihin jos ei ole tutkintotodistusta. Yhä useammin koulutukset ovat myös voimassa vain määräajan, ja ne joutuu säännöllisesti uusimaan.

Sertifikaaattikoulutukset on erikseen, en toimi rakennusalalla.

Ap

Silti voi olla että firma tarvitsee todistuksen siitä että duunarit osaa jotain voittaakseen alihankinta/keikka tarjouskilpailuja varsinkin julkisella, eli ammattilaisen on pakko käydä kursseja joissa osaa kaiken saadakseen jonkun todistuksen osaamisesta. 

Vierailija
115/139 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, meille tarjottiin yhtä kurssia jossa opettaja tai siis "opettaja" jakoi koko kurssialueen osiin, pisti porukan tekemään niistä 30 minuutin esityksen jokaiselle eri osa ja sitten koko kurssi oli näitä oppilaiden tekemiä esityksiä. Totesin että pitäkää tunkkinne tuollaisen opetuksen kanssa. 

Vierailija
116/139 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen niin onnellinen että suomen pisa-tulokset ovat nyt pohjamudassa 🤣. Tiedän millaista itse opiskelua aikuiskoulutuksessa on 🤣. Rip suomi paska maa

Vierailija
117/139 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään ei ole opettajia. On kouluttajia joista valitettavasti liian moni on saanut paikkansa ilman alan työkokemusta. Koulut on käyty, mutta heillä ei ole hajuakaan työelämästä. Kun vastassa on pitkän työuran tehneitä opiskelijoita, niin ongelmia tulee.

Parhaimmat aikuiskouluttajat ovat niitä, jotka ovat itsekin olleet työelämässä. He osaavat asiat teoriassa ja käytännössä. He ymmärtävät työelämän realiteetit ja sen ettei aikuisia tule opettaa kuten nuoria.

Vierailija
118/139 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi etänä suoritettavat erilaisten työturvallisuus ym. korttien uusinnat on sellaisia meillä töissä, että porukka tekee toisessa tietokoneessa/monitorissa töitä ja toisessa pyörii se kurssi.

Se seuraa, kun samoja juttuja jankutetaan koko ajan.

Vierailija
119/139 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään ei ole opettajia. On kouluttajia joista valitettavasti liian moni on saanut paikkansa ilman alan työkokemusta. Koulut on käyty, mutta heillä ei ole hajuakaan työelämästä. Kun vastassa on pitkän työuran tehneitä opiskelijoita, niin ongelmia tulee.

Parhaimmat aikuiskouluttajat ovat niitä, jotka ovat itsekin olleet työelämässä. He osaavat asiat teoriassa ja käytännössä. He ymmärtävät työelämän realiteetit ja sen ettei aikuisia tule opettaa kuten nuoria.

Tämä on totta. Kouluttajien tulisi olla opettamansa alan ammattilaisia. Mikäli he eivät opeta teoreettista fysiikkaa tms. niin työkokemus alalta tulisi olla pakollista. Ja miksei teoreettisen fysiikan kohdallakin. Tulisi kokemusta muualtakin työelämästä kuin koulusta.

Vierailija
120/139 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä opettajan pitäisi tehdä materiaalia, joka on jo valmiiksi saatavilla? Netistä löytyy nykyään kaikki. Ihan kaikki. Ajan haaskaamista alkaa keksimään pyörää uudelleen. 

Kolmas amk-ope

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yhdeksän