Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimin opettajana aikuisille - nyt avaudun hetken...

Vierailija
19.04.2025 |

Usein kuuluu valitusta siitä, kuinka nuoret sitä ja nuoret tätä. Mutta entäpä, kun koulutat aikuisia ja yrität pitää aikatauluista ja sovituista pelisäännöistä kiinni? Kun muutenkin esim. opetustunnit on vedetty minimiin, niin lähes kaikki oppiminen jää (aikuis)opiskelijan vastuulle ja se vastuunkanto näyttää tältä (ilmoitusluontoisia viestejä opettajalle):

- olen lomalle seuraavat kolme viikkoa, en osallistu.

- haluan suorittaa opintojakson itsenäisesti, laitatko ohjeet (itsenäinen suoritustapa ei ole mahdollista tällä opintojaksolla, ilmoitettu etukäteen)

- voinko suorittaa antamalla näyttöjä, teen tätä asiaa työkseni jo (niin, miksi olet sitten tällä opintojaksolla oppimassa UUTTA, jos et halua kehittää työtäsi?

- olen aikatauluttanut tehtävien tekoon loma-ajan, olethan käytettävissä 24/7 lomalla? (Ei, olen itsekin lomalla, teen tätä TYÖKSENI, en vapaa-ajan harrastuksena).

Kysymykseni kuuluukin - miksi sitoudut koulutukseen, jonka suorittamiseen sinulla ei sitten olekaan resursseja tai edes minkäänlaista halua?

Ugh, olen puhunut.

Kommentit (139)

Vierailija
121/139 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amk opettajalla ei ole varaa huudella kun opetus on luokkaa tässä ryhmätyö, aikaa 2 viikkoa tehdä ja esittelette sen sitten koko luokalle ja syyttäkää kavereita jos ette pärjää kokeessa kun ryhmätöistä luette kokeisiin 

Hah tää oli kyllä hyvä tiivistys!  Oikeasti rasittaa se että hakeuduin kouluun saadakseni OPETUSTA, en siksi että saan itse googlailla kaiken ja lueskella toisten tekemiä opinnäytetöitä ja tehdäkseni ryhmätöitä eli hienommin "projekteja" aiheista, joita ei ole edes aiemmin harjoiteltu.  T.tuo aiempi amk aikuisopiskelija

Miksi ihmeessä opettajan pitäisi tehdä materiaalia, joka on jo valmiiksi saatavilla? Netistä löytyy nykyään kaikki. Ihan kaikki. Ajan haaskaamista alkaa keksimään pyörää uudelleen. 

Kolmas amk

No tuo se materiaali esille ja käsittele sitä, jos sinulla ei ole mitään omaa. 

Älä pelkästään sano "katsokaa netistä". Se on vain oman kompetenssin puutetta.

Vierailija
122/139 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisopiskelija näkee aika nopeasti kurssin vetäjän osaamistason. Suhtautuminen koulutukseen muovautuu sitten sen perusteella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/139 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amk opettajalla ei ole varaa huudella kun opetus on luokkaa tässä ryhmätyö, aikaa 2 viikkoa tehdä ja esittelette sen sitten koko luokalle ja syyttäkää kavereita jos ette pärjää kokeessa kun ryhmätöistä luette kokeisiin 

Hah tää oli kyllä hyvä tiivistys!  Oikeasti rasittaa se että hakeuduin kouluun saadakseni OPETUSTA, en siksi että saan itse googlailla kaiken ja lueskella toisten tekemiä opinnäytetöitä ja tehdäkseni ryhmätöitä eli hienommin "projekteja" aiheista, joita ei ole edes aiemmin harjoiteltu.  T.tuo aiempi amk aikuisopiskelija

Miksi ihmeessä opettajan pitäisi tehdä materiaalia, joka on jo valmiiksi saatavilla? Netistä löytyy nykyään kaikki. Ihan kaikki. Ajan haaskaamista alkaa keksimään pyörää

No tuo se materiaali esille ja käsittele sitä, jos sinulla ei ole mitään omaa. 

Älä pelkästään sano "katsokaa netistä". Se on vain oman kompetenssin puutetta.

Tuonkin sen esille, mutta keskeinen osa amk-opetusta on myös tiedon hakeminen, lähdekritiikki ja synteesien veto. Siihen vaaditaan myös opiskelijan omaa aktiivisuutta. Opettajana tässä kohtaa tällöin erotan jyvät akanoista: miten hyviä lähteitä on jaksettu hakea, miten uutta tutkimusta on haettu, miten niitä yhdistelee toisiinsa yms yms. 

Kolmosen saa, kun on noudattanut ohjeita opettajan antaman matskun kanssa, mutta vitoseen vaaditaan enemmän.

Sama

Vierailija
124/139 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oppilaitokset saavat RAHAA kaikista tutkintotodistuksen saaneista. Siinä syy, että sutta ja sekundaa pääsee läpi. Vahinko pistetään kiertämään - mahdollisen työnantajan iloksi. Työnantajien pitäisi valittaa äänekkäästi huonojen osaajien takia: miksi koulusta pääsee läpi kuin kissa ovesta. 

Oppilaitoksen tulisi saada rahaa vasta siitä että oppilas on työllistynyt vähintään kolmeksi vuodeksi.

Muuttuisi opetus radikaalisti.

Vierailija
125/139 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tajua miksi opena otat stressiä noista asioista. Kylmästi vaan ilmot ettei onnistu pyynnöt ja miksi ei. Ne vaan kokeilee kepillä jäätä monesti. Ja tekevät kyllä kun on pakko.

Sähköposteihin ja kyselyihin vastaaminen vie aikaa, yleensä siitä ei saa mitään palkkaa. Joko opettaja joustaa ja vastailee omalla ajallaan, tai sitten typerät kyselyt ovat jostain muualta pois. Näin siis jos useampi alkaa pommittaa. 

Lol lmao, opiskelijat tekevät koko koulun ilmaiseksi, ja opettaja lähtee vinkumaan kun joutuu yhteen ilmaiseen sähköpostiin vastaamaan. Tekopyhää much?

Lol, opiskelijat saavat rahaa koulunkäynnistään (tuet) ja koko tutkinto maksetaan heille. Tekopyhää much?

En saa rahaa opiskelusta. Olen eläkeläinen.

Jos tutkinto maksetaan meille niin eikö kannattaisi varmistaa että oppilaat voi maksaa sen takaisin verojen muodossa? Sen sijaan että tulee liukuhihnana työttömiä?

Vierailija
126/139 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olen lomalla seuraavat kolme viikkoa. En osallistu."

Tällaisia viestejä tulee varsinkin ukrainalaisilta opiskelijoilta, kun lähtevät monta kertaa vuodessa lomalle kotimaahansa kesken lukukauden. Toki muutkin ma mut tätä tekevät

Ma mun kotimaa on suomi sitä se maa. h. a. n. m  u. tt. a. j. a sana tarkoittaa.

Vierailija
127/139 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä he ovat pakosta siellä. Ei siksi että se kiinnostaa tai että haluavat olla koko ajan paikalla. Voi olla heillä työ samaan aikaan ja perhe, pieniä lapsia jopa.

Perhe menee kaiken edelle. Ei ole mitään lakia mikä pakottaa poistumaan perheen luota.

Vierailija
128/139 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkytyin kun meidän ammattikoulun opettajista juuri kenelläkään ei ole opettajan tutkintoa vaan AMK tutkinto ja joku aikuiskouluttajan kurssi tutkinto. Aidot opettajat tulee yliopistosta!

Vierailija
129/139 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko noi ryhmä työt mennä parhaiten finaaliin jos ne tekee yksi luotto henkilö joka tasasin välein raportoi miten homma etenee?

Vierailija
130/139 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis onko nyt joku ihan ammattitaidoton tai kokematon ope kyseessä?

Nykyään ei ole opettajia. On kouluttajia joista valitettavasti liian moni on saanut paikkansa ilman alan työkokemusta. Koulut on käyty, mutta heillä ei ole hajuakaan työelämästä. Kun vastassa on pitkän työuran tehneitä opiskelijoita, niin ongelmia tulee.

Parhaimmat aikuiskouluttajat ovat niitä, jotka ovat itsekin olleet työelämässä. He osaavat asiat teoriassa ja käytännössä. He ymmärtävät työelämän realiteetit ja sen ettei aikuisia tule opettaa kuten nuoria.

Moni ala muuttuu niin nopeasti että on mahdotonta olettaa että opettaja on ollut itse alalla ja vielä ollut pitkään opettajana.

Silloin tulee vain toteamuksia : " tämä oli silloin mun aikana toisin"

Vierailija
131/139 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin itsekin juuri aikuiskoulutuksessa ja mietin samoja asioita.

Myöhästellään ja puhutaan tunneilla, puhelin on päällä, VAIKKA siitä on sanottu, äänettämälle ja mielelään laukkuun tai jonnekin pois.

Ja yksi mikä minua ihmetytti oli vessassa käyminen. Meillä oli taukoja ja tuntia on kulunut alle 10 minuuttia ja pitää päästä vessaan. Eikö mitenkään olisi voinut tauolla käydä?

Olen amiksessa aikuispuolella.

Kurssille on ilmoittautunut 20 oppilasta.

Näistä 17 tulee jollain tavalla kurssille.

Tunti alkaa klo 9.15. Joka päivä 17 oppilaasta tulee 2 oppilasta (minä olen toinen) ajoissa paikalle.

Tunti kuluu siinä että opettaja päästää ne 5-15 oppilasta luokkaan yksikerrallaan (harvoin on kaikki 17 ilmoittautunutta paikalla)

Tähän päälle se että viittaa

Ei voi estää.

Vierailija
132/139 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei ois Jauholärvi käyny naimassa?

Vierailija
133/139 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aattelin valmistaa luennon.

Panin jo Johanna Pakosta soimaan.

Vierailija
134/139 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sähkö ja automaatiotekniikan puolella ongelma ainakin on se että ala on aivan järkyttävän laaja ja lisäksi nuo kaksi tutkintoa on yhdistetty vaikka ominaan olisivat jo laaja-alaisia aihepiiriltään niin ei löydy opettajia jotka osaisivat vähän sieltä sun täältä kunnolla sitä ja tätä. Saattaisi löytyä yksi opettaja joka osaa ohjelmoida jotakin yhtä juttua mutta lisäksi hänen pitäisi opettaa hieman sähkötekniikan asioita ja viittä muuta ohjelmointihommaa. Oppikirjoja ei käytetä kun 2010 luvun jälkeen ei taida olla tehty yhtään alan kirjoja. Netistä ei löydy materiaaleja kuin korkeintaan toisten opinnäytetöitä ja voitte vaan kuvitella sen hukkaan menevän ajan kun etsin tietoa, ehkä 1/50 löydän sen mitä etsin. Ala on mennyt eteenpäin melko nopeasti ja asiansa osaavat ovat varmasti sellaisissa hommissa sellaisilla palkoilla etteivät varmaan lähde amk opettajiksi :D

Vierailija
135/139 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis onko nyt joku ihan ammattitaidoton tai kokematon ope kyseessä?

Nykyään ei ole opettajia. On kouluttajia joista valitettavasti liian moni on saanut paikkansa ilman alan työkokemusta. Koulut on käyty, mutta heillä ei ole hajuakaan työelämästä. Kun vastassa on pitkän työuran tehneitä opiskelijoita, niin ongelmia tulee.

Parhaimmat aikuiskouluttajat ovat niitä, jotka ovat itsekin olleet työelämässä. He osaavat asiat teoriassa ja käytännössä. He ymmärtävät työelämän realiteetit ja sen ettei aikuisia tule opettaa kuten nuoria.

Moni ala muuttuu niin nopeasti että on mahdotonta olettaa että opettaja on ollut itse alalla ja vielä ollut pitkään opettajana.

Silloin tulee vain toteamuksia : " tämä oli silloin mun aikana toisin"

Laitteet ja säädökset muuttuvat mutta perusasiat pysyvät samoina. Jos perusasiat ovat tiedossa, niin loppujen kanssa pärjää jos vain seuraa aikaansa.

Vierailija
136/139 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järkytyin kun meidän ammattikoulun opettajista juuri kenelläkään ei ole opettajan tutkintoa vaan AMK tutkinto ja joku aikuiskouluttajan kurssi tutkinto. Aidot opettajat tulee yliopistosta!

Höpö höpö. Kädentaitoja opettaa parhaiten kädentaitoja itse harjoittanut. 

Vierailija
137/139 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin itsekin juuri aikuiskoulutuksessa ja mietin samoja asioita.

Myöhästellään ja puhutaan tunneilla, puhelin on päällä, VAIKKA siitä on sanottu, äänettämälle ja mielelään laukkuun tai jonnekin pois.

Ja yksi mikä minua ihmetytti oli vessassa käyminen. Meillä oli taukoja ja tuntia on kulunut alle 10 minuuttia ja pitää päästä vessaan. Eikö mitenkään olisi voinut tauolla käydä?

Miten aikuista ihmistä voi ihmetyttää, että jollain voi olla suolistosairaus?

Vierailija
138/139 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen toiminut jo 10v ylempänä toimihenkilönä. Työnantaja kuitenkin velvoitti kaikki suoritamaan JET:n eli johtamisen erikoisammattitutkinnon.

Mulla oli tuolloin siis jo opistotason 4v ravintolapäällikkökoulutus 20 v takaa, AMK restonomi 7 v takaa, firman oma key account manager koulutusohjelma 3 v takaa ja mä joudun johonkin hiton bulkki koulutukseen jossa mä olisin voinut itse illa opettajana. Olin ollut 20v tulosvastuullisessa roolissa, aina esihenkilönä ja nyt mä kuuntelen, keskustelen ja tehdään ryhmäharjoituksia jostain miten kohdataan esihenkilönä eri tyylisiä persoonia ja miten perehdytät eri tavalla oppivia ihmisia. Sitten mietitään mitä vaihtoehtoja on jos tt ei suoriu tehtävistään jne. Voi hemmetti.

Mulla kaikkien muiden normaalitöiden lisäksi ison uuden asiakkuuden haltuunotto pukaa päälle ja toisern myyntiprokkikseen pitäis laskee budjetti ja mä jauhan jotain ihan turhaa päivän tuolla JET koulutuksessa, jonka päätyt

Valitettavasti ne 20 vuoden takaiset asenteet näkyvät siellä "kentällä".

Vierailija
139/139 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aattelin valmistaa luennon.

Panin jo Johanna Pakosta soimaan.

Pakosta?

No, tämä selittääkin luentojen *tason*...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yhdeksän