Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten olet laihduttunut onnistuneesti?

Vierailija
19.04.2025 |

Olen viisikymppinen nainen. Paino on viimeisimpien 5 v aikana noussut 10 kg.  Tuota ennen olin aina hoikka. En ole koskaan laihduttanut, mutta nyt haluaisin 5-10 kg pois.

Mitenhän tässä kannattaisi aloittaa? Mikä on sinulla ollut toimiva helppo keino? En osaa tai jaksa mitään tarkkaa kaloreiden laskemista tai kitukuuria.

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myös lukea kirja Glukoosikumous. Liika sokeri eli hiilihydraatti on ylipainon syy.

Vierailija
22/66 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättämällä pois ne ateriat joista en muutenkaan niin välitän eli aamupalan ja iltapalan eli tavallaan pätkäpaasto. 

Syön ekan kerran kevyesti klo 12-14 välillä, yleensä marjoja ja jogurttia tao levän.

Syön ison terveellisen kasvispainotteisen aterian klo 17-19. Sitten olen niin täynnä että yleensä pärjään ilman iltapalaa.

Tämä rytmi on minulle luontaisen, eli helppo noudattaa. Kehoni toimii niin että jos syön jotain haluan syödä lisää,ja aamuisin ja aamupäivisin ei muutenkaan tee mieli syödä. Illalla tekisi muuten, mutta kun olen syönyt mahan täyteen illallisella niin ei tee. Päinvastoin väsyttää ja on helppo mennä nukkumaan.

Jos yritän jotain "pieniä aterioita pitkin päivää" en ole missään vaiheessa kylläinen ja ajattelen ruokaa koko ajan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihtunut olen eläessäni kolmella tapaa:

-rakastumalla

-sairastumalla vakavasti (ei ruokahalua)

- Ozempicilla

Vierailija
24/66 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei pääse alkuun syömisen hillinnässä niin pätkäpaasto on siihen toimivin.

Vaikeus myös siinä että nälän tunne on hyvin sensitiivinen, ettei siihen saa vertaistukea, mitä useimmat epäonnistujat tarvitsisivat, pilvin pimein on kyllä ruokaohjeita, mutta jokainen laihduttamisessa onnistunut kätkee sen miten on kokenut nälän, on liian henkilökohtaista jaettavaksi. 

Vierailija
25/66 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkeät ateriat ja ateriavälit, tarpeeksi proteiinia, lautasmalli, kasviksia päivässä suositusten mukaan. Suuri nälkä ei saa tulla, menee muuten naposteluihin. Oikein rasvaiset ruuat kannattaa jättää väliin, tai ainakin nauttia niitä vain muutaman kerran vuodessa.

Maltillinen herkkukoko, eli vaikka yksi pienempi pulla tms., tai suolaista herkkua pieni määrä. Ei herkkuja joka päivä, vaan harvemmin.

Juotavana vesi, ei naposteluja ja naposteltavat pois kaapeista ettei alkuvaiheessa varsinkin sorru niihin.

Etsi sun herkuista vaihtoehto, joka on vähäkalorinen tai vähärasvainen.

Alkoholi pois.

En itse paastoa, enkö sinänsä kiellä itseltäni mitään syömistä. Jos joskus harvoin pääsen juhliin, niin syön tasan sitä mitä tarjotaan. Pyrin vaan etten ihan överisyö.

Muista, että alku voi olla hidasta. Ne kilot ei tulleet kuukaudessa eikä ne kuukaudessa lähde.

Liikuntaa kannattaa ottaa mukaan ja ulkoilua: nukut paremmin ja tekee mieli ruokaa, ei herkkuja.

Tsemppiä!

Vierailija
26/66 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihtunut olen eläessäni kolmella tapaa:

-rakastumalla

-sairastumalla vakavasti (ei ruokahalua)

- Ozempicilla

Rakkaus tosiaan on tehokas laihduttaja. Se vapauttaa oksitosiinia (mielihyvää, mitä ei tarvitse hakea syömällä) ja lisäksi kortisolia, eli stressihormoneja, joiden tehtävä on varmistaa että keho on taisteluvalmiudessa ja pimppaan tulee niin v itusti sitä munaskuukkelia kun on kiimassa ja stressissä samaan aikaan. Uuh aah vittujee.

Naisen hyvinvoinnin kannalta tuollainen on kuitenkin typeryyttä, ellei ole aikeissa lisääntyä kuin eläin, mitä toivottavasti kukaan ei enää herran vuonna 2025 ole. Eli tuollaiset "rakkaus"suhteet tulee katkaista ja tasapaino ja hyvinvointi tulee löytää elämästä muin keinoin.

Saako ap mielihyvää ja nautintoa muista asioista, kuin syömisestä? Onko hänellä aitoja kiinnostuksenkohteita, joihin voi uppoutua ja joita tutkia?

Ruuan ei tarvitse olla nautinnollista.

Vierailija
27/66 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muutaman viime kuukauden aikana laihtunut noin 3,5 kiloa ihan itsekseen. Jäin eläkkeelle ja työpäivien piristykset eli päiväkahviajan suklaapatukat ym. makeat on melkein kokonaan jääneet pois. Voin kyllä hyvin napata keksin tai kaksi mutta paljon vähemmän kuin aiemmin.

Muuten syön niin kuin ennenkin, enkä vahdi kaloreita.

En muista koska olen painanut saman verran kuin nyt. Kilot on karisseet siitä huolimatta, että on ollut mm. vuodenvaihteen juhlapyhät.

Vierailija
28/66 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Söin säännöllisesti mutta puolet normaalista määrästä

Tämä voisi toimia, tosin puolet vähemmän kuulostaa aika pahalta. Aterioiden annoskokoja olisi aika kätevä pienentää. Sitten vaan tekee mieli napostella ja näitä on hankala puolittaa, kun satunnaista.

Ap

Älä syö sontaa. Syö runsaasti kasviksia.

Jos syö kasvispainotteista, voi syödä niin paljon kuin haluaa eikä vatsa kurni. Esimerkiksi salaattia voi olla pesuvadillinen ja siihen proteiinia pala päälle, kanaa, kalaa tai kananmunaa. Ei tarvitse kituuttaa.

Vierailija
29/66 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jätin suurimman osan sokerijuomista pois ja siirryin keinotekoisesti makeutettuhin, niissä ole juuri kaloreita. Toinen muutos oli alkoholinkäytön vähentäminen, jolloin myös aivoilla pystyi hillitsemään herkkuihin sortumista,tuli siis pitkäjänteisyyttä ruokailutapamuutoksiin. Noin 12 kg lähtenyt vuoden alusta alkaen, pari kiloa vielä jäljellä tavoitteesta.

Vierailija
30/66 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sressi laihduttaa.

Vierailija
31/66 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse jätin suurimman osan sokerijuomista pois ja siirryin keinotekoisesti makeutettuhin, niissä ole juuri kaloreita. Toinen muutos oli alkoholinkäytön vähentäminen, jolloin myös aivoilla pystyi hillitsemään herkkuihin sortumista,tuli siis pitkäjänteisyyttä ruokailutapamuutoksiin. Noin 12 kg lähtenyt vuoden alusta alkaen, pari kiloa vielä jäljellä tavoitteesta.

Lisään vielä, että laihtuminen hidastuu ja sitä myös kannattaa hidastaa kun lähestyy tavoitepainoasi, näin saat hoikkuutta tukevista ruokailutottumuksistasi pysyvämmät.

Vierailija
32/66 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään 'temppu' painonpudotuksessa ei ole koskaan kestävä ratkaisu. Se vaatii aina elämäntapamuutosta. Sun pitää tajuta yksinkertaisesti se fakta, että nykyisillä elintavoilla sun energiansaanti on suurempaa kuin sen kulutus. Kun tuon asian sisäistää ja hyväksyy, voi alkaa muutos. Mutta niin kauan kuin kieltää asian, ei ole mahdollista sitä ratkaista. Se on kuin alkoholistilla, että kaikki paraneminen alkaa vasta kun ongelman on tunnustanut itselleen.

Suosittelenkin nimenomaan 'henkistä valmennusta' prosessin aloittamiseksi. Sitä ei kukaan ulkopuolinen voi sinuun istuttaa, se ajatus pitää itse keskustella itsensä kanssa oman päänsä sisällä. Sitten sen kautta alat toteuttamaan niitä tarvittavia muutoksia ja kyllä, kyse on energiasta, eli kaloreista. Painoa tiputettaessa energiasuhteen pitää olla negatiivinen ja kyllä, se on biologisesti rakennettu niin että se on epämielyttävää. Jos energiavajeessa elämäminen olisi eliöstä miellyttävää, olisi kaikki elämä kuollut maapallolta nälkään jo vuosituhansia sitten.

Eli unohda temput ja kuurit. Käy lue aihepiiristä lisää ja esim. Youtubessa on siitä paljon sisältöä. Vasta kun olet asian mielessäsi käsitellyt, sinulla on mahdollisuus muutokseen. Itse toimenpiteet eivät ole mitään rakettitiedettä ja se on se kaikkein helpoin osuus. Vaikeinta on tuo henkinen puoli. Laihtuminen on aina pääkopasta kiinni.

Vierailija
33/66 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikään 'temppu' painonpudotuksessa ei ole koskaan kestävä ratkaisu. Se vaatii aina elämäntapamuutosta. Sun pitää tajuta yksinkertaisesti se fakta, että nykyisillä elintavoilla sun energiansaanti on suurempaa kuin sen kulutus. Kun tuon asian sisäistää ja hyväksyy, voi alkaa muutos. Mutta niin kauan kuin kieltää asian, ei ole mahdollista sitä ratkaista. Se on kuin alkoholistilla, että kaikki paraneminen alkaa vasta kun ongelman on tunnustanut itselleen.

Suosittelenkin nimenomaan 'henkistä valmennusta' prosessin aloittamiseksi. Sitä ei kukaan ulkopuolinen voi sinuun istuttaa, se ajatus pitää itse keskustella itsensä kanssa oman päänsä sisällä. Sitten sen kautta alat toteuttamaan niitä tarvittavia muutoksia ja kyllä, kyse on energiasta, eli kaloreista. Painoa tiputettaessa energiasuhteen pitää olla negatiivinen ja kyllä, se on biologisesti rakennettu niin että se on epämielyttävää. Jos energiavajeessa elä

Ei sulla kuitenkaan ole niitä toimenpiteitä kertoa. Hyvä vastaus, että katso netistä.

Vierailija
34/66 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastu verenmyrkytykseen. Laihdu 15kg

Vierailija
35/66 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun löyty thyroksiini tasapaino. Ensin lähti 22 kiloa puolessa vuodessa, sitten vielä lähti pikku hiljaa 10 kiloa. Eikä ole takasin tullut.

Vierailija
36/66 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskitysleiridietti..toimii satavarmasti

Vierailija
37/66 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Lopetin energiajuomat/limut

-Lopetin myöhään valvomisen ja sen myötä itselleni valehtelun, että TARVITSEN energiajuomia

-Lopetin kellon mukaan syömisen ja aloin pikemmin syömään "kun on nälkä", joskin karkeasti noudattaen "aamupala-lounas-päivällinen-iltapala" kaavaa

-Aloin liikkumaan säännöllisesti. Aloitin todella maltillisesti, että toin liikunnan osaksi rutiinia ja sitten pikkuhiljaa kasvatin treenin vaativuutta

Näillä pääsin n. 110kg:sta tämänhetkiseen 74kg:oon, jossa olen ollut lähemmäs viisi vuotta. Olen mies, jos sillä on väliä. 

Vierailija
38/66 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänäkin vuonna pudotellut vuoden alusta tähän päivään n. 8kg. Syön 4 kertaa päivässä, 9-10 aamulla, 12-13 päivällä, 15-16 iltapäivällä, 18-19 illalla. Kaloreita kannattaa seurata ja valita ruoka-aineita sen mukaan, esim riisissä (kuivapaino) on n. 350kaloria 100 grammassa, perunassa vain 75 kaloria/100g. Sitten monissa helposti valmistettavissa pakastevihanneksissa alle 50 kaloria/100g. Oma iltapala lähes joka ilta 200g naudan 10% jauhelihaa ja reilu 300g pakastevihanneksia/juureksia, naudan voi korvata vaikka 4 kokonaisella kananmunalla

Vierailija
39/66 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähä-hyvähiilarinen yhdistettynä liikuntaan on minulla toiminut. Sinulla on kuitenkin aika vähän pudotettavaa. Välillä kannattaa pitää hiilaripäiviä, muuten mieliala menee aika alas.

Vierailija
40/66 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hoidin mielenterveyteni kuntoon. Enää en syö tunteisiin eikä toisaalta syöminen herätä tunteita kuten syyllisyys.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän