Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomessa on ilmainen koulutus joten kaikilla on sama mahdollisuus opiskella vaikka lääkäriksi tai juristiksi, silloin työpaikka olisi 100% v

Vierailija
18.04.2025 |

Näinhän se ihmiset oikeasti menee.

Kommentit (188)

Vierailija
61/188 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noihin yliopisto-opintoihin pääsemiseksi tarvii hyvän yo-todistuksen. Lisäksi pitää olla massia maksaa preppauskursseista, että pärjää haussa. 

Opintolaina pitää saada eikä se vielä riitä elämiseen. Jotain töitä on opintojen sivussa tehtävä, jos vanhemmat ei auta. Opinnot kestää min. 6 vuotta ja erikoistuminen päälle.

Kerran yhtä lääkärien kouluttajaa haastateltiin. Hän kertoi, että hämmästyi, kun huomasi, että tuntee henkilökohtaisesti kaikkien uusien opiskelijoiden perheet. Lääkäreiksi tullaan lääkäriperheistä.

Sosiaalinen kierto Suomessa on pysähtynyt ja jopa kääntynyt nurin.

Ennen duunarien lapsista saattoi tulla akateemisia. Nyt akateemisen keskiluokan lapset menee ammattikouluun.

Koulutustasossa olemme OECD:n tilastoj3n mukaan Turkin ja Chilen välissä. Kärkipaikkoja pitävät muut Ruotsi, Norja ja Viro. Hävettää.

Vierailija
62/188 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin.Kunhan nyt ensin pääset sinne lääkikseen tai oikikseen. t.juristi

Niin, pääseehän sinne kun vanhemmat maksaa valmennuskurssit. Se vain aina ihmetyttää että olette niin surkeita kirjoittamaan ja myös luetunymmärtämisenne putoaa nollaan oikiksessa, kun yksinkertaisetkin lakitekstit muuttuvat vaikeasti tulkittaviksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/188 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on ihan puhdasta paskapuhetta. Vai väitätkö tosissasi että jollain köyhään perheeseen Suomussalmelle syntyneellä on samat mahdollisuudet kouluttautua kuin Helsinkiin rikkaaseen perheeseen syntyneellä?

Vierailija
64/188 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin työpaikka olisi 100% varma mutta työttömillä löytyy aina tekosyitä miksi tämä ei onnistu

Ap

Lääkäriopintoihin otetaan muutamia kymmeniä oppilaita vuodessa.

Jos on jo tutkinto niin opintotukea ei saa.

Mutta opiskelu on silti illmaista. Jossain USAssa esimerkiksi on kymmenientuhansien lukukausimaksut. Suomessa voisi kyllä rahoittaa opiskelunsa vaikka siivoamalla.

Mutta ruoka ja asuminen ei ole ilmaista. Yllättikö?

Pystyisiköhän ne silti maksamaan ihan sillä omalla työllä hankitulla rahalla, mitä luulet? 

Jos sä tässä pienten palkkojen

Opiskelija pystyy helposti pitämään asumis- ja ruokakulut pieninä.

Vierailija
65/188 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo ollut minun aloitukseni. Halukkaat saavat kylllä siivoustöitä, tein niitä itse opiskellessani humanistista alaa, koska en halunnut liikaa opintolainaa. Se oli hyvä työ, koska piti myös kunnossa. 

**

Joo, 60-luvulla kaikki saivat tosiaan töitä, kun vain ilmoittivat halukkuutensa. Mutta emme elä enää 60-luvulla. Vuonna 2025 ei todellakaan kaikki halukkaat saa siivoustöitä. Jos saisivat sinäkään et olisi täällä sönköttämättä näitä "minä sain töitä, joten kaikki muutkin saavat" paskanjauhantojasi. 

Vierailija
66/188 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juristien töitä on tekoäly jo vienyt. 

Ja kohta vie lääkäreiden. Digi on halvempaa.

Mä haluan nähä ku AI tekee ohitusleikkauksen

Kyllä se tekee vielä joskus ja tekee sellaisella varmuudella ja riskittömyydellä, mihin ihminen ei ikinä pysty. Toki näin kehittynyttä tekoälyä ei meidän elinainakamme tule olemaan, joten et ole näkemässä.

Vierailija
67/188 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samat hinnat ruokakaupassa on opiskelijalle kuin mitä on muillekin. Miksi pitää kommentoida asiaa, josta ei ole mitään omakohtaista kokemusta? 

Vierailija
68/188 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen työttömänä olevan juristin. On fiksu ei ns. päihde ongelmaa tai sairauskai tai kremppaa mutta kas. on työtön, joka on jo jonkin aikaa hakenut töitä. Mikä mättää? - Ehkä se, että valmistui lähempänä 50 ikävuotta juristiksi, eikä omaa ns kokemusta ja saadakseen kokemusta pitäsi päästä töihin mutta ei pääse täoihin kun ei ole kokemusta.

Ikärasismi.

Vierailija
69/188 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs Jos on esim. ADHD? Tuskin pystyisi yhtään toimimaan lääkärinä.

Vierailija
70/188 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin.

Vierailija
71/188 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo ollut minun aloitukseni. Halukkaat saavat kylllä siivoustöitä, tein niitä itse opiskellessani humanistista alaa, koska en halunnut liikaa opintolainaa. Se oli hyvä työ, koska piti myös kunnossa. 

**

Joo, 60-luvulla kaikki saivat tosiaan töitä, kun vain ilmoittivat halukkuutensa. Mutta emme elä enää 60-luvulla. Vuonna 2025 ei todellakaan kaikki halukkaat saa siivoustöitä. Jos saisivat sinäkään et olisi täällä sönköttämättä näitä "minä sain töitä, joten kaikki muutkin saavat" paskanjauhantojasi. 

Tämä oli ihan tällä vuosituhannella. Tietysti on helppo selittää itsellleen, että ei ole menestynyt, kun kohtalo on ollut niin kova ja kaikki niin kovin vaikeaa. 

Vierailija
72/188 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

**

Tämä oli ihan tällä vuosituhannella. Tietysti on helppo selittää itsellleen, että ei ole menestynyt, kun kohtalo on ollut niin kova ja kaikki niin kovin vaikeaa. 

Turpa kiinni aivovammainen! Ihan turhaan länkytät paskaa, kun kaikesta näkee, ettet ole päivääkään töitä tehnyt. Jos olisit, tietäisit elämän realiteetit. 

Vierailija
73/188 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan samat hinnat ruokakaupassa on opiskelijalle kuin mitä on muillekin. Miksi pitää kommentoida asiaa, josta ei ole mitään omakohtaista kokemusta? 

Et ole ilmeisesti koskaan ruokaillut opiskeliaruokalassa. Siellä saa muutamalla eurolla ravitsevan ja terveellisen aterian. Ja sitten voi kokata itse, mikä on edullista. Sinulla ei itselläsi ilmeisesti ole opiskeliaelämästä mitään kokemusta?

Vierailija
74/188 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

**

Mikä on sinun selityksesi sille, ettet ole menestynyt elämässä, vaan joudut käyttämään elämäsi runkkaamalla paskoille trollauksillesi?

Vierailija
75/188 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla ei ole sama mahdollisuus mihinkään. On lapsenomaista kuvitella, että joku päihdeperheessä kasvava nuori, jonka voimat menevät siihen, että selviytyy päivästä toiseen,  olisi samalla viivalla kuin turvallisessa ja kannustavassa ympäristössä kasvava nuori, joka voi laittaa paukut kehittymiseen ja oppimiseen. Ja samoista opiskelupaikoista kuitenkin kilpailevat. 

En sano ettei taustat vaikuttaisi, mutta itse olen kärsinyt raa'asta perheväkivallasta ikävuodet 2-16, ja olen päässyt elämässä hyvin pitkälle. Samoin muutama hyvin traumaattisen lapsuuden kokenut ystäväni.

Vierailija
76/188 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkiksen käyneenä en ymmärrä miksi joidenkin mielestä sinne on muka vaikeaa päästä. Yo-kirjoitusten jälkeen luin sen Galenoksen, kävin pääsykokeessa ja syksyllä aloitin opinnot. Ei se koe ollut edes vaikea; ihan perus matikkaa, fysiikkaa, kemiaa ja kuka tahansa nyt osaa esseitä kirjoittaa. 

Lääkiksen käyneeksi sinulla on yllättävän heikko päättelykyky. Jo 5-vuotias lapsi tietää, että se mikä on itselle helppoa, ei ole automaattisesti kaikille helppoa. 

Täysin opeteltavissa olevia asioita nuo kaikki. Jos ala-asteelta saakka panostaa koulutukseen ja opiskeluun, tuo pääsykoe on ihan läpihuutojuttu. En käynyt myöskään mitään valmennuskurssia, ne on vain rahastusta. Ahkeruudella ja päättäväisyydellä pääsee mihin vain, laiskat keksivät tekosyitä. 

Vierailija
77/188 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole ilmeisesti koskaan ruokaillut opiskeliaruokalassa. Siellä saa muutamalla eurolla ravitsevan ja terveellisen aterian. Ja sitten voi kokata itse, mikä on edullista. Sinulla ei itselläsi ilmeisesti ole opiskeliaelämästä mitään kokemusta?

Olen monta kertaa. Siksi en ole niin tyhmä kuin sinä ja tiedä, että ne ruokalat eivät ole auki joka päivä. Eikä yksi ateria riitä yhtään mihinkään. Edullinen kokkaaminen taasen on mahdotonta, koska ruoka kaupassa on niin helevtin kallista. 

Vierailija
78/188 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä vielä linkki. Unicafessa ateria maksaa opiskelijalle 2,95 euroa. https://menu.unicafe.fi/info/hinnasto

Vierailija
79/188 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kutsuisi edulliseksi ja terveelliseksi sitä, että makaroonilaatikko maksaa 3,50€. Sinulla ei selkeästi ole kokemusta opiskelijaelämästä tai varsinkaan sen elämän kustantamisesta ihan omilla rahoilla. Helppo huudella edullisista aterioista, kun iskä maksaa vuokran ja puhelinlaskun jne. 

Vierailija
80/188 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

**

Turpa kiinni aivovammainen! Ihan turhaan länkytät paskaa, kun kaikesta näkee, ettet ole päivääk

Sinäpä kuulostat kovin sivistyneeltä ja kouluteltulta. :-D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kahdeksan