Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomessa on ilmainen koulutus joten kaikilla on sama mahdollisuus opiskella vaikka lääkäriksi tai juristiksi, silloin työpaikka olisi 100% v

Vierailija
18.04.2025 |

Näinhän se ihmiset oikeasti menee.

Kommentit (188)

Vierailija
101/188 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähipiirissä useita lääkäreitä. En ymmärrä gloriaa ammatin ympärillä. Onko tylsempää kuin kuunnella ihmisten jankkaamista sairauksistaan ja ronkkia heidän aukkojaan eri syistä. Ei ole sen rahan arvoista.

Ei ihmekään, että monet lääkärit haluaa tehdä tuota vaan osapäiväisesti. 

Vierailija
102/188 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelija pystyy helposti pitämään asumis- ja ruokakulut pieninä.

Ihan samat hinnat ruokakaupassa on opiskelijalle kuin mitä on muillekin. Miksi pitää kommentoida asiaa, josta ei ole mitään omakohtaista kokemusta? 

Et ole ilmeisesti koskaan ruokaillut opiskeliaruokalassa. Siellä saa muutamalla eurolla ravitsevan ja terveellisen aterian. Ja sitten voi kokata itse, mikä on edullista. Sinulla ei itselläsi ilmeisesti ole opiskeliaelämästä mitään kokemusta?

Olen monta kertaa. Siksi en ole niin tyhmä kuin sinä ja tiedä, että ne ruokalat eivät ole auki joka päivä. Eikä yksi ateria riitä yhtään mihinkään. Edullinen kokkaaminen taasen on mahdotonta, koska ruoka kaupassa on niin helevtin kallista. 

Kuulostaa tosiaan siltä, että asia on sinulle aivan liian haasteellinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/188 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä opiskelit? Itse opiskelin Helsingin yliopistossa englannin filologiaa, ja kuten sanoin, rahoitin sen omilla töillä. Alkuaikoina siivoamalla, sitten loppua kohti aloin saada myös oman alan töitä. Iskän rahoja ei kulunut senttiäkään. Pystyisit itse ihan samaan, jos vain haluaisit. Suurin osa pystyisi.

**

Itse pelaan jääkiekkoa NHL:ssä. Pystyisit itse ihan samaan, jos vain haluaisit. Suurin osa pystyisi, koska kaikilla meillä on samat lähtökohdat elämään, vai mitä?

Vierailija
104/188 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juristien töitä on tekoäly jo vienyt. 

Tämä! Juristeista on jo nyt ylitarjontaa. Ja lääkärikin voi saada kenkää, vaikka työllistyykin helposti uudelleen

Vierailija
105/188 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan samat hinnat ruokakaupassa on opiskelijalle kuin mitä on muillekin. Miksi pitää kommentoida asiaa, josta ei ole mitään omakohtaista kokemusta? 

Et ole ilmeisesti koskaan ruokaillut opiskeliaruokalassa. Siellä saa muutamalla eurolla ravitsevan ja terveellisen aterian. Ja sitten voi kokata itse, mikä on edullista. Sinulla ei itselläsi ilmeisesti ole opiskeliaelämästä mitään kokemusta?

En kutsuisi edulliseksi ja terveelliseksi sitä, että makaroonilaatikko maksaa 3,50€. Sinulla ei selkeästi ole kokemusta opiskelijaelämästä tai varsinkaan sen elämän kustantamisesta ihan omilla rahoilla. Helppo huudella edulli

Olisi kannattanut opintojen ohella kehittää päättelykykyä. Ei olisi noin ylivoimaista hahmottaa, että sinä saat töitä ei tarkoita että kaikki muutkin saavat. Kaikki eivät ole syntyneet kultalusikka perseessä, vaikka sinä olet. Yllättikö?

täällä se oletettu kultalusikka, en oo tuota mieltä, taitaa olla muovinen lusikka perseessä

Vierailija
106/188 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten täällä olisi vain juristeja ja lääkäreitä. Kuka tekisi muut työt? Ja miten töitä riittäisi kaikille lääkäreille ja juristeille?

Tähän ongelmaan pääsemme keskimään ratkaisuja siinä vaiheessa, kun 100% ikäluokasta on oikeasti motivoituneita haastaviin yliopisto-opintoihin. Niin kauan kuin suuri osa itse valitsee jotain helpompaa ja pienipalkkaisempaa, ei ongelmaa ole. Paitsi niillä, jotka haluaisivat korkeakoulutetun vaativan työn palkan vaikka itse on menty sieltä missä aita on matalin.

Vierailija
107/188 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen monta kertaa. Siksi en ole niin tyhmä kuin sinä ja tiedä, että ne ruokalat eivät ole auki joka päivä. Eikä yksi ateria riitä yhtään mihinkään. Edullinen kokkaaminen taasen on mahdotonta, koska ruoka kaupassa on niin helevtin kallista. 

Kuu

Ei lainkaan haasteellista. En ole kermaperse, jolle pappa maksaa kaiken. Siksi tiedän, että ruoka kaupassa ei ole yhtään sen edullisempaa opiskelijoille kuin muillekaan. Ei, vaikka söisikin yhden aterian päivässä siellä kolmen euron lounaspaikassa. 

Vierailija
108/188 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Juristeista on jo nyt ylitarjontaa. Ja lääkärikin voi saada kenkää, vaikka työllistyykin helposti uudelleen

Marjatta/Liisa voisitko keksiä omat maneerit?

Vierailija
109/188 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä opiskelit? Itse opiskelin Helsingin yliopistossa englannin filologiaa, ja kuten sanoin, rahoitin sen omilla töillä. Alkuaikoina siivoamalla, sitten loppua kohti aloin saada myös oman alan töitä. Iskän rahoja ei kulunut senttiäkään. Pystyisit itse ihan samaan, jos vain haluaisit. Suurin osa pystyisi.

**

Itse pelaan jääkiekkoa NHL:ssä. Pystyisit itse ihan samaan, jos vain haluaisit. Suurin osa pystyisi, koska kaikilla meillä on samat lähtökohdat elämään, vai mitä?

Tuota kutsutaan reductio ad absurdum -argumentaatiovirheeksi. Eli etsitään joku aivan äärimmäinen esimerkki. Ei toki tarvitse pelata NHL:ssa, vaan riittää, että pinnistelee sen verran, että saa jonkun hyvän koulutuksen, johon kyllä Suomessa lähes kaikilla on mahdollisuus. Jopa sokea voi kouluttautua, yhteiskunta tukee sitä.

Vierailija
110/188 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä verran sinä luulet sen työpaikkaruokaloissa maksavan? Onhan se nyt kolmanneksen siitä, mitä esim HUS:n henkilökunnan ruoka maksaa.

Käsittämätöntä, ettei osata edes arvostaa saatuja etuja.

///

Eihän tuossa ollut kyse arvostamisesta, vaan siitä, onko 3,5€ makaroonilaatikosta edullinen hinta, jos kuukausitulot ovat noin 500e. 

Käsittämätöntä, ettei osata edes lukea, mitä toinen sanoo.

Vierailija
111/188 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"öyhö-öyhö narkkarit syyllystyy rikoksiin öyhö-öyhö"

Niin, kaikessa id*oottimaisuudessaan valmiiksi pystyynkuollut laki ei ole narkkarin vika.

Lisäksi sun "koska a menee noin, niin b menee noin" -logiikka on hyvin naurettavaa. Todellisuudessa emme voi tietää kuinka moni rötöstelevä narkkari rötöstelee nimenomaan huumeiden takia ja kuinka moni niistä huolimatta.

Ja onko ei-rötöstelevät narkkaritkin vastuussa rötöstelevien narkkarien rikoksista?

Vierailija
112/188 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaimmassa turvassa ovat ne, joilla on sijoitusvarallisuutta. Lääkäreiden työpanoksen automatisointiin ei ole pitkä matka. Tarvitaan vain laki, joka antaa tekoälylle oikeuden kirjoittaa reseptejä, tehdä diagnooseja ja kirjoittaa sairauslomaa. Tämä vähentää lääkäreiden töitä merkittävästi. Diagnoosit ovat myös todennäköisesti parempia kuin lääkäreiden kirjoittamat, eikä omakantaan päädy asiattomuuksia. Tähän on kuitenkin vielä kymmenen vuotta matkaa.

Vierailija
113/188 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koulutus ole kaikille maksutonta kuin tiettyyn ikävuoteen asti. Oma tyttäreni sairastui ensimmäisenä lukiovuonna. Silloin oppimateriaalit ja tietokone tulivat koulun puolesta. Nyt hän on yli kaksikymppinen ja parantunut vakavasta sairaudestaan. Aloitti lukio-opinnot uudestaan, mutta nyt joutuu maksamaan kaiken opiskeluun liittyvän itse, koska ei enää kuulu ikähaarukkaan, jolle opiskelu on ilmaista. 

Vierailija
114/188 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

**

Tuota kutsutaan reductio ad absurdum -argumentaatiovirheeksi. Eli etsitään joku aivan äärimmäinen esimerkki. Ei toki tarvitse pelata NHL:ssa, vaan riittää, että pinnistelee sen verran, että saa jonkun hyvän koulutuksen, johon kyllä Suomessa lähes kaikilla on mahdollisuus. Jopa sokea voi kouluttautua, yhteiskunta tukee sitä.

Tuota kutsutaan kultalusikka perseessä syndroomaksi. Kuvitellaan, että itsellä olevat mahdollisuudet ovat kaikkien käytettävissä eikä kapasiteetti riitä edes siiten, että tajuaisi työllistymisen olevan nykyisin hyvin haasteellista. Eipä se pelkkä kouluttautuminen mitään auta, jos et saa töitä. Ja sen luulisi jopa sinun vähäisellä aivokapasiteetillasi tajuavan, että KUKAAN ei palkkaa sokeaa läääkäriksi. 

Vierailija
115/188 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Marjatta/Liisa voisitko keksiä omat maneerit?

Täh?

Vierailija
116/188 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä verran sinä luulet sen työpaikkaruokaloissa maksavan? Onhan se nyt kolmanneksen siitä, mitä esim HUS:n henkilökunnan ruoka maksaa.

Käsittämätöntä, ettei osata edes arvostaa saatuja etuja.

///

Eihän tuossa ollut kyse arvostamisesta, vaan siitä, onko 3,5€ makaroonilaatikosta edullinen hinta, jos kuukausitulot ovat noin 500e. 

Käsittämätöntä, ettei osata edes lukea, mitä toinen sanoo.

Unicafessa opiskelija-ateria on 2,95, ja siihen saa ottaa niin paljon leipää ja salaattia kuin haluaa, kukaan ei valvo, vaikka veisi leipää kotiinkin. Myös ruokaa voi annostella itselleen niin paljon kuin haluaa.

Vierailija
117/188 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

**

Entä kehitysvammainen siskoni, joka 8-vuotiaan tasolla. Mitä ammattia suosittelet hänelle?

Vierailija
118/188 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkiksen käyneenä en ymmärrä miksi joidenkin mielestä sinne on muka vaikeaa päästä. Yo-kirjoitusten jälkeen luin sen Galenoksen, kävin pääsykokeessa ja syksyllä aloitin opinnot. Ei se koe ollut edes vaikea; ihan perus matikkaa, fysiikkaa, kemiaa ja kuka tahansa nyt osaa esseitä kirjoittaa. 

Lääkiksen käyneeksi sinulla on yllättävän heikko päättelykyky. Jo 5-vuotias lapsi tietää, että se mikä on itselle helppoa, ei ole automaattisesti kaikille helppoa. 

Täysin opeteltavissa olevia asioita nuo kaikki. Jos ala-asteelta saakka panostaa koulutukseen ja opiskeluun, tuo pääsykoe on ihan läpihuutojuttu. En käynyt myöskään mitään valmennuskurssia, ne on vain rahastusta. Ahkeruudella ja päättäväisyydellä pääsee mihin vain, laiskat keks

Olen eri, mutta jos Galenos oli sinulle helppo, niin turha mainostaa ahkeruutta ja päättäväisyyttä. Sinulla on siinä tapauksessa ollut poikkeuksellinen matemaattinen lahjakkuus + hyvä kyky omaksua ja yhdistellä tietoa. Pelkällä ahkeruudella ja päättäväisyydellä elämässä pärjääminen on vaikeaa mutta mahdollista, mutta sinä et tuon perusteella ole niin kyllä tehnyt, vaan hyötynyt ominaisuuksista jotka eivät ole sinun omaa ansiotasi.

Luin lukiossa pitkän matematiikan, fysiikan, biologian ja kemian. Täysin opeteltavia aineita kaikki ja siinä oli ne kolme vuotta aikaa kuitenkin. Galenos oli pelkkää noiden kertausta. Ihmisen anatomiaa ja fysiologiaa oli lukiossa vain yksi kurssi, joten sen osalta tuli sitten luettavaa jonkin verran. Pääsykokeen laskut olivat ihan peruskauraa noista aineista. 

Vierailija
119/188 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

**

Ai teille ei siellä engalnnin filologian laitoksella opetettu, mitä tarkoittaa vttuilu? No eipä sitten ihmekään, että olet noin pihalla tästä asiasta :D

Vierailija
120/188 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

**

Itse taidat olla syntynyt lapio perseessä. :-D Siltä ainakin kuulostaa. :-D Pahoittelut, se on tosiaan kova kohtalo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kaksi