Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt kun palkkatyön verohelpotuksia suunnitellaan niin ihmiset ovat tuohtuneita, MIKSI???

Vierailija
17.04.2025 |

Aina työtönkin hokee että työstä pitää jäädä käteen enemmän kuin työttömänä, jotta työ kannattaa.

Itse teen useampaa työtä pärjätäkseni lasteni kanssa ja olisi erittäin reilua että työstä jäisi jotain käteenkin. En ole isotuloinen ja joudun tekemään määrällisesti paljon töitä saadakseni käteen riittävästi. Minusta veroalennus olisi todella reilua. Jos yrittää niin siitä olisi jotain hyötyäkin. Suomalaiset sen sijaan eivät tunnu arvostavan tippaakaan sitä jos joku haluaa hankkia itse omat rahansa, koko ajan vain tukiin halutaan helpotusta.

Kommentit (572)

Vierailija
361/572 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen ihmetellyt. Koko ajan kuvitellaan että veroale on vain suurituloisille, mutta ihan me 3000-3500e kk ansaitsevatkin MUKAMAS keskituloiset maksetaan veroa enemmän kuin tarpeeksi. Kyllä työnteon pitää kannattaa, IHAN AINA, ennemmin kuin kotona makoilun. Nyt koko ajan huudetaan vaan kaikkia tukia suuremmiksi.

Kyllä tuolla palkalla pärjää hyvin. Taatusti työnteko kannattaa. Jos mitään ei jää käteen, syyllinen löytyy peilistä eikä työvoimatoimistosta. 

Jos ei reilulla kahdella tonnilla käteen muka pärjää niin elää yli varojensa. Pärjään kassan rahallakin joka on noin puolet tuosta. Jää jopa säästöön. Tiedän kun olen nyt työtön kesään saakka. Silloin kun on töitä, hankitaan tarvi

Ei me ainakaan saatu asumistukea. 

Hallitus poisti asumistuesta 300 euron ansiotulovähennyksen. 

Voit kokeilla laskurilla. Laskuriin merkitään puoli palkka bruttona eli verot mukana ja työttömyyskorvaus bruttona eli verot mukana.

Kela saa tietää tulot tulorekisteristä eli et voi huijata. 

Kela huomioi myös lomarahat. 

Vierailija
362/572 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"lopeta itse lässytys. Todellista älyllistä epärehellisyyttä on kannattaa vasemmistoa ja myötäillä viron yritysverotusta."

Minä en kannata lähtökohtaisesti vasemmistoa tai oikeistoa vaan sitä puolta joka esittää minun kannaltani järkevämpiä asioita. Ja on ollut hyvin ikävä huomata että varsinkaan tällä hallituskaudella Kokoomus ei ole pystynyt esittämään mitään jonka kokisin hyödyttävän minua. Ne hyödyttävät vain ihan tiettyä osaa elinkeinoelämästä. Eikä ihme koska hallitusohjelma on suoraan EK:n kynästä.

Jos Kokoomus muuttaisi hieman linjaansa ja alkaisi katsoa kokonaisuuksia paremmin niin mikään ei minua estäisi äänestämästä jälleen heitäkin. Olen kyllä aikanani useita kertoja äänestänyt.

Ja nyt voit sitten perustella minulle että miksi se Kokoomus ei ole ottanut näin mainiota ja kasvua luovaa asiaa vaaliohjelmaansa tai hallitusohjelmaesitykseensä? Osaatko kertoa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/572 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis puolison palkka bruttona. 

Vierailija
364/572 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei Suomessa ikinä saada aikaan veronalennusta VAIN suurituloisille"

Paitsi kun solidaarisuusveron alaraja nostettiin tuossa taannoin 80 tuhannesta 150 tuhanteen.

Se oli huomattava veronalennus vain ja ainoastaan suurituloisille.

Solidaarisuusveron piti olla väliaikainen ja se olisi loppunut kokonaan, ellei sitä olisi jatkettu. Nyt jatkettiin vain yli 150t tienaavien osalta. Tästä syystä tosiaan minulle jäi viime vuonna lisäsatasesta 36 euroa itselleni. Tänä vuonna tienaan 140t, paljon parempi hyötysuhde minulle, mutta tosi huono juttu verottajalle.

Vierailija
365/572 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita asumistuki laskuriin puolison palkka bruttona eli verot mukana ja oma työttömyyskorvaus bruttona eli verot mukana. 

Ja yleisen asumistuen laskuriin. 

Vierailija
366/572 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska maa on kuulemma kriisissä ja pakko säästää ja leikata. Miten veronalennus tähän sopii? Aivan päinvastaista mitä tarvittaisiin.

Vierailija
367/572 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"En ole isotuloinen".

Eipä tässä sinulle niitä veroaleja olla pykäämässä vaan top 10 prosentille. Ihan saat jatkossakin itse nauttia ennåtyskovasta verokuormasta, kiitos perskokkareet. 

Siis mitä. Tämä on mennyt ihan ohi.

Onks mulle tulossa joku veroale? No, ihan kiva.

t: perskokkare

Vierailija
368/572 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"teille reiluus on pelkkiä tyhiä lupauksia. "

Minä luettelin aikaisemmin useita käytännön asioita jotka ovat todellisuutta Ruotsissa ja jotka tasapainottavat työmarkkinoita ja luovat luottamusta osapuolten välille joka on tärkeää vakauden ja talouskasvun kannalta.

Ei siis puhuttu mistään tyhjistä lupauksista vaan asioista jotka Ruotsi on voinut toteuttaa ihan samalla tavalla kuin nekin uudistukset jotka työnantajapuoli on halunnut Ruotsista kopioida.

Vierailija
369/572 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita asumistuki laskuriin puolison palkka bruttona eli verot mukana ja oma työttömyyskorvaus bruttona eli verot mukana. 

Ja yleisen asumistuen laskuriin. 

Ei saa yhtään mitään, jos toinen tienaa 2200 brutto ja toinen on työtön ja pari lasta. 

Vierailija
370/572 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos vain heitettäisiin progressiivinen verotus romukoppaan. Pääomatulojen kanssakin pärjätään, vaikka on vain kaksi veroprosenttia. Teen itse 1600 eurolla/kuukausi töitä 2pv/viikko, käteen jää 1450e. Tuossa palkassa on niin olematon veroaste, etten ole koskaan halunnut tehdä enempää. Olen tehnyt samaa työtä kokoaikaisena, ja käteen jäi vain reilu tonni enemmän kuussa, noin 2600e. 

En minä ajattele vaikkapa yhden lisäpäivän tekemistä viikossa niin, että veroprosenttini nousee 2,5 prosentista kokonaisuutena prosenttiin x ja saan kaikilta kolmelta päivältä saman palkan, joka on jonkin verran nykyistä nettopäiväpalkkaa alempi, vaan ajattelen sen niin, että saan niistä kahdesta ensimmäisestä päivästä täyden palkan ja kolmannelta 50% palkan. Jos pomoni kysyisi, haluanko tehdä 50% palkalla lisätöitä, vastaisin, että en hemmetissä. 

Vierailija
371/572 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"lisäämällä verotusta kuihdutetaan ostovoimaa sekä yksitystiä sektoria. Vahva yksityinen sektori toimii työntekijäineen julkistalouden nettomaksajana. Monessa maassa kuten Ruotsissa ja Virossa tämä on ymmärretty ja maat eivät ole velkaantuneet."

Verotus Ruotsissa ei ole mitenkään ratkaisevasti alempi kuin Suomessa.

Niin. Joissain tuloluokissa verotus on kireämpää. Täällä Virossa ovat korottaneet alkoholi- ja tupakkaveroja, ok, sunnittelevat autoveroja sekä progressiota tuloveroihin ja velkaakin alkaa olla jonkun verran.

Virosta ei aivan heti tule sosialisti-Suomea, ei hätää siitä :D Ihmisillä on aivan eri näkemys toimivan talouden rakenteista ja yleisesti kannatetaan liberaalia talouspolitiikkaa. On mielenkiintoista vertailla lähivaltioiden tilannetta, kun Suomi näivettää ryöstöverotuksell

Niin, en tiedä miten täällä maksavat kansallisia maatalous- tai yritystukia. Osa sosialismia nekin. Eiköhän nekin tiedot jostain löydy. Sosialistisia EU- tukia ainakin saivat mittavasti tie- ja ratahankkeisiinsa, kehuivat uutisissa ja oli kylttejä teiden ja ratojen varsilla että kyllä nääkin osaa tukia lypsää. Se on tosiaan parempi että yrityksen sisällä pysyvää voittoa ei veroteta, toisin kuin meillä ahnehditaan osinkoja, laiskaa rahaa joka passivoi. Palkat ja eläkkeet ovat kehnoja ja siksi ei tahdo verovarat riittää. Puoliso kun muutti Suomeen, palkka käteen oli heti kolminkertainen. Sentään korkeakoulutettu. Tulevaisuudessa tulee elämään takuueläkkeellä vaikka on tehnyt töitä ahkerasti.

Vierailija
372/572 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Solidaarisuusveron piti olla väliaikainen ja se olisi loppunut kokonaan, ellei sitä olisi jatkettu. "

No sitä jatkettiin huomattavasti ylemmällä alarajalla joka oli kyllä veronalennus verrattuna siihen että sitä olisi jatkettu entisellään.

Vierailija
373/572 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"teille reiluus on pelkkiä tyhiä lupauksia. "

Minä luettelin aikaisemmin useita käytännön asioita jotka ovat todellisuutta Ruotsissa ja jotka tasapainottavat työmarkkinoita ja luovat luottamusta osapuolten välille joka on tärkeää vakauden ja talouskasvun kannalta.

Ei siis puhuttu mistään tyhjistä lupauksista vaan asioista jotka Ruotsi on voinut toteuttaa ihan samalla tavalla kuin nekin uudistukset jotka työnantajapuoli on halunnut Ruotsista kopioida.

Ruotsissa ansiosidonnainen on 80 % palkasta ja meillä 60 %.

Suomessa on Pohjoismaiden huonoin ansiosidonnainen. 

Vierailija
374/572 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mitä jos vain heitettäisiin progressiivinen verotus romukoppaan. "

Jos verotuloja ei haluta romauttaa niin se tarkoittaisi että se yksi sama veroprosentti olisi pieni- ja keskituloisille nykyistä selvästi korkeampi.

Vierailija
375/572 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Suomessa ennen pärjättiin. 

Ansiosidonnaista sai 2 vuotta jo 1990-luvulla 30 vuotta sitten ja sitä sai jatkettua opiskelulla. 

Asuminen oli halvempaa ja rahat riitti hyvin. 

Lapsilisä on yhä edelleen saman suuruinen kuin 1990-luvulla. 

Vierailija
376/572 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1990-luvulla lapsilisä oli 500 mk ja nyt 95 euroa eli saman suuruinen. 

Vierailija
377/572 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"vai niin :D Miten ne sitten Ruotsissa onnistuivat rakenneuudistuksissaan. "

Ehkäpä koska ne on tehty niin että ne "uudistukset" eivät kohdistu vain yhteen tahoon eli työntekijöihin kuten Suomessa. Ruotsissa on niiden vastapainona huomattavia työntekijöitä hyödyttäviä asioita jotka Suomesta puuttuvat ja joita vähemmän yllättävästi oikeisto ei meillä edes muista mainitakaan saati sitten ajaa.

Talous ei nouse ja kehity jos siellä toiselta osapuolelta eli työntekijäpuolelta puuttuu kaikki usko parempaan ja hyvät syyt tehdä yhteistyötä.

ihan ihme juttuja. Esimerkiki veroalennukset auttavat työntekijöitä, ostovoima nousee. Nimenomaan vasemmisto haluaa korkeaa verotusta ja hillitöntä julkista sektoria, mitä se työntekijää auttaa? Muuta kuin että joutuu maksumieheksi tai -naiseksi.

Lääkäriin viikossa ja sitä rataa. Sosialistit juttuineen aivan hukassa nykyajan yhteiskunnassa :D Tämäkin keskustelu on aivan turhaa, koska vain väistellään sitä totuutta, että tarvitaan elinvoimainen yksityinen sektori ja tuottavaa taloudellista toimintaa. Silloin on maksupohjaa julkistaloudelle. Mutta onhan tämä hauskaa viihdettä ja ajankulua pääsiäisloman aluksi

Vierailija
378/572 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Suomessa ennen pärjättiin. 

Ansiosidonnaista sai 2 vuotta jo 1990-luvulla 30 vuotta sitten ja sitä sai jatkettua opiskelulla. 

Asuminen oli halvempaa ja rahat riitti hyvin. 

Lapsilisä on yhä edelleen saman suuruinen kuin 1990-luvulla. 

Ennen myös 10 vuotta töissä olleet sai korotettua ansiosidonnaista. 

Mutta se oli hyvää 1990-lukua. 

Lisäksi sai 9 euron kulukorvauksen myös omaehtoisesta koulutuksesta, nyt kulukorvauksen saa vain työkkärin sivuilla oleviin koulutuksiin. 

Vierailija
379/572 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska maa on kuulemma kriisissä ja pakko säästää ja leikata. Miten veronalennus tähän sopii? Aivan päinvastaista mitä tarvittaisiin.

Niin, rahaa on. Jopa koronavuosinakin jakoivat ennätysosinkoja. Työmaalle tuli joku Talouselämä- lehti, siinä oli mielenkiintoisia juttuja.

Vierailija
380/572 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"vai niin :D Miten ne sitten Ruotsissa onnistuivat rakenneuudistuksissaan. "

Ehkäpä koska ne on tehty niin että ne "uudistukset" eivät kohdistu vain yhteen tahoon eli työntekijöihin kuten Suomessa. Ruotsissa on niiden vastapainona huomattavia työntekijöitä hyödyttäviä asioita jotka Suomesta puuttuvat ja joita vähemmän yllättävästi oikeisto ei meillä edes muista mainitakaan saati sitten ajaa.

Talous ei nouse ja kehity jos siellä toiselta osapuolelta eli työntekijäpuolelta puuttuu kaikki usko parempaan ja hyvät syyt tehdä yhteistyötä.

ihan ihme juttuja. Esimerkiki veroalennukset auttavat työntekijöitä, ostovoima nousee. Nimenomaan vasemmisto haluaa korkeaa verotusta ja hillitöntä julkista sektoria, mitä se työntekijää auttaa? Muuta kuin että joutuu maksumieheksi tai -naiseksi.

Lääkäriin viikossa ja sitä rataa. Sosialistit juttuineen aivan hu

Niin, itse olet suhteilla saanut työpaikkan, sulla on sukulaisia samassa työpaikassa.

Ja huudat, että ansiosidonnaista voi leikata työttömiltä äideiltä, kun he saa vain määräaikaisen sopimuksen teiltä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan