Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies hakee 7. kertaa opiskelemaan ja en jaksaisi enää koko aihetta yhtään

Vierailija
15.04.2025 |

5 vuotta mies on käytti lomansa valtavan pääsykoemateriaalin lukemiseen. Ei ole päässyt koulutukseen. Haluaisi siis korkeamman tutkinnon, koska se on ainoa keino päästä ylenemään työtehtävässään. Hän on todella hyvä ja pidetty nykytyössään ja olisi toivottu korkeammaksi esimieheksikin, mutta korkeampi tutkinto pitää olla.

On hakenut ns oikeaan koulutukseen nyt 6. kertaa ja nyt hakee myös "kiertokautta" kun sellainen mahdollisuus aukesi. On tehostanut oppimistaktiikkaansa ym. Mitään valmennuskursseja tms ei tähän ole. 

Eli nyt odotellaan nro 6. ja 7. valintoja. Mies jaksaa olla optimistinen ja suunnittelee opintoja. Hankki uuden läppärin ym. Ja mä en jaksaisi kuulla enää koko asiasta. Tottakai tuen ja tsemppaan ja valan uskoa että kaikki menee hyvin, annan lukuaikaa ym. Samoin jos hän pääsisi kouluun, niin tuen ja annan opiskelurauhan. Mutta olen totaalisen väsynyt koko aiheeseen. Tuossa joku päivä mies kysyi että autanko häntä sitten joissain tehtävissä, kun itse olen ns kirjalliselta ulosanniltani edelleen parempi vaikka hän on sitä opetellutkin. Siinä kohtaa sanoin jo suoraan, tosin naurahtaen että kyllä sä saat opintosi hoitaa ihan itse.

En tiedä miten jaksan jos mies nyt pääsisikin kouluun ja siinä menisi seuraavat vuodet. Eli vapaa-aikansa menisi opintoihin. Mutta mikäs minä olen toisen haavetta dissaamaan. Ja sitten tunnen itseni ja ajatukseni kohtuuttomiksi, kun toivon vaan että hän lopettaisi jo sen hakemisen. Tyytyisi siihen mitä on, mieluinen ala ja työ nytkin.

Ja miksi kirjoitin? Halusin vaan purkautua. Miehen kouluun pääsyssä ei kukaan voi auttaa, siksi en kirjoittanut vaan pitää jonnekin päästä sanomaan omat tuntemukset.

Kommentit (199)

Vierailija
61/199 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän on hyvä, että pyrkii elämässä eteenpäin. Oletko miettinyt, mistä omat fiiliksesi kumpuavat, kenties tyytymätön omaan työhösi tai koulutukseen ja se herättää sinussa epävarmuutta? Tai pelko, että mies jättää jos pääsee elämässä eteenpäin..

Fiilikset kumpuaa juuri siitä, että nyt ei mennä yhtään eteenpäin missään asiassa. Itse viihdyn omassa työssäni oikein hyvin. Mies on hyvä omassa työssään, mutta ei näe sitä eikä muutakaan vaihtoehtoa, kuin päästä opiskelemaan. Kun yhdestä hausta tulee hylsy, alkaa puhua seuraavasta hausta. Tämä on kuusi vuotta ollut näin. Ap

Ja mikä ongelma siinä on, että mies haluaa pyrkiä eteenpäin

Tulihan se oikea syy sieltä! Olet katkera, kun sinä et päässyt opiskelemaan ja nyt vaadit miestäkin luopumaan haaveistaan, koska sinä luovuit omistasi. 

Vierailija
62/199 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössähän hakeminen on ollut jo vuosia miehen harrastus. Apn kysymyksen voi siis muotoilla muotoon "puolisolla on erittäin paljon aikaa vievä harrastus, joka vie kaiken ajan perheeltä ja mies myös vaatii minua osallistumaan harrastukseen".

Puoliso harrastamista toki tulee tukea, mutta sillä tuella on myös terveet rajat eikä yhden perheenjäsenen harrastus ole oikeutus esim viedä muilta mielekästä lomatekemistä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/199 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän on hyvä, että pyrkii elämässä eteenpäin. Oletko miettinyt, mistä omat fiiliksesi kumpuavat, kenties tyytymätön omaan työhösi tai koulutukseen ja se herättää sinussa epävarmuutta? Tai pelko, että mies jättää jos pääsee elämässä eteenpäin..

Fiilikset kumpuaa juuri siitä, että nyt ei mennä yhtään eteenpäin missään asiassa. Itse viihdyn omassa työssäni oikein hyvin. Mies on hyvä omassa työssään, mutta ei näe sitä eikä muutakaan vaihtoehtoa, kuin päästä opiskelemaan. Kun yhdestä hausta tulee hylsy, alkaa puhua seuraavasta hausta. Tämä on kuusi vuotta ollut näin. Ap

Ja mikä ongelma siinä on, että mies haluaa pyrkiä eteenpäin

Eikö auta, jos juttelee, että kannattaako eläkkeelle valmistua? Onpa kyllä hankala tilanne. Surullinen miehesi puolesta, mutta mikä hakukerta on riittävästä, jos ei pääse kouluun. 

Vierailija
64/199 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täydellistä ihmistä et tule koskaan löytämään. Nyt kuulostaa siltä, että olet löytänyt ihmisen, joka selkeästi työskentelee tavoitteidensa eteen ja on pitkäjänteinen, eikä heti vaikeuksien edessä ole luovuttamassa. Jos et kestä että toisella on unelmia ja halua niitä siinä häntä tukea, eroa. Jos et hyväksy toista sellaisena kun hän on, eroa.

Kaikkia asioita ei saa tässä elämässä suoraan tai helposti. Ihmiset ovat erilaisia, toiset menestyvät asiassaan nopeammin kuin toiset. Joku maailmankuulu menestyskirja saattaa olla kirjailijan 10. teos.

Ihmiset myös tykkäävät harrastaa asioita, vaikkeivat ole siinä hyviä muiden mielestä. Joskus itse yrittäminen on se juttu, josta saa nautinnon, ei se mitali. 

tämä, itsekin monenlaista opiskelleena ja eri paikkoihin hakeneena saan kuulla taivastelua että johan sä nyt jaksat ja taasko meinaat ja vähän naureskelua päälle. Noh..suuremmat todennäköisyydet edeta kun ainakin yrittää vs. tyypit joiden suurin sivistyksen mittari on putous lauantai-iltana. Oma exä oli ihan patalaiska, niin olisin ihan tyytyväinen jos on kumppani joka käyttää vapaa-aikaa opiskeluun eikä mihinkään typeriin tietokonepeleihin tai baarissa notkumiseen.

Vierailija
65/199 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytännössähän hakeminen on ollut jo vuosia miehen harrastus. Apn kysymyksen voi siis muotoilla muotoon "puolisolla on erittäin paljon aikaa vievä harrastus, joka vie kaiken ajan perheeltä ja mies myös vaatii minua osallistumaan harrastukseen".

Puoliso harrastamista toki tulee tukea, mutta sillä tuella on myös terveet rajat eikä yhden perheenjäsenen harrastus ole oikeutus esim viedä muilta mielekästä lomatekemistä. 

Miten niin viedä muilta? Ap menee lasten kanssa lomatekemisiin ja antaa miehen opiskella rauhassa. Ei ole vaikeaa. 

Vierailija
66/199 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätähän se on. Lukio pitäisi olla pakollinen.

Vierailija
67/199 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö auta, jos juttelee, että kannattaako eläkkeelle valmistua? Onpa kyllä hankala tilanne. Surullinen miehesi puolesta, mutta mikä hakukerta on riittävästä, jos ei pääse kouluun. 

Eläkkeelle? Jos mies on vaikkapa 52-vuotias ja opinnot kestävät 2 vuotta, hänellä on valmistuttuaan vielä yli 10v eläkeikään. 

Vierailija
68/199 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta hyvä ettei luovuta, kun itse olen luovuttaja kerran yritän jos ei onnistu niin en yritä toista kertaa. Vaikka en ole edes savolainen. Mies siis on tosissaan ja sinnikäs, vaikka se nyt väsyttääkin jo. Mutta toivottavasti pääsee, niin se on joskus ohikin.

Tätä minäkin toivon. Että kun nyt pääsisi, niin alkaisi edes erilainen arki ja lähtisi elämä eteenpäin. Ap

Vierailija
69/199 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole kuudennellakaan kerralla selviytynyt pääsykokeista, se tarkoittaa yksinkertaisesti sitä ettei hän pärjäisi varsinaisissa opinnoissakaan.

Ei tarkoita. Pääsykoe on vain yksi koe. Se voi mennä perseelleen ihan vaikka vain jännityksen takia. 

6. kertaa? Jännitykseen saa apua, esim. propral-lääke. Onnea silti AP:n miehelle pääsykokeisiin. 

Propral on lääke sydämen rytmihäiriöihin. Ei se jännitystä poista. Tiedän, koska käytän ko. lääkettä. 

Sitä käytetään jännityksen hoitoon. Tiedän, kun ko. lääkettä olen siihen käyttänyt. Google kertoo, jos et usko.

No en voi tänne reseptiä laittaa todisteeksi. Jännityksessä sydän hakkaa ja Propral poistaa sen ja sitä kautta minulla hellittää jännitys. 

Vierailija
70/199 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en voi tänne reseptiä laittaa todisteeksi. Jännityksessä sydän hakkaa ja Propral poistaa sen ja sitä kautta minulla hellittää jännitys. 

Aika kova lääke kun poistaa sydämen hakkaamisen :D Miten sä pystyt kirjoittamaan tänne ilman pulssia?

Vierailija
71/199 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin viedä muilta? Ap menee lasten kanssa lomatekemisiin ja antaa miehen opiskella rauhassa. Ei ole vaikeaa. 

Useimmat perheelliset ihmiset haluavat viettää lomaa perheenä. Jos yhden harrastus tarkoittaa ettei hän ikinä ole muiden mukana lomilla, on se muille perheenjäsenille useimmiten negatiivinen asia. Tottakai ap voi elää sinkkuelämää parisuhteessa, mutta onko se mielekästä on toinen kysymys. 

Vierailija
72/199 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea uskoa, että olisi oikeasti pelkästä opintosuorituksesta kiinni, että voi edetä ylemmälle tasolle. Ei sitä muuallakaan titteleitä katsella, kun suhteilla edetään. 

Työpaikan sisällä edetään osaamisella, sillä että näyttää pystyvänsä ja olevansa motivoitunut vaativimpiinkin hommiin. Ei varsinaisesti siis suhteilla. Toki hyvä pointti tuo, että harvoin on kyse pelkästä opintosuorituksesta, ellei kyseessä ole jokin virka, johon vaaditaan tietyntasoinen muodollinen pätevyys.

Kyseessä on juurikin virka, johon vaaditaan tietty pätevyys. Jos pätevyyttä ei ole, et voi missään tilanteessa tulla valituksi. Ap

Vierailija
73/199 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

//

Mitä sä sillä reseptillä luulet todistavasi? Senkö ettet ymmärrä ihmisten olevan erilaisia? Jos jännitys oireilee vaikka niin, että tulee totaalinen black out eikä muista sanaakaan oppimastaan, et sä siihen apua saa sydänlääkkeestä. VALOJA PÄÄLLE!

Vierailija
74/199 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika kova lääke kun poistaa sydämen hakkaamisen :D Miten sä pystyt kirjoittamaan tänne ilman pulssia?

Heh heh, olitpa nokkela. Jospa kuitenkin palataan ketjun varsinaiseen aiheeseen.

Vierailija
75/199 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useimmat perheelliset ihmiset haluavat viettää lomaa perheenä. Jos yhden harrastus tarkoittaa ettei hän ikinä ole muiden mukana lomilla, on se muille perheenjäsenille useimmiten negatiivinen asia. Tottakai ap voi elää sinkkuelämää parisuhteessa, mutta onko s

Normaalit ihmiset ymmärtävät, että elämässä on muutakin kuin se perhe. Eikä missään ole sanottu, että mies ei IKINÄ ole mukana missään. Tuskin se 24/7 opiskelee. 

Vierailija
76/199 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

//

Mitä sä sillä reseptillä luulet todistavasi? Senkö ettet ymmärrä ihmisten olevan erilaisia? Jos jännitys oireilee vaikka niin, että tulee totaalinen black out eikä muista sanaakaan oppimastaan, et sä siihen apua saa sydänlääkkeestä. VALOJA PÄÄLLE!

Mikä sinua vaivaa oikein, kun tällaisesta noin kiihdyt? Se, että kaikki ei saa apua jännitykseen lääkkeistä ei tarkoita, että joku muu ei saisi. 

Vierailija
77/199 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se mies on lukenut jo ihan tarpeeksi. Yrittäköön lukematta seuraavat vuodet

Vierailija
78/199 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh heh, olitpa nokkela. Jospa kuitenkin palataan ketjun varsinaiseen aiheeseen.

Sinä ihan itse aloit höpistä sydänlääkkeistä. Etkä edes tajua, että jännitys ei kaikilla ilmene samoin kuin sinulla. 

Vierailija
79/199 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea uskoa, että olisi oikeasti pelkästä opintosuorituksesta kiinni, että voi edetä ylemmälle tasolle. Ei sitä muuallakaan titteleitä katsella, kun suhteilla edetään. 

Työpaikan sisällä edetään osaamisella, sillä että näyttää pystyvänsä ja olevansa motivoitunut vaativimpiinkin hommiin. Ei varsinaisesti siis suhteilla. Toki hyvä pointti tuo, että harvoin on kyse pelkästä opintosuorituksesta, ellei kyseessä ole jokin virka, johon vaaditaan tietyntasoinen muodollinen pätevyys.

Kyseessä on juurikin virka, johon vaaditaan tietty pätevyys. Jos pätevyyttä ei ole, et voi missään tilanteessa tulla valituksi. Ap

Mikä pätevyys on kyseessä? Jos ei ole kerta yliopistotutkinto niin yrittääkö hän amkiin sote-alalle? 

Vierailija
80/199 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä ihan itse aloit höpistä sydänlääkkeistä. Etkä edes tajua, että jännitys ei kaikilla ilmene samoin kuin sinulla. 

Tämän sivukeskustelun voi nyt lopettaa. Eihän AP ole kertonut edes, että jännitys olisi esteenä kouluun pääsemiselle. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kolme