Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS. Oliiviöljy vai rypsiöljy?

Vierailija
15.04.2025 |

Siellä vertailu. Kumpaa pitää käyttää?

Kommentit (105)

Vierailija
1/105 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään nimessä oliiviöljyä, se on hidas tappaja.

Vierailija
2/105 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rypsi on kauheinta p*sk**, mitä elimistöönsä voi päästää. Oliivilla on sentään myönteisiäkin vaikutuksia, vaikka kasvikuntaa edustaakin. Yksinkertaisempaa ja mielekkäämpää olisi tietysti käyttää vain eläinrasvoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/105 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän rypsiöljyä. Oliiviöljy maistuu mun mielestä pahalle.

Vierailija
4/105 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän oliiviöljyä, koska syön myös leipärasvaa ja käyn ulkona lounaalla, ja saan sieltä sitten varmaankin jotain rypsiä tai vieläkin kauheampaa auringonkukkaa tms.

Molempi parempi.

Vierailija
5/105 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ne ole vaihtoehdot, sitäpaitsi ainakin itsellä on huushollissa useampaa öljyä. Käyttötapa ratkaisee mikä öljy milloinkin.

Vierailija
6/105 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös oliiviöljy vaadi vähän pienempää lämpöä ettei mene esim pihvit pilalle sen takia. Ei sopisi minun paistotyyliin jos näin on.

Vierailija
7/105 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliiviöljy on haitallista kuumennettuna. Kylmänä sitä voi käyttää.

Vierailija
8/105 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmalla nousee jatkuvasti lisää ja lisää tukimuksia rypsi- ja muiden siemenöljyjen haitallisuudesta. Ehdottomasti vältettäviä aineita! 

Vierailija
9/105 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse käytän rypsiöljyä. Oliiviöljy maistuu mun mielestä pahalle.

Oliiviöljyissä on useampaa lajia eli eri tarkoituksiin. Horiatiki ei ole mitään ilman parasta oliiviöljyä.

Vierailija
10/105 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ingmariinissa on vain voi, suola ja rapsiöljy !

Vierailija
11/105 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös oliiviöljy vaadi vähän pienempää lämpöä ettei mene esim pihvit pilalle sen takia. Ei sopisi minun paistotyyliin jos näin on.

Oliiviöljy ei kertakaikkiaan sovi pihvin tms paistamiseen pannulla !

Vierailija
12/105 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän pelkästään oliiviöljyä. En voi sietää rypsiöljyn teollisuusöljymäistä makua, ja lisäksi vatsani ei pidä siitä yhtään. Ei ole ilmeisesti edes harvinaista, hesarissa joskus joku vatsaan ja suolistoon erikoistunut lääkäri jopa arveli, että siemenöljyjen lisääntynyt käyttö saattaa olla syy tulehduksellisten suolistosairauksien yleistymiseen. 

Suomessa aina rummutetaan sitä rypsiöljyä, koska rypsiä täällä kasvaa. Ulkomaisessa kirjallisuudessa taas se on aina oliiviöljyä huonompi vaihtoehto, mutta sentään parempi kuin kovat eläinrasvat. Suomessa yksi argumentti on alfalinoleenihappo, jota oliivissa ei juuri ole, mutta itse ainakin saan sitä ihan tarpeeksi muualta (kala, chia-siemenet, saksanpähkinät), joten en tarvi öljystä.

"Eikös oliiviöljy vaadi vähän pienempää lämpöä ettei mene esim pihvit pilalle sen takia. Ei sopisi minun paistotyyliin jos näin on."

Välimeren maissa on tuhansia vuosia paistettu kaikki oliiviöljyssä ilman mitään ongelmia. Itsekin käytän myös paistamiseen oliiviöljyä. Ei ole mikään mennyt koskaan pilalle.

Vierailija
13/105 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän paistamiseen rypsiöljyä, salaatteihin oliiviöljyä. Joskus olen ostanut muitakin öljyjä, kuten avokadoöljyä. 

Vierailija
14/105 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tzatsikiin loraus hyvää oliiviöljyä !

Vierailija
15/105 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rypsiöljy on yksinkertaisesti myrkkyä.

Vierailija
16/105 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole todellakaan haitallista. Rypsissä ne alkaa rasvahapot muuntua transrasvoiksi nopeammin kuin oliiviöljyssä tai voissa. Välimeren maissa on iät ja ajat paistettu ja grillattu oliiviöljyllä. Lähinnä Suomessa usein ajatellaan että oliiviöljy on liian kallista paistamiseen, siksi suosittelevat jotain muuta rasvaa.

Vierailija
17/105 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailmalla nousee jatkuvasti lisää ja lisää tukimuksia rypsi- ja muiden siemenöljyjen haitallisuudesta. Ehdottomasti vältettäviä aineita! 

Täällä elinvuosia jo 73, ei näy haittoja.

Vierailija
18/105 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliiviöljy ei kertakaikkiaan sovi pihvin tms paistamiseen pannulla !

Sopii erittäin hyvin. Äitini on kreikkalainen, ja meillä on lapsuudenkodissa aina paistettu pihvitkin oliiviöljyssä, ja niin olen itsekin aina tehnyt. Kalat myös yms.

Vierailija
19/105 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kestää kuumempaa lämpöä kuin voi, mutta pienempää kuin ruokaöljynä myydyt tuotteet.

Vierailija
20/105 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rypsiöljy on yksinkertaisesti myrkkyä.

Miksi sitä myydään ?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kolme