Minkälainen oli lukion filosofian opettajasi?
Itsellä aika erikoinen nainen jolla oli erikoinen ja omituinen ääni. Paljon keskittyi historian tunnetuimpiin filosofeihin.
Kommentit (48)
Filosofeilta selvästi puuttuu todellinen kosketus matematiikkaan ja luonnontieteisiin (varsinkin jälkimmäiseen). Heillä ei ole ns. "skin in the game" eivätkä he ymmärrä logiikan alkeista virheellisesti horistessaan kuinka isoista asioista on kyse. Minä olen valmis kuuntelemaan matemaatikon puheita logiikan alkeista, mutta en filosofin. Filosofien puheet vilisevät matemaattisia asiavirheitä, alkeellisiakin. Filosofeille ei ilmeisesti yliopistoissa opeteta matematiikkaa. Matematiikan luennoilla ollessani en nähnyt YHTÄKÄÄN filosofiaa pääaineenaan opiskelevaa. En yhtäkään. Miten he voisivat osata matematiikkaa kun eivät käy luennoillakaan? Vaikka en olekaan matemaattinen loogikko niin olen aika satavarma etteivät filosofit käy matematiikan logiikankaan kursseilla. Se vaatisi "muun" matematiikan osaamista, siis se matemaattisen logiikan perusteiden opiskelu, todistamisen taitoa, mitä filosofeilla ei ole.
Miten paljon filosofiaa lukiossa opetetaan? 1980-luvulla sitä sai vain valinnaisena aineena eikä varmaan ihan joka lukiossa ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
"Meillä sama! Ken tietää jos jopa sama opettaja. Taannoin kuulin eräältä filosofiaa Tampereen yliopistossa opiskelleelta, että meidän lukion opiskelijoita on sinne jatkanut opintojaan todella yliedustettu joukko ja kaikki sanovat että innostus lähti nimenomaan tästä lukio-opettajasta."
Onko sellainen opettaja, joka selittää asioita latinaksi joka tunnilla?
Tämä alunperin kuvaamani kuusikymppinen mies opetti myös latinaa (ei koko ajan, tuli uutuutena kun olin lukion tokalla tai kolmannella vaikka itse ope oli ollut varmaan vuosikymmeniä siinä lukiossa), ja taisi hän sitä latinaa muillakin tunneilla käyttää. Mutta en siis tiedä oliko sama jonka oppilaat lähtivät joukolla Tampereelle filosofiaa opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Ahdisteleva pedo. Nyt oli aluevaaliehdokas, PS.
614Älä höpötä.
Ei ollut meillä vielä filosofiaa..
T: Yo vm. 1995
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Meillä sama! Ken tietää jos jopa sama opettaja. Taannoin kuulin eräältä filosofiaa Tampereen yliopistossa opiskelleelta, että meidän lukion opiskelijoita on sinne jatkanut opintojaan todella yliedustettu joukko ja kaikki sanovat että innostus lähti nimenomaan tästä lukio-opettajasta."
Onko sellainen opettaja, joka selittää asioita latinaksi joka tunnilla?
"Tämä alunperin kuvaamani kuusikymppinen mies opetti myös latinaa (ei koko ajan, tuli uutuutena kun olin lukion tokalla tai kolmannella vaikka itse ope oli ollut varmaan vuosikymmeniä siinä lukiossa), ja taisi hän sitä latinaa muillakin tunneilla käyttää. Mutta en siis tiedä oliko sama jonka oppilaat lähtivät joukolla Tampereelle filosofiaa opiskelemaan. "
Tampereella sitten jostain syystä yksi tai useampi filosofian opettaja osaa latinaa...
Juuri niin, mutta nähdäkseni looginen päättely on se, joka on perustava osa kaikkia filosofian osa-alueita.