Mikä rokotus se oli, josta jäi halkaisijaltaan n. 1 cm arpi? (Olen syntynyt v. 1980)
Reidessä on rokotuksen jättämä arpi. Lapsi eilen kysyi, mistä se on tullut, mutta en muistanut, mikä rokotus sen on jättänyt.
Kommentit (111)
Calmette-rokotuksesta, tuberkuloosia vastaan. Ennen rokotettiin kaikki, noin vuodesta 2006 vain riskiryhmään kuuluvat.
Vierailija kirjoitti:
Calmette-rokotuksesta, tuberkuloosia vastaan. Ennen rokotettiin kaikki, noin vuodesta 2006 vain riskiryhmään kuuluvat.
No niin olikin! Mä muistelin, että tubirokotus annettiin sokeripalassa, mutta sehän olikin polio!
Vastaajalle nro 1, isorokkoa ei ole enää tuohon aikaan rokotettu.
Ap
Onko se sellainen pyöreä, rengasmainen? Mulla on sellainen pakarassa ja olen syntynyt -78 (en tiedä mikä rokotus oli).
Vierailija kirjoitti:
Onko se sellainen pyöreä, rengasmainen? Mulla on sellainen pakarassa ja olen syntynyt -78 (en tiedä mikä rokotus oli).
Semmonen just! Mä luulin pienenä, että se oli hanhen nokkaisun aiheuttama, koska kerran eräässä kotieläinpihassa hanhi nokkaisi mua suunnilleen samaan kohtaan :) Kyllä se tuo calmette on, kuten vastaaja nro 2 kertoi!
Ap
Minulla on kanssa kuoppa reidessä, olen syntynyt 1982. Vieläkö tuo saatu rokote suojaa meitä tartunnalta?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kanssa kuoppa reidessä, olen syntynyt 1982. Vieläkö tuo saatu rokote suojaa meitä tartunnalta?
Googlasin: se on tarkoitettu suojaamaan imeväisikäisiä ja pieniä lapsia, joten ei. Tuberkuloosi ei tartu kovin helposti.
Ap
Kyseessä calmette, eli bcg-rokotus. Suojaa lasta n. 7 ensimmäisen elinvuoden ajan. Nykyään annetaan olkavarteen riskiryhmille.
Minullakin tuollainen ruma jälki. Monille tuli siitä muistaakseni paha tulehdus rokotekohtaan. Rokotteen anto lopetettiin erilaisten haittojen ilmetessä.
Vierailija kirjoitti:
Minullakin tuollainen ruma jälki. Monille tuli siitä muistaakseni paha tulehdus rokotekohtaan. Rokotteen anto lopetettiin erilaisten haittojen ilmetessä.
Se taidettiin lopettaa siksi, että tuberkuloosi saatiin lähes hävitettyä, jolloin lapsia ei enää tarvinnut suojata rokotteella.
Ap
Ei, vaan se lopetettiin nimenomaan siksi, että haittojen katsottiin ylittävän hyödyt.
Tuberkuloosia on edelleen paljon liikkeellä, mutta silti epidemiat ovat harvinaisia.
Vierailija kirjoitti:
Rokotteen kaikille anto lopetettiin kun haitat meni hyötyjen edelle. Se vielä annetaan riskiryhmille.
Se lopetettiin, koska ulkomailta ostettu rokote koettiin haittavaikutuksiltaan liian vaaralliseksi. Olisi ollut parempi pitää oma turvallinen rokotetuotanto Suomessa, mutta siitä tahdottiin säästää! Keuhkotuberkuloosi on vakava tauti ja tapauksia on ollut Suomessakin!
Vierailija kirjoitti:
Se lopetettiin, koska ulkomailta ostettu rokote koettiin haittavaikutuksiltaan liian vaaralliseksi. Olisi ollut parempi pitää oma turvallinen rokotetuotanto Suomessa, mutta siitä tahdottiin säästää! Keuhkotuberkuloosi on vakava tauti ja tapauksia on ollut Suomessakin!
Edelleen riskiryhmään kuuluvia lapsia rokotetaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Semmonen just! Mä luulin pienenä, että se oli hanhen nokkaisun aiheuttama, koska kerran eräässä kotieläinpihassa hanhi nokkaisi mua suunnilleen samaan kohtaan :) Kyllä se tuo calmette on, kuten vastaaja nro 2 kertoi!
Ap
Aivan, vastaus olikin jo tullut eli Calmette tosiaan! Hyvähän se tämäkin oli selvittää :)
Vierailija kirjoitti:
Sinuun on laitettu siru.
Minä jo koitin kertoa tästä, mutta viestini poistettiin. Valtio ei halua, että tiedätte totuuden.
60-luvulla rokotettiin calmette reiteen kahteen kohtaan...eli tuli kaksi arpea,samoin rokotettiin isorokkorokotus vasempaan käsivarteen
Ei mulla vaan ole, enkä ole sellaista saanut (onneksi) vm-78
Isorokko?