Meidän vuokranantaja.
Kerron tilanteen. Asunnossa ollut yksi ja sama jääkaappi vuodesta mitä lie. Yksi aamu poika (3v) meni hakemaan jääkaapista maitoa ja osaa avata ihan normaalisti. Se jääkaapin ovi lähtikin sitten irti ja jäi melkein alle, onneksi pääsi justiinsa pois alta. No tottakai ilmoitin tästä heti vuokranantajalle ja hän tuli sitä katsomaan. Yritti sitä korjata, onnistumatta. Tämän jälkeen hän käski ottamaan yhteyttä vakuutusyhtiöön ja tämän tein.
Vakuutusyhtiössä sanottiin, että miksi minä sen teen, että vuokranantajan asunto se on. Selvisi, että vuokranantajalla ei ole mitään vakuutuksia asuntoon. Ei yhtään mitään. No hän otti yhteyttä sinne ja soitti, että hän maksaa ainoastaan puolet uudesta jääkaapista. Sanoin, että voin vielä kysyä mitä vakuutusyhtiö sanoo. Hän sanoi ottavansa yhteyttä lakimieheen.
Lakimies laittoi sähköpostia jossa luki, että minun lapsi on vuokranantajan mukaan roikkunut jääkaapin ovessa ja olen rikkonut valvontavelvollisuuden. Tämän vuoksi vuokranantaja on suopea ja suostuu maksamaan vain puolet uudesta kaapista.
Laitoin vuokranantajalle välittömästi viestiä missä irtisanon vuokrasopimuksen. Tämän jälkeen hän soitti ja uhkailee, että joudun maksamaan kokonaan uuden kaapin, että lakimies tekee nyt prosessia asian eteen.
Mitä teen?? Taistelenko vastaan? Vai pitääkö nöyrtyä ja maksaa kokonaan kaappi???
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet vastuussa rikkomastasi jääkaapista. Näin se vain menee. Sun vakuutusyhtiön olisi kuulunut korvata jääkaappi. Vuokranantaja ei ole vastuussa koska hänellä ei ole mahdollisuutta valvoa miten hänen omaisuutta käytetään, koska ei asu siellä. Sen takia vuokralaisilta vaaditaan lähes aina omaa kotivakuutusta. Otappa yhteyttä uudelleen vakuutusyhtiöösi, joku on nyt mokannut korvauksesta siellä
Höpö höpö. Jääkaappi on ilmeisen vanha ja välillä ne rikkoutuvat. Jääkaapin ei tule hajota ovea avatessa. Vuokranantaja hankkii uuden tai joutuu hankkimaan uuden vuokralaisen.
Toki vuokranantajan kuuluu hankkia uuden, mutta sinä olet edeelleen korvausvastuussa. Otappa selvää asioista.
Jos ap ostaa omilla rahoilla jääkaapin, hän ottaa sen mukaansa muuttaessaan pois. Hyvä vuokranantaja ei ala riitelemään jonkun vanhan jääkaapin rikkoutumisesta vaan hankkii uuden, siis uuden, ei mitään vanhaa sähkösyöppöä tai hänellä ei pian ole vuokratuloja.
Muutin nykyiseen asuntooni ja vuokranantaja kysyi haluammeko uuden jääkaapin kun asunnossa oleva on melko vanha. Sanoin että vaihdetaan kun se hajoaa. Meillä onkin oikein ihana vuokranantaja, joka ei koe vuokralaista vihollisena.Otapa muuten itse selvää asioista.
Jos vuokralaisella on kotivakuutus niin tarviiko vuokranantaja vakuutuksen ?
Tässä on ainoa tärkeä asia mikä jokaisen vuokralaisen tulee muistaa:
VUOKRALOORDI MAKSAA KAIKEN. Sinä maksat vain vuokran, et muuta.
Vierailija kirjoitti:
Älä KOSKAAN anna periksi vuokraloordille. Loordi maksaa kaiken, sinä maksat vain vuokran.
5 ahnetta ja epärehellistä loordia käyneet alapeukuttamassa
Et maksa mitään. Ei se vuokranantaja sinua käräjille haasta itse keksimänsä tarinan perusteella, eikä ainakaan voita juttuaan jos on niin hullu että haastaa.
Jos olet antanut hänelle vuokravakuuden, eikä hän palauta sitä 14 päivässä pois muuttosi jälkeen, niin asian voi maksutta viedä kuluttajariitalautakuntaan.
Sinulla ei ole asiassa mitään hätää. Ota ihan rauhassa vaan.
Törkeää että vuokranantaja ihan hatusta keksinyt väitteen että lapsi muka roikkunut jääkaapin ovessa! Maksakoon kokonaan uuden kaapin kuten kuuluu, mitäs ei älynnyt ottaa mitään vakuutuksia.
Vttusaatana minkälaisia lieroja vuokranantajissa on!!
Vierailija kirjoitti:
Vuokralaisen kotivakuutus ei ole vuokranantajan vakuutus.
Vierailija kirjoitti:
Olet aika lailla heikoilla, koska jääkaapin ovea ei saa putoamaan vain avaamalla ovi, ellei ovessa ole jo aikaisemmin ollut ongelmia. Olet siis laiminlyönyt velvollisuutesi huolehtia turvallisesta kodista (korjannut ovea jo siinä vaiheessa, kun se alkaa repsottaa) sekä velvollisuutesi katsoa lapsesi perään. Vuokranantaja on erittäin oikeassa, kyseessä ei ole normaali kuluminen ja asukkaalla on korvausvelvollisuus.
Lisäksi asukkaan kotivakuutuksesta korvataan lasten aiheuttamat tavaroiden hajoamiset, ei vuokranantajan tarvitse ottaa vakuutusta, jotta pilttisi tuhoamat esineet korvataan.
Vuokrasopimuksessa, jossa ei edellytetä korkeimman luokan kotivakuutusta. Vaan kotivakuutusta. Hintaerot omassa kämpässä on 320 euroa halvimman ja kalleimman vakuutuksen erossa.
80 euroa korvaa vain vesivahingon ja tulipalon aiheutaman vahingon kiinteistölle.
400 euroa korvaa kaiken.
Molemmissa omavastuu.
Ja jääkaappiin. Jos jääkaappi on kymmeniä vuosia vanha ja alkaa hajoilla. Pelkästään kuvaamalla tyyppikilven ja saranat jotka ovat pettäneet. Nähdään onko ne rikkoutuneet iän tuoman haurastumisen vai mekaanisen vahingon vuoksi. Asunnon vuokraajan täytyy osata vuokraa määrittäessään huomioida kalusteiden korjaamisen ja päivityksen kulut.
T. Onniitä halpoja ja huonoja uusiakin kaappeja nähty. Missä tuotetakuu on se joka on korvannut.
Vierailija kirjoitti:
Ei sellaista vakuutusta ole olemassa, asukas saa vakuutuksen ei omistaja. (Okt saa kiinteistöön)
Oliko koko oven mitalta painavaa tavaraa ovessa. Ei kyllä normaalikäytössä ovi putoa. Lapsi ilmeisesti roikkunut ovessa! tai kääntänyt sen yli saranoiden. Missä on lapsen isä? Mitä hän sanoo asiaan. Luonnolla oli joku tarkoitus sille, että lasten tekemiseen tarvitaan sekä mies että nainen?
Eikä mikään vakuutus korvaa vanhuuttaan rikkoutunutta kodinkonetta. Se on normaalia poistumaa, ja sen omistaja eli vuokranantaja hankkii tilalle uuden.
"Miten saat jääkaapin oven vääntymään roikkumatta siinä?"
Laitteet ovat suurelta osin muovia nykyään. Meiltäkin on hajonnut ihan laatumerkin jääkaapista jämerältä vaikuttava kahva niin että se muovi on vain ajan kuluessa hapertunut niin että siinä oli lukuisia pieniä murtumia. Yksi sitten petti kun ovea avasi normaalisti ja kahva jäi käteen.
Ihan hyvin esim. tuon aloittajan jääkaapin saranan joku osa on voinut vanhuuttaan pettää.
Mul oli sama ongelma, paitsi ilman lasta. Uusi jääkaappi ja pakastin tulivat ongelmitta, eikä mun tarvinnut maksaa siitä mitään, samoin toises asunnos vessanpytty piti kerran vaihtaa, ei maksua multa peritty. Kyllä se kuuluu vuokranantajan nämä maksaa itse joka sentti ! Pitää olla myös vakuutus, sen voi ottaa myös itsekin. Mut vuokranantajan se kuuluu kanssa ottaa ! Nykyses asunnos tapahtu jotakin äsken, ja mun liesi (sellainen moderni, mikä lie induktio....) se hajosi, ja mä joudun köyhänä ihmisenä maksamaan siitä puolet. Ei se ollu mun syytäni ! Et se hajosi. Siinäkin menee nyt sata vuotta , kiitos tukien vähentymisen !!!!!
Vierailija kirjoitti:
Et maksa mitään. Ei se vuokranantaja sinua käräjille haasta itse keksimänsä tarinan perusteella, eikä ainakaan voita juttuaan jos on niin hullu että haastaa.
Jos olet antanut hänelle vuokravakuuden, eikä hän palauta sitä 14 päivässä pois muuttosi jälkeen, niin asian voi maksutta viedä kuluttajariitalautakuntaan.
Kun vuokranantajalla on kolmannen osapuolen (esim. siivousfirman) tekemä raportti asunnon siivottomuudesta, ei tarvitse maksaa vuokravakuutta. Tää on arkipäivää siivouspuolella: vuokranantaja ottaa yhteyttä, tehdään lopputarkastus ilman vuokralaista (joka jo lähti) ja sitten katsotaan, mitä pitää siivota tai korjata. Se parin kuukauden vuokravakuus jää näissä tilanteessa aina vuokranantajalle, asunnosta löytyy joka kerta niin paljon siivottavaa ja rikottua, että pari tonnia ei edes riitä.
Varsinkin jos jääkaappi on joku uutenakin halpa paska niin oven putoaminen ei ole mikään ihme kun saranat on liian heikkoa tekoa, paskakaappi on ihan suunniteltu hajoamaan.
Hatusta vetäistyillä väitteillä lapsen roikkumisesta ovessa ei ole mitään arvoa, väitteet pitää pystyä todistamaan oikeudessa ja mitään todisteita hatusta vedetyille väitteille ei ole olemassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokralaisen kotivakuutus ei ole vuokranantajan vakuutus.
Ei ole. Mutta ei vuokranantaja edes saa vuokra-asuntoon sellaista vakuutusta, joka mitään irtaimistoa kattaisi. Vuokranantajan vakuutus kattaa käytånnössä vain kaapistot ja jos on jotain asuntokohtaisia boilereita tai lämminvesivaraajia tms. kiinteää sisustusta.
ja vaikka vuokranantajalla olisi vakuutus, joka maksaisi kuout, esim vesivahingon satuttua, niin jos kävisi ilmi, että vuokralainen on törkeällä laiminlyönnilla aiheuttanut vesivahingon, niin kyllä se vakuutusyhtiö alkaisi periä kuluja vuokralaiselta.
Ja joo jääkaapin ovea ei ihan helposti saa paikoiltaan. Jääkaapista todiaan oettää paljon muuta ennen saranoita, Siinä on ollut pakko jotenkin roikkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun vuokranantajalla on kolmannen osapuolen (esim. siivousfirman) tekemä raportti asunnon siivottomuudesta, ei tarvitse maksaa vuokravakuutta. Tää on arkipäivää siivouspuolella: vuokranantaja ottaa yhteyttä, tehdään lopputarkastus ilman vuokralaista (joka jo lähti) ja sitten katsotaan, mitä pitää siivota tai korjata. Se parin kuukauden vuokravakuus jää näissä tilanteessa aina vuokranantajalle, asunnosta löytyy joka kerta niin paljon siivottavaa ja rikottua, että pari tonnia ei ed
Sitten kun vielä selität, miten itse hatusta vetämäsi asunnon siivottomuus liittyy rikkoutuneeseen jääkaappiin tai ylipäänsä mitenkään tähän tapaukseen, jossa vuokralainen ei ole vielä edes muuttanut pois asunnosta.
Sen "kolmannen osapuolen raportin" täytyy myös olla totuudenmukainen, ja vuokralaisella on tietenkin oikeus olla läsnä tarkastuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on ainoa tärkeä asia mikä jokaisen vuokralaisen tulee muistaa:
VUOKRALOORDI MAKSAA KAIKEN. Sinä maksat vain vuokran, et muuta.
Puhut paskaa. Kyllä vuokralainen on vastuussa ITSE aiheuttamista tuhoistaan. Ja tässä tuhot ovat laaja käsite. Esim jos vuokralainen tapetoi huoneen kysymättä lupaa, on hän vastuussa niistä kuluista mitkä vuokranantajalle tulee sen huoneen saattamisesta ennalleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet vastuussa rikkomastasi jääkaapista. Näin se vain menee. Sun vakuutusyhtiön olisi kuulunut korvata jääkaappi. Vuokranantaja ei ole vastuussa koska hänellä ei ole mahdollisuutta valvoa miten hänen omaisuutta käytetään, koska ei asu siellä. Sen takia vuokralaisilta vaaditaan lähes aina omaa kotivakuutusta. Otappa yhteyttä uudelleen vakuutusyhtiöösi, joku on nyt mokannut korvauksesta siellä
Höpö höpö. Jääkaappi on ilmeisen vanha ja välillä ne rikkoutuvat. Jääkaapin ei tule hajota ovea avatessa. Vuokranantaja hankkii uuden tai joutuu hankkimaan uuden vuokralaisen.
Toki vuokranantajan kuuluu hankkia uuden, mutta sinä olet edeelleen korvausvastuussa. Otappa selvää asioista.
Jos ap ostaa omilla rahoilla jääkaapin, hän ottaa sen muk
Yksikään järkevä vuokranantaja ei hanki uutta jääkaappia lapselle rikottavaksi, kyllä sinne viedään vanha ja valmiiksi kulunut, koska oletusarvoisesti ovi irtoaa siitäkin muutamassa vuodessa. Lapselle tulee lisää painoa ja ovi kuluu herkemmin leikeissä.
Ahne vuokranantaja. Tuollaiset vuokraloordit saavat itse hoitaa asiansa.