Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut kuvittelevat, että ylipainoiset eivät jaksa tehdä mitään?

Vierailija
13.04.2025 |

Mä painan 114kg ja suurin paino mulla on ollut 125kg. En ole silti koskaan ollut mikään vain sohvalla makaava laiskimus.

Asun yksin omakotitalossa ja ihan itse leikkaan nurmikon työnnettävällä leikkurilla. Olen töissä vanhuspuolella mikä ei todellakaan ole mitään kevyttä työtä edes normaalipainoisille. Ei kaikki vanhukset ole mitään kevyitä nykyaikana. Paljon pitää olla jalkojen päällä ja askeleita kertyy päivän mittaan.

Tänään kävin kävelemässä metsässä n. tunnin ajan. Alkuun jonkinlaista metsätietä pätkä ja sitten ihan metsään missä ei ollut mitään polkuja. Lunta jonkun verran, kuoppia, puita yms. piti väistellä. Hyvää kuntoilua oli kyllä. 

Nyt kun tiet alkaa olla putsattuna, niin aloitan taas pyöräilyn. Talvisin en ole uskaltanut pyöräillä enää pitkään aikaan, mutta sulana aikana teen lenkkejä. Lisäksi käyn uimassa, uin yleensä n.kilometrin tunnissa. Lisäksi olen nyt aloittanut kuntosalilla käymisen. Kotona teen jumppaa, venyttelen ja ihan vain tanssin.

Ylipainoa mulla on edelleen reilusti, mutta suunta on alaspäin koko ajan. Ruokavaliohan tässä on se mikä vaikuttaa eniten, mutta nostan samalla kuntoa. En vain ymmärrä tuota joidenkin ajattelutapaa, että kaikki ylipainoiset ovat laiskoja ja vain makaavat eivätkä jaksa liikkua. Kuvitellaan myös, että ylipainoiset syö aivan koko ajan. 

En voi kuin ihmetellä joidenkin aivoituksia.

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/65 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. On sairaita ja terveitä. Kaikenkokoisissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin tänä keväänä käymään salilla. Olen tosi hoikka ja harrastanut tähän asti useamman kerran viikossa kotijumppaa. Olin luullut olevani ihan ok kunnossa, mutta nyt ryhmäliikuntatunneilla onkin paljastunut miten huono kunto ja heikot lihakset mulla on. Sen sijaan noilla tunneilla käy paljon tosi kovakuntoisia ylipainoisia. Ei tosiaan ole kestävyys ja voima kiloista kiinni. Pikkuhiljaa tässä kohoaa kunto itselläkin, mutta ei voi muuta kuin nostaa hattua.

Vierailija
4/65 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen olet? Nuoruus kompensoi, mutta kyllä se paino viimeistään keski-iässä alkaa helposti näkymään erilaisina kremppoina. 

Vierailija
5/65 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se piti sanoa, että todella hieno juttu että kuntoilet noin paljon. T.4.

Vierailija
6/65 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

NO miksi sitten päätit lihottaa ittes jos kerta olet niiin aktiivinen kaikessa?

Vierailija
7/65 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen olet? Nuoruus kompensoi, mutta kyllä se paino viimeistään keski-iässä alkaa helposti näkymään erilaisina kremppoina. 

Jos on ollut koko ikänsä ylipainoinen. Mulla ei ole kremppoja.

55v.

Vierailija
8/65 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa no mua haittasi jo 10kg ylipaino ja väsynyt olin kokoajan.

Vierailija
9/65 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On väärin ajatella niin. Senhän nyt tietää.

On hienoa, että liikut ja teet myös hyviä valintoja. En tiedä kuinka moni ajattelee ylipainoisten syövän koko ajan, mutta 114kg paino vaatii valtavia kalorimääriä; sai ne sitten kerralla tai päivän mittaan. Sama kuin jos näet ihmisen, jolla on auringon punaiseksi polttama naama; ehkä hän laiminlöi aurinkosuojan olemalla hyvin korkean UV-säteilyn alueella vähemmän aikaa tai ehkä hän oli hyvin pitkään kohtalaisen UV-säteilyn alaisena; joka tapauksessa hän sai kokonaisuutena todella rajun säteilyannoksen. 

Tsemppiä energiansaannin vähentämiseen. 

Vierailija
10/65 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ylipainoinen, enkä jaksa tehdä mitään. Mutta olen fyysisesti hyväkuntoinen. Ylipaino muuttaa aineenvaihduntaa, eli aiheuttaa tulehdusreaktion kehoon. Yleensä tämä tulehdusreaktio vaikuttaa jaksamiseen. Ongelma ei ole paino, vaan krooninen tulehdus.

Vierailija
11/65 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ylipainoinen, enkä jaksa tehdä mitään. Mutta olen fyysisesti hyväkuntoinen. Ylipaino muuttaa aineenvaihduntaa, eli aiheuttaa tulehdusreaktion kehoon. Yleensä tämä tulehdusreaktio vaikuttaa jaksamiseen. Ongelma ei ole paino, vaan krooninen tulehdus.

Eli ylipaino aiheuttaa tulehduksen, mutta paino ei ole ongelma. Energian liikasaanti on aiheuttanut ylipainon. Jos saat energiaa vähemmän, sitten paino lähtee ja sen mukana myös 'tulehdus' vai onko tämä tulehdus nyt tullut jäädäkseen ja paino ei enää nykyään haittaa?

Painolla on valtava merkitys verenpaineeseen, kolesteroliin, hedelmällisyyteen ja erektioon, liikunnan rasittavuuteen ja kuluttavuuteen, syöpäriskiin ja kaikkeen muuhun. 

Ehdottaisin uudeksi hypoteesiksi, että ongelma on käytöksellinen eli kädet vievät liikaa kaloreita suuhun. Ongelma ei ole kuitenkaan kalorit, vaan käsien ja aivojen yhteistoiminta. Jokaisen ihmisen ympärillä on valtavasti energianlähteitä, mutta jokainen meistä säätelee energiansaantia edes vähän. 

Vierailija
12/65 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä täytän tänä vuonna 46 eli en ole nuori vaan keski-ikäinen. En tiedä mitä kremppaa tässä pitäisi nyt sitten olla. 

Ap

Vierailija
13/65 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä täytän tänä vuonna 46 eli en ole nuori vaan keski-ikäinen. En tiedä mitä kremppaa tässä pitäisi nyt sitten olla. 

Ap

Joissakin sairauksissa oireet tulevat vasta sitten, kun elinvauriot ovat jo pitkällä. Lihavuus vahingoittaa maksaa, munuaisia ja sydäntä. 

Vierailija
14/65 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset vahtaavat TLC:n Hengenvaarallisesti lihavaa ja luulevat, että kaikki suomalaisetkin lihavat ovat samanlaisia 200-400-kiloisia palveltavia. Täällä saa ihmetellä kun lukee ihmisten kuvitelmista sen suhteen, että kuinka ylipainoinen tai lihava syö. Ihminenhän lihoo kyllä reippaasti kun syö yhden ~200kcal:n voileivän päivittäin jos se energia on yli päivittäisen energiantarpeen. Ei tarvita siis mitään Amerikan herkkuja lihomiseen. Osalla on täällä tosin luulo, ettei ihminen voi lihoa millään muualla kuin roskaruoalla, leivonnaisilla, sipseillä tai karkilla. 

Vierailija
15/65 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset vahtaavat TLC:n Hengenvaarallisesti lihavaa ja luulevat, että kaikki suomalaisetkin lihavat ovat samanlaisia 200-400-kiloisia palveltavia. Täällä saa ihmetellä kun lukee ihmisten kuvitelmista sen suhteen, että kuinka ylipainoinen tai lihava syö. Ihminenhän lihoo kyllä reippaasti kun syö yhden ~200kcal:n voileivän päivittäin jos se energia on yli päivittäisen energiantarpeen. Ei tarvita siis mitään Amerikan herkkuja lihomiseen. Osalla on täällä tosin luulo, ettei ihminen voi lihoa millään muualla kuin roskaruoalla, leivonnaisilla, sipseillä tai karkilla. 

Tähän haluaisin lisätä tärkeän tarkennuksen.

Jos energiantarpeesi on 1800 päivässä ja yhtäkkiä alat syödä 2000 päivässä, painosi voi odottaa nousevan jonkin verran, mutta se yksi 200 kalorin lisäannos ei tarkoita sitä, että painosi nousisi ikuisesti korkeammaksi samalla kalorimäärällä, vaan se jumittuu siihen painoon, mikä on mahdollista ylläpitää sillä kalorimäärällä.

Sama periaate voimailussa:

-lähtötasosi on penkkipunnerrus 50kg, treenaat kuukausia ja voit lisätä 10kg tankoon

Vaikka veivaisit kymmenen vuotta 60kg painolla, ei penkkimaksimisi siitä lineaarisesti nouse, koska vastus pysyy samana. Kiekkoja pitää lisätä tankoon tasaisesti ajan kanssa ja proteiinia ja muita ravinteita saada aina vähän enemmän uuden lihasmassan ja voimien ylläpitämiseksi.

Ei ole olemassa ihmisiä, jotka rakentaisivat samalla energiamäärällä aina vain isommat rasvamassat tai sitten lihakset. Se on mahdottomuus. 

Laskurin mukaan 55 vuotias kohtalaisesti liikkuva 170cm nainen tarvitsee noin 2600 kaloria päivässä ylläpitääkseen 114kg painoa. Tuo on aika lähellä kevyen raskaansarjan, paljon liikkuvan ja keskimittaisen nuorehkon miehen energiantarvetta. 

Toki on väärinkäsityksiä, jotka loukkaavat lihavia. Samaan aikaan ruoka-addiktio on sairaus kuten alkoholismi tai huumeriippuvuus ja epärehellisyys on addiktioiden ytimessä. "Mun on pakko saada niit huumeit tai mää kuolen! Nyt heti rahaa huumeisiin V!TTU!" "BMI on vanhentunut ja seksistinen keksintö", "säästöliekki meni päälle ja mun pitäisi syödä enemmän", "voin lopettaa dokaamisen milloin vaan"

Yksityiskeskustelu vaatii erityistä herkkyyttä, mutta näin julkisella areenalla on mielestäni OK ravistella lihavuuteen liittyvää itsepetospuhetta, koska se vieläpä koskettaa kaikille yhteisiä tieteellisiä tosiasioita. 

Vierailija
16/65 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Joissakin sairauksissa oireet tulevat vasta sitten, kun elinvauriot ovat jo pitkällä. Lihavuus vahingoittaa maksaa, munuaisia ja sydäntä. 

Maksa ja munuaiset on kunnossa. Sydämessä on vika joka ei liity millään tavalla painoon. Sitä ei voi ennalta ehkäistä mitenkään ja se on vain paska nakki jos osuu kohdalle.

Ap

Vierailija
17/65 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduta nyt hyvän tähden! Kyllä kerätty rasva syö uskottavuutta ja on epäterveellistä vaikka nyt jaksaisitkin. Ja ulkonäöllisestihän se on itsemurha - aina.

Vierailija
18/65 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihduta nyt hyvän tähden! Kyllä kerätty rasva syö uskottavuutta ja on epäterveellistä vaikka nyt jaksaisitkin. Ja ulkonäöllisestihän se on itsemurha - aina.

Sä voisit opetella lukemaan. Lisäksi voisit miettiä mitä kirjoitat. Etenkin tuo viimeinen lause on todella törkeä.

Ap

Vierailija
19/65 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kremppa = selkäsairaus todettiin kun olin 30v.

Vierailija
20/65 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa ulkonäöllinen itsemurha? Kysymyshän on vain siitä hyväksyykö ulkonäkönsä vai ei. Jos hyväksyy, niin ylipaino on ulkonäöllisesti täysin neutraali asia. Jos muut eivät hyväksy, heidän kanssaan ei tarvi olla tekemisissä. Eihän tuota mitenkään voi verrata itsemurhaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kahdeksan