Miksi jotkut kuvittelevat, että ylipainoiset eivät jaksa tehdä mitään?
Mä painan 114kg ja suurin paino mulla on ollut 125kg. En ole silti koskaan ollut mikään vain sohvalla makaava laiskimus.
Asun yksin omakotitalossa ja ihan itse leikkaan nurmikon työnnettävällä leikkurilla. Olen töissä vanhuspuolella mikä ei todellakaan ole mitään kevyttä työtä edes normaalipainoisille. Ei kaikki vanhukset ole mitään kevyitä nykyaikana. Paljon pitää olla jalkojen päällä ja askeleita kertyy päivän mittaan.
Tänään kävin kävelemässä metsässä n. tunnin ajan. Alkuun jonkinlaista metsätietä pätkä ja sitten ihan metsään missä ei ollut mitään polkuja. Lunta jonkun verran, kuoppia, puita yms. piti väistellä. Hyvää kuntoilua oli kyllä.
Nyt kun tiet alkaa olla putsattuna, niin aloitan taas pyöräilyn. Talvisin en ole uskaltanut pyöräillä enää pitkään aikaan, mutta sulana aikana teen lenkkejä. Lisäksi käyn uimassa, uin yleensä n.kilometrin tunnissa. Lisäksi olen nyt aloittanut kuntosalilla käymisen. Kotona teen jumppaa, venyttelen ja ihan vain tanssin.
Ylipainoa mulla on edelleen reilusti, mutta suunta on alaspäin koko ajan. Ruokavaliohan tässä on se mikä vaikuttaa eniten, mutta nostan samalla kuntoa. En vain ymmärrä tuota joidenkin ajattelutapaa, että kaikki ylipainoiset ovat laiskoja ja vain makaavat eivätkä jaksa liikkua. Kuvitellaan myös, että ylipainoiset syö aivan koko ajan.
En voi kuin ihmetellä joidenkin aivoituksia.
Kommentit (65)
Sekin yleistys ärsyttää, että kuvitellaan ylipainoisten syövän vain jotakin eineksiä ja pikaruokaa. Mä syön todella harvoin mitään eineksiä tai pikaruokaa. Olen ikäni asunut pienellä paikkakunnalla eikä ole ollut mitenkään yleistä käydä mäkkärissä tms. kun ei niitä täällä ollut. Nykyään on toki ABC josta saa tuollaisia aterioita, mutta en edes muista koska olisin sellainen viimeksi syönyt. Pizzaa ja grillin hampurilaisia yms. tulee myös syötyä todella harvoin.
Mä teen ruokani itse ja saan sen makuista kuin itse haluan. Sisältä ja annoskoot vain ovat olleet pielessä ja nyt olenkin ruokavaliota laittanut remonttiin.
Ap
Jaa. No mä en ainakaan läskinä jaksanut mitään tehdä eikä kukaan muukaan läski jonka koskaan olen tuntenut. Yksi kuvitteli jaksavansa, mutta oikeasti ei jaksanut.
Tunnistan tästä hyvin oman alkoholistisen ajatteluni. "Alkoholistit makaa katuojassa, ei mulla ole ongelmaa kun käyn töissä ja hoidan asiat, viinapullo tai pari illassa on vaan rentouttavaa". Näin voi jatkaa vuosia, mutta jossain vaiheessa tajuaa, että jotain on pahasti pielessä.
Olen nähnyt ihan omassa työssäni että reilut 100kg suomalainen nainen tekee äkkiä paljon vaikka olisi krömppää ja ikä vähän alta sata. Kaikki ei tosiaankaan kerro kaikkea, vaikka itsestään on hyvä muistaa pitää huolta. Itsellä ainakin olo helpotti kun paino tippui, mutta tiedänpähän 100% varmuudella että itseäni puolet painavampi voi kevyesti hoitaa jotkut hommelit kotiin itseäni paremmin ja vähemmällä hengästymisellä.
Turha jaaritella. Syy lihomiseen on yksinkertainen. Syöt enemmän kun kulutat. Mitä lie sääliä haet ylipainosi takia täältä, itse en sääli pätkääkään yliturvonn3ita, koska kyseessä on pelkkä ylensyönti. Ei ylensyöjän tartte syödä koko ajan, mutta joka kerta kun syö niin syö yli tarpeen ja tod.näk. ahmii ruokansa, koska rauhallisesti syödessä täyteläisyyden tunne tulee hyvinkin pian vastaan, mutta ahmiessa mättää liikaa. 161cm/48kg. Tosi paljon ylipainoinen ei ole edes silmiä hivelä näky.
Ap, on kaksi vaihtoehtoa, he ovat joko tyhmiä tai ilkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Uskon toki silti että laihdutus oli hyväksi ja terveellistä, mutta käytännössä konkreettisia hyviä puolia on ollut tosi vähän.
Jos haluaa joskus kumppanin eikä lisääntyessä raskausdiabetesta, paino kannattaa hoitaa kuntoon. Jos joutuu jos
Ylipaino ei tarkoita sitä, että ei löytäisi kumppania ja tulee raskausdiabetes. Ei mulla ole koskaan ollut ongelmia löytää seurustelukumppania. Yksi raskaus eikä ollut raskausdiabetesta. Hoikalla ja ikänsä urheilua harrastaneella tuttavalla sen sijaan oli molemmissa raskauksissa raskausdiabetes. Eli ei mene asiat niin yksioikoisesti kuin sä luulet.
Teet myös muita typeriä oletuksia joista tässä aloituksessa nimenomaan oli kyse.
Ap
Sinulla ja minulla on ollut onni saada hyvät geenit syntyessämme, ja sekös näitä tuomitsevaisia rassaa. Pitäähän nyt H***etti sentää sellaisesta synnistä kuin ylipaino tulla ankara rangaistus!
69v./ 100kg, sama paino viimeiset 30 vuotta, ei kroonisia sairauksia, kolesteroli ookoo, otan saa teille tuomitsevaisille, jostämä aiheuttaa teille suurta tuskaa ja kipua.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset vahtaavat TLC:n Hengenvaarallisesti lihavaa ja luulevat, että kaikki suomalaisetkin lihavat ovat samanlaisia 200-400-kiloisia palveltavia. Täällä saa ihmetellä kun lukee ihmisten kuvitelmista sen suhteen, että kuinka ylipainoinen tai lihava syö. Ihminenhän lihoo kyllä reippaasti kun syö yhden ~200kcal:n voileivän päivittäin jos se energia on yli päivittäisen energiantarpeen. Ei tarvita siis mitään Amerikan herkkuja lihomiseen. Osalla on täällä tosin luulo, ettei ihminen voi lihoa millään muualla kuin roskaruoalla, leivonnaisilla, sipseillä tai karkilla.
Joo ja sitten on vielä suomennettu "satakiloiset siskot" tms., kun todellisuudessa painavat lehtitietojen mukaan 1000-lb eli noin 450 kg. Mä olen viiskymppinen ja painanut viimeiset 10 vuotta hiukan alle tai yli 100 g. Mitään perussairauksia mulla ei tällä hetkellä vielä ole ja liikun viikossa keskimäärin 8-12 tuntia eri lajeja vaihdellen eli varmasti enemmän kuin tosi moni hoikka.
En ole missään harhassa, etteikö ylipaino vaikuttaisi terveyteeni negatiivisesti, mutta tosiaan toivoisin enemmän keskustelua siitä, mikä on liikunnan ja aktiivisuuden vaikutus terveyteen painosta riippumatta.
Ja tuohon ylipainon määrään vielä, että en minä ainakaan lihonut 50 kg kiloa hetkessä tai edes vuodessa, parissa. Se on muutama vuodessa parinkymmenen vuoden ajan. Joulun ajan suklaat ja joulutortut jää pudottamatta heti pois ja sama kesälomasiidereitten grillimakkaroiden kanssa. Ei siinä välttämättä sen suuremmasta "elämän hallin puutteesta" ole kysymys, kuten usein näkee väitettävän, kun puhutaan isosta ylipainosta.
Painoa yritän minäkin pudottaa, mutta itse koen terveydelleni tärkeämpänä sen että liikun paljon kuin laihtumisen. Ja näin on minulle myös lääkärit todenneet.
Mussa on 13 kiloa liikaa. Joo ja kyllä tämä vaikuttaa tietty jaksamiseen.
Ikää 55 vuotta.
On se peestä, jotta järkeviä keskusteluja ei näiltä sivuilta enää löydy. Pidä kroppasi siinä kunnossa ku haluut, mutta älä tänne tule haukkumaan ihmisiä, jotka pitävät huolta terveydestään ja ovat normaalipainosia. Hakeudu jonkin läskiryhmään ruikuttamaan. Otsikkoosi voin kyllä kommentoida, jotta ylipainoiset ei oikeasti tee muuta kun syö ja löhöö koska ei kenenkään keho kestä ääliömäisiä läskivuoria. Jos paino olisi pelkkää lihasta, kuten voimamiehillä ois asia toinen, mutta tavis heinän leikkaaja ei siihen kuuluu, vaan ylipaino on pelkkää pehmyttä läskimössöä.
Vierailija kirjoitti:
Mussa on 13 kiloa liikaa. Joo ja kyllä tämä vaikuttaa tietty jaksamiseen.
Ikää 55 vuotta.
Jaksan tehdä työni mutten mitää vapaa-ajalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset vahtaavat TLC:n Hengenvaarallisesti lihavaa ja luulevat, että kaikki suomalaisetkin lihavat ovat samanlaisia 200-400-kiloisia palveltavia. Täällä saa ihmetellä kun lukee ihmisten kuvitelmista sen suhteen, että kuinka ylipainoinen tai lihava syö. Ihminenhän lihoo kyllä reippaasti kun syö yhden ~200kcal:n voileivän päivittäin jos se energia on yli päivittäisen energiantarpeen. Ei tarvita siis mitään Amerikan herkkuja lihomiseen. Osalla on täällä tosin luulo, ettei ihminen voi lihoa millään muualla kuin roskaruoalla, leivonnaisilla, sipseillä tai karkilla.
Joo ja sitten on vielä suomennettu "satakiloiset siskot" tms., kun todellisuudessa painavat lehtitietojen mukaan 1000-lb eli noin 450 kg. Mä olen viiskymppinen ja painanut viimeiset 10 vuotta hiukan alle tai yli 100 g. Mitään perussairauksia mulla ei tällä hetkellä vielä ole ja liikun viikossa keskimäärin 8
Niin tosiaan, ja lisäksi nämä tyhmät ja/tai ilkeät eivät osaa laskea.
Nro. 50
Vierailija kirjoitti:
On se peestä, jotta järkeviä keskusteluja ei näiltä sivuilta enää löydy. Pidä kroppasi siinä kunnossa ku haluut, mutta älä tänne tule haukkumaan ihmisiä, jotka pitävät huolta terveydestään ja ovat normaalipainosia. Hakeudu jonkin läskiryhmään ruikuttamaan. Otsikkoosi voin kyllä kommentoida, jotta ylipainoiset ei oikeasti tee muuta kun syö ja löhöö koska ei kenenkään keho kestä ääliömäisiä läskivuoria. Jos paino olisi pelkkää lihasta, kuten voimamiehillä ois asia toinen, mutta tavis heinän leikkaaja ei siihen kuuluu, vaan ylipaino on pelkkää pehmyttä läskimössöä.
Rutiset asiallisen keskustelun perään, mutta itse et osaa lukea mitä ap kirjoitti ja sen lisäksi kirjoitat todella tympeään sävyyn. Olet itse kaukana asiallisesta. Sä tässä se haukkuja olet eikä ap.
Liikunnan määrä on aloituksessa alakanttiin, kun katsoo tutkimuksia sairauksien riskeistä, eliniästä ja toimintakyvystä eläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Liikunnan määrä on aloituksessa alakanttiin, kun katsoo tutkimuksia sairauksien riskeistä, eliniästä ja toimintakyvystä eläkkeellä.
Miten sä pystyt aloituksesta päättelemään paljonko ap liikkuu viikon aikana? Ei hän määriä sen tarkemmin kertonut.
Vierailija kirjoitti:
Sekin yleistys ärsyttää, että kuvitellaan ylipainoisten syövän vain jotakin eineksiä ja pikaruokaa. Mä syön todella harvoin mitään eineksiä tai pikaruokaa. Olen ikäni asunut pienellä paikkakunnalla eikä ole ollut mitenkään yleistä käydä mäkkärissä tms. kun ei niitä täällä ollut. Nykyään on toki ABC josta saa tuollaisia aterioita, mutta en edes muista koska olisin sellainen viimeksi syönyt. Pizzaa ja grillin hampurilaisia yms. tulee myös syötyä todella harvoin.
Mä teen ruokani itse ja saan sen makuista kuin itse haluan. Sisältä ja annoskoot vain ovat olleet pielessä ja nyt olenkin ruokavaliota laittanut remonttiin.
Ap
Syöt LIIKAA. LIIAN PALJON. Ei se laatu vaan MÄÄRÄ.
Koska hengittävät niin raskaasti. Vaikuttaa siltä, että heillä on vaikea olla koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Turha jaaritella. Syy lihomiseen on yksinkertainen. Syöt enemmän kun kulutat. Mitä lie sääliä haet ylipainosi takia täältä, itse en sääli pätkääkään yliturvonn3ita, koska kyseessä on pelkkä ylensyönti. Ei ylensyöjän tartte syödä koko ajan, mutta joka kerta kun syö niin syö yli tarpeen ja tod.näk. ahmii ruokansa, koska rauhallisesti syödessä täyteläisyyden tunne tulee hyvinkin pian vastaan, mutta ahmiessa mättää liikaa. 161cm/48kg. Tosi paljon ylipainoinen ei ole edes silmiä hivelä näky.
Miten kertoa olevansa yksinkertainen kuitenkaan sitä kertomatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Syöt LIIKAA. LIIAN PALJON. Ei se laatu vaan MÄÄRÄ.
OPETTELE LUKEMAAN.
Ap
Mä en huomannut tuollaista hyötyjä. Kumppani mulla oli jo ylipainoisena, lapsia emme halua. Kuntoni oli silloin ihan yhtä hyvä joten olisin pystynyt puolustamaan itseäni tai läheisiäni ihan samalla tavalla kuin nyt hoikkanakin. Ehkä paremminkin, koska olisin voinut käyttää omaa kehon painoa paremmin hyväksi. Kohtelun en ole huomannut muuttuneen. Olen aina saanut hyvää kohtelua, sekä lihavana että hoikkana. Rahaa ja aikaa itsensä ruokkimiseen on mennyt nyt jopa enemmän kuin lihavana, koska salaattiainekset, pilkkominen ja huuhtominen ym. on sekä kalliimpaa että työläämpää kuin mäkkärin autokaista. Ja tosiaan kuntoni oli lihavanakin hyvä joten en tunne että saisin nyt tehtyä asioita erityisesti nopeammin tai kevyemmin.
Silti oletan että jossain kohtaa ylipainosta olisi ollut ongelmia esim nivelille, joten olen ihan tyytyväinen että olen hoitanut sen kuntoon. Vielä kun pääsisi tuosta oman kehon arvostelusta, joka syttyi kun alkoi mittailemaan ja punnitsemaan itseään laihduttaessa. Se on psyykkisesti tosi raskasta kun oma katse muuttuu kriittiseksi itseään kohtaan eikä pian mikään enää riitä.
- se kelle vastasit