Miksi asuntoja on nyt niin paljon tyhjillään?
Ei ihmisten määrä kuitenkaan ole vähentynyt. Metsiinkö ovat muuttaneet?
Kommentit (15)
Niitä on rakennettu liikaa tarpeisiin nähden.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Ei ihminen tarvitse kuin yhden asunnon. Suomessa on aika vähän asunnottomia ja heistäkin suurin osa sellaisia, joille ei kukaan edes vuokraisi asuntoa.
Hyvä kysymys. Väestömme kasvaa koko ajan mamuuton ansiosita melken 50.000 hengellä vuodessa ja syrjäkylien asunnot tyhjenevät. Miksi myös muuttovoittoalueilla on paljon tyhjiä asuntoja vaikka uusia ei juurikaan rakenneta? Minne asukkaat ovat menneet?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Talonrakennusala on ollut lamassa jo pitkään.
Itse muutin kesämökille etätöihin kun korona alkoi ja täällä olen edelleen. Kaupunkiasuntoni on ollut tyhjillään viimeiset 5 vuotta, mitä nyt itse käyn siellä kääntymässä yön tai pari noin parin viikon välein.
Vierailija kirjoitti:
Itse muutin kesämökille etätöihin kun korona alkoi ja täällä olen edelleen. Kaupunkiasuntoni on ollut tyhjillään viimeiset 5 vuotta, mitä nyt itse käyn siellä kääntymässä yön tai pari noin parin viikon välein.
Eri asia. On uudiskohteita ja vuokra-asuntoja tyhjänä pilvin pimein. Asuntosijoittajat eivät löydä vuokralaisia. Missä ne nyt asuu?
Onpas tilanne muuttunut. Aina mietin sitä, kun joskus 10 vuotta sitten huonoa asuntotilannetta perusteltiin sillä, että on niin paljon ihmisiä, jotka tarvitsevat asuntoa. Esim. Helsingin kaupungin vuokra-asuntoja muka mahdotonta saada ilman vuosikausien odottelua, vaikka olisi ollut selvä tarve.
Asuntojahan kuulemma jaettiin tarpeen mukaan ja kiiteellisyysluokkia oli kolme. Vaikka liian ahdas asunto, sillä pääsi vain kiiteellisyysluokkaan 2. jos oli esim. 5 hlö ja 3h k. Ja vaikka lapsilla suuret ikäerot tyyliin 1 v- 16 v.
Kuulemma ykkösluokkaan pääsi vasta, jos henkilöitä 3 per huone, olohuone mukaanlukien eli kolmiossa olisi silloin oltava 9 hlö! Päivittelin tuota asuntotoimiston virkailijan kanssa.
Ykkösluokkaan pääsi vain asunnottomat lapsiperheet. Kuulemma niitäkin oli perheasuntoja odottamassa paljon. Taidin sanoa kyllä sohvalla istuvalle sossulle, että puhu pukille. Kai niitä asunnottomia perheitä oli, mutta oikessti ketkä ovat ne asunnottomat lapsiperheet ja kuinka monta heitä oikeasti oli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri asia. On uudiskohteita ja vuokra-asuntoja tyhjänä pilvin pimein. Asuntosijoittajat eivät löydä vuokralaisia. Missä ne nyt asuu?
Asuvat varmaan siellä missä ennenkin. Mulle tuli mieleen, että kun yhden hengen talouksia on kaikista eniten ja kahden hengen talouksia seuraavaksi eniten, ehkä ihmisillä ei ole enää samanlaista tarvetta muuttaa isompaan asuntoon kuin mitä oli vielä parisenkymmentä vuotta sitten. Voin toki olla väärässäkin, mutta aiemminhan yksiöstä muutettiin pariutumisen myötä kaksioon ja kun lapsia tuli, niin kolmioon ja sitten neliöön. Jos sinkku asuu jo ihan kivassa yksiössä, ei hänellä ole tarvetta muuttaa johonkin toiseen yksiöön. Ja sekin tuli mieleen, että pandemian alettua ja monen jäätyä etätöihin kyllä muutettiin, kun tarvittiin se yksi lisähuone työhuoneeksi. Nyt se työhuone on, joten ei ole enää tarvetta muuttaa.
Asuntokuplan jälijtä moni koittanut myydä eikä saa omiaan pois niin odottaa parempia aikoja. Jatkaa sillä tavoin keinottelua sillä asunnolla ja ottaa riskin että se aika koittaisi suhteellisen pian. Ensi vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kysymys. Väestömme kasvaa koko ajan mamuuton ansiosita melken 50.000 hengellä vuodessa ja syrjäkylien asunnot tyhjenevät. Miksi myös muuttovoittoalueilla on paljon tyhjiä asuntoja vaikka uusia ei juurikaan rakenneta? Minne asukkaat ovat menneet?
Muuhunmaaton lisäksi on poismuuttoa suomesta. Moni suomalainen lähtee toiseen maahan esim työtä hakemaan. Paljon myös kuolee suurta ikäluokkaa.
Yksi syy on se että opiskelijat ovat taas alkaneet kelpuuttamaan kimppakämppiä. Aikaisemmin kelpasi vain uusi yksiö tai kaksio ydinkeskustasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Talonrakennusala on ollut lamassa jo pitkään.
Ainakin Hesassa kerrostaloja nousee kuin sieniä sateella edelleen. Nostokurkia on pitkin taivaanrantaa ja rekat rällää kaduilla. Tulee lisää tuhansia asuntoja.
Vierailija kirjoitti:
Eipä siellä taida mahtumaankaan kuin kääntymään.
Voisiko turismiin ja matkailuun panostaa enemmän, niin saisi turistit asustella nyt turhaan tyhjillään olevissa asunnoissa?
Up