Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä haittaa olisi siitä,että kaikilla olisi koulussa uskontojen tilalla yhteinen katsomusaine?

Vierailija
12.04.2025 |

En keksi yhtään haittapuolia mutta paljon etuja. Esim. eri uskontojen opettajille palkan maksun lopettaminen ja säästöt tästä. Katsomusainetta pitäisi voida opettaa mm.historian ja filosofian opettajat. 

Kommentit (375)

Vierailija
121/375 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Itse en kuulu kirkkoon enkä pidä itseäni uskovana ihmisenä muutenkaan, mutta kyllä minä silti olen ihan selvästi kristitty ja protestantti."

Wtf?

Uskovaiset juhlii juhannusta ihan ilman pidäkkeitä, joten niiden juhlapyhät on ihan sitä samaa kuin muillakin. Tapoja.

Entäs sitten? Vaikka ei olisi itse kuullutkaan kristinuskosta, niin on siinä ympäristössä kasvaessaan on ilmiselvä kristitty ja protestantti. Elää sen tapoja.  Ei ole buddalainen eikä muslimi, ellei itse kääntymällä käänny sellaiseksi.  Elämä katolisenakin on jo himpun toisenlaista.

Pelkkä uskonnon ympäröimänä kasvaminen ei tee ihmisestä tietyn uskonnon tunnustajaa.

Kristillisestä kulttuuriperinnöstään huolimatta Suomi on aika maallistunut yhteiskunta.

Vierailija
122/375 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haitta olisi kulttuuriperinnön menettäminen. Meillä on hirveän paljon keskeisiä perinteitä, jotka liittyvät kristinuskoon. Osaamme tietyt virret, vietämme juhlapyhiä tietyin menoin, kulttuurihistoriallisesti merkittävimmät rakennukset ovat pitkälti kirkkoja ja ne ovat täynnä symboliikkaa, joka avautuu vain, jos tuntee uskontoa. Myös arvomme ovat pitkälle kristinuskon mukaisia ja lainsäädäntömme rakentuu sille arvopohjalle.

Itse en kuulu kirkkoon enkä pidä itseäni uskovana ihmisenä muutenkaan, mutta kyllä minä silti olen ihan selvästi kristitty ja protestantti. Se on hyvin syvällä kulttuurissa, vaikka on meillä myös paljon vaikutteita ajalta ennen kristinuskoa.

Virsiä voi käydä opettelemassa kirkossa ja kaikki nuo muut voidaan opettaa samalla kertaa koko luokalle. Vai miksi ei?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/375 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanne olisi tuollainen cooli neutraali tiedepohjaisuus,  mutta todellisuudessa uskomuksilla on valtava merkitys kaikessa mitä ihmiset tekee ja ajattelee.  Sen asian muuttaminen on yhtä mahdotonta kuin mikä muu utopia tahansa. Siksi ei ole samantekevää,  millainen uskonto saa valta-aseman, eli vanha kunnon uskontojen välinen taistelu on läsnä joka puolella.  Mahdollisimman suuren vapauden toteuttaa niin ihmisoikeuksia kuin luonnonsuojeluakin tarjoaa kuitenkin kristinusko. Mitä tapahtuisikaan jos islam tai hindulaisuus tai buddismikin valtaisi ihmisten mielen  yhteiskunnan rakenteisiin vaikuttavalla tavalla?  Olisimmeko valmiit elämään intialaiseen tai afganistalaiseen tapaan?  Hekin mielellään muuttaisivat muita kaltaisikseen.

Oletan että tämä oli sarkasmia.

&nbsp

Kai se on sarkasmia, jos väitetään että hindulaisuudessa tai buddhalaisuudessa olisi huonommin tilaa luonnonsuojelulle kuin kristinuskossa.

-eri.

Vierailija
124/375 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai lopetetaan kouluista myös joululoma ja pääsiäinen, etteivät lasten mielet saastu kristinuskosta? 

Vierailija
125/375 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai lopetetaan kouluista myös joululoma ja pääsiäinen, etteivät lasten mielet saastu kristinuskosta? 

Miksi pelkäät uskonnollisesti neutraalia? Etkö olekaan varma uskomustesi oikeellisuudesta?

Vierailija
126/375 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aah, klassikko. Jos lapsille opetettaisiin kulttuuriperintöä hieman kristinuskoa kattavammin, he tietäisivät ettei kumpikaan ole pelkästään kristinuskoon liittyvä juhla.

Vierailija
127/375 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskonnon oppiaine ei ole tunnustuksellista. Uskonnon opettaja voi olla vaikka muslimi tai ateisti. Lisäksi uskonnon opettaja opettaa myös elämänkatsomustietoa.

Yläkoulussa ei ole filosofiaa. Historian opettajalla on kädet täynnä historian ja yhteiskuntaopin tunteja.

Ateistit muinoin vaativat erillisen oppiaineen kirkkoon kuulumattomille. Typeräähän se on, molemmissa kuitenkin käydään läpi filosofisia kysymyksiä, kritillisen kulttuurin juuria ja maailmanuskontoja. Uskonnon tunnilla käsitellään myös pakana-aikaista suomalaista kansanuskoa, tätä ei taideta elämänkatsomuksessa ottaa.

Yhteisen katsomusaineen vaatiminen typerää? Voi morjens.

Sinulle olisi siis yhtä lailla ok, jos uskontoaineen pääsisältö olisi islam. Opetus ei olisi tunnustuksellista. Uskonnon opettaja voisi olla vaikka kristitty tai ateisti.

Ateistit vaativat erillisen oppiaineen. Se oli typerää silloin ja on yhä. Kaikille muille käy kyllä yhteinen oppiaine. 

Vierailija
128/375 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunteeko kukaan yhtään ev.lut.uskonnon opettajaa, joka ei olisi itse uskossa? Minä en. Näen ollen opetus ei voi olla tunnustuksetonta nykyään niin kuin sen pitäisi olla! Historian opettaja ei voi julistaa marksilaisuuttaan tai uusliberalismiasn ilman että siitä nousisi kohu. Miksi uskonnonopetukseen ei uskalleta puuttua?! 

Minä en tunne yhtäkään, joka olisi hartaasti ja tunnustuksellisesti uskossa, mutta en asukaan missä lestaseudulla. Oletan, että aika moni on tapaluterilainen ja kuuluu kirkkoon, kuten suurin osa suomalaisista kehäkolmosen ulkopuolella. Tunnen vain yhden opettajan, joka on erikseen ilmaissut uskonnollisuutensa, ja hän on luma-aineiden opettaja. Minulla on kokemusta muutamasta eri koulusta, noin paristasadasta opettajasta. Avustajissa saattaa sitten olla enemmän näitä uskovaisia.

Vierailija
129/375 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aah, klassikko. Jos lapsille opetettaisiin kulttuuriperintöä hieman kristinuskoa kattavammin, he tietäisivät ettei kumpikaan ole pelkästään kristinuskoon liittyvä juhla.

Heille opetetaan. Sen oppiaineen nimi on uskonto.

Vierailija
130/375 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten ja nuorten uskonnon opetus on mielestäni kotien ja eri kirkkokuntien eikä koulujen tehtävä. Koulussa voidaan käsitellä yleisesti maailman eri uskonnot ja niiden pääpiirteet ja myös uskonnottomuus. Koulujen pitäisi olla muilta osin täysin uskontovapaita alueita.

Vierailija
131/375 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka uskonto-opetuksen sijaan opetettaisiin kaikille yhteistä yleistä katsomusainetta, että se auttaisi nuoria valitsemaan itselleen omanlaisensa elämänpolun, se ei silti poista sitä faktaa, että vanhoilliset, fundamentalistiset uskonnot omissa tilaisuuksissaan opettavat kritisoimaan koulun oppeja. "Kun siellä opetetaan, että meidän uskossa voi olla epätervettä uskonnollisuutta, niin kavahtakaa tällaisia oppeja, sillä ne opettavat epäilemään ja vievät teitä kauemmas OIKEASTA Jumalan sanasta ja joudutte kadotukseen." Näin ollen aivopestyt lapset ja nuoret ohittavat kaiken terveen kritiikin, ettei vain se pahin mahdollinen tapahdu, mistä on pienestä pitäen varoitettu. Esimerkiksi lestadiolaiset, herrankansalaiset, Jehovan todistajat ym. syöttävät kukin tahoillaan omaa jargoniaan aiheesta, kuinka "tämä on oikea oppi, pysykää poissa muusta opista, ettette joudu väärille teille". Ja jos joku esittää pieniäkin kritiikkiä, hän on paholaisen kätyri, joka yrittää eksyttää oikeat uskovaiset väärälle tielle. Kontrolli siis pelaa, olipa usko mikä tahansa. Samalla tavalla ääri-islamin radikalisoituminen onnistuu. Kun tarpeeksi pitkään uskotellaan pienestä pitäen miten asiat oikeasti ovat, on siitä vaikea irrottautua. Jos minä olisin diktaattori, niin kieltäisin kaikki uskontokunnat, jotka on mainittu uskontojen uhrien joukossa ja sallisin vain sellaiset uskontoryhmät, joissa saa ajatella omilla aivoillaan ja olla oma itsensä. Ja kyllä. Kaikesta huolimatta kannatan kaikille yhteistä katsomusainetta juuri realistinen ja faktoihin pohjautuvan näkemyksen vuoksi. 

Vierailija
132/375 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin me jouduttaisiin kaikki helvettiin.

En tunne ketään sinne joutunutta. Ja kyllä, kommentti oli sarkastinen ;-)

Vierailija
133/375 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän se olisi hyvä. Huomattavasti sivistyneempääkin, kuin pelkästään yhden valtauskonnon/uskonnottomuuden opetus. 

Mun lapsilleni on kyllä opetettu kaikki maailmanuskonnot luterilaisen uskonnon tunneilla. Muista uskonnoista en sitten tiedä, että mitä opetussuunnitelmiin kuuluu.

Niin minunkin lapsilleni - ja aikoinaan minullekin.

Vierailija
134/375 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetan ussaa ja elämänkatsomustietoa. Ussassa pidän tärkeänä aiheena uskontokritiikkiä, joka ainakin ev.lut opsiin kuuluu. Käyn läpi historian häpeällisiä tekoja Lisäksi koen, että vaikka islam on niin monimuotoinen uskonto, täytyy minun käsitellä myös sen epäkohtia (naisviha, homofobia, lapsiavioliitot..) Tiedän, että Ranskassa opettajan pää on irronnut paljon pienemmässäkin kritiikistä.

Vierailija
135/375 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän uskontoa voi edes opettaa. Se on sisäänrakennettu ajatusmalli, joka perustuu täysin keksittyihin tarinoihin ja niiden tarinoiden luojien omiin maailmankäsityksiin. 

Koulu-uskonto on erilaisten uskontojen opettamista. Kuuluu yleissivistykseen. Jos ei kouluissa opetettaisi että maailmassa on erilaisia uskontoja, ei niistä edes tiedettäisi. Puhumattakaan miten niitä uskontoja toteutetaan.

Vierailija
136/375 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämänkatsomus on ollut opetusohjelmassa jo vuosikymmeniä. Sinne vaan, jos uskonnon opetus ei kiinnosta. 

Vierailija
137/375 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pelkäät uskonnollisesti neutraalia? Etkö olekaan varma uskomustesi oikeellisuudesta?

Joulu ja pääsiäinen eivät ole uskonnollisesti neutraaleja. Siksi niitä ei vietetä esim. Kiinassa, joka ei ole kristitty maa. 

Vierailija
138/375 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Lisäisi myös eri ihmisten kykyä ymmärtää toisiaan. 

Mua ihmetytti se, kun ysillä eli juuri rippileirin jälkeen koulun uskontotunnit oli tosi raamattupainotteisia. Ei mua enää siinä vaiheessa kiinnostanut, kun olin jo kaikkeni antanut riparilla ja todennut ettei luterilaisuus tai kristinusko ole mua varten. Silloin olisi mielellään syventynyt maailmanuskontoihin ja vaikkapa vertaillut niitä ja kristinuskoa. Ei mua todellakaan kiinnostanut mitkään kaanonit tai opetuslapset enää

Vierailija
139/375 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten ja nuorten uskonnon opetus on mielestäni kotien ja eri kirkkokuntien eikä koulujen tehtävä. Koulussa voidaan käsitellä yleisesti maailman eri uskonnot ja niiden pääpiirteet ja myös uskonnottomuus. Koulujen pitäisi olla muilta osin täysin uskontovapaita alueita.

Koulussahan nimenomaan käydään pääpiirteittäin läpi eri uskontoja. 4. luokkalainen lapseni, joka kuuluu ev.lut. kirkkoon piti juuri hiljattain esitelmän buddhalaisuudesta. Jokaisella ryhmällä oli eri uskonto esitelmän aiheena. Ei enää eletä mitään 60-70-lukua, jolloin uskonnonopetus oli aamuhartauksia ja Raamatun lukua. 

Vierailija
140/375 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskontoa opetetaan monta vuotta. Kyllähän sitä operusta siihen katsomustieteisiinkin mahtuisi sen verran, että lapsille selviävät eri juhlapyhien merkitykset.