Entinen kaveri kertoi lopettaneensa e-pillerien käytön poikaystävänsä tietämättä - tuli raskaaksi
Entinen kaverini kertoi minulle muutama vuosi sitten, että lopetti e-pillerien käytön tullakseen salaa raskaaksi silloiselle poikaystävälleen. Hän halusi lapsen, mies ei vielä. Olivat silloin molemmat aika nuoria, parikymppisiä. Erosivat kaverin ollessa raskaana ja lapsen isä lähti opiskelemaan toiselle paikkakunnalle. Monta vuotta jaksoin kuunnella sitä, kuinka lapsen isä on perseestä ja ihan paska kun ei osaa olla isä, ei maksa elatusmaksuja eikä matkusta näkemään lasta. Mies olisi halunnut lapsen edes kerran kuukaudessa luokseen, mutta se ei sopinut entiselle kaverille.
En jaksanut draamaa ja katkaisin välit. Vieläkin vaivaa tuo asia kun en tiedä tietääkö isä miten raskaus todellisuudessa alkoi. Nykyäänhän tuo olisi raiskaus, mutta silloisen lainsäädännön mukaan ei.
Kommentit (367)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva sille lapselle kun saa tietää isona miten sai alkunsa..
Aika moni on saanut alkunsa seksin seurauksena. Aika hirveää, vai mitä?
Loppujen lopuksi aika harva meistä on ns. tekemällä tehty, eikä siinä pitäisi olla mitään stigmatisoivaa.
Seksi on aivan eri asia kuin r aiskaus. Pitääkö jonkun r aiskata sinun reikäsi rikki, että tajuat tämän?
Seksi on seksiä silloinkin, kun ehkäisy pettää. Voit toki työntää nämä kaksi mielessäsi eri lokeroihin, mutta se ei muuta seurauksia miksikään.
Täällä on joillekin hirveän kova pala se että miehelle halutaan sama oikeusturva ehkäisyn ja lisääntymisen suhteen joka naisilla jo on.
En ymmärrä miksi tätä vastustetaan.
Vierailija kirjoitti:
En oo itse rikoslakia lukenut saati tulkinnut sen uudistumisen jälkeen, enkä ole varma onko ehkäisyn pois jättäminen raiskaus vai onko sille olemassa joku lievempi muoto. Minustakin aloituksen sana raiskaus on vähän yliampuva enkä tiedä millä nimikkeellä oikeasti syytettäisiin jos nykyään syytettäisiin, mutta eikö tämä ole keskustelupalsta? Eikö täällä saa mutuilla asioista enempää tietämättä? Jos se ei ole raiskaus, voisitteko kertoa millä nimikkeellä ehkäisyn poisjättäminen kumppanin tietämättä nykyään on? Kommenttien perusteella sanavalinta on ollut väärä. Oman etiikan mukaan teko on ollut väärin niin isää kuin lasta kohtaan ja nykylain mukaan jonkinlainen rikos. Itse kokisin, että kyseisenlaisessa tilanteessa kajotaan niin vahvasti ihmisen fyysiseen koskemattomuuteen, että voisi tulkita pakottamiseksi seksiin eli raiskaukseksi. En ole lainoppinut eli en tiedä, jos joku tietää niin kertokaa toki 😅
Ap
Mäkin olen ollut siinä käsityksessä, että jos mies esim poistaa kondomin kesken yhdynnän ja jatkaa paljaalla kysymättä naiselta, katsotaan se nykyään raiskaukseksi. Minusta sama logiikka pätee naisiin. Nainen huijaa käyttävänsä "kondomia" ja varsinkin parisuhteessa, missä luottamus on aivan oleellinen asia on minusta aivan normaalia voida luottaa toisen kanssa sovittuihin asioihin, nainen sitten niin sanotusti ottaa ehkäisyvälineensä pois jo ennen yhdyntää muttei kerro sitä miehelle. Onhan sekin samanlainen raiskaus kuin salaa kondomin poistaminen miehen tekemänä, vaikka naisen kohdalla väline ei kondomi olekaan.
Rikosvastuuseen nämä huijarinaiset- ja miehet pitäisi saada. Eivät ansaitse lapsiaan eivätkä mitään muutakaan hyvää.
Vierailija kirjoitti:
No laitat uuden tarran, jos päivät menevät sekaisin.
Minkä tarran?
Moni nainen huijaa itsensä raskaaksi, harmi ettei miehet näytä tajuavan kunnes on liian myöhäistä. Omassa kaveripiirissäkin ollut näitä naisia joilla "ehkäisy petti", sitä valhetta kertoneet lapsen isälle mutta minulle ovat sitten kertoneet että tahllisesti jättänyt sovitun ehkäisyn pois. Nähtävästi moni huijari myös tässä ketjussa perustelemassa tekojaan.
Vierailija kirjoitti:
"Jos kuski ajaa autoa ja töhöilee huolimattomuuttaan, tietämättömyyttään tai hölmöyttään, ja pelkääjän paikalla ollut kuolee kolarissa, hän syyllistyy tappoon. Ihan vaikka olisi kyse vahingosta. Sitä lasta ei välttämättä hirveästi naurata, kun joskus oppii että se ainoa vnhempi joka itsen halusi, onkin "hupsista keikkaa kikkels kokkels" "vahinkor aiskaaja". "
Miksi mies katsoo, että nainen on aina kuski näissä asioissa ja mies luistaa vastuusta istumalla siinä pelkääjän paikalla?
Kikkeliskokkelis se ei naurata jälkeenpäin, kun istuu pyörätuolissa, oli kolari kenen vika tahansa.
Koska miehillä ei ole raskauden tapahtuessa päättää, että saatetaanko lapsi maailmaan vai ei. Hyvä, että asia on näin, mutta kyllä siinä miehen näkökulmasta ollaan ihan pelkääjän paikalla tässä asiassa. Tietenkin pitäisi pitää huolta myös itse ehkäisystä, koska ihmiseen vaan ei voi luottaa.
Siksi en tiedä, että miksi tapauksissa, jossa mies ei oikeasti ole halunnut lapsia ja on vielä ilmaissut mielipiteensä tästä asiasta pitäisi olla lapsen kanssa tekemisissä tai pitäisi rahoittaa kyseistä lasta. Kyllä tässä tilanteessa pitäisi Suomen voimakkaiden ja itsenäisten naisten kantaa vastuunsa omasta päätöksestään yksin, perheen ja yhteiskunnan tarjoamalla avulla.
Vierailija kirjoitti:
"Niinhän siinä on. Ite oon tainnut joskus vahingossa ottaa väärän päivän kohdalta. Ja sitten laatan päivämäärät sekaisin..."
Juu on kyllä tosi sekaisin, sitten pitää ottaa ainakin 10 seuraavakin ihan väärin kun suorastaan sekoaa ja pimahtaa siitä että yksi pilleri on siinä ottamatta...
Enpä olisi uskonut, että naisistakin löytyy näin paatuneita r aiskareita, mutta pakko se on uskoa. Toiset r aiskaavat miehiä ja toiset naisia (mm. synnytyssairaalassa).
Jaa en ole pimahtanut eikä miehenikään sen koommin. Inhimillinen erehdys tapahtui, ei siinä sen kummempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sanotko samaa naisille, joiden seksikumppani on ottanut kondomin pois kesken seksiaktin ilman naisen suostumusta?"
Mulle on tehty näin. E-pillerin unohtamista en pidä verrannollisena asiaan, koska en voi miestä huijata paksuksi jättämällä pilleriä syömättä.
Siispä sinut tulee saattaa väkisin raskaaksi niin monta kertaa että kylmään sieluusi painuu se tosiasia että nainenkin on vastuussa teoistaan ja tekemättäjättämisistään.
Feministit pitää tappaa.
Miten mies saatetaan raskaaksi?
Vierailija kirjoitti:
Miksi miehet eivät huolehdi ehkäisystä vaan jättävät vastaan naiselle?
Kaipa tämä mies olisi huolehtinut, jos tyttöystävänsä olisi kertonut lopettavansa pillereiden syönnin. Jos toinen on pillereitä sanonut syövänsä, niin kyllä olettaisi, että niiden käytön lopettamisesta myös sitten infoaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sanotko samaa naisille, joiden seksikumppani on ottanut kondomin pois kesken seksiaktin ilman naisen suostumusta?"
Mies ei ehkäise e-pillereillä, vaan kondomilla. Jos nainen unohtaa pillerin, mies ei tule raskaaksi.
Sen sijaan molemmat voivat ehkäistä kondomilla ja jos kondomi on yhdessä puettu päälle ja mies sen salaa riisuu, nainen on se, joka tulee raskaaksi.
Miehellä on juridiset velvoitteet lasta kohtaan.
Eihän näitä velvoitteita pitäisi olla jos mies on saatettu isäksi vastoin tahtoaan.
En oo kuullu tapauksesta, että miestä olis väkisin maattu?
Eihän naistakaan ole väkisin maattu jos mies ottaa kondomin pois naisen tietämättä ja saattaa naisen raskaaksi vastoin tahtoaan.
Nainen taitaa kantaa vastuun, valitettavasti, näissäkin tapauksissa. Huolehtii jälkiehkäisystä tai harkitsee aborttia. Jos ei kykene aborttiin, niin kasvattaa ja elättää lapsen miehen jatkaessa omaa vastuuttomuuttaan.
Nainen tulee petoksen seurauksena raskaaksi, mies ei. Seuraukset ovat naiselle paljon kovemmat.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on joillekin hirveän kova pala se että miehelle halutaan sama oikeusturva ehkäisyn ja lisääntymisen suhteen joka naisilla jo on.
En ymmärrä miksi tätä vastustetaan.
Kyllä mä ainakin kannatan miesten e-pillerien kehittämistä tai muuta ehkäisyä. Ei ole minulta mitenkään pois, jos miehillä on asiassa enemmän valinnanvaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies ei ehkäise e-pillereillä, vaan kondomilla. Jos nainen unohtaa pillerin, mies ei tule raskaaksi.
Sen sijaan molemmat voivat ehkäistä kondomilla ja jos kondomi on yhdessä puettu päälle ja mies sen salaa riisuu, nainen on se, joka tulee raskaaksi.
Miehellä on juridiset velvoitteet lasta kohtaan.
Eihän näitä velvoitteita pitäisi olla jos mies on saatettu isäksi vastoin tahtoaan.
En oo kuullu tapauksesta, että miestä olis väkisin maattu?
Eihän naistakaan ole väkisin maattu jos mies ottaa kondomin pois naisen tietämättä ja saattaa naisen raskaaksi vastoin tahtoaan.
Nii-in. Mulle on tehty näin ja ajattelen kauhulla sitä, että olisin joutunut kantamaan seuraukset. Siksi olen nykyään äärimmäisen tarkka seksiseurastani.
Sain näpäytyksen, enkä tee samaa virhettä uudelleen. Miehiä ei paskaakaan kiinnosta, mitä seksistä voi naisen keholle seurata, niin se vaan on. En puhu nyt mistään rahasta, vaan kehollisista ja sosiaalisista seurauksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oo itse rikoslakia lukenut saati tulkinnut sen uudistumisen jälkeen, enkä ole varma onko ehkäisyn pois jättäminen raiskaus vai onko sille olemassa joku lievempi muoto. Minustakin aloituksen sana raiskaus on vähän yliampuva enkä tiedä millä nimikkeellä oikeasti syytettäisiin jos nykyään syytettäisiin, mutta eikö tämä ole keskustelupalsta? Eikö täällä saa mutuilla asioista enempää tietämättä? Jos se ei ole raiskaus, voisitteko kertoa millä nimikkeellä ehkäisyn poisjättäminen kumppanin tietämättä nykyään on? Kommenttien perusteella sanavalinta on ollut väärä. Oman etiikan mukaan teko on ollut väärin niin isää kuin lasta kohtaan ja nykylain mukaan jonkinlainen rikos. Itse kokisin, että kyseisenlaisessa tilanteessa kajotaan niin vahvasti ihmisen fyysiseen koskemattomuuteen, että voisi tulkita pakottamiseksi seksiin eli raiskaukseksi. En ole lainoppinut eli en tiedä, jos joku tietää nii
Parempi sitten, että naiset lakkaavat syömässä pillereitä. Siitä kun voi seurata raiskaussyyte.
Vierailija kirjoitti:
Moni nainen huijaa itsensä raskaaksi, harmi ettei miehet näytä tajuavan kunnes on liian myöhäistä. Omassa kaveripiirissäkin ollut näitä naisia joilla "ehkäisy petti", sitä valhetta kertoneet lapsen isälle mutta minulle ovat sitten kertoneet että tahllisesti jättänyt sovitun ehkäisyn pois. Nähtävästi moni huijari myös tässä ketjussa perustelemassa tekojaan.
Nainen voi olla muuten luotettava ja kunnollinen, mutta vauvakuume vie monelta järjen ja moraalin. Ihmettelen kyllä niitä miehiä, jotka vetelevät paljaalla naista, joka on ilmaissut haluavansa lapsen. Ei, hän ei syö pillereitä, vaikka väittää niin! Ja joillekin tulee useampi lapsi näin ja mies uskoo edelleen ehkäisyn pettäneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen voi olla muuten luotettava ja kunnollinen, mutta vauvakuume vie monelta järjen ja moraalin. Ihmettelen kyllä niitä miehiä, jotka vetelevät paljaalla naista, joka on ilmaissut haluavansa lapsen. Ei, hän ei syö pillereitä, vaikka väittää niin! Ja joillekin tulee useampi lapsi näin ja mies uskoo edelleen ehkäisyn pettäneen.
Naisia tulee panna perseeseen ellei ole tarkoitus tehdä lasta.
Vierailija kirjoitti:
Mä en puolustele tuollaista tekoa, vaan sitä tosiasiaa, että seksin harrastamisesta voi nainen tulla raskaaksi.
Te muut saatte toki olla asiasta eri mieltä, mutta minä elän tiedostaen tämän tosi asian.
Joka kerta, kun petipuuhiin ryhdyn, otan tietoisen riskin raskaudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jos kuski ajaa autoa ja töhöilee huolimattomuuttaan, tietämättömyyttään tai hölmöyttään, ja pelkääjän paikalla ollut kuolee kolarissa, hän syyllistyy tappoon. Ihan vaikka olisi kyse vahingosta. Sitä lasta ei välttämättä hirveästi naurata, kun joskus oppii että se ainoa vnhempi joka itsen halusi, onkin "hupsista keikkaa kikkels kokkels" "vahinkor aiskaaja". "
Miksi mies katsoo, että nainen on aina kuski näissä asioissa ja mies luistaa vastuusta istumalla siinä pelkääjän paikalla?
Kikkeliskokkelis se ei naurata jälkeenpäin, kun istuu pyörätuolissa, oli kolari kenen vika tahansa.
Koska miehillä ei ole raskauden tapahtuessa päättää, että saatetaanko lapsi maailmaan vai ei. Hyvä, että asia on näin, mutta kyllä siinä miehen näkökulmasta ollaan ihan pelkääjän paikalla tässä asiassa. Tietenkin pitäisi pitää huolta myös itse ehkäisystä, ko
Koska muuten olisi aika paljon miehiä, jotka irtisanoutuisivat omien siementensä tulosten elatuksesta ja muut joutuisivat sen hoitamaan. Ja sijaiskärsijäksi joutuu lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisia tulee panna perseeseen ellei ole tarkoitus tehdä lasta.
Vedä käteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kautta aikojen on hankkiuduttu raskaaksi vaikka puoliso ei haluaisikaan lasta."
Tämä "mutkun aina on näin tehty" on todella ontuva argumentti. Koska sillä voi perustella lähes mitä tahansa. Kuten vaikka orjien omistamisen tai tottelemattoman vaimon piiskaamisen. Koska entisaikaan näin on aina tehty. Ei se tee asiasta hyväksyttävää.
Eikä tuolle väitteelle ole edelleenkään kukaan esittänyt minkäänlaista lähdettä.
"Kautta aikojen jne." lainauksesta on tarkoitushakuisesti jätetty pois, miten se jatkuu. Siinä sanottin, että se ei ole moraalisesti oikein, jos tekee niin.
Lähdettä ei tarvitse esittää, koska tämä keskustelupalsta ei ole mikään tieteellinen julkaisu, etkö tiennyt sitä? Joka tapauksessa, luuleeko joku ihan oikeasti, että naiset eivät olisi iät ja ajat hankkiutuneet raskaaksi vaikka mies ei ole halunnut lasta? Sinä on tapahtunut aina ja tulee tapahtumaan jatkossakin. En väitä, että se olisi valtavan yleistä, mutta varmasti niin tapahtuu.