Sametti: haluan vaihtaa takaisin alkuperäiseen sukupuoleeni:
https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/7d9fd668-3432-4a3f-a979-aa9e07d…;
Tänään telkkarissa.
Kommentit (1830)
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni on skitsoaffektiivinen. Ainakin hänet on saatu lääkkeillä osastolta takaisin perhe- ja työelämään.
En missään kohtaa sanonut, etteikö joku voisi kokea lääkityksestä olevan hyötyä. Olihan tuossa viittaamassani laajassa meta-analyysissakin peräti 23 % potilaista, jotka saivat hyvän vasteen lääkkeistä lyhyellä aikavälillä. NNT on ihan hyvä, pitää hoitaa noin 6-10 potilasta, jotta yksi hyötyy. NNH eli number needed to harm on taas esim. ekstrapyramiidioireille 2-10 riippuen lääkkeistä ja lihomiselle 4-20. Jos laskee vakavat sivuoireet yhteen, niin NNT ja NNH ovat suurin piirtein samaa luokkaa. Mitä luulet, millainen on massiivisen ylipainoisen pakkoliikkeitä kärsivän tunteiltaan latistuneen ihmisen toimintakyky? Ei voi suoraan olettaa, hyödyt ylittävät haitat ainakaan 77% potilaista.
Dementikoille neuroleptien NNH on kuoleman suhteen myös oikein mainio 23, eli pitää hoitaa 23 potilasta, jotta yksi kuolee. Vertaa esim. statiinien kykyyn ehkäistä kuolema sekundaaripreventiosda, joka on 100.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi minä olen ikinä päätynyt tekemään mitään niin typerää kuin transhoidot? Sametti itkee lohduttomana dokumentissa.
Miksi minä olen ikinä kuvitellut, että ne auttaisivat minua?
Olen ollut niin suuttunut koko transliikkeelle, että miten he haluavat helpottaa hoitojen saamista. Ei!
Ihmisellä on vastuu omasta kehostaan. Emme ole täysin holhousyhteiskunta. Sama koskee plastiikkakirurgisia toimenpiteitä, jos on rahaa niin voi leikellä itseään kuinka paljon tahansa.
Jos yhteiskunta tarjoaa näitä "hoitoja" verovaroin, niin silloin ongelma ei ole pelkästään yksilön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykiatria julkisella puolella on pääasiassa ns. raskasta psykiatriaa, jossa hoidetaan vakava-asteisia mielenterveyden häiriöitä. Valitettavasti en ole kuullut massiivisista tutkimuspanostuksista, joita viime vuosikymmeninä olisi sijoitettu nimenomaan näiden usein vaikeasti syrjäytyneiden ihmisten hoidon kehittämiseksi, mutta monien vakavien psykiatristen sairauksien etiologiaa on kyllä silti pystytty selvittämään riittävästi tehokkaan hoidon kehittämiseksi, mikä mahdollistaa monille normaalin elämän, jos he vain ottavat lääkkeensä.
Höpö höpö. Esimerkiksi skitsofrenia on itse asiassa yksi eniten tutkituista häiriöistä psykiatriassa nimenomaan aivokuvantamis- ja geenitutkimuksen saralla. Skitsofenia oli itse asiassa keskeinen vaikutin massiivisesti rahoitetun hankkeen Human Genome Projectin taustalla. Tätä aihetta käsittelee mm. tunnettu
Skitsofrenian, kaksisuuntaisen ym vahvin taustatekijä on kiusaaminen: narsistinen vanhempi, koulukiusaaminen ja kiusaaminen töissä esimerkiksi.
Miksi lähdetään poistamaan kohtu ja munasarjat? Minusta tällaiseen ei pitäisi helpolla lähteä, koska nämä elimet vaikuttavat ihmiseen kokonaisvaltaisesti. Lisäksi ovat piilossa, eivätkä estä mitenkään pukeutumista miesten vaatteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi lähdetään poistamaan kohtu ja munasarjat? Minusta tällaiseen ei pitäisi helpolla lähteä, koska nämä elimet vaikuttavat ihmiseen kokonaisvaltaisesti. Lisäksi ovat piilossa, eivätkä estä mitenkään pukeutumista miesten vaatteisiin.
Koska testosteroni vaikuttaa noihin elimiin negatiivisesti. Ne surkastuvat (koskee myös emätintä) ja surkastuminen voi aiheuttaa vakavia terveysriskejä. Toki moni myös haluaa ne pois siksi, että ei halua kuukautisia jne.
Vierailija kirjoitti:
Tämä tukee ajatusta että ennen operaatioita tulisi saada psykiatrin arvio asiasta.
En tiedä nykypäivästä mutta kyllä jo 20 vuotta sitten ennen diagnoosia oli vaatimuksena se, että jos on masennusta tai muuta hoitamatonta mielenterveysongelmaa, pitää ne hoitaa ennen tutkimuksia pois. Piti myös saada kahden eri yksikön psykitrilta puoltolausunto ennen lopullisen diagnoosin saamista ja elää vuosi kokemansa sukupuolen sosiaalisessa roolissa ja ennen mahdollisuutta edes edetä leikkauksiin. Lisäksi leikkaava kirurgi tekee oman arvionsa leikattavan fyysisestä ja psyykkisestä soveltuvuudesta.
En tiedä miksi pitäisi ihmistä sanoa joka kykenee vuosia vakuuttelemaan montaa eri tahoa, sillä vuosia tuohon on mennyt. Kuitenkin sen päätöksen jokainen tekee ihan itse alkaako niitä hormoneita käyttää ja meneekö yhteenkään leikkaukseen. Ilmeisesti hänen kokemuksensa siinä miehen roolissa elämisestä perustuivat johonkin kuvitelmaan ja kun todellisuus ei sitten vastannutkaan odotuksia tultiin katumapäälle ja asian hyväksyminen teki niin kipeää ettei voinut itse hyväksyä tekemiään valintoja.
Erikoista ettei hänelle tullut lainkaan mieleen että mitä jos sitten jokin myöhemmin kaduttaa. Vastuuntuntoinen ihminen ymmärtää että omat päätökset ovat tilanteeseen johtaneet ja vaikka se kuinka kivuliasta onkin, pitää ne omat virheet hyväksyä ja kantaa seuraukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykiatria julkisella puolella on pääasiassa ns. raskasta psykiatriaa, jossa hoidetaan vakava-asteisia mielenterveyden häiriöitä. Valitettavasti en ole kuullut massiivisista tutkimuspanostuksista, joita viime vuosikymmeninä olisi sijoitettu nimenomaan näiden usein vaikeasti syrjäytyneiden ihmisten hoidon kehittämiseksi, mutta monien vakavien psykiatristen sairauksien etiologiaa on kyllä silti pystytty selvittämään riittävästi tehokkaan hoidon kehittämiseksi, mikä mahdollistaa monille normaalin elämän, jos he vain ottavat lääkkeensä.
Höpö höpö. Esimerkiksi skitsofrenia on itse asiassa yksi eniten tutkituista häiriöistä psykiatriassa nimenomaan aivokuvantamis- ja geenitutkimuksen saralla. Skitsofenia oli itse asiassa keskeinen vaikutin massiivisesti rahoitetun hankkeen Human Genome Projecti
Kiusaaminen ja muu väkivalta varmasti usein korostuvat, kun ihmiset itse pyrkivät löytämään selityksen monille mielenterveysongelmilleen. Tuskin on huonompi selitys, kuin lääkärien populaatiotason korrelaatioita tekemät vahvat oletukset yksilöistä diagnoosin peristeella. Kyllähän sekin tiedetään, että skitsofreniaan liittyvät ryhmätason poikkeamat esimerkiksi aivojen rakenteessa ovat samoja, joiden tiedetään olevan yhteydessä varhaislapsuuden traumoihin/krooniseen stressiin.
Eräässä Schizophrenia Bulletinissa julkaistussa tutkimuksessa Do Current Measures of Polygenic Risk for Mental Disorders Contribute to Population Variance in Mental Health yritettiin selvittää, kuinka paljon tunnetut skitsofrenian(ja monien muiden häiriöiden, koska esim. skitsofrenian polygeeniset riskitekijät ennustavat heikkoa mielenterveyttä yleensä, eivät spesifisti skitsofreniaa) riskitekijät yhdessä selittivät heikkoa mielenterveyttä populaatiotasolla. Tulosten mukaan ne selittivät yhdessä 17%, josta geenien osuus 3%. Suurimmat selittävät tekijät olivat lapsuuden traumat ja statusahdistus:
"Polygenic risk for mental suffering, derived from significance-testing in massive samples, lacks impact in analyses focusing on prediction in a general population epidemiological setting. Social-environmental circumstances, particularly childhood trauma and perceived status gap, drive most of the attributable variation in population mental health"
On vieläkin niin paljon mustavalkoista tyttöjen, poikien juttu ajattelua ja seksismiä myös molemmin puolin miesten ja naisten suusta kuulee ja laitamme itseämmekin usein sinne ahtaisiin käsityksiin. Monet teemme näitä ihan ajattelemattomuuttamme, ja opittuna tapana. Sukupuoliroolitkin on ihmiskunnan ytimessä niin syvällä erilaisina stereotypioina..
Oon joskus miettinyt juuri tämän suurimman transhoitoihin menevän ihmisryhmän, nuorten naisten, maailmaa nykyaikana, johon usein kuuluu nuorten komeiden miesten ihannointi, kaveripiirien trans ajatukset ja ryhmäpaine, internetin trans jutut (samettikin puhui näistä) ja useiden nuorten naisten kokema vartalon tuijottaminen, kommentointi ja esineellistäminen, jotka on kaikki surullisen yleisiä kokemuksia heille. Ehkä he alkavat inhota näitä rintojaan ym. naisellisia ominaisuuksiaan sen jatkuvan arvostelun ja kommentoinnin ja tuijottelun takia ja kokemat kovaa ahdistusta olla nainen? Tähän päälle osan tiedostetut ja tiedostomattomat mielenterveysongelmat niin ei ihme et nuorten päät on myllerryksessä ja apua haetaan kuumeisestikin. Näitä samoja ongelmia sit on kaiketi nuorilla miehilläkin ja ehkä se oma feminiisempi puoli voi olla vaikeus käsitellä. Meille on kautta aikain annettu ymmärtää et kaikki feminiininen on vähemmän arvokasta tai jopa arvotonta vrt. maskuliiniseen. Feminiisyys, on jotain mistä pyrkiä pois, maskuliinisuus on hyväksyttävää ja hyvää.
Mulle meidän kaikkien oikeus sanoa oma mielipiteemme ja osallistua keskusteluihin omana itsenämme mielipiteinemme päivinemme, on todella tärkeä, mutta pitäisi olla vastavuoroisesti kykyä kritisoida erilaisia näkemyksiä myös oikeasti asiallisesti. On surullista kuinka vähän yhteiskuntamme harrastaa itsetutkiskelua ja sitten sorrumme tähän toinen toistemme demonisointiin ja yhteiskunnan polarisaatioon vuosi toisensa jälkeen. Ymmärrän et trans jutut harmittaa kun niitä on vähän kaikkialla, eivätkä ne istu monen ajatusmaailmaan, ja se on tosi ok, mutta transihmisistä voisi moni puhua asiallisempaan sävyyn. Hekin ovat ihmisiä, joidenkin lapsia,ystäviä, sisoja,veljiä, joilla on tunteet, kuten meillä kaikilla on. Ei mitään töllötettäviä sirkuseläimiä. Haluaisiko joku teistä tulla kohdelluksi huonosti tai miltä sinusta tuntuisi jos läheisiäsi kohdeltaisiin huonosti? Niinpä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissä sukupuolenvaihdoissa unohdetaan se, ettei aivoja voi vaihtaa. Naisen ajatusmaailma on niin monimutkainen, ettei siitä ota hullukaan selvää.
Se ajattelu on kyllä naisen hormonien ja välittäjäaineiden luomaa ja vaihtuu niitä muuttamalla. Masentuneet sekä estrogeeni- tai testovajauksesta kärsineet tietävät tämän.
Sen sijaan mieheksi sosiaalistamisen ja miestyyppisen seksuaalisuuden vaikutukset pysyvät tiukassa, kuten transnaisten käytöksessä, aggressiossa, rikostyypeissä ja naiskuvassa voi nähdä.
Vierailija kirjoitti:
Vihervasemmisto ja SETA rikollisen ja läpeensä mielisairaan agendansa kanssa kuuluvat lukkojen taakse PAKKOHOITOON.
Niinkö siellä Transyhdistyksen toimistolla oikeasti ajatellaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi minä olen ikinä päätynyt tekemään mitään niin typerää kuin transhoidot? Sametti itkee lohduttomana dokumentissa.
Olen ollut niin suuttunut koko transliikkeelle, että miten he haluavat helpottaa hoitojen saamista. Ei!
Ihmisellä on vastuu omasta kehostaan. Emme ole täysin holhousyhteiskunta. Sama koskee plastiikkakirurgisia toimenpiteitä, jos on rahaa niin voi leikellä itseään kuinka paljon tahansa.
Myös hoitoprosessilla on vastuu, jos se mahdollistaa mutiloinnit henkisesti järkkyneille ihmisille. Myös transtoimijoilla ja valtamedialla on vastuu, jos ne manipuloivat ja valehtelevat transiutuksen realiteeteista ja vaativat transiutuksia entistä nuoremmille ja tasapainottomammille ihmisille. Viranomaisilla ja koululaitoksella on vastuu, jos ne levittävät Setan sanelemia litteän maan sukupuoliteorioita pimppipojista ja synnyttävistä miehistä lapsille.
Mielummin katson transihmisiä kun teidän heteroiden symboleita joita on jokaisessa kadunkulmassa. Miksi akat mainostavat kaikille olevansa miesten omaisuutta huiveillaan ja sukunimillään? ;) Eipä paljoa tarvitsisi muuttua ei-naiseksi, jos te pässit ette tuuttaisi naisvihaanne ja perustelisi sitä VAPAUDELLA. Nuo symbolit meinaavat että olette alemkpiarvoisia. Eli onko ihme ettei järkevä yksilö halua olla nainen? On vieläpä maita, joissa KAIKKI naiset pakotetaa huiviin ja sukunimenvaihtoon. Yksikään maa ei pakota ketään transitioitumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos yhteiskunta tarjoaa näitä "hoitoja" verovaroin, niin silloin ongelma ei ole pelkästään yksilön.
Kyllähän yhteiskunta kustantaa akkojen nimenvaihdotkin ;) Niiden takia tyttöjä vieläpä syrjintää. Nimenne takia kokonaista syntyperää syrjitään ja silti lässytätte miten valintanne on omanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä tukee ajatusta että ennen operaatioita tulisi saada psykiatrin arvio asiasta.
En tiedä nykypäivästä mutta kyllä jo 20 vuotta sitten ennen diagnoosia oli vaatimuksena se, että jos on masennusta tai muuta hoitamatonta mielenterveysongelmaa, pitää ne hoitaa ennen tutkimuksia pois. Piti myös saada kahden eri yksikön psykitrilta puoltolausunto ennen lopullisen diagnoosin saamista ja elää vuosi kokemansa sukupuolen sosiaalisessa roolissa ja ennen mahdollisuutta edes edetä leikkauksiin. Lisäksi leikkaava kirurgi tekee oman arvionsa leikattavan fyysisestä ja psyykkisestä soveltuvuudesta.
En tiedä miksi pitäisi ihmistä sanoa joka kykenee vuosia vakuuttelemaan montaa eri tahoa, sillä vuosia tuohon on mennyt. Kuitenkin sen päätöksen jokainen tekee ihan itse alkaako niitä hormoneita käyttää ja meneekö yhteenkään leikkaukseen. Ilmeisesti hänen kokemuksensa sii
Nyt kuitenkin eletään 2020-lukua, aikaa jossa transtoimijat ja vasemmisto ajavat affirmatiivista mallia, jossa luovutaan diagnoosista, portinvartioinnista ja temppuradoista. Halutaan määritellä sukupuoliristiriidan syiden selvittely eheyttämiseksi. Samaan aikaan potilasmäärä on kasvanut erityisesti nuorten tyttöjen, transiuden määritelmä on muuttunut ja potilasmateriaali on nuorempaa ja tasapainottomampaa. Mikä voisikaan mennä pieleen.
Vierailija kirjoitti:
Mielummin katson transihmisiä kun teidän heteroiden symboleita joita on jokaisessa kadunkulmassa. Miksi akat mainostavat kaikille olevansa miesten omaisuutta huiveillaan ja sukunimillään? ;) Eipä paljoa tarvitsisi muuttua ei-naiseksi, jos te pässit ette tuuttaisi naisvihaanne ja perustelisi sitä VAPAUDELLA. Nuo symbolit meinaavat että olette alemkpiarvoisia. Eli onko ihme ettei järkevä yksilö halua olla nainen? On vieläpä maita, joissa KAIKKI naiset pakotetaa huiviin ja sukunimenvaihtoon. Yksikään maa ei pakota ketään transitioitumaan.
Mene hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
On vieläkin niin paljon mustavalkoista tyttöjen, poikien juttu ajattelua ja seksismiä myös molemmin puolin miesten ja naisten suusta kuulee ja laitamme itseämmekin usein sinne ahtaisiin käsityksiin. Monet teemme näitä ihan ajattelemattomuuttamme, ja opittuna tapana. Sukupuoliroolitkin on ihmiskunnan ytimessä niin syvällä erilaisina stereotypioina..
Oon joskus miettinyt juuri tämän suurimman transhoitoihin menevän ihmisryhmän, nuorten naisten, maailmaa nykyaikana, johon usein kuuluu nuorten komeiden miesten ihannointi, kaveripiirien trans ajatukset ja ryhmäpaine, internetin trans jutut (samettikin puhui näistä) ja useiden nuorten naisten kokema vartalon tuijottaminen, kommentointi ja esineellistäminen, jotka on kaikki surullisen yleisiä kokemuksia heille. Ehkä he alkavat inhota näitä rintojaan ym. naisellisia ominaisuuksiaan sen jatkuvan arvostelun ja kommentoinnin ja tuijottelun takia ja kokemat kovaa ahdistu
Transien kannattaa sitten kasvattaa paksumpi nahka, eikä alkaa rääkymään kansanmur haa kritiikistä, kysymyksistä, epäloogisuuksien osoittamisesta, biologisista tosiasioista, naisten oikeuksista ja homoseksuaalisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän yhteiskunta kustantaa akkojen nimenvaihdotkin ;) Niiden takia tyttöjä vieläpä syrjintää. Nimenne takia kokonaista syntyperää syrjitä
Ei kai hoitajaan sattunut pahasti, kun riistit häneltä puhelimen? Hengittääkö hoitaja vielä?
Kasvavat nuoret ovat valistuneempia. Ainakin kaupungeissa. Tai Helsingissä. Ei niitä enää hetkauta onko porukassa mukana homo tai joku muu vähemmistöön kuuluva. Ja puhuvat oppilaista tai nimillä eikä tytöistä ja pojista. Ja porukat näyttää koostuvan minun silmin tytöistä ja pojista. Mukana joka lähtöön. Meidän mielestä kaikki normaaleja.
Parempaan...oltiin menossa, kunnes tuli Trump. Putin ei yksin vielä kelkkaa kääntänyt.
Vierailija kirjoitti:
Kasvavat nuoret ovat valistuneempia. Ainakin kaupungeissa. Tai Helsingissä. Ei niitä enää hetkauta onko porukassa mukana homo tai joku muu vähemmistöön kuuluva. Ja puhuvat oppilaista tai nimillä eikä tytöistä ja pojista. Ja porukat näyttää koostuvan minun silmin tytöistä ja pojista. Mukana joka lähtöön. Meidän mielestä kaikki normaaleja.
Parempaan...oltiin menossa, kunnes tuli Trump. Putin ei yksin vielä kelkkaa kääntänyt.
Miten Trump liittyy tähän keskusteluun? Vai keksikö Trump sukupuolibinäärin ja naisten oikeudet?
Transhumanismi ja therian ajatus on yhtä vanha kuin egypti ja kreikan mytologia.
Ei mitään uutta auringon alla.