Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kela pakottaa meidät muuttamaan halvempaan asuntoon mutta maksaako Kela sitten vuokravakuuden 3 150 € ja muuttokustannukset 500-1000€?

Vierailija
06.04.2025 |

Ei minulla työttömällä ole varaa maksaa..

Kommentit (237)

Vierailija
161/237 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet TT-tuella maksaa. Takuun ottaisin jos saisin mutta en muutto apua.   Muistathan että voi valikoida mitkä avut ottaa,  vaikka jotkut väittävät toisin. Ns noloilta avuilta voi kieltäytyä, kuten maksusitoumuksista apteekkiin. 

Jos ei kuunnella asiakasta saatetaan syyllistyä rikoksiin ja vakaviin sellaisiin Hehheh ajattele jos vaikka terveydenhuollossa sulle tehdään jotain, mitä ei pitänyt ihsn tshslleen?

Mitä lakipykäliä tulee silloin rikottua? Eikö ole luettavissa törkeiksi rikoksiksi? 

Vierailija
162/237 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äkkiäkös ne takuusummat tulee maksettua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/237 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuttokustannukset? Paku kympillä ja kantakaa itse roinanne.

Ei ne mahdu pakuun eikä edes kahteen kun ovat tuilla ostaneet valtavia määriä hienoja tavaroita, on kaikki pelit riisinkeittimistä perunankuorintakoneisiin ja pelkäävät myös, että design kalusteet naarmuuntuvat, jos itse siirtelevät, että pitää olla yritys jolla on vakuutus.

Vierailija
164/237 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokravakuus vapautuu sun entisestä asunnosta. Käytä se uuteenkämppään.

Muuttoavustustatuskin saat kun et ole muuttamassa työpaikan takia.

No tää on siinä mielessä puppua, että jos on Kelan vuokravakuus, niin se on just siihen kämppään, mihin se on annettu.

Sitten kun muuttaa, siihen uuteen haetaan uutta vakuutta.

Se ei siirry.

Vierailija
165/237 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näköjään Kela on ottanut rumat temput käyttöönsä. Minulla siirsivät toimeentulotukipäätöksen tekemistä, sillä perusteella, että lähettivät "kuulemisen" hyväksyttävän vuokran parin euron ylittymisestä. Sinänsä erikoista huolestua parista eurosta kun samaan aikaan huoletta alentavat perusosaa. 

Mitään muutahan tuo Kuuleminen ei ole kuin simputusta. Saas nähdä, mitä muuta on tulossa... joku jo kertoikin, että eivät myönnä lainkaan toimeentulotukea, jos vuokra ylittää Kelan hyväksymän rajan.

Olisivat tehneet 9 arkipäivän kuluessa edes päätöksen perusosasta, niin voisi edes maksaa vuokran, mutta kun ei.

Onhan se ikävää kun köyhä maksaa vuokransa ensin ja sitten maksaa kaiken muun, joten ei saada tukiin oikeutettua ihmistä asunnottomaksi. Tuohon ei oikein auta edes perusosan alentaminen useiden kuukausien ajan 40 %:lla.

Ei taitane olla ihan lain mukaista viivästyttää päätöksentekoa ja tuen maksatusta sellaisilla "lisäkuulemisilla", joilla ei ole merkitystä toimeentulotukilaskelmassa (pari euroa suhteessa perusosan alentamiseen 20 tai 40 %:lla). Toisaalta, tuo tuen maksatuksen viivästyttäminen johtaa vuokranmaksun viivästymiseen, joka puolestaan oikeuttaa purkamaan vuokrasopimuksen. Hyvin keksitty kela. Ei ihan lain mukaista, mutta eipä tuosta mitään seuraamuksia aiheudu kuin tuen tarpeessa olevalle.

Vierailija
166/237 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttokulut mahdollista saada osamaksulla, vuokravakuus helpompaa maksaa itse.

Vierailija
167/237 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se hullua, että valio edes maksaa asumiskuluja.

Alunperinkin olisi asumisen kulut pitää matalina. Asumistukisystermillä rikastetaan yksityisiä asuntosijoittajia valtion piikkiin. Sen olisi aika loppua nyt.

Kojamo maksaa tuloksestaan jopa 10 miljoonaa STTK:lle joka vuosi, joka puolestaan avustaa SDP toimintamenoja

Siksi asumistuet ja niiden korotusautomaatti aina vuoteen 2024 saakka.

Vierailija
168/237 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea kysymys on haluavatko muut veronmaksajat maksaa muuttokustannuksesi.

Vierailija
169/237 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sinähän saat nykyisestä vakuuden takaisin.

Ei ole nykyisessä mitään vakuutta

Ap

Ai? Mutta uudessa sitten on oltava? 

Jos asuu kaupungin kuten HEKA ja muuttaa yksityiselle

Vierailija
170/237 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turhanpäiväisille kommentoijille:

Riippuu asunnon kunnosta, koko vakuutta ei välttämättä saa takaisin. Töihinkään ei noin vain mennä. Kaikilla ei myöskään ole ajokorttia, että voisi itse vuokrata pakettiautoa. 

Mutta aina voi heittäytyä maahan makaamaan, potkimaan ja kirkumaan, kun "kun en saa nyt karkkia, vaikka mun pitäisi" enkä kyllä halua kerätä lelujani itse.

Vierailija
171/237 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet TT-tuella maksaa. Takuun ottaisin jos saisin mutta en muutto apua.   Muistathan että voi valikoida mitkä avut ottaa,  vaikka jotkut väittävät toisin. Ns noloilta avuilta voi kieltäytyä, kuten maksusitoumuksista apteekkiin. 

Jos ei kuunnella asiakasta saatetaan syyllistyä rikoksiin ja vakaviin sellaisiin Hehheh ajattele jos vaikka terveydenhuollossa sulle tehdään jotain, mitä ei pitänyt ihsn tshslleen?

Mitä lakipykäliä tulee silloin rikottua? Eikö ole luettavissa törkeiksi rikoksiksi? 

Minä olen kieltänyt maksusitoumuksien tekemisen. Koskaan sitä ei ole edes tarvittu, mutta siitä huolimatta se tehdään.

Toimeentulotukipäätöksessä lukee, että etuuskäsittelijällä on oikeus...  jne. 

Onko tarkempaa lakipykälää asiasta.. Tekisi mieli viedä asiaa eteenpäin, mutta loppupeleissä taitaisin olla minä ainoakärsijä.

Vierailija
172/237 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakua ei saa vuokrattu kympillä, vaan hinnat alkaen 59 euroa ja päälle tietenkin polttoaine.

Vierailija
173/237 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakua ei saa vuokrattu kympillä, vaan hinnat alkaen 59 euroa ja päälle tietenkin polttoaine.

Just ylihuomenna menossa tekemään kaverin muuttoa avuksi. Otetaan meidän peräkärry mukaan. Ei hän maksa kellekään muutosta, saati ole vailla vieraiden veronmaksajien avustuksia. Vaikka muuttaakin kalliiksi käyneestä omistusasunnosta (yhtiön remonttilainat) kk-kuluiltaan edullisempaan vuokralle.

Näin toimii ihmiset jotka huolehtivat itse maksukykynsä mukaisesta asumisesta.

Vierailija
174/237 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika kallis asunto sekin, josta vuokravakuus kahdelta kuukaudelta on 3150 euroa.

Asun Kaivopuistossa. Kaksio merinäkymällä, joka on minun henkiselle voinnille elintärkeä. Olen asunut siinä jo 10 vuotta ja Kela on aina hyväksynyt ja maksanut vuokrat. Nyt vasta on alkanut pakottamaan muuttamaan halvempaan.

Voiko ihmiselle tehdä näin? Pitääkö ottaa yhteyttä YK:n ihmisoikeusvaltuutettuun?

Ap

Jos yhteiskunta on maksanut sun asumisen merinäköalalla jo 10 vuotta, niin nyt on reilua, että muutat halvempaan. Kyllä sussu maksaa muuton.

Eikö oikeasti täällä kenelläkään toimi sarkasmitutka?

Vierailija
175/237 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sinähän saat nykyisestä vakuuden takaisin.

Ei ole nykyisessä mitään vakuutta

Ap

Ai? Mutta uudessa sitten on oltava? 

No ei ole meilläkään vakuutta tällä vuokrafirmalla, mutta jos nyt vaihdan eri firmalle, niin vakuus täytyy maksaa. Aina ei löydy samalta vuokrafirmalta seuraavaa asuntoa.

Vierailija
176/237 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika kallis asunto sekin, josta vuokravakuus kahdelta kuukaudelta on 3150 euroa.

Asun Kaivopuistossa. Kaksio merinäkymällä, joka on minun henkiselle voinnille elintärkeä. Olen asunut siinä jo 10 vuotta ja Kela on aina hyväksynyt ja maksanut vuokrat. Nyt vasta on alkanut pakottamaan muuttamaan halvempaan.

Voiko ihmiselle tehdä näin? Pitääkö ottaa yhteyttä YK:n ihmisoikeusvaltuutettuun?

Ap

Jos yhteiskunta on maksanut sun asumisen merinäköalalla jo 10 vuotta, niin nyt on reilua, että muutat halvempaan. Kyllä sussu maksaa muuton.

Eikö oikeasti täällä kenelläkään toimi sarkasmitutka?

Ei oikeastaan, koska toiselle se on sarkasmia, mutta toiselle sama asia on faktaa. Vaikeaa hahmottaa kummasta on kyse ellei lopussa ole selvennös (tämä oli sarkasmia).

Usein olen lukenut jonkin älyttömyyksiin muunnellun asian sarkasmiksi ja peukuttanut sen perusteella, mutta kirjoittaja on voinut olla ihan tosissaan.

Vierailija
177/237 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ylittyy kohtuullinen vuokra 5 eurolla ja sain seuraavan viestin:

Hei,

Lähetämme tämän viestin, koska olet hakenut perustoimeentulotukea ja harkitsemme asumismenojesi kohtuullistamista. Olemme 21.1.2025 perustoimeentulotuen päätöksessä antaneet sinulle määräajan edullisemman asunnon etsimiseen.

Emme ole saaneet pyytämäämme selvitystä siitä, että etsit aktiivisesti edullisempaa asuntoa tai ilmoitusta siitä, ettet etsi edullisempaa asuntoa ja jatkat asumista nykyisessä asunnossasi.

Toimita meille edullisemman asunnon etsimisestä vähintään seuraavat selvitykset:

- asuntohakemus asuinpaikkakuntasi kunnalliselle vuokrataloyhtiölle

- jos paikkakunnallasi toimii muita suurempia vuokranantajia, vähintään kaksi asuntohakemusta näille vuokranantajille (näitä voivat olla esimerkiksi Sato, Lumo, Y-Säätiö, opiskelija-asuntosäätiöt)

- sekä selvitys, että olet hakenut vähintään yhtä asuntoa yksityiseltä vuokranantajalta

Tiedot saa yleensä kätevästi vuokranantajan asiointipalvelusta esimerkiksi kuvakaappauksena. Selvityksistä tulee käydä ilmi, milloin asuntohakemukset on jätetty (esimerkiksi kuvakaappaus vahvistusviestistä) ja niissä ei saa olla perusteettomia rajauksia. Käytämme näitä hakemuksia tai selvityksiä, kun harkitsemme, onko asunnon hakeminen ollut aktiivista ja onko sinulla ollut tosiasiallinen mahdollisuus löytää edullisempi asunto määräaikana. Tarkistamme lisäksi kunnan asuntotilanteen ja arvioimme asian kokonaisuutena. Vähimmäisselvitykset eivät riitä osoittamaan, että olet hakenut edullisempaa asuntoa aktiivisesti, jos alueellasi on tarjolla edullisempia asuntoja.

Voit lähettää liitteet Lähetä liite -palvelun kautta. Jos liite ei ole sähköisessä muodossa, voit skannata sen tai ottaa siitä kuvan.

Toimita tiedot viimeistään 24.4.2025.

Pyydetyt tiedot ovat välttämättömiä toimeentulotukihakemuksen ratkaisemiseksi. Jos emme saa tietoja, asumismenosi tullaan kohtuullistamaan.

Jos sinulla on kysyttävää, voit soittaa numeroomme 020 692 207.

Lisätietoa perustoimeentulotuesta ja kuntakohtaisista asumismenojen rajoista on osoitteessa www.kela.fi/toimeentulotuki.

Ystävällisesti

Kela

Vierailija
178/237 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö muidenkin toimittaa seuraavat liitteet, jos vuokra ylittää kohtuulliset rajat? Miksi vaaditaan nuo liitteet, jos toimeentulotuen tarvitsija kuitenkin joutuu/valitsee maksamaan sen ylittävän osuuden omalla perusosallaan?

"Toimita meille edullisemman asunnon etsimisestä vähintään seuraavat selvitykset:

- asuntohakemus asuinpaikkakuntasi kunnalliselle vuokrataloyhtiölle

- jos paikkakunnallasi toimii muita suurempia vuokranantajia, vähintään kaksi asuntohakemusta näille vuokranantajille (näitä voivat olla esimerkiksi Sato, Lumo, Y-Säätiö, opiskelija-asuntosäätiöt)

- sekä selvitys, että olet hakenut vähintään yhtä asuntoa yksityiseltä vuokranantajalta

Tiedot saa yleensä kätevästi vuokranantajan asiointipalvelusta esimerkiksi kuvakaappauksena. Selvityksistä tulee käydä ilmi, milloin asuntohakemukset on jätetty (esimerkiksi kuvakaappaus vahvistusviestistä) ja niissä ei saa olla perusteettomia rajauksia. Käytämme näitä hakemuksia tai selvityksiä, kun harkitsemme, onko asunnon hakeminen ollut aktiivista ja onko sinulla ollut tosiasiallinen mahdollisuus löytää edullisempi asunto määräaikana. Tarkistamme lisäksi kunnan asuntotilanteen ja arvioimme asian kokonaisuutena. Vähimmäisselvitykset eivät riitä osoittamaan, että olet hakenut edullisempaa asuntoa aktiivisesti, jos alueellasi on tarjolla edullisempia asuntoja.

Voit lähettää liitteet Lähetä liite -palvelun kautta. Jos liite ei ole sähköisessä muodossa, voit skannata sen tai ottaa siitä kuvan."

Vierailija
179/237 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin saanut 90 euroa halvemman asunnon mutta kela ei maksanut 2 kk vuokrata kuuta.

Saat vanhasta kämpästäsi vuokratakuun takaisin jos et ole paskonut sitä kämppää 

Vierailija
180/237 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se hullua, että valio edes maksaa asumiskuluja.

Alunperinkin olisi asumisen kulut pitää matalina. Asumistukisystermillä rikastetaan yksityisiä asuntosijoittajia valtion piikkiin. Sen olisi aika loppua nyt.

Kojamo maksaa tuloksestaan jopa 10 miljoonaa STTK:lle joka vuosi, joka puolestaan avustaa SDP toimintamenoja

Siksi asumistuet ja niiden korotusautomaatti aina vuoteen 2024 saakka.

Kojamo ei maksa veroja tuloksestaan ollenkaan