Oliko muissakin perheissä lapsuudessa "suihkurajoitus"?
Kun olitte lapsia/nuoria niin saitteko käydä suihkussa milloin huvitti? Mä sain käydä kaks kertaa viikossa ;(
Kommentit (186)
Lapsuudessani ei edes ollut suihkuja taloissa, ulkosaunat, joissa vesi padassa ja saavissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollu suihkua. Näin sellasen kapistuksen vasta armeijassa. Toki olin lukenut, kuullut ja nähnyt kuviakin sellaisesta.
Ei ollut koulussa, uimahallissa, harrastepaikoilla, sukulaisilla, kavereilla? Vai olitko sä se tynnyrissä elävä poika, josta kylillä puhuttiin?
Ei ollut edes uimahalleja ja niitä suihkujahan ei ollut vielä 50-60 -luvuilla kovin yleisesti, paitsi kaupunkiasunnoissa.
Oli. 5min. Sen aikaa riitti yks varaajasatsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollu suihkua. Näin sellasen kapistuksen vasta armeijassa. Toki olin lukenut, kuullut ja nähnyt kuviakin sellaisesta.
Ei ollut koulussa, uimahallissa, harrastepaikoilla, sukulaisilla, kavereilla? Vai olitko sä se tynnyrissä elävä poika, josta kylillä puhuttiin?
Ei ollut edes uimahalleja ja niitä suihkujahan ei ollut vielä 50-60 -luvuilla kovin yleisesti, paitsi kaupunkiasunnoissa.
Mä olen syntynyt 1960-luvulla. Uimahalli rakennettiin, kun olin jotain 15-vuotias. Harrastin kyllä liikuntaa, mutta suihkumahdollisuutta ei harrastepaikoilla ollut, sukulaisilla ja kavereilla en ole koskaan käynyt suihkussa, outo ajatuskin. Meillä oli kerrostalon yhteissaunassa suihku, mutta kotona sitä ei ammeen yhteydessä ollut. Eli kerran viikossa käytiin suihkussa, muuten peseydyttiin vadin avulla ammeessa.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta menkkailusta tuli kerran taas mieleeni oma lapsuus/nuoruus. Olen jo yli 70v ja menkat alkoivat kun olin 11v. Tavallinen maanviljelijäperhe suurehkon kaupungin ulkopuolella. Parhaimmillaan sauna lämmitettiin kerran viikossa muttei koskaan enemmän. Kovina pakkaskausina saattoi olla kol
Vai tavallinen maanviljelijäperhe!! Kuule kaukana tavallisesta. Äitini, ukkini, mummoni ovat kaikki maanviljelijäperheestä, vähävaraisia pienviljelijöitä. Pari lehmää jne. SAUNASSA on käyty ihan joka päivä, niin 50-, 60-, 70- kuin 80-luvullakin. Ei navetta-, pelto- ja metsähommien jälkeen kukaan menisi nukkumaan peseytymättä ja se pesupaikka on ollut sauna.
Olkaa onnellisia, että teillä on ollut edes suihku. Minun lapsuudessani maaseudulla hyvin harvoilla oli suihku. Saunassa oli pata, jossa vesi kuumennettiin ja siitä sitten sekoitettiin vadissa kuumaa ja kylmää vettä ja sillä pestiin. Tuskin olimme sen likaisempia kuin suihkun omaavatkaan. Eikä iho tule yhtään puhtaammaksi, vaikka hankaisi vartin joka kohtaa ja lorottaisi koko ajan vettä suihkusta. Minä olen suihkussa noin 5-6 minuuttia, olen sitä ennen laittanut shampoon hiuksiini.