Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oliko muissakin perheissä lapsuudessa "suihkurajoitus"?

Vierailija
05.04.2025 |

Kun olitte lapsia/nuoria niin saitteko käydä suihkussa milloin huvitti? Mä sain käydä kaks kertaa viikossa ;(

Kommentit (186)

Vierailija
1/186 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lämmintä vettä tuli 5 min verran, kannatti miettiä, mihin sen käyttää.

Vierailija
2/186 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luojan kiitos ei ollut. Tuohan on lasten kaltoinkohtelua!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/186 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain käydä pesulla kans kaksi kertaa viikossa, sisko kyllä sai käydä joka päivä vähintään suihkussa. Toki parhaani yritin pestä lavuaarin yllä, jos pesulla ei saanu käydä muuten. 

Vierailija
4/186 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ollut.

Vierailija
5/186 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Vierailija
6/186 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain käydä pesulla kans kaksi kertaa viikossa, sisko kyllä sai käydä joka päivä vähintään suihkussa. Toki parhaani yritin pestä lavuaarin yllä, jos pesulla ei saanu käydä muuten. 

Perustelut?

Vierailija
7/186 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut lapsena, mutta nyt on, kun asun okt ja on lämminvesivaraaja ja vesi ja jätevesi maksaa paljon. Siinä laittaa rajoittamaan suihkussa käyntiä.

Vierailija
8/186 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli meilläkin rajoitus kuinka monta minuuttia sai päästää vettä.Joka päivä sai käydä max 10 min.näin 90-luvun alussa omakotitalossa.

Vierailija
9/186 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut lapsena, mutta nyt on, kun asun okt ja on lämminvesivaraaja ja vesi ja jätevesi maksaa paljon. Siinä laittaa rajoittamaan suihkussa käyntiä.

Toivottavasti sulla ei ole lapsia.

Vierailija
10/186 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustelut?

Äiti on aina vihannut mua ja sisko on se lempilapsi. Meillä nyt oli oikeesti aika paljon ongelmia lapsuuden kodissa...

11/186 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoastaan jos minä kävin. Kaikki muut osasivat käydä suihkussa sekunnilleen oikean mittaisen ajan, eivätkä ikinä jättäneet kylppärin lattialle vesiatomiakaan, mutta jos minä kävin suihkussa niin ukko rynni karjumaan että maailmasta on lämmin vesi loppu ja tulvan takia on soitettu palokunta. Aloin käydä salaa, ja silloin oli jännästi vesiasiat hyvin. Jos huomaamatta käyminen ei onnistunut, uimahallissa pääsi pesulle.

Vierailija
12/186 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli vähän se oletus että saunapäivinä peseydyttiin (3 x /vko) ja muuten suihkussa käytiin esim vain urheilutreenien jälkeen. Ei kuitenkaan suoraan kielletty, jos muulloinkin meni, mutta ei myöskään kannustettu vaikkapa joka päivä käymään. 90-2000-luvulla tämä.

Vierailija
13/186 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan, päinvastoin. Meillä käytiin joka päivä joko suihkussa tai kylvyssä.

Vierailija
14/186 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuten, mutta ei siellä turhaan ravattu. Ja suihkussa käydessä opetettiin sulkemaan hana pesuaineen levityksen ajaksi ja näin teen edelleen, en tuhlaa vettä. 

Vierailija
15/186 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ollut kylpyhuonetta. Saunaa ja muurinpohja pataa sai kellarissa lämmittää mielin määrin, mutta polttopuut olivat rakennus jätettä. Sementin peitossa olevia isoja vanerilevyjä ja muuta vastaavaa, jonka sahaaminen oli lapselle toivotonta. Minä olin lapsista ainoa, joka yritin saada poltettavaa näistä jätteistä. 

Aikuiset eivät lämmittäneet saunaa milloinkaan. 

Myöhemmin saatiin vessaan lämminvesi boileri kaasulla. Silloin sain pestyä tukan vähällä vedellä lavuaarissa. Ja kainalot.

Vaatteet piti pestä käsin saunareissulla. 

Kesällä pestiin tukka ja kainalot aina Saimaassa. Se oli juhlaa se, Olla puhdas. 

Vierailija
16/186 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut, sai käydä ammeessakin vaikka joka päivä.

Vierailija
17/186 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 luvun lopulla meillä ei vielä ollut suihkua eikä sisävessaa. Sauna lämpesi pihalla kaksi kertaa viikossa.  Paljon on tapahtunut  seitsemäänkymmeneen vuoteen.

Vierailija
18/186 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli vähän se oletus että saunapäivinä peseydyttiin (3 x /vko) ja muuten suihkussa käytiin esim vain urheilutreenien jälkeen. Ei kuitenkaan suoraan kielletty, jos muulloinkin meni, mutta ei myöskään kannustettu vaikkapa joka päivä käymään. 90-2000-luvulla tämä.

Niin ja meilläkin lämmin vesi loppui aina jossain kohtaa vähintäänkin viimeisenä saunassa käyviltä. Eli silloin kun käytiin niin piti olla suht ripeä sen veden valuttamisen kanssa.

Vierailija
19/186 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli, ja on nykyisin omassakin perheessä. Vesi on kallista.

Vierailija
20/186 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isällä oli joskus kausi 80-luvulla ettei saanut käydä suihkussa kuin kerran viikossa, saunan yhteydessä. Se kausi meni joskus ohi, koska ei toiminut kai ihan hyvin. Nyt aikuisena nalkuttaa kela (ministeriö) ja äiti, eikä uskalla käyttää vettä liiemmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kuusi