Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oliko muissakin perheissä lapsuudessa "suihkurajoitus"?

Vierailija
05.04.2025 |

Kun olitte lapsia/nuoria niin saitteko käydä suihkussa milloin huvitti? Mä sain käydä kaks kertaa viikossa ;(

Kommentit (186)

Vierailija
161/186 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ollu suihkua. Näin sellasen kapistuksen vasta armeijassa. Toki olin lukenut, kuullut ja nähnyt kuviakin sellaisesta.

Ei ollut koulussa, uimahallissa, harrastepaikoilla, sukulaisilla, kavereilla? Vai olitko sä se tynnyrissä elävä poika, josta kylillä puhuttiin?

Vierailija
162/186 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa lapsuudessa ei ollut rajoitusta, mutta omien lasten kohdalla rajoitus piti ottaa käyttöön. Viipyivät suihkussa niin kauan, että lämminvesi loppui kuumavesivaraajasta. Tyhjensivät siis yksistään koko pajatson. Kohtuus kaikessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/186 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin on saatu suomalaiset pakotettua "säästelemään kuumaa vettä" kuin jossain vedettömällä aavikolla ikään. Kuuman suihkun ei ihan oikeasti kuuluisi olla niin kallista maailman vetisimmässä maassa että sitä joutuu säännöstelemään. Meitä kansana on sen verran vähän kuluttamassa vettä että tuonkin takia koko homma haisee. Joku TAAS käärii voitot ja alistunut suomalainen nillittää parin minuutin suihkuista, myös keskellä talvea. (Toki se perityvä piheysgeenikin vaikuttaa)

Vierailija
164/186 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sauna oli kaksi kertaa viikossa. Muusta suihkussa käymisestä seurasi herkästi isän huutoa ja oveen jyskytystä. Lisäksi minulle uskoteltiin, että tukan peseminen kaksikin kertaa viikossa on paljon, ja jos pesee useammin, se alkaa rasvoittua niin, ettei edes kerran päivässä riitä. Kilttinä tyttönä sinnittelin likaisilla hiuksilla.

Meillä ei myöskään saanut pestä hiuksia muulloin kuin saunapäivinä. En ymmärrä vieläkään miksi. Oli tosi ällöttävää olla monta päivää rasvaisella hiuksilla.

Vierailija
165/186 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, mutta sekoittaja oli säädetty niin että suihkusta tuli melko haaleaa vettä. Se kyllä tehokkaasti karsi sitä suihkussa lotraamista :D

Vierailija
166/186 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ollut rajoituksia , eikä tule. Talyhtiössä kiinteä vesimaksu, kaikki saa olla niin pitkään kuin haluaa. 

Pitkiä hiuksia ei pestä missään minuuteissa. Älytöntä joku veden rajoittaminen.

Helppohan se on silloin sanoa, että on älytöntä veden rajoittaminen, kun ei joudu maksamaan todellisia kustannuksia. Kerrostalossa ilman asuntokohtaisia mittareita suht edullinen vesimaksu perustuu siihen, että jotkut käyttävät niukasta vettä, suurin osa kohtuullisesti ja sitten se osa voi tosiaan lutrata miten lystää.

Vierailija
167/186 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kylpyamme ja lilluin vaahtokylvyssä tasan niin usein kun huvitti 

Vierailija
168/186 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain käydä pesulla kans kaksi kertaa viikossa, sisko kyllä sai käydä joka päivä vähintään suihkussa. Toki parhaani yritin pestä lavuaarin yllä, jos pesulla ei saanu käydä muuten. 

Miksi noin?

Vierailija
169/186 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka päivä sai käydä suihkussa, mutta isä oli huolestunut vesimaksusta, ja huuteli joskus oven takaa: - Ooksä unohtanut itses sinne suihkuun?

Vierailija
170/186 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sai käydä vaikka joka päivä, mutta veden käytöstä kyllä valitettiin ja kitistiin. Olen syntynyt -86

Vierailija
171/186 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin kielikurssilla 2 kk ja isäntäperhe antoi käydä suihkussa joka toinen viikko. Vessapaperiakin pihtasivat. 

Kainalot ja hiukset sain pestyä lavuaarissa milloin vain, mitta silloinkin käskettiin säästää vettä. 

Miten alapesut, bidee?

Vierailija
172/186 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli vähän se oletus että saunapäivinä peseydyttiin (3 x /vko) ja muuten suihkussa käytiin esim vain urheilutreenien jälkeen. Ei kuitenkaan suoraan kielletty, jos muulloinkin meni, mutta ei myöskään kannustettu vaikkapa joka päivä käymään. 90-2000-luvulla tämä.

Joka päivä suihkussa käynti ei tee hyvää iholle. Ihmistä ei ole "suunniteltu" pesemään itseään saippualla joka päivä, eikä tavallisen ihmisen iho sellaista kestä. Sitten ihmetellään, kun on iho-ongelmia.

Tekee kyllä hyvää iholle, atooppisellekin. Saippuaa ei tarvita.

Vierailija
173/186 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut mitään rajoitusta eikä ole nytkään omassa kodissa.

Lapsuudenkodissa oli kaukolämpö ja kuuma vesi ei siten lopu vaikka olisi 24/7 juoksemassa. Mutta pienestä asti on tietenkin opetettu että vettä arvostetaan eikä tuhlata, aivan samoin kuin että palaakaan ruokaa ei heitetä pois (pizzan reunat lautaselle jättävät  vihastuttavat niin paljon että ei voi sanoin kuvata). Äiti ja isä olivat "likaisissa" työpaikoissa joten suihkussa käytiin joka päivä ja niin itsekin.

Nyt omassa kodissa sähköä menee 25 000 kWh vuodessa mutta ei ole mitään rajoituksia silti, tosin aika ja jaksaminen ei riitä jokapäiväiseen suihkuun - nyt väli on yleensä 2 - 4 vrk.

Vierailija
174/186 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin kielikurssilla 2 kk ja isäntäperhe antoi käydä suihkussa joka toinen viikko. Vessapaperiakin pihtasivat. 

Kainalot ja hiukset sain pestyä lavuaarissa milloin vain, mitta silloinkin käskettiin säästää vettä. 

Miten alapesut, bidee?

En tiedä englannista, mutta harvassa paikassa ulkomailla olen nähnyt vessoissa mitään käsisuihkuja.

Vierailija
175/186 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten alapesut, bidee?

En tiedä englannista, mutta harvassa paikassa ulkomailla olen nähnyt vessoissa mitään käsisuihkuja.

En tiedä, mistä tuon Englannin keksin, olin lukevinani niin, mutta eihän tuossa maata kerrottu. Ehkä oletin, kun omat kaverit ovat olleet kielikursseilla juuri siellä.

Mutta en siis ole nähnyt muuallakaan.

Vierailija
176/186 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut lapsena, mutta nyt on, kun asun okt ja on lämminvesivaraaja ja vesi ja jätevesi maksaa paljon. Siinä laittaa rajoittamaan suihkussa käyntiä.

Olet sekaisin

Vierailija
177/186 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olenkin miettinyt että tämä suomalaisten mielenvikainen "veden säästäminen" ja suihkun kyttääminen on perujaan jostain traumoista. Kun lukee näitä tarinoita miten perheen lapsia on kohdeltu niin huh huh. Jopa k.maalaiset losottelevat vettä suihkussa mielin määrin ja monissa maissa on edelleen ammeet käytössä. Vain Suomessa halutaan muutaman minuutin suihkuja ja rakennetään tönöjä niin ettei useammalle ihmiselle riitä lämmintä vettä. Mitä hittoa oikeasti?

Kiva varmaan menkkailevilla tytöillä ollut tuollaisissa sairaissa perheissä joissa ei päässyt pesulle jos oli tarvetta. 

Tuosta menkkailusta tuli kerran taas mieleeni oma lapsuus/nuoruus. Olen jo yli 70v ja menkat alkoivat kun olin 11v. Tavallinen maanviljelijäperhe suurehkon kaupungin ulkopuolella. Parhaimmillaan sauna lämmitettiin kerran viikossa muttei koskaan enemmän. Kovina pakkaskausina saattoi olla kolmekin viikkoa väliä. En osaa edes kuvitella miten paljon sitä haisi ja kuitenkin kävin kaupungissa koulua. Sisällä ei talossa ei ollut minkäänlaista pesupaikkaa. Tuvassa hana josta kylmä vesi eikä viemäriä. Tämä siis 60-luvulla ja 70-luvun alussa.

Vierailija
178/186 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena 60- ja 70-luvulla peseydyttiin kokonaan kerran viikossa, kun käytiin saunassa.

Teininä sitten aloin pestä hiuksia useammin kuin kerran viikossa, koska ne rasvoittuivat niin nopeasti. Ja isän kielloista huolimatta aloin myös käydä suihkussa useammin, koska oli niin hikisennihkeä olo. Siitä seurasi riitoja, mutta kun ilmeni, että jotkut luokkakaverit kävivät suihkussa päivittäin...

Vierailija
179/186 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sai kyllä käydä vaikka joka päivä, tai oikeastaan melkein piti kun äiti oli hygieeniafriikki. Siellä ei tosin saanut olla viittä minuttiia pitempään, että kaikille riitti lämmintä vettä kun meitä oli kuusi lasta ja vanhemmat.

Vierailija
180/186 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun lapsuus oli seitkytluvulla kerrostaloasunnossa. Silloin oli vesi sekä sähkö halpaa, toisin kuin tänä päivänä. Kerran viikossa saunottiin taloyhtiön saunassa josta meni kyllä  saunamaksu jossa suihkussa kyllä oltiin rajattomasti. Päivittäin kylvettiin kylpyammeessa, koska meillä oli vain käsisuihku. Kukaan ei kieltänyt menemästä kylpyyn. Voi vaan kuvitella miten paljon amme veti vettä. Olin ainoa lapsi niin ei ollut tappeluja vuoroista. Tänä päivänä pitää vettä sekä sähköä säästää. Ihmetelkää sitä

Itse asiassa kylpyyn ei tarvitse täyttää vedellä koko ammetta. Aikuisena asuin pari vuotta asunnossa, jonka kylppärissä oli amme ja sen yhteydessä suihku. Kun laitoin ammeeseen korkin ja kävin suihkussa, niin vettä kertyi sen verran, että siinä olisi voinut kylpeäkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kolme