Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puhetyylistä voi erottaa sosiaaliluokan, oletteko huomanneet?

Vierailija
04.04.2025 |

Keskiluokka ja varsinkin ylempi keskiluokka ja eliitti puhuvat (pääosin) hillitysti ja käyttävät sivistyssanoja sopivasti. Työväestö huutaa ja karjuu ja suomen kielen käyttö ja intonaatio eroavat selvästi koulutetuista. 

Kommentit (205)

Vierailija
121/205 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap puhuu passkaa

Vierailija
122/205 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut, että aloittaja ei kuulu eliittiin, ylempään tai alempaan keskiluokkaan...

Taisi itse asiassa jäädä luokalle...

Huomasin että (aloittaja matkii mun kirjoitustyyliä), en tiedä mitä ajattelen tästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/205 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuluuko sana tiä (= tie) sivistyneeseen kielenkäyttöön? 

Murremuoto. Huvittaahan se.

Kieltämättä huvittavaa tämä teidän junttinousukkaiden kielenkäyttö. Elämän itseisarvo on pyrkiä pyörimään typerissä kokkareissa kädessä lohella päällystetty ruisnappi ja koettaa samalla puhua ns. sivistyneesti. 

Pyörin mieluummin junttinousukkaiden kokkareissa kuin kiroilevien herravihaisten karaokebaareissa. Ei se silti mikään itseisarvo ole.

Hahaa, myönnät siis olevasti rasis*ti joka vihaa tämän maan selkärankaa eli duunareita. Jutuistasi paistaa miten paljon sinulla on pelkkää joutoaikaa. 

Tässä jälleen mainio tekstinäyte alemman yhteiskuntaluokan puhetavasta. Syöttö viestiketjun aloittajan lapaan.

Vierailija
124/205 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten ärsyttää porukka, joka kysyy kaikesta mitä maksoi... kertoo paljon.

Vierailija
125/205 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Somessa keski-ikäinen idiootti paistaa jatkuvasti läsnäolollaan teiniaksentteneineen. 

Vierailija
126/205 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveisin isän rahoilla elelevä 16 vee 

Vierailija
127/205 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Somessa keski-ikäinen idiootti paistaa jatkuvasti läsnäolollaan teiniaksentteneineen. 

Tämä

Vierailija
128/205 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puheesta kuulee onko ihminen lukenut muutakin kuin maitopurkin kylkeä. Kouluttamattomuus kuuluu usein myös runsaana kiroiluna.

Minä olen ihan duunari enkä kiroile juuri yhtään. Korkeammin koulutetut ystäväni taas ovat kovia kiroilemaan.

Vierailija
129/205 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

w t - luokka käyttää lauseissa välimerkkeinä ja sivistyssanoina sitä tunnettua v-sanaa, jolla kutsutaan myös naisen alapäätä. Jos vähintään 1 v-sana ei ole lauseessa, se on kielioppivirhe.

Wt-luokka? Mikä sosiaaliluokka tämä on?

White trash eli kantasuomalainen, heikosti koulutettu, vähätuloinen, vailla yhteiskunnallista vaikutusvaltaa oleva alempi sosiaaliluokka.

Vierailija
130/205 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keski-ikäinen idiootti? Joku sosiaaliluokka tämäkin?

Vierailija
131/205 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aksentteineen. Kannattaa käyttää vain sellaisia vierasperäisiä sanoja, joiden merkityksen ja kirjoitustavan tuntee.

Vierailija
132/205 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei Suomessa edes ole mitään yhteiskuntaluokkia. Verotus hoitaa sen kauniisti niin, että kaikille jää käteen yhtä vähän. 

Korkeasti koulutettu voi olla köyhä, ja vähän koulutettu hyvätuloinen. Miten siitä mitään yhteiskuntaluokkaa saa aikaiseksi? Ei mitenkään.

Toisaalta tunnen monia hyvätuloisiakin ihmisiä, jotka valittavat olevansa köyhiä. Elämänhallinnan ongelmia on ja kaikki rahat kuuluvat turhuuteen. Sitten on taas ihmisiä, jotka elävät pienillä tulolla, keräävät pulloja ja säästävät kaikesta, vaikka rahaa olisi paljon.

Suomessa yhteiskuntaluokka on kunkin pään sisäinen asia. Voit ihan itse päättää mikä olet.

Yhteiskuntaluokkaa määrittää taloudellisten resurssien lisäksi sosiaalinen ja kulttuurinen pääoma, joita taas määrittää mm. koulutus ja perhetausta. Pelkästään taloudelliset resurssit ei rii

Lukekaa Bourdieunne 😆 Bourdieun teoriat olivat osuvia 50 v takaisessa Ranskassa. Palstasosiologien olisi hyvä ymmärtää, että hänen kirjoituksensa ovat teorioita, eivät faktoja. Lukekaa myös Marxinne jne.

Vierailija
133/205 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveisin isän rahoilla elelevä 16 vee 

Väärin. Kohta työt lopettava alle 60-vuotias, joka omalla työllään ja sijoituksilla hankkinut omaisuutensa.

Vierailija
134/205 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eliitin tunnistaa siitä, että puhutaan kirjakieltä, eikä ymmärretä huumoria tai se heidän "huumori" kohdistuu aina johonkin luokkaeroihin (joita ei siis käytännössä ole ainakaan köyhien ja keskituloisten kohdalla).

Vierailija
135/205 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiroilevat ihmiset ovat muita älykkäämpiä. Tutkittu juttu. Kiroilu kuulostaa kamalalta, mutta muistakaa että tälläinen ihminen on hyvinkin älykäs.

Vierailija
136/205 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentti nro 124. Päivät sohvalla loikoileva penkkiurheilija? Korjaa ihmeessä kaikkien kommenttien kielioppivirheet ja katsotaan kuinka hyvin on Suomen äidinkieli hallussa. 

Vierailija
137/205 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole huomannut. Tunnen monesta ns yhteiskunta luokasta ihmisiä, enkä ole huomannut puheessa eroa. Toki yksi ihminen erottuu mutta pitää halla-ahoa älykkäänä, on siis täysin rasisti 

Oletpas sinä yksinkertainen ihminen. Vaikka et pidäkään Halla-ahosta, tai hänen politiikastaan on hän silti älykäs. Huomaisit tämän jos sinun älykkyys riittäisi.

Sivusta vastaan;

Oon sinun kanssa samaa mieltä, Halla-Aho on kirjaviisas, mutta en tunne enempää että tietäisin onko muulla tavalla viisas. Terveisin Ei populisti

Todella älykäs ihminen tajuaa pysyä erossa populismista. Poikkeuksena ehkä tietyt neuroepätyypilliset tapaukset.

Vierailija
138/205 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei Suomessa edes ole mitään yhteiskuntaluokkia. Verotus hoitaa sen kauniisti niin, että kaikille jää käteen yhtä vähän. 

Korkeasti koulutettu voi olla köyhä, ja vähän koulutettu hyvätuloinen. Miten siitä mitään yhteiskuntaluokkaa saa aikaiseksi? Ei mitenkään.

Toisaalta tunnen monia hyvätuloisiakin ihmisiä, jotka valittavat olevansa köyhiä. Elämänhallinnan ongelmia on ja kaikki rahat kuuluvat turhuuteen. Sitten on taas ihmisiä, jotka elävät pienillä tulolla, keräävät pulloja ja säästävät kaikesta, vaikka rahaa olisi paljon.

Suomessa yhteiskuntaluokka on kunkin pään sisäinen asia. Voit ihan itse päättää mikä olet.

Yhteiskuntaluokkaa määrittää taloudellisten resurssien lisäksi sosiaalinen ja kulttuurinen pääoma, joita taas määrittää mm. koulutus ja perhetausta. Pelkästään taloudelliset resurssit ei rii

Duunari ei ole alaluokkaa vaan työväenluokkaa.

Vierailija
139/205 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aksentteineen. Kannattaa käyttää vain sellaisia vierasperäisiä sanoja, joiden merkityksen ja kirjoitustavan tuntee.

Minkä kielen vierasperäinen sana onkaan pikku-nousukas kyseessä? Montako kielioppi virhettä löysit😄? 

Vierailija
140/205 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut, että aloittaja ei kuulu eliittiin, ylempään tai alempaan keskiluokkaan...

Taisi itse asiassa jäädä luokalle...

Huomasin että (aloittaja matkii mun kirjoitustyyliä), en tiedä mitä ajattelen tästä.

Ei kannata (hirveän) suuria johtopäätöksiä tehdä. Ainakin omien sanojesi mukaan aloitus ei ollut sinun tekemäsi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi neljä