Puhetyylistä voi erottaa sosiaaliluokan, oletteko huomanneet?
Keskiluokka ja varsinkin ylempi keskiluokka ja eliitti puhuvat (pääosin) hillitysti ja käyttävät sivistyssanoja sopivasti. Työväestö huutaa ja karjuu ja suomen kielen käyttö ja intonaatio eroavat selvästi koulutetuista.
Kommentit (205)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiroilevat ihmiset ovat muita älykkäämpiä. Tutkittu juttu. Kiroilu kuulostaa kamalalta, mutta muistakaa että tälläinen ihminen on hyvinkin älykäs.
Kerrotko lisää tästä tutkimustiedosta. Erityisesti, tunnut väittävän, että kiroilijat ovat vääjäämättä "hyvinkin" älykkäitä. Jännittävä tutkimustieto tosiaankin.
Ohiksena olen myös lukenut, että kiroilijoilla on keskimäärin laajempi sanavarasto ja luovempi tapa käyttää kieltä. En etsi sinulle linkkejä.
Onko luovuutta ja älykkyyttä käyttää köyhää kieltä.
Vierailija kirjoitti:
Koko tässä keskustelussa on ongelmallista monien "minä ja mun kaverit" asenne.
Ei se, miten sinä ja sinun kaverit toimitte, ole millään tavalla kiinnostava vastaus aloittajan kysymykseen, eli siihen, onko eri sosiaalisten luokkien puhetapa erilainen.
Pitäisi aivan kiihkottomasti tarkastella, millaista on työväenluokan (ja yhteiskunnan tukia nauttivien) puhetapa ja toisaalta millaista on työssä käyvien puhetapa. Tässä on kysymys korrelaatiosta eli suurten ihmismassojen arvioinnista, ei se miten "minä ja mun kaverit" toimivat.
Tämän keskustelun tarkoitus on jakaa anekdootteja ja henkilökohtaisia tuntemuksia. Harvalla meistä on viisivuotinen apuraha asian tutkimiseen.
Avoparini on suomenruotsalainen ja akateeminen. Ihanaa! Itse olen suomalainen ja duunari.
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko meille muillekin, että mikä osa teidän murteessa tekee teidät jotenkin muita paremmiksi tai viisaammiksi? En ole nimittäin tavannut missään muualla Suomessa niin junttia ja typerää porukk
No minäpä kerron, vaikka en tiedä kenestä kuopiolaisesta puhut. Me olemme Pohjois-Karjalasta, Kuopio on aika kaukana ja Pohjois-Savoa. Ei mikään tee paremmaksi, mutta ei myöskään huonommaksi. Sen sijaan pari tuttuani, jotka yrittävät peitellä sitä mitä ovat, ovat suorastaan koomisen kuuloisia: ovat ruvenneet kirjakieltä esittämään, mutta aina silloin tällöin lipsahtaa ja sitten on niitä murresanoja siellä muka-niin-hienon kirjakielen seassa. :-D PS. En ole tavannut junttia ja typerää porukkaa siellä Savossakaan, enkä muuallakaan, paitsi näissä nettikeskusteluissa kuten juuri nyt.
Olen huomannut, ei toisin päde kaikkiin, mutta ainakin 50 % tapauksista. Hiljattain tapasin duunarin, joka puhui kuin olisi ylempää keskiluokkaa. Äänestin häntä, paitsi että olin asioista samaa mieltä, mutta myös puhetavan vuoksi. Eleistä ja ilmeistä tunnistin hänet silti duunariksi ja olin oikeassa. Ilman kohtaamista ja puhetapaa, en olisi äänestänyt ketään.