Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäisenä lapselle kannattaa kertoa, että hänellä on tili, jonne on säästetty rahaa?

Vierailija
02.04.2025 |

Mä en koskaan saanut kotoa mitään, joten ei ole mitään kokemusta tällaisesta: Lapsen isovanhemmat säästävät hänelle joka kuukausi rahastotilille vähän, ja summa tulee olemaan varmaan ainakin 10 000 euroa siinä vaiheessa, kun lapsi on 18, ja pääsee rahoihin käsiksi. En pysty edes kuvittelemaan, millaista olisi aloittaa oma elämä muuten kuin rutiköyhänä, mutta olen tosi onnellinen lapsen puolesta, että hänellä on erilainen tilanne kuin mulla on ollut. 

Kauhuskenaario on tietenkin se, että lapsi hummaa tilin tyhjäksi välittömästi. Kotona opetetaan kyllä jo säästäväisyyttä, ja napero jemmaillee kolikoitaan säästöpossuun, ja tietää, että jos jotain haluaa, sitä varten pitää säästää, asioita ei aina saa heti. Eli yritän opettaa järkevää rahankäyttöä jo pienestä saakka.

Mutta minkä ikäisenä lapselle kannattaa kertoa, että hänellä on rahaa, ja miten?

Kommentit (70)

Vierailija
1/70 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjaa jo pienestä pitäen siihen, että rahan eteen pitää tehdä asioita. Ja jos nämä tulee hoitumaan, niin sitten on tietyssä iässä palkkio asiasta.

Vierailija
2/70 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohjaa jo pienestä pitäen siihen, että rahan eteen pitää tehdä asioita. Ja jos nämä tulee hoitumaan, niin sitten on tietyssä iässä palkkio asiasta.

Mutta se raha, joka tilillä on, ei ole ehdollisesti hänen. Se on hänen, eikä mulla ole oikeutta sitä häneltä ottaa. Sen saaminen ei ole kiinni mistään suorittamisesta. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/70 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Baariinhan se katoaa. Tarjotaan kavereille ja esitetään vastakkaiselle sukupuolelle, että on millä mällätä. 10 000e aika nopeasti tuhlattu. 4 kuukautta ja pullon pohja pilkottaa. 

Vierailija
4/70 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä 30 vuotiaana tai sitten et koskaan. Pidät itselläsi käyttöoikeuden ja annat sieltä lapselle pieniä summia silloin kun niitä tarvitsee. Esim siloin kun hän tarvitsee käsirahan ensimmäiseen asuntoon tai tukea kotinsa remonttiin. Tai esimerkiksi silloin kun hän saa lapsia, niin voit auttaa maksamalla heidän päiväkotimaksuja,

Älä anna niitä rahoja 18-25 vuotiaalle, hän tuhlaa ne matkoihin ja baareihin yms.

Vierailija
5/70 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä 30 vuotiaana tai sitten et koskaan. Pidät itselläsi käyttöoikeuden ja annat sieltä lapselle pieniä summia silloin kun niitä tarvitsee. Esim siloin kun hän tarvitsee käsirahan ensimmäiseen asuntoon tai tukea kotinsa remonttiin. Tai esimerkiksi silloin kun hän saa lapsia, niin voit auttaa maksamalla heidän päiväkotimaksuja,

Älä anna niitä rahoja 18-25 vuotiaalle, hän tuhlaa ne matkoihin ja baareihin yms.

Lapsi saa käyttöoikeuden täyttäessään 18. Siihen ei voi huoltaja vaikuttaa.

Vierailija
6/70 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa milloin haluatte, mutta muistakaa siirtää tili lapsen nimiin ennen kuin hän täyttää 18! Muuten verottaja vie pääomatuloveron (30 prosenttia) lisäksi lahjaveroa. Tämä on myös säästövakuutusten pommi. Älkää ottako säästövakuutuksia ikinä omiin nimiinne ja laittako lastanne edunsaajaksi!

Vierailija
7/70 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta se raha, joka tilillä on, ei ole ehdollisesti hänen. Se on hänen, eikä mulla ole oikeutta sitä häneltä ottaa. Sen saaminen ei ole kiinni mistään suorittamisesta. Ap

Ohjaa silti.

työskentelen lasten kanssa ja itselläni on huono kokemus siitä, miten moni lapsi olettaa kaiken olevan itsestään selvyys. Juuri esim. raha-asioissa.

Vierailija
8/70 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne rahat on lapsen omat, ja omalla tilillä. En voi (enkä halua) niitä häneltä pimittää mitenkään. 18-vuotiaana tili on hänen hallinnassaan. Se ei ole järkevin ikä kertoa asiasta, en todellakaan halua euforisissa 18 v -synttäritunnelmissa yhtäkkiä kertoa hänelle, että ai niin muuten, sulla on tuolla kymppitonni sitten tuolla tilillä. Pitää ehdottomasti kertoa rauhassa ja aikaisemmin, muuten ylilyönti on varmaan aika taattu. Ap

Vierailija
9/70 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne rahat on lapsen omat, ja omalla tilillä. En voi (enkä halua) niitä häneltä pimittää mitenkään. 18-vuotiaana tili on hänen hallinnassaan. Se ei ole järkevin ikä kertoa asiasta, en todellakaan halua euforisissa 18 v -synttäritunnelmissa yhtäkkiä kertoa hänelle, että ai niin muuten, sulla on tuolla kymppitonni sitten tuolla tilillä. Pitää ehdottomasti kertoa rauhassa ja aikaisemmin, muuten ylilyönti on varmaan aika taattu. Ap

Ja koska et halua, niin onkin todella tärkeää ohjata häntä siihen, että kaikki ei ole helppoa ja itsestään selvyyttä.

Vierailija
10/70 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja koska et halua, niin onkin todella tärkeää ohjata häntä siihen, että kaikki ei ole helppoa ja itsestään selvyyttä.

Ja kuten jo aloituksessa kerroin, niin teen koko ajan. Lapsi on nyt 4-vuotias. Kysymykseni ei koskenut tätä asiaa. Ap

Vierailija
11/70 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsissa on toki eroja, mutta hyvin pitkälti lapset oppii kun näkevät millaisia rahankäyttäjiä omat vanhemmat on. Vastuullista rahankäyttöä voi opettaa, esim viikkorahasta aina osa säästöön. Sitten vanhempana se on jo automaattinen tapa laittaa osa palkasta jemmaan. Kannattaa myös alkaa puhua mitä asuminen maksaa ja elämä yleensäkin maksaa. Ja mikä etu ois jos olisi asuntoa varten säästöjä.

Itse pelkäsin samaa, mutta nykyään lapsi on jo aikuinen ja asuu omassa asunnossa, laina järjestyi helposti ilman takaajia kun oli iso pesämuna ja eka vakityöpaikka. Sanoisin, että rahankäyttäjänä hän on järkevä. Ei liian nuuka kuitenkaan. Sai tietää rahoista 15 vuotiaana.

Vierailija
12/70 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsissa on toki eroja, mutta hyvin pitkälti lapset oppii kun näkevät millaisia rahankäyttäjiä omat vanhemmat on. Vastuullista rahankäyttöä voi opettaa, esim viikkorahasta aina osa säästöön. Sitten vanhempana se on jo automaattinen tapa laittaa osa palkasta jemmaan. Kannattaa myös alkaa puhua mitä asuminen maksaa ja elämä yleensäkin maksaa. Ja mikä etu ois jos olisi asuntoa varten säästöjä.

Itse pelkäsin samaa, mutta nykyään lapsi on jo aikuinen ja asuu omassa asunnossa, laina järjestyi helposti ilman takaajia kun oli iso pesämuna ja eka vakityöpaikka. Sanoisin, että rahankäyttäjänä hän on järkevä. Ei liian nuuka kuitenkaan. Sai tietää rahoista 15 vuotiaana.

Mun on tosi vaikeaa kuvitella sitä keskustelua, jonka aikanaan käyn lapseni kanssa tästä asiasta. Se on ihan kuin larppaisi jonkun muun elämää. Että "ai niin, sulla on muuten rahaa". Tuo koko todellisuus on niin kovin kovin vieras, kun on joutunut itse niska limassa joka ikisen asian itselleen raatamaan. Tuntuu ihan kummalliselta. Ap

Vierailija
13/70 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

perintönä sitten.

Vierailija
14/70 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetat tietenkin pienestä pitäen rahan käyttöä, vaikka tavoitteellista säästämistä johonkin pieneen kohteeseen, kuten vaikka haluamaansa leluun omista rahoistaan. Nykyisillä korttisysteemeillä lapsilta jää rahan arvo aika hämäräksi ja raha ylipäätään. Avaa lapsille omat käyttötilit, jos heillä ei sellaisia vielä ole, joskus kouluikäisenä tulee oma maksukortti (tai mikä se tapa tuossa vaiheessa sattuukin olemaan) käyttöön. Tuollaisen tilin kanssa on hyvä harjoitella rahankäyttöä. Myös laskut ja miten kaikki maksaa, kannattaa ottaa jossain vaiheessa puheeksi, ettei tule täysi-ikäisenä yllätyksenä, että sellaisiakin pitää hoitaa. Yläkoulussa viimeistään tarvitsee yleensä ne pankkitunnuksetkin asioiden hoitamiseen. Jossain veiheessa sitten voi kertoa, että sen käyttötilin lisäksi on olemassa toisenlainenkin tili, mihin hänelle on säästetty vähän enemmänkin rahaa ja hän tulee sen saamaan täysi-ikäisenä. Pohditte yhdessä mihin niitä rahoja voisi sitten tulevaisuudessa käyttää - järkeävästi.

Kun on opettanut terveen suhtaumisen rahaan, niin suurin osa ei niitä rahoja törsää samantien turhuuksiin. Aina on joukossa joku, jolle pitää olla kaikki heti ja nyt ja vielä näyttää samalla muille, että jotain millä mällätä.

Vierailija
15/70 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivasti tulee kasvatusvinkkiä, oletusarvona, että mulla ole osaamista kasvattaa lasta järkeväksi rahankäyttäjäksi. Kysymys oli nyt kuitenkin se, että miten, ja minkä ikäisenä muut samassa tilanteessa olevat ovat kertoneet lapselle, että rahaa on. Ei se, kuinka lapsi kasvatetaan.

Vierailija
16/70 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kivasti tulee kasvatusvinkkiä, oletusarvona, että mulla ole osaamista kasvattaa lasta järkeväksi rahankäyttäjäksi. Kysymys oli nyt kuitenkin se, että miten, ja minkä ikäisenä muut samassa tilanteessa olevat ovat kertoneet lapselle, että rahaa on. Ei se, kuinka lapsi kasvatetaan.

Ap siis tämä

Vierailija
17/70 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kuten jo aloituksessa kerroin, niin teen koko ajan. Lapsi on nyt 4-vuotias. Kysymykseni ei koskenut tätä asiaa. Ap

4v?! Pohdinta ei taida olla kovin ajankohtaista.

Vierailija
18/70 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olet varma että et pirraa niitä rahoja mihinkään.

Terv: Joku jolle vanhemmat kertoivat tilistäni kun olin 10v ja jonne halusin aina itse laittaa viikkorahasta puolet (sain 10 markkaa viikkorahaa), ja kun täytin 18 tili oli nollassa koska vanhempani käyttivät rahoja milloin mihinkin.

Vierailija
19/70 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan viisvuotiaalle tuli kerrottua, laitettiin lahjarahaa tilille. 9-vuotiaan kanssa tutkittiin hänen rahastojaan että mitä tuttuja yrityksiä niissä on mukana. Rahoista on kokoajan aivopesty että ne on opiskeluun ja/tai asuntoon.

Muutama kk 18v päivään. Säästössä on suunnilleen 20000€ - verot. Tuskin alkaa ekana tuhlata, just talvella kysyi pitääkö hänen maksaa autokoulu itse. Jättää varmaan käymättä jos saldo hupenis.

Vierailija
20/70 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olet varma että et pirraa niitä rahoja mihinkään.

Terv: Joku jolle vanhemmat kertoivat tilistäni kun olin 10v ja jonne halusin aina itse laittaa viikkorahasta puolet (sain 10 markkaa viikkorahaa), ja kun täytin 18 tili oli nollassa koska vanhempani käyttivät rahoja milloin mihinkin.

Lapsen omalta tililtä rahan ottaminen on rikos. Mä voisin tehdä niin, mutta en koskaan tekisi. 

https://yle.fi/a/74-20074680

Ap