Minkä ikäisenä lapselle kannattaa kertoa, että hänellä on tili, jonne on säästetty rahaa?
Mä en koskaan saanut kotoa mitään, joten ei ole mitään kokemusta tällaisesta: Lapsen isovanhemmat säästävät hänelle joka kuukausi rahastotilille vähän, ja summa tulee olemaan varmaan ainakin 10 000 euroa siinä vaiheessa, kun lapsi on 18, ja pääsee rahoihin käsiksi. En pysty edes kuvittelemaan, millaista olisi aloittaa oma elämä muuten kuin rutiköyhänä, mutta olen tosi onnellinen lapsen puolesta, että hänellä on erilainen tilanne kuin mulla on ollut.
Kauhuskenaario on tietenkin se, että lapsi hummaa tilin tyhjäksi välittömästi. Kotona opetetaan kyllä jo säästäväisyyttä, ja napero jemmaillee kolikoitaan säästöpossuun, ja tietää, että jos jotain haluaa, sitä varten pitää säästää, asioita ei aina saa heti. Eli yritän opettaa järkevää rahankäyttöä jo pienestä saakka.
Mutta minkä ikäisenä lapselle kannattaa kertoa, että hänellä on rahaa, ja miten?
Kommentit (70)
Kyllä meillä on kerrottu aika nuorena. Silloin kun possu on tullut täyteen niin ollaan viety se pankkiin ja rahat on talletettu lapsen tilille.
Minulle talletettiin syntymäpäivä- ja joululahjoina rahaa tilille, johon sain pankkikortin 11 vuotiaana. Käytännössä käytin korttia vain käteisen nostamiseen, jos halusin ostaa jotain kuten uuden puhelimen tms. Rahaa taisi silloin olla jotain 4000 euroa tilillä. Mielestäni se oli jo opettavaista, että sain lapsena itse ostaa omia juttujani vaikkapa harrastuksiin sen sijaan, että vanhemmat maksaa kaikki automaattisesti. Toki he paljon osallistuivat kuluihini ja ostivat vaatteita ym jos yhdessä oltiin kaupoilla. 18-vuotiaana jos saa ekaa kertaa omaa rahaa käyttöönsä tonnien edestä, niin tottakai se voi houkuttaa hassaamaan kaiken, kun ei ole ymmärtänyt miten sitä rahaa tilille tulee (jos enää tulee). Lapsesta asti, kun oppi miten paljon rahaa omistaa, miten sitä kuluu ostoksiin, oli todella helppoa nuorena aikuisena arpoa ostaako rahoilla lukiokirjat vai kavereille kaljaa. Ostin ne lukiokirjat ja opiskelin itseni hyvätuloiselle alalle. Köyhyydestä on päästy, mutta edelleen olen tarkka rahojeni kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Aina kannattaa vähän sivulauseessa viljellä niitä säästämisen keinoja ja ettei kaikkea oikeasti tarvitse ostaa. Koska tavarahan ei maailmasta lopu.
Tää tulee meillä kyllä aivan varmasti. Olen itse aina ollut säästeliäs, koska on ollut pakko. Ja olisin varmaan muutenkin ekologisista syistä. Taaperonkin kanssa näitä keskusteluja pääsee käymään melkein päivittäin kauppareissuilla. Kaikkea ei osteta, mitä halutaan, ja jos jotain kovasti halutaan, sitten säästetään. Lapsi tietää myös, esim. että vettä tai sähköä ei tuhlata. Kirpparit on arkipäivää, ja paljon puhutaan siitä, mikä on luonnolle hyväksi, ja mitkä asiat on elämässä oikeasti tärkeitä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kivasti tulee kasvatusvinkkiä, oletusarvona, että mulla ole osaamista kasvattaa lasta järkeväksi rahankäyttäjäksi. Kysymys oli nyt kuitenkin se, että miten, ja minkä ikäisenä muut samassa tilanteessa olevat ovat kertoneet lapselle, että rahaa on. Ei se, kuinka lapsi kasvatetaan.
No onpa taas vastaus.
Tähänhän riippuu minkäkainen lapsesta tulee.
Me ollaan ostettu jokaiselle lapselle oma asunto ja vanhin sai tietää siitä yli 20 vuotiaana
Juu, mutta kun aloituksessa ei kysytty, että miten lapsi opetetaan järkeväksi rahankäyttäjäksi.
Vierailija kirjoitti:
Näetkö sinä sen rahastotilin saldon, että sinne kertyy rahaa?Voi olla ikävä yllätys, jos sitten huomataankin ettei isovanhemmat olekaan säästäneet. Toisaalta mitä tahansa voi tapahtua, että säästäminen loppuu eikä rahaa kerry.
Kun lapsi on teini niin on hyvä valmistaa häntä sanomalla, että rahaa on säästössä autokoulua ym kaikkea tarpeellista varten ja hän saa itse päättää miten käyttää. Siinä vaiheessa on jo varmaa, että rahaa on säästetty. Jos siis tiedät saldon varmasti.
Juu, kyllä näen. Sinne tulee tietty summa joka kuukausi. Alaikäisen tili on aina jonkun hallinnassa, se näkyy mun verkkopankissa. Ap
Älä tartuta rahanpelkoa lapseen. Se oikeasti vaikuttaa. Kun uskoo että ei koskaan ole rahan arvoinen eikä osaa käyttää sitä oikein, ennustus alkaa toteuttaa itseään.
Me kerrottiin lapselle, kun hän oli noin 7-vuotias. Olin vähän tarkoituksella joskus ohimennen maininnut lapselle hänen pankkitilinsä, ja sitten jossain vaiheessa hän hoksasi kysyä, paljonko siellä on rahaa, jolloin kerroin suoraan.
Osaat varmasti hyvin kasvattaa lapsesi arvojesi mukaan. Tuosta lahjatilistä ei nyt 4-vuotiaan kanssa tarvitse olla tietääkseenkään hänen kanssaan. Joskus yläasteella, kun isommat ostokset muutenkin voivat olla ajankohtaisia, voit kertoa lahjasta.
Tai
Minkä ikäisenä lapselle kannattaa kertoa, että hänellä OLi tili, jonne OLI säästetty rahaa?
----rahat palaneet eteläreissuihin?
No onpa taas vastaus.
Tähänhän riippuu minkäkainen lapsesta tulee.
Me ollaan ostettu jokaiselle lapselle oma asunto ja vanhin sai tietää siitä yli 20 vuotiaana