Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä lapselle kannattaa kertoa, että hänellä on tili, jonne on säästetty rahaa?

Vierailija
02.04.2025 |

Mä en koskaan saanut kotoa mitään, joten ei ole mitään kokemusta tällaisesta: Lapsen isovanhemmat säästävät hänelle joka kuukausi rahastotilille vähän, ja summa tulee olemaan varmaan ainakin 10 000 euroa siinä vaiheessa, kun lapsi on 18, ja pääsee rahoihin käsiksi. En pysty edes kuvittelemaan, millaista olisi aloittaa oma elämä muuten kuin rutiköyhänä, mutta olen tosi onnellinen lapsen puolesta, että hänellä on erilainen tilanne kuin mulla on ollut. 

Kauhuskenaario on tietenkin se, että lapsi hummaa tilin tyhjäksi välittömästi. Kotona opetetaan kyllä jo säästäväisyyttä, ja napero jemmaillee kolikoitaan säästöpossuun, ja tietää, että jos jotain haluaa, sitä varten pitää säästää, asioita ei aina saa heti. Eli yritän opettaa järkevää rahankäyttöä jo pienestä saakka.

Mutta minkä ikäisenä lapselle kannattaa kertoa, että hänellä on rahaa, ja miten?

Kommentit (96)

Vierailija
81/96 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasta 30 v tai kun ostaa kämpän.

Kokemusta on että liian nuori tuhlaa sen summan turhuuteen. 

Juuri näin. Ei ymmärrä rahan arvoa vielä. 

Vierailija
82/96 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole kertonut siinä vaiheessa kun he ovat käyttäneet omaa rahaa enemmän kuin karkkipussiin. Omaa rahaa he ovat oppineet käyttämään vähitellen. Käyttöön säästöt ovat saa 18 vuotiaan, mutta eivät ole tuhlanneet rahoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/96 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muistoni omasta paapastani oli kun hän laittoi aina kun kävin setelin sivuun ja kertoi laittavansa sen mun pankkitilille. Sain 18-vuotiaana kaksi tiliä käyttööni, toisessa oli paappani säästämät rahat ja toisessa vanhempieni.  Vanhempani ovat opettaneet nuukuutta ja asioiden eteen aina jouduin tekeen töitä.. Säästämiseen olin liian impulsiivinen, mutta sitäkin harjoiteltiin..

No miten kävi? No olihan mulla huikee 18v kesä 😅. Tällä hetkellä, hyvin toimeentuleva, osakkeita, säästöjö, toki lainaakin. Mutta itse kerrytetty säästöjö ja itse hoidettua lainaa.. 

Entä ne tuhlatut rahat? Olen äärimmäisen kiitollinen että sain lukiolaisena/ opiskelijana elää täysillä . Silloin kun on aikaa ja mahdolisuusksia mennä, niin useimmiten juuri tuossa iässä sitä varallisuutta ei ole tehdä mitään. 

Lähipiirissäni oli myös muita, jotka saivat myös paljon rahaa 18 vuotta täyttäessään ja suurin osa kyllä vuorollaan on nauttinut rahoista ns tuhlaamalla. Yks aloitti yrityksen tai osti niillä saamillaan rahoilla pienen tilan yritykselle jonka perusti mutta hänelle vanhemmat aikalailla oli tämän päätöksen takana. 

Oma vinkki sulle. Kerro siitä alakoululaisena huolettomasti, älä tarkkoja summia, koska sitten käy niin että alkaa koulussa luokkatoverien kanssa kilpavarustelu kellä on eniten. Itse olen kertonut omille lapsille että heillä on osakkeita ja sit on tili. Tilillä toki ei ole kuin pari sataa, koska rahat on osakkeissa, niin lapset ei jälkimmäistä jotenkin tunnista et sitä rahaa saa pois vaan ne on säästöjä ja näistä parista sadasta ollaan sanottu, et jos tarvii jotain niin esim. Pyörään voi käyttää, tilille myös laitetaan rahoja joita on saanu leluja myydessään tai vaikka sen vanhan pyörän. 

Ja lopuksi, se miten lapsi sen sitten käyttää, on osa sitä lapsen kasvua. Itse kestän matkustelun yms, mutta en sitä et se menee esim huumeisiin.  Eli kaikki muu ok, kuhan ei huumeita..  Tässä kohtaa sitä kuitenkin joutuu todeta, että hän on vastuussa nyt tekee omat virheensä ja toivoa että silloin alakoulu ikäisenä on ottanut onkeensa 😊

Vierailija
84/96 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohjaa jo pienestä pitäen siihen, että rahan eteen pitää tehdä asioita. Ja jos nämä tulee hoitumaan, niin sitten on tietyssä iässä palkkio asiasta.

vaan ku 18v huomaa että kiklaa/pimppaa netissä näyttämällä saa ilmasta rahaa. tai olemalla vaan työtön. mitä muuta oot valehdellu niille?

Vierailija
85/96 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ne ole mun rahoja annettavaks kun ovat lapsen omalla tilillä. lapslisät menee sinne

Vierailija
86/96 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asutaan ulkomailla ja lapsille jotka on nyt 4v. and 6v. on osakesäästötilillä 40,000 euroa. Kyseessä on valtion tukema tili joten rahojen käyttöön on rajoituksia, käytännössä ne pitää käyttää opintokuluihin (lukukausimaksuihin, asumiseen) tai siirtää vanhempien eläketilille. Täällä on melkein kaikilla lapsilla tuollainen tili, eli ei siinä ole mitään erikoista. Yleensä ihmisillä on myös suuret säästöt eläkkeelle jäädessä, vaikka ei minusta asumiskustannukset sen suurempia ole kuin Suomessakaan ja terveydenhuolto on ilmainen. 

Vierailija
87/96 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alakoulainen tietää että hänellä on tili ja rahastoja sekä osakkeita, summia ei tiedä. Varmaan siinä rippikouluiässä voidaan katsoa niitä yhdessä. Siinä ehtii kuitenkin useamman vuoden ajan ihmetellä varoja ja opetella yhdessä sijoittamista, niin ei sitten 18-vuotiaana tule yllätyksiä sen asian suhteen. 

Ja aikuisena pitää ymmärtää ettei enää ole sitten kontrollia siihen mitä varoilla tehdään. 

Vierailija
88/96 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina puhunut lapsilleni rahasta ikätasoisesti. Ap:n lapsen ikäisenä heidän kiinnostuksensa oli omissa kolikoissa, jotka ovat konkreettinen asia. Ymmärrys muista omistuksista alkoi karttua vasta myöhemmin. Lapset ovat perheemme sijoitusyhtiössä osakkaita pienestä pitäen, ja ala-asteen lopulla onnistuimme selittämään perusasioita siitä, vaikka kiinnostus vähäinen olikin. Nyt vanhin on lukiossa, ja hän on esimerkiksi ollut varainhoitajatapaamisissa mukana kuulolla. 

Kasvatamme lapsista omistajia. Varallisuutta saa toki käyttää, mutta odotus on, että seuraavalle polvelle jää enemmän kuin mitä he saivat.

eka säästää toinen elää ja kolmas tuhlaa. nii se tuppaa menee

Vierailija
89/96 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme tulleet siihen tulokseen, että kerromme lapsillemme näistä varoista ylä asteen jälkeen. Painotamme myös miten nämä ovat henkilökohtaisia perheemme sisäisiä asioita eikä näistä luritella muille. Kerromme isovanhempien lahjoittamista summista ja siitä miten he halusivat sijoittaa heille, jotta olisi käsirahat omaan asuntoon kunhan valmistuvat ja saavat työpaikat. Heille isovanhemmat ovat tärkeitä, joten tämän tiedämme olevan hyvä vipuvarsi ja halu kunnioittaa sitä mitä varten nämä rahat on heille säästetty ja sijoitettu.

Samoin olemme opettaneet syntymästä lähtien järkevää ja hallittua rahakäyttöä ja olleet itse esimerkkinä tähän. Muutenkin lapsista (ylä asteikäisiä) on kasvaneet fiksun oloisia teini-ikäisiä. 

Toki, voiko koskaan tietää, että jokin elämässä meneekin vinksalleen ja kaikesta huolimatta humppaavat rahat. Siitä ei voi olla satavarma, mutta mieluummin otamme tämän riskin. Ja jos sitten tuhlaavat niin sitten tuhlaavat eikä ole enää rahoja siihen omaan ensiasuntoon. Elämänoppeja nekin. 

Vanhempana on vain hyväksyttävä sekin, että lapset tekevät sitten aikuisena omat valintansa.

Vierailija
90/96 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aina puhunut lapsilleni rahasta ikätasoisesti. Ap:n lapsen ikäisenä heidän kiinnostuksensa oli omissa kolikoissa, jotka ovat konkreettinen asia. Ymmärrys muista omistuksista alkoi karttua vasta myöhemmin. Lapset ovat perheemme sijoitusyhtiössä osakkaita pienestä pitäen, ja ala-asteen lopulla onnistuimme selittämään perusasioita siitä, vaikka kiinnostus vähäinen olikin. Nyt vanhin on lukiossa, ja hän on esimerkiksi ollut varainhoitajatapaamisissa mukana kuulolla. 

Kasvatamme lapsista omistajia. Varallisuutta saa toki käyttää, mutta odotus on, että seuraavalle polvelle jää enemmän kuin mitä he saivat.

eka säästää toinen elää ja kolmas tuhlaa. nii se tuppaa menee

Tämä on jännä juttu, koska meillä on nyt jo kolme sukupolvea säästänyt. Mietin, ovatko lapseni se tuhlaava sukupolvi. Vielä ei ole siitä enteitä.

Vierailija
91/96 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro että hänellä on tällainen tili joka on säästötili, ja sen on tarkoituskin pysyä sellaisena. Ohjaa lasta säästämään sille tilille.

Vierailija
92/96 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä 30 vuotiaana tai sitten et koskaan. Pidät itselläsi käyttöoikeuden ja annat sieltä lapselle pieniä summia silloin kun niitä tarvitsee. Esim siloin kun hän tarvitsee käsirahan ensimmäiseen asuntoon tai tukea kotinsa remonttiin. Tai esimerkiksi silloin kun hän saa lapsia, niin voit auttaa maksamalla heidän päiväkotimaksuja,

Älä anna niitä rahoja 18-25 vuotiaalle, hän tuhlaa ne matkoihin ja baareihin yms.

Lapsi saa käyttöoikeuden täyttäessään 18. Siihen ei voi huoltaja vaikuttaa.

Niin, olettaen, että isovanhempi on oikeasti avannut tilin lapsenlapselle. 

Moni kertoo kovasti säästävänsä, mutta ei se tili lapsen ole.

Vierailija
93/96 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei säästäminen onnistunut lapsena ja nuorena ollenkaan. Noin kymmenvuotiaana rikoin säästölippaan ja kävin ostamassa leikkiauton. Viisitoistavuotiaana nostin tililtäni muutaman kympin, mitä siellä oli ja ostin Hullujussin Bulvania-albumin. Vanhempani olivat niin pienituloisia, että mitään minulle varattua säästötiliä ei ollut koskaan. Vuosien myötä olen oppinut rahankäytössäni viisaammaksi.

Vierailija
94/96 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoisin 15-vuotiaana, silloin on joitain visioita tulevaisuudesta eli käyn autokoulun ja hankin auton, matkustan jne. kun tulen täysi-ikäiseksi. On jotain odotettavaa. 

Vierailija
95/96 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää olis mielenkiintoinen tilanne, jos siitä lapsesta tulisikin jengirikollinen, joka 17-vuotiaana hakkaisi vanhempansa, vetäisi huumeita, r@iskaisi jne, ja isovanhemmat ei voisi 18 v synttäreillä muuta kuin antaa rahaston rahat lapselle, kun kerran tämän nimissä tuli. Okei, tosi ääriesimerkki, mutta ei mahdotonta. 

Vierailija
96/96 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan  kouluiässä opetettu että omasta rahasta kannattaa aina laittaa säästöön 20-30% ja nyt kun on teini niin kuukausi raha 100€ laittaa siitä automaattisesti säästöön osan jolla pääsee mm. Lempiyhtyeensä keikalle.

Kun viime vuonna ilmoitti että haluaa erään yhtyeen keikalle niin tehtiin yhdessä säästösuunnitelma ja kerroin mistä kotitöistä voi tienata extrarahaa.

Olemme myös opettaneet sijoittamista jo hyvissä ajoin, näytämme kuinka paljon olemme laittaneet hänelle rahaa vuonna x ja kuinka paljon se on kasvanut korkoa.

Eli ihan kouluiässä kannattaa alkaa opettaa rahankäyttöä ja säästämistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kolme