Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäisenä lapselle kannattaa kertoa, että hänellä on tili, jonne on säästetty rahaa?

Vierailija
02.04.2025 |

Mä en koskaan saanut kotoa mitään, joten ei ole mitään kokemusta tällaisesta: Lapsen isovanhemmat säästävät hänelle joka kuukausi rahastotilille vähän, ja summa tulee olemaan varmaan ainakin 10 000 euroa siinä vaiheessa, kun lapsi on 18, ja pääsee rahoihin käsiksi. En pysty edes kuvittelemaan, millaista olisi aloittaa oma elämä muuten kuin rutiköyhänä, mutta olen tosi onnellinen lapsen puolesta, että hänellä on erilainen tilanne kuin mulla on ollut. 

Kauhuskenaario on tietenkin se, että lapsi hummaa tilin tyhjäksi välittömästi. Kotona opetetaan kyllä jo säästäväisyyttä, ja napero jemmaillee kolikoitaan säästöpossuun, ja tietää, että jos jotain haluaa, sitä varten pitää säästää, asioita ei aina saa heti. Eli yritän opettaa järkevää rahankäyttöä jo pienestä saakka.

Mutta minkä ikäisenä lapselle kannattaa kertoa, että hänellä on rahaa, ja miten?

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoltajahan on lapsesta rahallisesti vastuussa täysi-ikäiseksi asti, joten lahjaraha on todellakin vain lahjaa.

Hyvä aika kertoa tulevasta rahasta on vaikka rippikouluiässä/yläasteen viimeisellä luokalla. Rahan saamisen ikärajaksi voi ilmoittaa 18 v. Mutta jos haluaa antaa rahan aikaisemmin, samalla voi sanoa, että jos lapsi osoittaa vastuullisuutta rahankäytössään, rahan voi saada jo aiemminkin, vaikkapa vuotta aiemmin. Nämä asiat riippuvat vähän lapsen kypsyydestä. Hunsvotti ei rahan arvoa ymmärrä, vaan tuhlaa kaiken heti tai laittaa muuten vaan ranttaliksi.

Vierailija
42/70 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä auttaako mutta meillä näin: Kun lapsi oli vielä rattaissa niin saatoin poimia maasta siistin tölkin ja todeta että tästä saa kolikon joka menee possuun. Kun niitä on monta niin sitten saa jotain kivaa. Vähän myöhemmin selitin lapsilisää ikätasoisesti että laitetaan siitä ainakin osa säästöön sitä varten kun tulet isommaksi. Tässä mulla juuri sama juttu, vanhemmat ei ikinä säästäneet tai antaneet mitään. Kaupassa katsottiin mikä tuote kannattaa ottaa ja tarviiko muovikassia aina ostaa. Alakoululaiselle maksoin kolikon kun vei roskia tai laittoi pyykkiä jos itse olin töissä. 

Mun keräämistä säästöistä ollaan sovittu että saa itse valita käyttökohteen kunhan se on järkevä: opiskelu, vuokratakuu, huonekaluja ja astioita omaan kotiin, vaikka lastenvaunut jos aikaisin perustaa perheen. Riippuu varmaan lapsen ja nuoren luonteesta mutta on nyt teininä tarkka rahankäyttäjä ja suhtautuu positiivisesti työhön :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näetkö sinä sen rahastotilin saldon, että sinne kertyy rahaa?Voi olla ikävä yllätys, jos sitten huomataankin ettei isovanhemmat olekaan säästäneet. Toisaalta mitä tahansa voi tapahtua, että säästäminen loppuu eikä rahaa kerry. 

Kun lapsi on teini niin on hyvä valmistaa häntä sanomalla, että rahaa on säästössä autokoulua ym  kaikkea tarpeellista varten ja hän saa itse päättää miten käyttää. Siinä vaiheessa on jo varmaa, että rahaa on säästetty. Jos siis tiedät saldon varmasti. 

Vierailija
44/70 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurissa on huono esimerkki siitä, että lapsi saa läjän rahaa täytettyään 18. Lähti Aasiaan yliopistoon opiskelemaan ja reppureissaamaan, joutui ryöstettyksi ja raiskatuksi ja palasi tyhjin käsin kotiin traumatisoituneena. 

Nuori ei siis osaa välttämättä säädellä vielä rahan käyttöä. 

Vierailija
45/70 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi on vasta 4-vuotias, niin aika ajoissa olet liikkeellä. Ala-asteiässä nyt ei todellakaan kannata ruveta rahoista kertomaan täysin kypsymättömälle lapselle.

Niitä on sellaisia lapsia, jotka on varakkaammista perheistä ja tuon ikäiselle perheen varakkuus voi kihota päähän. Ihan kokemuksesta puhun. Itse oltiin keskiluokkaisia kerrostaloasujia ja meidän pojalla oli eräs kaveri, joiden koti oli kaksikerroksinen omakotitalo, jossa oli hissikin kerrosten välillä (vammaisen sisaruksen takia). Kyseinen kaveri oli ihan pulleana leuhkuudesta ja nauroi oman poikamme ja kotimme vaatimattomia oloja.

Vierailija
46/70 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvissä ajoin eli joskus ennen kuin pahin teini-ikä alkaa, kerrot että hänelle on säästetty rahaa joka tulee käyttää järkevästi omaan asuntoon tai ajokorttiin tms. Yhdessä mietitte vuosien varrella miten rahaa on järkevä käyttää. Jos sun on mahdollista säästää lapselle omiin nimiisi niin tee se ja sano että jos käyttää hänelle säästetyt varat esim asuntoon niin jeesaat samalla summalla, eli tuplatuotto. Jos hummaa rahat kapakkaan niin sinulta ei rahaa heru.

Vierailija
47/70 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvissä ajoin eli joskus ennen kuin pahin teini-ikä alkaa, kerrot että hänelle on säästetty rahaa joka tulee käyttää järkevästi omaan asuntoon tai ajokorttiin tms. Yhdessä mietitte vuosien varrella miten rahaa on järkevä käyttää. Jos sun on mahdollista säästää lapselle omiin nimiisi niin tee se ja sano että jos käyttää hänelle säästetyt varat esim asuntoon niin jeesaat samalla summalla, eli tuplatuotto. Jos hummaa rahat kapakkaan niin sinulta ei rahaa heru.

Mä olen muuten tyhmä mutta aika helvetin paljon saa olla nykyään säästössä että taataan se talolaina sekä vakiduuni.. mitä helvettiä tää lässytys pakko hankkia talo on..

Vierailija
48/70 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttelet rahankäytöstä arkisissa asioissa. Opetat laskujen maksamista ja taloudenhallintaa. Jos tuhlaa rahat niin sitten siinä käy niin. Kyllä elämä opettaa. Itse tuhlasin 12 tuhatta euroa opiskeluaikana eläen vähän leveämmin ja ostin auton. En kadu, se toimi opetuksena. Olen sen jälkeen kyllä ehtinyt kerätä moninkertaisesti tuon summan ja opetellut sijoittamaan. 

Vierailija
49/70 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset ovat aina tienneet että heillä on rahastotilit mihin isovanhemmat säästää. Ei olisi tullut mieleenkään salata asiaa. Sehän kuuluu siihen talouskasvatukseen etteivät sitten sekoa 18v. kun yhtäkkiä saavat rahat. Oli itsestäänselvyys sitten ettei se ole mitään hummausrahaa vaan opiskeluja helpottavaa rahaa.

Vierailija
50/70 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole koskaan salannut lapsen säästötiliä lapselta. Ymmärsi ajatuksen jo tosi nuorena, joskus 5-6 vuotiaana. Hän saa itseasiassa päättää itse, haluaako tallettaa synttärilahjarahat ja kotityörahat tililleen vai ottaako käteisenä. Lapsen tason mukaan olen hänelle kertonut, mitä varten rahat on säästetty ja kuka ne on hänelle säästänyt ja että hän saa ne käyttöönsä kun on isompi. On myös pohdittu millaisiin asioihin on käyttää rahaa ja millaiset asiat ovat tarpeellisia ja millainen kulutus on turhaa ja hölmöä.

Vierailija
51/70 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin tuli kerran vuodessa pankista lasten nimillä tiliotteet vuoden rahastosäästöistä ja saldot.

Vierailija
52/70 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidän 6 ja 9 vuotiaat jo tietävät että heillä on omat sijoitussalkut. Välillä katsotaan yhdessä miten siellä menee ja paljonko on tullut nousua jne. Pienestä se pitää aloittaa! 

Vierailija
53/70 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapset ovat aina tienneet että heillä on rahastotilit mihin isovanhemmat säästää. Ei olisi tullut mieleenkään salata asiaa. Sehän kuuluu siihen talouskasvatukseen etteivät sitten sekoa 18v. kun yhtäkkiä saavat rahat. Oli itsestäänselvyys sitten ettei se ole mitään hummausrahaa vaan opiskeluja helpottavaa rahaa.

Tämä on jotenkin hauska että toisissa suvuissa isovanhemmat säästävät lapsenlapsilleen. Minä en saanut kotoa lähtiessä pennin jeniä eikä todellakaan isovanhemmat myöskään säästä minun lapsilleni, vaikka rahaa olisi ja olisi verotuksen vuoksi myös järkevää alkaa siirtää omaisuutta esim lapsenlapsille. Vaan ei puhettakaan, siellä makaavat rahat tilillä.

Vierailija
54/70 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapurissa on huono esimerkki siitä, että lapsi saa läjän rahaa täytettyään 18. Lähti Aasiaan yliopistoon opiskelemaan ja reppureissaamaan, joutui ryöstettyksi ja raiskatuksi ja palasi tyhjin käsin kotiin traumatisoituneena. 

Nuori ei siis osaa välttämättä säädellä vielä rahan käyttöä. 

Siis raiskattiin siksi koska hänelle oli säästetty rahaa, ohhoh..

Vierailija
55/70 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on jotenkin hauska että toisissa suvuissa isovanhemmat säästävät lapsenlapsilleen. Minä en saanut kotoa lähtiessä pennin jeniä eikä todellakaan isovanhemmat myöskään säästä minun lapsilleni, vaikka rahaa olisi ja olisi verotuksen vuoksi myös järkevää alkaa siirtää omaisuutta esim lapsenlapsille. Vaan ei puhettakaan, siellä makaavat rahat tilillä.

Pikemminkin jotenkin outoa jos lapsille ja lapsenlapsille EI säästetä. Itselläni ei ole lapsia, mutta siskoni lapsille molemmat vanhempani laittavat kuukausittain rahaa sen vajaa 140 euroa minkä voi antaa ilman lahjaveroa. Mun mielestä tämä on vain hyvä asia - isovanhempien oman varallisuuden rajoissa tietenkin.

Vierailija
56/70 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa kun häntä on opetettu käyttämään rahaa ja säästämään. Jos ei ole selkeää talouskasvatusta, se raha todennäköisesti katoaa kankkulan kaivoon. 

Vierailija
57/70 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras lahja minkä voit antaa lapsellesi on, että tuo raha sijoitetaan yhdessä kasvamaan tulevaisuutta varten. Että sen ei ole tarkoituskaan olla mikään 10k euroa puhtaana käteen 18-vuotissynttäreinä, vaan se ikään kuin korvamerkataan ja mielletään jo etukäteen "erilaisena" rahana. On käyttörahaa, ja sitten on tuottavaa rahaa. Itse tienasin kotona asuessa hanttihommissa ihan hyvän tilin, varmaan juurikin tuon kymppitonnin, ja kun muutin omilleni meni puoli vuotta että se oli kaikki pantu haisemaan. Yksi suurimpia taloudellisia harmituksia elämässäni on, että minua ei koskaan opetettu tai kannustettu sijoittamaan. Aloitin sen vasta 35+, minkä takia olen väistämättä tosi isolla takamatkalla verrattuna siihen että olisin laittanut edes osan niistä kesätyörahoista poikimaan silloin parikymppisenä.

Vierailija
58/70 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tuolla summalla pitkälle pötki, mitä ihmeellistä siinä on. Tuskin lasta kiinnostaa, joten säästäisin tiedolta. 

Vierailija
59/70 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kerrottiin esikoiselle noin viikko ennen synttäreitä, samoin keskimmäiselle.. josta kuopuksen nyt oli aika helppo laskea 15v ikäisenä 1+1 ja kysyä, että "paljonko mulla on säästössä?"

Vierailija
60/70 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen säästänyt lapsille pari tonnia. Mummojen rahoja ym. Enempää en laita, koska tosiaan ei tiedä mihin ne sitten ne rahat käyttävät. Voi mennä turhuuksiin. Toinen osti juuri kalliin kameran, tililtä otettiin rahat. Oli kyllä ihan fiksu ostos.

Sitten kun ovat aikuisia avustan kyllä mutta projektiluontoisesti. Maksan myös puhelimia, vakuutuksia ym.

Jos nuorena saa yhtäkkiä kasan rahaa se on kuin lahja, ylimääräistä.  Minä ainakin olisin heti pitänyt välivuoden ja reissannut vaikka euroopassa.