KIRJOLLA - 3.kausi OFFICIAL
Tänään on ilmestynyt Areenaan "Kirjolla"-sarjan 3.kauden kaikki kahdeksan jaksoa. Kaikki sarjan esiintyjät ovat uusia kasvoja (vaikka moni toivoikin Topi Borgin jatkavan edelleen sarjassa).
Nyt seurataan 16-vuotiaan Aadan, 17-vuotiaan Mauno ja 18-vuotiaiden Samun ja Kionan elämän haasteita.
Olen niin odottanut tätä sarjaa, koska itsekin olen kirjolla.
Kertokaa mielipiteitä!
Kommentit (511)
Kiona vaikuttaa tyypilliseltä yksinhuoltajaäidin tyttäreltä joka hakee isältään saamatta jäänyttä huomiota sitten muualta kaikin mahdollisin ja mahdottomin keinoin. Kaikista yksinhuoltajaäitien tyttäristä ei tietenkään huomionhakuisia tule, mutta esim. of, aikuisviihde yms. naisista lähes kaikilla tuo tausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi sentään! Voisikohan tuossa Kionan tilanteessa olla jokin fyysinen sairaus taustalla, kun liikkuminen käy yhä vaikeammaksi? Nuoren ihmisen liikehdintä on kuin vanhuksella. No, asiaa varmasti tutkitaan.
Kyllä se liikkuminen käy vaikeaksi jo tuollaisen ylipainon ja liikkumattomuudenkin vuoksi jo teini-iässä. Ei vaikuttanut juuri muuta tekevän kuin somesitä sometätä ja päälle identiteetin rakennusta ja huomion hakemista erilaisilla ongelmilla, sekä diagnooseilla. Osa varmasti aivan todellisiakin, mutta eihän tuosta mitään tule jos koko elämä rakentuu vain kyseisillä asioilla piehtaroimisen varaan.
No ei sitä ylipainoa nyt niin merkittävästi ollut, haloo. Ihan tavanomaisen nykynuoren näköinen ja kokoinen.
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko tähänkin kauteen jonkun sisar esittelemään varallisuuttaan?
Kaipasin kyllä Sointua. Olisivat voineet Topin kanssa tehdä cameon. Vaikka kävelleet siellä Korkeasaaressa muina naisina taustalla.
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvä tavaton miten raskas tyyppi tuo K.
Kunpa joku saisi ravisteltua irti nepsykuplasta, toihan on jo sairaalloista toi sen "sairastaminen". Tottakai tuntuu olevan mielenterveyden kanssa haastetta mutta toipumisen sijaan suorittaa nepsykuplaansa näpräysleluineen ja jumppineen, jotka vaikuttaa ennemmin painolastilta kuin toimintakykyä tukevalta. Huomionhakuinen ennen muuta.
Tämä! Jos viikkoaikatauluun on merkitty tarkalleen aika stimmailulle ja erilaiselle adhd-aktiviteetille, on homma aika laukalla. Ja suorittamista. Ei ihme että uuvuttaa.
Jos n. 1% suomalaisista on autismin kirjolla niin onhan se kohtuullisen iso määrä.
Autismi voi kehittyä myös aikuisiällä. Itse olin kuulemma aivan tavallinen lapsi ja nuori, mutta aikuisena työelämässä alkoi tulla vaikeuksia sosiaalisessa kanssakäymisessä ja lopulta jouduin jättämään työni (olin tuolloin 42-vuotias). Psykiatrilta sain diagnoosin sekä aspergerin syndroomasta että ADD/ADHD:sta. En enää työllistynyt sen jälkeen, mutta noilla diagnooseilla en myöskään päässyt työkyvyttömyyseläkkeelle. Nyt olen ollut vanhuuseläkkeellä jo viisi vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi sentään! Voisikohan tuossa Kionan tilanteessa olla jokin fyysinen sairaus taustalla, kun liikkuminen käy yhä vaikeammaksi? Nuoren ihmisen liikehdintä on kuin vanhuksella. No, asiaa varmasti tutkitaan.
Kyllä se liikkuminen käy vaikeaksi jo tuollaisen ylipainon ja liikkumattomuudenkin vuoksi jo teini-iässä. Ei vaikuttanut juuri muuta tekevän kuin somesitä sometätä ja päälle identiteetin rakennusta ja huomion hakemista erilaisilla ongelmilla, sekä diagnooseilla. Osa varmasti aivan todellisiakin, mutta eihän tuosta mitään tule jos koko elämä rakentuu vain kyseisillä asioilla piehtaroimisen varaan.
No ei sitä ylipainoa nyt niin merkittävästi ollut, haloo. Ihan tavanomaisen nykynuoren näköinen ja kokoinen.
Kyllä sitä vaan aikalailla näytti olevan noin nuori ikä huomioiden. Niin oli myös Adalla. Mauno ja Samu olivat normaalipainoisia ja asia konkretisoitui kuin olivat samassa kuvassa.
Tällä palstalla on ollut spekulointia siitä, että voisikohan julkkiksista autismin kirjon piirteitä olla ainakin Kimi Räikkösellä, Janne Ahosella ja Jussi Halla-aholla. ADHD-piirteitä on puolestaan epäilty olevan ainakin Kalle Palanderilla, Teemu Selänteellä, Hjallis Harkimolla ja Alexander Stubbilla.
Vierailija kirjoitti:
Autismi voi kehittyä myös aikuisiällä. Itse olin kuulemma aivan tavallinen lapsi ja nuori, mutta aikuisena työelämässä alkoi tulla vaikeuksia sosiaalisessa kanssakäymisessä ja lopulta jouduin jättämään työni (olin tuolloin 42-vuotias). Psykiatrilta sain diagnoosin sekä aspergerin syndroomasta että ADD/ADHD:sta. En enää työllistynyt sen jälkeen, mutta noilla diagnooseilla en myöskään päässyt työkyvyttömyyseläkkeelle. Nyt olen ollut vanhuuseläkkeellä jo viisi vuotta.
Ei voi kehittyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi kehittyä.
Kyllä voi! Minullakaan ei ilmennyt lapsena ja nuorena mitään autistisuuteen viittaavia piirteitä, mutta niin vain sain diagnoosin keski-iällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi kehittyä.
Ei niin, mutta se voi puhjeta aikuisiällä joidenkin kriisien yhteydessä.
Kiinnitin huomiota miten paljon isomman numeron nämä kolmoskauden Kiona ja Samu tekivät kirjolaisuudestaan verrattuna ykköskauden hahmoihin. Naissukupuoliko tuon huomionhakuisuuden aiheuttaa ja naisille ominaisempi tarve kuulua viiteryhmiin vai onko pelkkää sattumaa?
Vierailija kirjoitti:
Kiinnitin huomiota miten paljon isomman numeron nämä kolmoskauden Kiona ja Samu tekivät kirjolaisuudestaan verrattuna ykköskauden hahmoihin. Naissukupuoliko tuon huomionhakuisuuden aiheuttaa ja naisille ominaisempi tarve kuulua viiteryhmiin vai onko pelkkää sattumaa?
Ei varmaankaan, koska kumpikaan heistä ei ole naisoletettu vaan Kiona ja Samu ovat kertoneet olevansa "muunsukupuolisia".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaankaan, koska kumpikaan heistä ei ole naisoletettu vaan Kiona ja Samu ovat kertoneet olevansa "muunsukupuolisia".
Niin, totta sekin vielä. Ihan kerkesi jo unohtaa miten sukupuolikin on itsemääriteltävissä. Noistahan ei ulkopuolinenkaan huomaa miten ovat biologisia tyttöjä/naisia.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sattumaa. Todella harva nepsymies kulkee "tuntolaatat" kaulassa roikkuen. Ei onneksi ihan kaikki naisetkaan, mutta yleisempää on.
Vaikea sanoa, miten suhtautuisin, jos jossain julkisella paikalla joku alkaisi perustella minulle huonoa käytöstään jollain kaulassa roikkuvalla nepsykortilla.
Luultavasti KUORMITTUISIN.
Vierailija kirjoitti:
Mauno oli myös selvästi sosiaalisesti sulavampi ja iloisempi siellä Korkeasaaressa, tuntui että sai Samusta jotain energiaa.
Voi olla myös sellaista, että käytökseen ja olemukseen vaikuttaa se, miten paljon seura kiinnostaa ja tuntuu kivalta.
Alkoi hormoonit hyrrämään mallitytön seurassa. :)
Vierailija kirjoitti:
Vaikea sanoa, miten suhtautuisin, jos jossain julkisella paikalla joku alkaisi perustella minulle huonoa käytöstään jollain kaulassa roikkuvalla nepsykortilla.
Luultavasti KUORMITTUISIN.
Mistä noita "kulkukortteja" saa? Olisi käyttöä esim. "Touretelle", niin voisi huudella ja kiroilla sukujuhlissa, taksijonoissa sun muissa ilman välittömiä fyysisiä seuraamuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mauno oli myös selvästi sosiaalisesti sulavampi ja iloisempi siellä Korkeasaaressa, tuntui että sai Samusta jotain energiaa.
Voi olla myös sellaista, että käytökseen ja olemukseen vaikuttaa se, miten paljon seura kiinnostaa ja tuntuu kivalta.
Alkoi hormoonit hyrrämään mallitytön seurassa. :)
Sitä mietin itsekin. Ja sitten käytös olikin hämmästyttävän normaalia ja ulospäinsuuntautuneempaa kuin aiemmin.
Ensimmäisen kauden Markus kyllä ihan siinä sarjassa esiintyessään etsi tyttökaveria, ei siis ole homo. Muut saattavat toki ollakin.