KIRJOLLA - 3.kausi OFFICIAL
Tänään on ilmestynyt Areenaan "Kirjolla"-sarjan 3.kauden kaikki kahdeksan jaksoa. Kaikki sarjan esiintyjät ovat uusia kasvoja (vaikka moni toivoikin Topi Borgin jatkavan edelleen sarjassa).
Nyt seurataan 16-vuotiaan Aadan, 17-vuotiaan Mauno ja 18-vuotiaiden Samun ja Kionan elämän haasteita.
Olen niin odottanut tätä sarjaa, koska itsekin olen kirjolla.
Kertokaa mielipiteitä!
Kommentit (511)
Sen nepsykortin voi tehdä ihan itse. Tarvitaan vaan mielikuvitusta, pahvia, kynä, teippiä ja sakset ja muovia ja oma valokuva (tai voi olla jonkun muunkin jos on samannäköinen) Olen itsekin nepsy ja tehnyt mm. etuilukortin, jota näyttämällä pääsen esim. vessajonoissa muiden ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea sanoa, miten suhtautuisin, jos jossain julkisella paikalla joku alkaisi perustella minulle huonoa käytöstään jollain kaulassa roikkuvalla nepsykortilla.
Luultavasti KUORMITTUISIN.
Kuka noin siis tekee? Käyttäytyikö näistä nuorista joku julkisella paikalla huonosti, ja perusteli sitä sitten jollain nepsykortilla?
Siksihän se kortti kaulassa killuu, jos sattuu joutumaan käytöksensä takia ongelmiin. Vai olisiko sitten se valtava huomiontarve ja erikoisuuden tavoittelu syynä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko tähänkin kauteen jonkun sisar esittelemään varallisuuttaan?
Kaipasin kyllä Sointua. Olisivat voineet Topin kanssa tehdä cameon. Vaikka kävelleet siellä Korkeasaaressa muina naisina taustalla.
Etkö huomannut Sointua? Hän kurkki siellä kameliaitauksessa kyttyröiden takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea sanoa, miten suhtautuisin, jos jossain julkisella paikalla joku alkaisi perustella minulle huonoa käytöstään jollain kaulassa roikkuvalla nepsykortilla.
Kuka noin siis tekee? Käyttäytyikö näistä nuorista joku julkisella paikalla huonosti, ja perusteli sitä sitten jollain nepsykortilla?
Siksihän se kortti kaulassa killuu, jos sattuu joutumaan käytöksensä takia ongelmiin. Vai olisiko sitten se valtava huomiontarve ja erikoisuuden tavoittelu syynä?
Eli siis käyttäytyikö joku nuista julkisilla paikoilla huonosti?
Toki jos on tourette, niin siihenhän voi kuulua julkisilla paikoilla huutelua ja kummallisia liikkeitä, mutta kun on aikuisesta/aikuisen kokoisesta ihmisestä kyse, niin jokainen vähänkään fiksu ihminen tajuaa sen johtuvan jostain sairaudesta, eikä olevan tahallista. Lasten kohdalla voi olla toisin, että oletetaan tahalliseksi huonoksi käytökseksi.
Itseäni ei kyllä tippaakaan haittaa eikä triggeröi, jos jollain on joku lappu kaulassa :D
Tää kausi ei, eikä kakkonenkaan, ole kyllä noille nuorille eduksi. Ei myöskään eduksi autismitietoisuudelle. Harmi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli siis käyttäytyikö joku nuista julkisilla paikoilla huonosti?
Toki jos on tourette, niin siihenhän voi kuulua julkisilla paikoilla huutelua ja kummallisia liikkeitä, mutta kun on aikuisesta/aikuisen kokoisesta ihmisestä kyse, niin joka
Niin mutta MINÄ VOIN KUORMITTUA. MINÄ!
No siinäpä kuormitut sitten ja menet lepäämään.
Hankala samaistua teihin joita toisten ihmisten erikoisuudentavoittelu ja huomion hakeminen triggeröi, kun itseäni ei häiritse ollenkaan toisten erikoisuudentavoittelu tai huomion hakeminen :D Siinä olkoot, ei ole multa pois.
Vierailija kirjoitti:
Hankala samaistua teihin joita toisten ihmisten erikoisuudentavoittelu ja huomion hakeminen triggeröi, kun itseäni ei häiritse ollenkaan toisten erikoisuudentavoittelu tai huomion hakeminen :D Siinä olkoot, ei ole multa pois.
Mitä diagnooseja sun kortissa lukee? Vai oletko vaan sellainen tylsä neurotyypillinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä diagnooseja sun kortissa lukee? Vai oletko vaan sellainen tylsä neurotyypillinen?
Tosiaan en pysty samaistumaan sinuun ollenkaan, kun ei ärsytä yhtään se, että toisilla on jotain diagnooseja ja toisilla ei. Tuo TYLSÄ neurotyypillinen oli suorastaan hupaisa.
Ehkä nuo toisten huomiosta ärsyyntyvät on itse olleet koko elämänsä vailla huomiota, eivätkä voi sitten sietää sitä kun jotkut kehtaa vaan olla.
Mun sympatiat kirjolaisia kohtaan ovat vähentyneet kaipuuketjussa ilmenevän ja diagnostisesti hämäräperäisen mutuilu-pakotuksen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Tää kausi ei, eikä kakkonenkaan, ole kyllä noille nuorille eduksi. Ei myöskään eduksi autismitietoisuudelle. Harmi.
Karhunpalvelus suorastaan nämä kaksi viimeistä tuotantokautta "hyvän mielen autistelua". Totuus sitten autistien haasteista jotain ihan muuta.
Mauno on niin symppis! Ja hyvin tulee esiin hänen autismin tuomat haasteet arjessa. On kyllä ihanan perus positiivinen tyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Hankala samaistua myös sinuun jota triggeröi anonyymien kirjoittajien viestit vauva.fi:ssä. -Ohis
Sarjassa oli mielenkiintoista, miten hyvin tosi moni asia kuitenkin oli näiden nuorten elämässä ja miten monenlaista tukea oli tarjolla. Esimerkiksi se autismiyhdistyksen hienon näköinen tila jossain Helsingissä työntekijöineen ja ruokatarjoiluineen vaikutti jotenkin liiankin hyvältä ollakseen todellisuutta. No, katsoin yhdistyksen nettisivut ja siellä sanotaankin, että rahoituksen vähenemisen takia tilasta on pitänyt luopua eikä palkattuja työntekijöitä enää ole.
Vierailija kirjoitti:
Sarjassa oli mielenkiintoista, miten hyvin tosi moni asia kuitenkin oli näiden nuorten elämässä ja miten monenlaista tukea oli tarjolla. Esimerkiksi se autismiyhdistyksen hienon näköinen tila jossain Helsingissä työntekijöineen ja ruokatarjoiluineen vaikutti jotenkin liiankin hyvältä ollakseen todellisuutta. No, katsoin yhdistyksen nettisivut ja siellä sanotaankin, että rahoituksen vähenemisen takia tilasta on pitänyt luopua eikä palkattuja työntekijöitä enää ole.
Sitä yhdistyksen touhua katsoessa tuli väkisinkin mieleen, mahtaako esimerkiksi autisti Seppo 49 v. saada sieltä tarvitsemaansa tukea. Vai oliko se yhdistys vain näille nuorille uuden sukupolven autismiharrastajille.
Juu, enemmän tuosta Maunon isän preesensistä tulee kiusaantunut olo kuin poikansa piirteistä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi sentään! Voisikohan tuossa Kionan tilanteessa olla jokin fyysinen sairaus taustalla, kun liikkuminen käy yhä vaikeammaksi? Nuoren ihmisen liikehdintä on kuin vanhuksella. No, asiaa varmasti tutkitaan.
Kyllä se liikkuminen käy vaikeaksi jo tuollaisen ylipainon ja liikkumattomuudenkin vuoksi jo teini-iässä. Ei vaikuttanut juuri muuta tekevän kuin somesitä sometätä ja päälle identiteetin rakennusta ja huomion hakemista erilaisilla ongelmilla, sekä diagnooseilla. Osa varmasti aivan todellisiakin, mutta eihän tuosta mitään tule jos koko elämä rakentuu vain kyseisillä asioilla piehtaroimisen varaan.
No ei sitä ylipainoa nyt niin merkittävästi ollut, haloo. Ihan tavanomaisen nykynuoren näköinen ja kokoinen.
Kyllä sitä vaan a
Nyt sitten. Ensinnäkin ei ole tuntemattomien aikuisten asia kommentoida netissä nuorten painoa. Toiseksi, Samuhan työskentelee mallina ja on myös mallin mitoissa. Laitetaan sinun kroppa mallin viereen ja katsotaan miltä näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Juu, enemmän tuosta Maunon isän preesensistä tulee kiusaantunut olo kuin poikansa piirteistä..
Kuinka niin? Valloittavia tyyppejä, niin isä kuin poika!