Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KIRJOLLA - 3.kausi OFFICIAL

Vierailija
02.04.2025 |

Tänään on ilmestynyt Areenaan "Kirjolla"-sarjan 3.kauden kaikki kahdeksan jaksoa. Kaikki sarjan esiintyjät ovat uusia kasvoja (vaikka moni toivoikin Topi Borgin jatkavan edelleen sarjassa).

Nyt seurataan 16-vuotiaan Aadan, 17-vuotiaan Mauno ja 18-vuotiaiden Samun ja Kionan elämän haasteita.

Olen niin odottanut tätä sarjaa, koska itsekin olen kirjolla.

Kertokaa mielipiteitä!

Kommentit (511)

Vierailija
1/511 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää on kaikki niin hyviä tyyppejä!!!

Vierailija
2/511 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kun tuli uudet osallistujat ja kiva, kun ovat kaikki nuoria. Näillähän menee kaikilla aika hyvin, paremmin kuin monilla muilla nuorilla. Kionalla haastavampaa, mutta hän odottaa apua. Hänellä myös tourette ehkä tekee sen, ettei ole sosiaalisesti niin hyvä kuin nuo muut. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/511 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kionalla on kuitenkin kavereita, eli sillä tavalla pärjää sosiaalisesti, vaikka muuten elämä onkin hankalaa.

Vielä ei ole selvinnyt onko Maunolla kavereita, mutta häntä on ainakin kiusattu ja jätetty ulkopuolelle koulussa. Myös edellisten kausien miehillä oli hankaluuksia saada kavereita. Jääköhän autistipojat ja -miehet siellä miesten maailmassa ja poikien laumoissa herkemmin yksin ja tulevat kiusatuksi, kuin autistitytöt ja -naiset naisten ja tyttöjen porukoissa? 

Vierailija
4/511 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kionalla on kuitenkin kavereita, eli sillä tavalla pärjää sosiaalisesti, vaikka muuten elämä onkin hankalaa.

Vielä ei ole selvinnyt onko Maunolla kavereita, mutta häntä on ainakin kiusattu ja jätetty ulkopuolelle koulussa. Myös edellisten kausien miehillä oli hankaluuksia saada kavereita. Jääköhän autistipojat ja -miehet siellä miesten maailmassa ja poikien laumoissa herkemmin yksin ja tulevat kiusatuksi, kuin autistitytöt ja -naiset naisten ja tyttöjen porukoissa? 

Niin siinä varmaan usein käy. Porukkaan voi olla joskus vaikea päästä ja pojathan liikkuvat yleensä isommissa porukoissa kuin tytöt, joilla usein on se "bestis", jonka kanssa kaveerataan kiinteämmin. Itse olen autismin kirjoilla oleva naishenkilö, ja minun oli vaikea päästä mukaan ryhmiin/porukoihin, mutta sen sijaan kahdestaan tulin joidenkin kanssa hyvin toimeen.

Vierailija
5/511 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolle yhdelle vastauksena, että olen autisminkirjolla oleva keski-ikäinen nainen ja olen elänyt koko aikuisikäni ilman yhtäkään ystävää. Joitakin ystävien tapaisia itselläni oli viimeksi peruskoulussa, jolloin en ollut vielä saanut diagnoosiakaan. Itselläni on niin paljon muitakin ongelmia ja oikeastaan en edes pidä ihmisistä, joten olen todennut jo kauan sitten, että ihmisten julmuuden takia ja koska kukaan ei halua olla tekemisissä kanssani on vaan parasta olla yksin. Sosiaalinen kanssakäyminen kuormittaa lisäksi itseäni todella paljon ja nuo tilanteet menevät aina pieleen. Joudun myös aina silmätikuksi ja syntipukiksi. Olen ei toivottu henkilö kaikkialla ja se eristäytyminen olisi luultavasti itselleni ja mielenterveydelleni se paras vaihtoehto. Taustallani on paljon huonoa kohtelua ja traumoja. Näitä uusia jaksoja en ole vielä ehtinyt katsomaan, mutta katson ne kun ehdin varmasti lähipäivinä.

Vierailija
6/511 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehillä on kai naisia yleisempää, ettei oikein kaipaakaan ihmissuhteita, vaan viihtyy täysin omissa oloissaan.

Vierailija
7/511 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä ainakaan oo huomannu tuossa sukupuolieroa suuntaan enkä toiseen. Siitähänkyllä puhutaan, että tytöille painottuu siihen ulkopuolelle jättämiseen ja pojilla useammin fyysistä väkivaltaa.

Vierailija
8/511 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tällaista roskaa katsoo ja vielä tärkeämpi kysymys miksi YLE tekee tälläistä paskaa. Tää olisi ollut hyvä säästökohde!!

Vierailija
9/511 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lainkaan aikuisia/vanhempia tyyppejä - mikä pettymys. Lopetin ekan jakson jälkeen.

Vierailija
10/511 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lainkaan aikuisia/vanhempia tyyppejä - mikä pettymys. Lopetin ekan jakson jälkeen.

Edellisellä kaudella oli mukana oli myös jopa keski-ikäinen, joka tosin muistutti enemmän ADHD av-mammaa kuin autistista aikuista. 

Vierailija
11/511 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olisin kaivannut jonkun hieman "vanhemman" henkilön näkökulmaa autismista, mutta ihmisiä ei kuulemma kiinnosta katsoa vanhempia ihmisiä tällaisissa ohjelmissa. Ja ehkä se on niinkin, että kun on tähän ikään saakka jotenkin pärjännyt autisminsa kanssa (olen 65v) niin sitä pärjää loppuun asti kun ei esim. enää tarvitse murehtia miten pärjää työelämässä tai parisuhdemarkkinoilla. (Toki tiedän, ettet tarkoittanut näin vanhoja kuin minä).

Vierailija
12/511 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, lastenohjelmaksi meni :(

Vierailija
13/511 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, lastenohjelmaksi meni :(

Just hyvä. Tietty kun YLEn ohjelma, niin voisi teille jonkun keski-ikäisten porukalla tehdyn kaudenkin tehdä. 

Vierailija
14/511 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pahalla, mutta mulla ei kestäisi hermot Aadan kanssa. Oonko ainoa? 

Vierailija
15/511 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka tällaista roskaa katsoo ja vielä tärkeämpi kysymys miksi YLE tekee tälläistä paskaa. Tää olisi ollut hyvä säästökohde!!

Olipa typerä kommentti -,-

Vierailija
16/511 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olipa yllättävä kommentti Aadasta. Olen katsonut neljä jaksoa ja nimenomaan Aadasta ajattelin eniten, että onpa ihana, vastuuntuntoinen ja ahkera nuori nainen.

Vierailija
17/511 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipa yllättävä kommentti Aadasta. Olen katsonut neljä jaksoa ja nimenomaan Aadasta ajattelin eniten, että onpa ihana, vastuuntuntoinen ja ahkera nuori nainen.

No sitäkin se on, mutta sen nariseva ja valittava puhetyyli on kamala. Ja miten se pompottaa vanhempiaan, jotka ei sano sille yhtään vastaan. Hyvä esimerkki se, kun sen isä tuli ruokapöytään syömään sen viereen, ja se tosi ikävästi sanoi että mene pois siitä, ja isä kiltisti otti lautasensa ja meni jonnekin nurkkaan syömään seisaaltaan.

Vierailija
18/511 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitäkin se on, mutta sen nariseva ja valittava puhetyyli on kamala. Ja miten se pompottaa vanhempiaan, jotka ei sano sille yhtään vastaan. Hyvä esimerkki se, kun sen isä tuli ruokapöytään syömään sen viereen, ja se tosi ikävästi sanoi että mene pois siitä, ja isä kiltisti otti lautasensa ja meni jonnekin nurkkaan syömään seisaaltaan.

Juuri tätä ^ tarkoitin. Nariseminen, valittaminen ja vanhempien pompottaminen ei ole ok. Ärsyttävää!

Vierailija
19/511 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aada on nuista nuorin, 15v. Vanhemmille valittaminen ei ole mitenkään ihmeellistä käytöstä 15-vuotiaalta, vaikka ihmettelin itsekin miten kuuliaisesti se isä totteli käskyä siirtyä muualle syömään. Nimenomaan sen isän käytöstä siinä ihmettelin, en 15-vuotiaan komentelua. 

Hän tulee varmasti pärjäämään hyvin, kun unelmana on perhepäivähoitajana työskentely ja toimii jo nyt yrittäjänä ja tekee töitä lasten kanssa. Tuossa tilanteessa ei niin haittaa, vaikka koulu ei kiinnostakaan. 

Vierailija
20/511 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä ainakaan oo huomannu tuossa sukupuolieroa suuntaan enkä toiseen. Siitähänkyllä puhutaan, että tytöille painottuu siihen ulkopuolelle jättämiseen ja pojilla useammin fyysistä väkivaltaa.

Joo voi se olla sattumaakin, että näillä Kirjolla-ohjelman tytöillä ja naisilla on kaikilla ollut useita kavereita ja sitä Topin kanssa samalla kaudella ollutta nuorta naista tuli tyttöporukka kotoa asti hakemaan ja varmisti, että pysyy mukana, vaikka tuolla henkilöllä oli aika haasteellista se elämä ja itsestä huolehtiminen. Ei silti jätetty yksin, vaan kaverit tsemppasi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kuusi