Onko muita, joilla kellon siirto vaikuttaa voimakkaasti oloon tai jopa terveyteen?
Varsinkin kesäaikaan siirto on itselleni myrkkyä.
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan, että tää iskee erityisesti ilta- ja yöihmisiin, joiden on muutenkin vaikeata herätä aamuisin aikaisin.
Se vaikuttaa myös eläimiin. Lehmien yms. Vahvasti.
Syksyllä vaikuttaa masentavasti kun illat pimenee kertaheitolla. Aina tekee mieli vetää vaan ranteet auki kun työpäivän jälkeen on vain synkkä pimeys.
Radio pookissa oli pitkä juttu äsken, lääkäri vastaili. Siinä on yksilöllisiä eroja. Useimmat tottuvat kesäaikaan 2 viikossa. Sitten on niitä, jotka eivät ehdi tottua siihen koko kesänä. Valo on se ongelma. Pitäisi olla pimeä huone. Siispä ei kannata lomailla Nuorgamissa, jos on harkkä valolle. Siellä ei aurinko laske kahteen kuukauteen horisontin alle. Minulle olisi paremmin sopinut, että kelloja olisi siirretty toiseen suuntaan, jotta olisi saatu pimeämmät illat.
Ei kellojen siirto vaan valon määrä. Väsymys ja saamattomuus. Kevät pahinta aikaa minulle.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut, että näillä "vahvasti oireilevilla" on muitakin päänsisäisiä ongelmia.
Jos se on "päänsisäinen ongelma", ettei ihminen ole täysin kadottanut yhteyttään luontoon, olen ihan mielelläni "sekaisin".
Kesäaikaan siirtyminen on yhtä hlvettiä itselle. Normaaliaikana herään pirteänä kuuden maissa, kun kesäajan mukaan kello kuudelta olen vielä täydessä unessa ja siitä kun joutuu heräämään, koko päivä on pilalla. Illalla ei uni tule tarpeeksi aikaisin, koska on liian valoisaa liian myöhälle, eikä elimistö ymmärrä, että pitäisi mennä nukkumaan jo yhdeksältä (normaaliajan mukaan). Joka päivästä tuntuu puuttuvan vähintään se yksi tunti siihen saakka, kun taas palataan normaaliaikaan, mistä johtuen päivät kuluvat nopeammin ja niiden aikana saa vähemmän aikaan, vaikka valoisaa aikaa on kesällä ympäri vuorokauden.
Tänä vuonna pientä helpotusta on tuonut se, että olen yksin kotona tämän ensimmäisen viikon kesäaikaan siirtymisen jälkeen. Ei tarvitse herätä puolison herätykseen ennen viittä (normaaliaikaa), vaan saan nukkua talvirytmin mukaan. Illalla vaan ei saa unta ennen puolta yötä, koska on niin prkeleen valoisaa. Elimistö ei pääse ajoissa valmistautumaan nukkumaanmenoon.
Vihaan tätä helkutin kellonsiirtopelleilyä melkein enemmän kuin persuja ja se on jo aika saakelin paljon.
Tai sitten toisinpäin.