Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko muita, joilla kellon siirto vaikuttaa voimakkaasti oloon tai jopa terveyteen?

Vierailija
01.04.2025 |

Varsinkin kesäaikaan siirto on itselleni myrkkyä.

Kommentit (86)

Vierailija
61/86 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni matkustamisessa tottuu nopeammin aikojen muuttumiseen. Etenkin, jos matkustaa lähemmäs päiväntasaajaa, jossa päivän valoisuus ja illan pimeys menee täydellisessä rytmissä.

Tämä yhden tunnin siirtäminen on jotenkin vaikeampaa kestää. Usein vielä kesälläkin minulla on ajoittain kummallinen olo, että kello on väärässä. Sitä on vaikeaa selittää. 

Tää, että kello on väärässä on just se mikä tekee inhottavaksi. Kaikki rytmit menee sekaisin. Matkustaessa kun se ajan muuttuminen on loogista, koska valoisuuskin muuttu. Lisäksi matkustaessa on muutenkin eri rytmi, työmatkat ajoitettua toimintaa ja lomalla täysin vapaata. Nyt pitää olla paikassa B väärään aikaan sisäisen kellon kanssa. Itelle ei tuu onneksi muuten mitään, mutta on tää keksitty kesäaika ihan suolesta

Vierailija
62/86 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heräsin nyt ja silti väsyttää. Talviaikana jaksoin herätä ennen yhtätoista

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/86 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä pienet ongelmat jollain jos joku tunnin siirto sinne tänne vaikuttaa yhtään mihinkään. Itse en edes huomannut että kelloja siirrettiin kuin vasta nyt kun luin tämän aloituksen otsikon 

Ei ne niin pienet ongelmat ole, kellojen siirtäminen aiheuttaa ison määrän sydänkohtauksia ja aivoinfarkteja. Puhumattakaan siitä, millaisia pienempiä vaikutuksia on, kun väsyttää. Ja joillakin unirytmi menee kuukausiksi ihan sekaisin. Ehkä jos olisi vain kotona, niinkuin ilmeisesti sinä olet, jos ei kelloakaan tarvitse katsoa, niin vaikutusta ei niin huomaisi.

Kyllä itselle ainakin on vaikeaa nousta nyt normaaliaikaan aamuyöstä, kun aurinkokaan ei ole vielä noussut ja on pimeää. Ja illalla ei millään saa unta niin aikaisin kuin nyt pitäisi kellon mukaan mennä nukkumaan.

Vierailija
64/86 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon aina ajatellut, että kellojen siirrolla ei ole mitään merkitystä mulle. Mutta nyt, kun kellot siirrettiin kesäaikaan, oon herännyt paljon virkeämpänä klo 6. Voiskohan olla, että mun unirytmissä on just tuohon aikaan heräämiselle otollinen kohta?

Vierailija
65/86 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla. Kellojen siirron jälkeen on olo ollut paljon energisempi. Talvimoodista päässyt kesämoodiin.

Vierailija
66/86 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellako tunti joillekin niin merkityksellinen! Luulen , että aika harva kuitenkin kärsii.

Joo, kuten huomaat rähän ketjuun tili aika nopeasti paljon vastauksia, joten ehkä kyse ei ole niin harvasta kuitenkaan...

Vierailija
67/86 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että näillä "vahvasti oireilevilla" on muitakin päänsisäisiä ongelmia. 

Vierailija
68/86 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kellon siirto yhdellä tunnilla vaikuttaa elämään, on vikaa omissa elämäntavoissa. 😂

Ei ole, jos kroppa vaan reagoi. Esim. Aiemmin mulla oli muuten lähes kellontarkat menkat, mutta ne sekosivat usein kellonsiirrosta.

Vierailija
69/86 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunti?  Eikö siihen nyt totu vuorokaudessa? Oletteko matkustelleet.  ?  Outoa, jos tunnista kiinni.

Harvoin matkustellessa kello herättää aamulla viideltä, niinkuin kotona työpäivinä. Kyllä kropasta tuntee, että nyt se luulee joutuneensa heräämään jo neljältä. Viikon tää vie, sitten siihen on tottunut.

Vierailija
70/86 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, piristyn heti, kun valon määrä lisääntyy. 

Vierailija
71/86 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan, että tää iskee erityisesti ilta- ja yöihmisiin, joiden on muutenkin vaikeata herätä aamuisin aikaisin.

Vierailija
72/86 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla. Okei, minulla on myös virtsatietulehdus ja antibioottikuuri, sekin väsyttää. Mutta ihan pöhnäinen olo, ja eilen sain vielä migreenin.

Vierailija
73/86 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen heräillyt monena aamuna tunnin aikaisemmin jo viime viikolla niin ei näkynyt mitenkään voinnissa.

Vierailija
74/86 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nukahtamisongelman takia tuo ajan siirtely ärsyttää piip paljon. Ja kun tuolle siirtelylle ei voi itse mitään niin se ärsyttää lisää. Turha ja haitallinen ajan siirtely jota ei saa pois ikinä.

Jep. Muutenkin on vaikeuksia nukkumisen kanssa ja tämä ei paranna sitä yhtään.

Ei järjen hiventäkään tässä touhussa. Ne, jotka haluaa herätä aikaisin voisivat tehdä sen ihan itse ja lopettaa koko kansan kiusaamisen.

Ei yhtään ajatella sitä kuinka paljon tämä häiritsee vaikka nyt joidenkin lääkkeidenkin oton kanssa. Esimerkkejä kyllä riittää.

Ja kaikki vain sen takia, että joku random toimistorotta voi ulkoilla yhden tunnin valoisassa enemmän! Mitä se ei oikeasti kuitenkaan tee.

Kesällä päivän pituus on yli 21 tuntia ja aurinko laskee vasta yöllä hetkeksi ja ei ole pimeää koskaan, niin miksi siihen saatana vielä tarvitaan "lisävaloa"?

Vierailija
75/86 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valon määrähän ei lisäänny sekuntiakaan kesäajan ansiosta.

Vierailija
76/86 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin vaikuttaa. Olen skientologi, sähköylimerkkä, kuulen ääniä, näen metsässä keijukaisia, Jeesus puhuu minulle ja muutenkin olen latvakakkonen.

Vierailija
77/86 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitat siis että se valo siirretään tunnin verran illasta aamuun. Valon määrä ei lisäänny molemmista päistä.

Vierailija
78/86 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täälläkin vaikuttaa. Olen skientologi, sähköylimerkkä, kuulen ääniä, näen metsässä keijukaisia, Jeesus puhuu minulle ja muutenkin olen latvakakkonen.

Latvakakkonen tarkoittaa puuta, siis sen puun latvapään paksuus on kaksi tuumaa.

Vierailija
79/86 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse herkkäuninen ja kesäaikaan siirtyminen sekoittaa rytmin yleensä pariksi viikoksi. Ei nukuta illalla ja sitten jostain syystä ei nukuta myöskään aamuyöstä, vaan herään klo 3-4 aikaan odottamaan kellonsoittoa. 

Silti ehdottomasti olen kesäajan kannalla ja tähän aikaan olisi hyvä jäädä. Syksyllä se tunnin valoisa aika illasta auttaisi ihan valtavasti jaksamaan syksyn ja talven pimeyttä. Aamulla on pimeää ja hämärää joka tapauksessa, joten sillä ei ole merkitystä. 

Vierailija
80/86 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvittelette vaan ja psyykkaatte itseänne asialla. Ei se mitään oikeasti vaikuta.

Tutkitusti se vaikuttaa terveyteen. Aamuvirkuilla se ei vaikuta.tutkittua tietoa.