Onko muita, joilla kellon siirto vaikuttaa voimakkaasti oloon tai jopa terveyteen?
Varsinkin kesäaikaan siirto on itselleni myrkkyä.
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Mulla vaikuttaa siten, että inhottaa ajatus kellonajan vääristämisestä vain jotta työmuurahaisista saisi enemmän tehoa irti.
Enemmän saisi irti jos lopetetaan kellojen siirtely. Levännyt työläinen on tehokas.
Viime viikolla oli jo kivan hämäräiset aamut viiden aikaan aamulla töihin lähtiessä. Niin sitten siirryttiin kesäaikaan ja taas oli pilkkopimeään lähdettävä. Illalla olisi suotavaa olla pimeää kun pitäisi valmistautua nukkumaan niin eipä ole kun keinotekoisesti on vaihdettu aikavyöhykettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, siis ihan kauheeta kun kokonaisella tunnilla siirrettiin. En pysty hengittämään.
Onneksi en joutunut esim. matkustamaan Englantiin kun olisi varmasti henki mennyt siihen kahden tunnin aikaeroon.
Lomareissuilla aikatauluilla ei ole niin väliä ja voi nukkua tarvittaessa pidempään. Jos kärsii univaikeuksista ja kellonsiirrosta, niin tuskin tekee työtä jossa matkustetaan paljon.
Aika monelle on vuorokausirytmin muuttaminen tunnin kellonsiirron mukaan ilmeisen vaikea asia.
Elämä on varmaan melkoista tuskaa teille. =D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, siis ihan kauheeta kun kokonaisella tunnilla siirrettiin. En pysty hengittämään.
Onneksi en joutunut esim. matkustamaan Englantiin kun olisi varmasti henki mennyt siihen kahden tunnin aikaeroon.
Lomareissuilla aikatauluilla ei ole niin väliä ja voi nukkua tarvittaessa pidempään. Jos kärsii univaikeuksista ja kellonsiirrosta, niin tuskin tekee työtä jossa matkustetaan paljon.
Aika monelle on vuorokausirytmin muuttaminen tunnin kellonsiirron mukaan ilmeisen vaikea asia.
Elämä on varmaan melkoista tuskaa teille. =D
Kyllä ja sitä tuskaa kärsitään seuraavat 7kk.
Mun älykello ennustaa mulle sydäntapahtumaa. Stressin määrä.on noussut, unenlaatu tippunut alle 50 pointsin, body battery lukemat noin 20, lepopulssi 100. Ja kaikki vain kesäaikaan siirtymisen takia. Sama kävi viime vuonnakin näihin aikoihin.
Vierailija kirjoitti:
Mun älykello ennustaa mulle sydäntapahtumaa. Stressin määrä.on noussut, unenlaatu tippunut alle 50 pointsin, body battery lukemat noin 20, lepopulssi 100. Ja kaikki vain kesäaikaan siirtymisen takia. Sama kävi viime vuonnakin näihin aikoihin.
Eikös tästä ole ihan tutkimuksia, että kellonsiirrolla on sydänterveyteen vaikutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös tästä ole ihan tutkimuksia, että kellonsiirrolla on sydänterveyteen vaikutuksia.
On ja nimenomaan sillä, kun otetaan tunti pois kun siirrytään kesäaikaan.
Mulla ei ole ollut kelloa soimassa minään aamuna ja mene nukkumaan, kun väsyttää. Silti olen ollut koko alkuviikon todella väsynyt. Siitepölyallergia sen varmasti tekee eikä kellojen siirto, sopisi vain ajallisesti kellojen siirtoonkin.
Kyllä se vaikuttaa. Unirytmi menee sekaisin. Näin keväällä herään siis tunnin liian myöhään. Toki mulla on herätys asetettu, mutta kun juuri meni hyvin, että heräsin hetken ennen hälytystä ihan itsekseen ja virkeänä. Nyt herään pakolla ja unen jakso on väärä. Syksyllä sama juttu toiseen suuntaan. Unen laatu olisi niin tärkeää, kun olen iltaihminen mutta päivätyössä. Sekin väsyttää. Ei kiva, tästä pitäisi luopua.
Mulla alkoi mania kun kello siirtyi. En valita, nyt mennään!
Hupaisinta on, että sama meteli, kun palataan normaaliaikaan.
Jos kellon siirto yhdellä tunnilla vaikuttaa elämään, on vikaa omissa elämäntavoissa. 😂
Vierailija kirjoitti:
Ne on ne kesäaika fanit kun valittaa silloin, eli eri ihmiset kuin nyt. Itse huokaisen tyytyväisenä helpotuksesta kun saan elämäni takaisin.
Koska aika on ihmisten oma keksintö, vika on korvien välissä.
Vierailija kirjoitti:
Eipäs, vaan hupaisinta on se, ettei iso osa ihmisitä edes tiedä, kumpi se normaaliaika on, talvi- vai kesäaika. Ja silti normaali rytmi on olevinaan sekaisin.
Näin työttömänä ei hirveesti kiinnosta mikä aika on kun saa herätä sillon ku huvittaa. Aika ihanaa kyl :D
Vierailija kirjoitti:
Tunti? Eikö siihen nyt totu vuorokaudessa? Oletteko matkustelleet. ? Outoa, jos tunnista kiinni.
Paljonkin, ja aurinko liikkuu "mukana". Uskotko, että maapallo on litteä?
Tämä keinotekoinen rytmi on inhottava, koska pitää herätä tunti aikaisemmin *suhteessa aurinkoon*. Hitto ihmiset on tyhmiä.
En huomannut mitään.
Töissä vasta selvisi maanantaina että kelloja on edes siirretty.
Vierailija kirjoitti:
Jos kellon siirto yhdellä tunnilla vaikuttaa elämään, on vikaa omissa elämäntavoissa. 😂
Ai siinä että syö terveellisesti, liikkuu päivittäin eikä käytä alkoholia tai kofeiinia iltapäivisin? Oma vikasi on korvien välissä.
Mielestäni matkustamisessa tottuu nopeammin aikojen muuttumiseen. Etenkin, jos matkustaa lähemmäs päiväntasaajaa, jossa päivän valoisuus ja illan pimeys menee täydellisessä rytmissä.
Tämä yhden tunnin siirtäminen on jotenkin vaikeampaa kestää. Usein vielä kesälläkin minulla on ajoittain kummallinen olo, että kello on väärässä. Sitä on vaikeaa selittää.