Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen naisena kateellinen miesten rennoille miesporukoille

Vierailija
30.03.2025 |

Ja tämä ei nyt ole mikään "olen yksi jätkistä, miehet on parempia" ym tyylinen aloitus, millaisia syytöksiä siis yleensä tulee jos jotain tämänkaltaista sanoo.

Mutta niin, somen tuttujen sekä puolituttujen miesten ja työpaikan miesten elämää sivusta seuranneena olen tullut kateelliseksi. Heidän olemisensa vaikuttaa niin rennolta ja mutkattomalta sekä uudet tyypit otetaan helpolla mukaan "jengiin". Työryhmässäni aloitti vastikään yksi nuori mies ja hetkessä tämä mies kuuluu toisten miesten snäppiporukkaan, käydään katsomassa pelejä vapaa-ajalla, käydään metsällä ja ampumaradalla, pyöräilylenkeillä jne. Ja taas me työpaikan naiset, ehkä kerran vuodessa näen jonkun kanssa vapaa-ajalla ja olen yrittänyt olla se aktiivinen, ei oikein ota tuulta alleen nämä yritykset. Eikä puhettakaan että lähes päivittäin viestiteltäisiin työn lomassa tai vapaa-ajalla, olen yrittänyt mutta tulkinnut sen niin että häiritsen kun eivät erityisesti jatka juttua.

Sitten somessa olen seurannut miten miehet voivat lähteä yhdessä ulkomaanreissuille porukalla, ihan ikähaitarilla 25-45 ja kaikilla on hauskaa. Mukaan mahtuu myös ns uusia tuttavuuksia. Ja sitten siellä reissun päällä porukka pystyy myös jakaantumaan eri aktiviteetteihin tai jos joku ei jaksakaan yöelämään lähteä, sekin on ok. Oma kokemus siis on ettei naisten porukoihin uudet tuntemattomammat pääse, kaikkien pitää lähteä samaan aktiviteettiin, jos joku ei lähde yöelämään, se on hirveä ongelma jne. kenellä on jos mitäkin omia ruokailuaikoja ja muita rutiineja, joista on pidettävä kiinni. Miehet syö sillon millon kenelläkin tekee ruokaa mieli (ainakin siis somen perusteella). Eikä nelikymppiset naiset halua lähteä todellakaan minkään parikymppisten "pimatsujen" kanssa reissuun. Tai vähintään päivitellään kokoajan niitä nuoria, kun ei me silloin nuorena jne jne.

No tässä jotain. Harmittaa. Koska haluaisin itsekin elää naisporukoissa sellaista rentoa arkea puuhasteluineen.

Kommentit (597)

Vierailija
541/597 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan höpöhöpöä, en tunnista ap:n tarinaa lainkaan. Mitä ihmeen rentoa miestekemistä?! :D Itselläni on useampia tällaisia naisporukoita joiden kanssa teemme rennosti kaikkea vuoden mittaan, ja olen heteronainen parisuhteessa. Aiemmalla työpaikallani oli jopa sekaporukka (eri sukupuolia) jolla mm. reissattiin ja biletettiin, ajattele! Nykyisessä työpaikassani muodostunut jo parissa kk:ssa kivaa jengiä, johon uusimmatkin pääsevät helposti mukaan. Miehiä ja naisia. Ettei vaan olisi aloittajan/joidenkin kommentoijien henkkoht ongelma tää...?

Itse asiassa sinun kommenttisi ja asenteesi todistaa ap:n väitteen todeksi. Hän kertoi oman kokemuksensa ja sinä tulit naiisena häntä tylyttämää ja "palauttamaan ruotuun". Ei ole ainakaan apn etsimää rentoutta tuollainen.

Itseasiassa ei tämä sinunkaan kommenttisi varsinaisesti rentoudella loista. 😊

Vierailija
542/597 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan höpöhöpöä, en tunnista ap:n tarinaa lainkaan. Mitä ihmeen rentoa miestekemistä?! :D Itselläni on useampia tällaisia naisporukoita joiden kanssa teemme rennosti kaikkea vuoden mittaan, ja olen heteronainen parisuhteessa. Aiemmalla työpaikallani oli jopa sekaporukka (eri sukupuolia) jolla mm. reissattiin ja biletettiin, ajattele! Nykyisessä työpaikassani muodostunut jo parissa kk:ssa kivaa jengiä, johon uusimmatkin pääsevät helposti mukaan. Miehiä ja naisia. Ettei vaan olisi aloittajan/joidenkin kommentoijien henkkoht ongelma tää...?

Itse asiassa sinun kommenttisi ja asenteesi todistaa ap:n väitteen todeksi. Hän kertoi oman kokemuksensa ja sinä tulit naiisena häntä tylyttämää ja "palauttamaan ruotuun". Ei ole ainakaan apn etsimää rentoutta tuollainen.

Itseasiassa ei tämä sinunkaan kommenttisi varsi

miksi olisi pitänyt loistaa rentoudella?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/597 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muusta en tiedä, mutta sen olen huomannut että naisporukassa kun otetaan vaikka juomia, niin se lasku tasataan aina sentilleen, joka kierroksella. Miehet tarjoavat usein vuorotellen kierroksen. Paljon jouhevampaa niin, ja tuskin tulee sen kalliimmaksikaan. Tämä siis siinä tapauksessa kun jokainen ottaa suunnilleen saman verran esim. viiniä.

Se on sitten eri asia jos jotkut ovat vissylinjalla ja toiset juovat vaikkapa single malt viskejä tai samppanjaa. 

Vierailija
544/597 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisilta usein puuttuu sellainen reilu suurpiirteisyys. Aletaan nillittää pikkuasioista. Ei ole mahdollista osallistua kokoontumiseen kysymättä ensin muilta miten pukeudutaan ja mitä syödään, mitä tehdään ja miten kustannukset jaetaan ja onko pakko mennä myös saunaan, ja mä en ota alkoholipitoista tervetulomaljaa joten maksan vähemmän ja miksi just Tiia ja Miia sai vuokramökin isoimman huoneen ei oo reilua ja mun meikit ei mahtuneet enää kylppärin hyllyyn  jne jne. Valitettavan usein hauska porukkatapaaminen sisältää runsaasti tätä. 

Tässä on kyllä perää.

Vierailija
545/597 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisena pidän rennoista mies- ja nsisporukoista. Saa piereskellä vapautuneesti.

Vierailija
546/597 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni opetti minut jo lapsena pois ajattelusta, että tytöt ei osaa jotain, koska ne on tyttöjä. Hän pisti päähäni totuuden siitä, että tytöt pystyy kaikkeen samaan mihin pojatkin. Edes pienempi fyysinen koko ei estä tekemästä mitään.

Kasvoin siis tuolla lailla vaativassa ympäristössä, kun siinä missä ikäiseni tytöt käyttivät usein tyttökorttia koulussa ja muuallakin, että "en voi osata, koska olen tyttö", minulta se kortti vietiin pois varmaan jos synnytyssairaalassa. Ja ihan hyvä niin. Toisaalta tämä tie on ollut hirveän vaikea, koska iso osa naisista ei vaan ymmärrä minua lainkaan ja sitten kun tuo sama osa naisista ei osaa kysyä alkuperäislähteeltä näitä asioita tai tekemiään oletuksia, että onko oikein, niin se johtaa siihen että seläntakaispuheiden ja juorujen seurauksena saan hauskoja oletuksia persoonastani. Olen ollut miestennilejiä, varattujen miesten jahtaaja, kateellinen, ylimielinen, outo  ja

Minäkin olen feministi-isän kasvattama, mutta en ymmärrä miten tuo kommenttisi liittyy ketjun aiheeseen? 

Vierailija
547/597 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän mies porukkaan ei naisia oteta. Pukeudumme sinisiin kuten crips-jengiläiset. Mustaa ja sinistä on meidän porukassa. Meitä on kahdeksan ja ysärinä oltiin teinejä. Meidän metsästysporukka.

Ryypätään, ajellaan mopoilla ja ei tiietä yhtään mistään mitään, ajellaan vaan mopoilla mökkiteillä kesälomalla ja saunotaan. Heitellään kirvestä ja puukkoa. Tapellaan leikillään mutta joskus menee totiseksi ja nenä punaseksi.

Autetaan toisiamme rahallisesti ja myönnetänä toisillemme ihan kymppitonnien lainoja tosta noin vain.

Annetaan toisillemme duunia ja jelppiä.

Meidän lapsuus teki meistä kuolemattoman voimakkaan sakin. Yhdessä tapetaan sodassa jos ne tulee tänne asiattomasti ja ilman luppaa. Meidän leikit on ihan pienestä pitäen ollut sotaleikkejä ja missä ammutaan ja puukotetaan vihollisia.

Käytiin inttikin samaan aikaan vain yksi jätkä ei päässyt mukaan, kun se on nin sivari, mutta rakastetaan sitä. Se on oikeasti meistä paras ampumaan ja puukottamaan. Ei sen tarvinu mennä inttiin, kun sen isä oli kapiainen. Putos pienenä jo kapiaispataan. Terkkuja Arille jos luet tän.

Vierailija
548/597 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muusta en tiedä, mutta sen olen huomannut että naisporukassa kun otetaan vaikka juomia, niin se lasku tasataan aina sentilleen, joka kierroksella. Miehet tarjoavat usein vuorotellen kierroksen. Paljon jouhevampaa niin, ja tuskin tulee sen kalliimmaksikaan. Tämä siis siinä tapauksessa kun jokainen ottaa suunnilleen saman verran esim. viiniä.

Se on sitten eri asia jos jotkut ovat vissylinjalla ja toiset juovat vaikkapa single malt viskejä tai samppanjaa. 

Missä päin Suomea muka jotain kierroksia tarjoillaan? Juomat on niin kalliita Suomessa ettei tuossa kyllä oikeastikaan kovin paljon järkeä ole.

Vierailija
549/597 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä päin Suomea muka jotain kierroksia tarjoillaan? Juomat on niin kalliita Suomessa ettei tuossa kyllä oikeastikaan kovin paljon järkeä ole.

Voisko naisten tyypillisesti pienemmät tulot ja päävastuu lapsista koituvista kuluista selittää tarpeen laskea tarkemmin. Ei ole niin sanotusti, millä rällätä.

Vierailija
550/597 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikohan tämä myös jollain tapaa suomalainen ilmiö? Maahanmuuttajanaiset kuten afrikkalaiset ja jopa lähi-itätaustaiset vaikuttavat paljon iloisemmilta ja rennommilta. Juttelevat helposti ystävällisesti ja tuttavallisesti myös kantaväestön kanssa. 

Vierailija
551/597 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyllä aina pyydän jonkun uuden ja ujon tulokkaan juttusille, olen sellainen sisäänheittäjä. Tämä tosin kiitetään usein sillä että siirrytään sitten heti vähän parempiin porukoihin... mutta joo ei Asian olisi pakko olla näin. Kun pyytää uuden mukaan seuraansa, niin saahan siinä itsekin uuden ystävän ja sosiaalista verkostoaan kasvatettua. 

Vierailija
552/597 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisko naisten tyypillisesti pienemmät tulot ja päävastuu lapsista koituvista kuluista selittää tarpeen laskea tarkemmin. Ei ole niin sanotusti, millä rällätä.

Tai sitten ihan se, että naisilla ei ole yleensä tarvetta juoda niin paljon ainakaan baarissa. Jos ajattelee, että porukassa on viisikin tyyppiä niin kylläpä siinä aika paljon tulee ensinnäkin juomista ja ihan rahaakin noista jos oletuksena on, että kaikki viisi tarjoaa ainakin kerran.

Vierailija
553/597 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisko naisten tyypillisesti pienemmät tulot ja päävastuu lapsista koituvista kuluista selittää tarpeen laskea tarkemmin. Ei ole niin sanotu

Meillä tasataan myös, koska aina on porukoissa mukana joku piilojuoppo, joka alkaa uoda kaksin käsin heti kun kuulee, että joku tarjoaa. ehkä tää on sitä naisporukoiden kyräilyä sitte tai jotain, mutta ei tykätä hyvällä juoppoja. Eri asia ehkä olisi, jos olisi vain hyvät ystävät, niin silloin voi tarjota muille, kun tietää varmasti, että toiset tarjoaa sitten vuorollaan.

Vierailija
554/597 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos naisena et suostu puhumaan pahaa ja vihaamaan jotain tahoa jota kyseinen naisporukka vihaa ja dissaa niin joudut helposti ulos. 

No minä poistun ihan vapaaehtoisesti tuollaisesta porukasta. On sit kyse miehistä tai naisista (molemmista kokemusta). Ei liity sukupuoleen mitenkään. 

Voi olla vaikeampi juttu jos kysymys on työporukasta. Ei ole kiva olla työyhteisössä täysin yksinäinen piru. Mutta juu en minäkään silti ala puhumaan vastoin omia arvojani mitään. 

Vierailija
555/597 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itellä on miehenä ihan päinvastainen kokemus. Tuntuu, ettei millään pääse miesten porukoihin mukaan. Armeijassa, yliopistossa ja työpaikoilla oon aina kokenu itseni ulkopuoliseksi. Tuntuu, että jos ei ole sellainen äijä, joka heittää ronskia läppää jatkuvasti, niin turha toivo päästä mihinkään miesten porukkaan.

Toisten kanssa hommat ja ajatukset käy yhteen, toisten kanssa ei. Ei ole sukupuolesta kiinni. Ei pidä väkisin yrittää eikä liian syvällisiä ajatuksia. Tuntemattoman sotilaan Koskelan mukaan asialliset hommat hoidetaan ja muuten ollaan kuin Ellun kanat. Eikä liian tiukkaan kokooontumisia ettei ala tuntumaan velvollisuudelta. Kun juttu jatkuu pidemmän tauon jälkeenkin siitä, mihin se edelliskerralla jäi, ollaan jo hyvällä tolalla. Kännyt taskuun! Ei joka ateriaa ja tilannetta tarvitse kuvata. Ja jos kuvaa, ei tarvitse olla Guccia ja Pradaa yllä. Jos kuva pysyy porukan hallussa salassa, ei tarvitse olla välttämättä yllä mitään.

Tämän voi sanoa lyhemminkin. Rennosti ja keppeemmittäin, näin savolaisittain.

Vierailija
556/597 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä estää naisia tekemästä samoin?

Olisko ainakin historiassa painolastina ollut taakka, kun nainen on ollut riippuvainen miehestä. Naiselle on siis ollut katastrofi, jos toinen nainen on vienyt miehen, koska sen myötä on mennyt katto pään päältä ja leipä nenän edestä. Usein lapsilta myös.

Kuulostaisi aika luonnolliselta pitää kilpakosijoita uhkana, kun koko elämä on riippuvainen toisesta. Ehkä pikkuhiljaa pääsemme tästäkin eroon, kun naiset tulevat toimeen itsenäistikin. Elämä ei siis enää lopu mahdolliseen eroon, vaan seisotaan tukevasti omilla jaloilla.

Siis mitä. Mietin tätä hetken. Eli siis JOKAINEN nainen on potentiaalinen kilpakosija ja siten lähtökohtaisesti uhka ja tämä on syy miksi kaikki naiset vihaavat toisiaan? Vai miten tämä piti ymmärtää?

Itse ainakin olen aina avoin ja halukas tutustumaan kehen tahansa uuteen naiseen mutta he eivät ole minuun. Siksi sitä päätyy helpommin juttelemaan miesten kanssa. Koska he ryhtyvät siihen. 

Vierailija
557/597 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillähän naiset itse aiheuttavat niitä kilpakosijoita että eivät itse sulauta uutta naista ryhmäänsä vaan sen naisen pitää mennä heidän miehiinsä tutustumaan saadakseen seuraa.

Vierailija
558/597 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isäni opetti minut jo lapsena pois ajattelusta, että tytöt ei osaa jotain, koska ne on tyttöjä. Hän pisti päähäni totuuden siitä, että tytöt pystyy kaikkeen samaan mihin pojatkin. Edes pienempi fyysinen koko ei estä tekemästä mitään.

Kasvoin siis tuolla lailla vaativassa ympäristössä, kun siinä missä ikäiseni tytöt käyttivät usein tyttökorttia koulussa ja muuallakin, että "en voi osata, koska olen tyttö", minulta se kortti vietiin pois varmaan jos synnytyssairaalassa. Ja ihan hyvä niin. Toisaalta tämä tie on ollut hirveän vaikea, koska iso osa naisista ei vaan ymmärrä minua lainkaan ja sitten kun tuo sama osa naisista ei osaa kysyä alkuperäislähteeltä näitä asioita tai tekemiään oletuksia, että onko oikein, niin se johtaa siihen että seläntakaispuheiden ja juorujen seurauksena saan hauskoja oletuksia persoonastani. Olen ollut miestennilejiä, varattujen mieste

Minäkin olen feministi-isän kasvattama, mutta en ymmärrä miten tuo kommenttisi liittyy ketjun aiheeseen? 

Kasvatettu ajattelemaan tietyllä tavalla tietyistä ihmisistä. Vaikka sitten sukupuolen perusteella. Olettamaan, että nainen ei osaa tai mies ei kykene. Olet jumissa omassa roolissasi, etkä edes ymmärrä sitä. Todistit sen itse, kun et tajunnut, miten tämä liittyy asiaan.

Ihminen joka ei oleta että nainen/mies on automaattisesti huonompi/parempi on kauhistus. Sellaista pitää välttää kuin ruttoa.

Vierailija
559/597 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No minä poistun ihan vapaaehtoisesti tuollaisesta porukasta. On sit kyse miehistä tai naisista (molemmista kokemusta). Ei liity sukupuoleen mitenkään. "

Olisit sitten ensimmäinen, josta minä olen kuullut. Useimmat naiset eivät nykyään sano mitään, vaikka paskaa puhutaan niin että roiskuu. Ei, jos sanoja on toinen nainen. Koska se kohde niille puheille on useimmiten mies (joskus toinen nainen, joka - väitetystä, eli tämän yhden naisen mukaan - on käyttäytynyt tätä kohtaan veemäisesti). Ilmeisesti se vastakkainasettelu on mennyt jo niin pitkälle, että ei ole sallittua puolustaa toisen sukupuolen edustajaa.

Vierailija
560/597 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet eivät tee isoa numeroa kohtaamistaan pienistä epäoikeudenmukaisuuksista ja ota nokkiinsa helposti. Toki miehilläkin on rajansa käytökselle, joka ei ole enää ok, mutta raja on naisten vastaavaa korkeampi. Kotona sama näyttäytyy usein sillä tavalla, että mies on rennompi kotitöiden teosta, arjen organisoinnista, ja niistä kuuluisista metatöistä. Naiselle nämä ovat yleensä tärkeämpiä ja ovat sitten tyytymättömiä mieheensä kun ei hoida asioita tarpeeksi hyvin. Miestä tämä tyytymättömyys puolestaan yleensä ärsyttää, koska vähempikin riittäisi.

Vastapainonahan tässä kuitenkin on, että yleensä miehen läheisimmätkin ystävyyssuhteet eivät ole yhtä syvällisiä kuin naisen läheisimmät suhteet. Mies harvemmin pääsee samalle tasolle siitä mitä yksittäinen ystävyyssuhde voisi antaa.